Gootti.net

Se kuuluisa teinikapinointi...

Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Abigor
  • Lähetetty: 12.05.2009 09:20
Tuli mieleen yhtä vanhempaa ketjua lukiessa tämä, jota en viitsinyt nyt aiheeseen liittymättömällä viestillä nostattaa. Lainaan tässä erään keskustelijan viestiä ihan esimerkkinä, ei mitään kyseistä henkilöä kohtaan siis.

Lainaus: poison

Mun mielestä kapinointi on välttämätöntä. Jos se jää teininä, niin se voi olla edessä keski-iässä.

Itse en ole koskaan ymmärtänyt tätä ihme kapinointijuttua? Koko ikäni olen ollut melko hiljainen hissukka joka ei ole vanhemmilleen harmaita hiuksia tuonut (tuloluokan alemmassa päässä niitä riittää jo ihan tarpeeksi) , silti ihan tasapainoiseksi ihmiseksi kasvanut kaikesta niskaan kaadetusta paskasta huolimatta, ilman niitä kuuluisia ensikännejä, huumekokeiluja tai mitään muutakaan minkä "pitäisi kuulua" nuoren elämän opetteluun. Olen tylsä, vissiin, entä sitten? Minua kiinnostaisi tietää muun muassa että;
Mihin tuota kapinointia tarvitaan? Kuka sen on alunperin keksinyt? Olenko minä muka jotenkin eriNlainen nuori, kun ei ole tarvinnut sekoilla typeriä ikinä eläessään, ja silti voinut kasvaa ihan normaaliksi ihmiseksi? Hmm. Ehkä tuo on se mihin sitä tarvitaan, että voi oppia muiden virheistä? Kaikki tämä on jäänyt väliin, ja vaikken keski-ikäinen vielä olekaan, ei jotenkin tunnu että silloin iskisi jokin uhmaikä. Niin, tosiaan - tuskin olen mikään nätti lumihiutale, mutta vähän ihmetyttää että onko tämä kapinointi niin pakollinen osa ihmiseksi kasvamista kun annetaan ymmärtää?

En muuten ajattele itseäni mitenkään paremmaksi kuin ketään muutakaan, tai ajattele ketään joka olisi näitä harrastanut itseäni alemmaksi, jos joku sellaista miettii - ei tämä ole mikään egonkohotusketju, vaan tarkoitus olisi keskustella kapinoinnin merkityksestä ja tärkeydestä.

No, joka tapauksessa, heittäkää kiekkoa (keskustelkaa).
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 12.05.2009 10:00
Kapinointi kuuluu teini-ikään, kun etsii omaa identiteettiään ja tahtoo vähitellen itsenäistyä erilliseksi entiteetiksi vanhemmistaan. Tätä sitten tehdään etsimällä sitä omaa heimoaan tai laumaansa. Minä kävin kapinointivaiheen läpi vasta parikymppisenä, mutta olen toisaalta ollut kaikessa vähän myöhässä, joten ei liene ihme.

Ja olkoon btw osoituksena siitä että en sulje kaikkia ketjuja, että tämä saa olla olemassa.
Kirjoittanut: die Winterreise (Nimetön)
  • Lähetetty: 12.05.2009 10:03

Lainaus: Heetteri

Ja olkoon btw osoituksena siitä että en sulje kaikkia ketjuja, että tämä saa olla olemassa.

No älä nyt suutu siitä elitismijutusta.

Tuossa on vähän lohdutusta sulle
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 12.05.2009 10:12

Lainaus: die Winterreise

Tuossa on vähän lohdutusta

SQUEE! *gnaws @ bamboo*

Mutta tosiaan, niin rassaavaa kuin vähän varttuneemmalle teinikapina ehkä onkin, se on ihan luonnollinen prosessi. Kaikki eivät ehkä käy sitä läpi, mutta ne jotka käyvät ovat ehkä jotenkin paremmin balanssissa kun kapinasta pääsee yli. Jos pääsee.
  • • Muokkasi: Abigor
  • Lähetetty: 12.05.2009 10:45

Vähänniinku offtopic, mutta miksi tämä pitäisi sulkea? o.O En nyt sormella osoittele, mutta on tällä alueella turhempiakin ketjuja kasapäin auki..

Nojoo, ehkä tää oli joku inside, emt.

-----------

Mutta tosiaan, niin rassaavaa kuin vähän varttuneemmalle teinikapina ehkä onkin, se on ihan luonnollinen prosessi.

En kyllä sanonut että se rassaisi, mutta siis. Hmm. Mietin tätä vähän siltä kantilta että miksi sitten teinikapina on aina olevinaan sitä, että huudetaan vanhemmille ja ollaan piikki suonessa, kalja kourassa ja amispete/pirre toisessa kainalossa? Noinniinkuin miten se ainakin koetaan olevan ihan normaalia nyky-yhteiskunnassa. Onko olemassa "hiljaista kapinointia" eli sitä, että oppii päättämään asioistaan itse ja ottaa pesäeroa vanhempiinssa ilman kauheata meuhkaamista?
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 12.05.2009 10:49

Lainaus: Abigor

ensikännejä, huumekokeiluja tai mitään muutakaan minkä "pitäisi kuulua" nuoren elämän opetteluun. Olen tylsä, vissiin, entä sitten? Minua kiinnostaisi tietää muun muassa että;
Mihin tuota kapinointia tarvitaan? Kuka sen on alunperin keksinyt? Olenko minä muka jotenkin eriNlainen nuori, kun ei ole tarvinnut sekoilla typeriä ikinä eläessään, ja silti voinut kasvaa ihan normaaliksi ihmiseksi? Hmm.

Mielestäni kapinointi ei välttämättä ole mitään huumesekoiluja tai kännikokeiluja. Ehkä se kännääminen on vallitsevien käyttäytymismallien ja alkoholikulttuurin uusintamista: mitä isot edellä, sitä pienet perässä. Kapinoimalla ennemminkin kyseenalaistetaan aiemman sukupolven normit ja normaaliuden kokemukset. Näin ollen, Abigor, et ole tylsä vaan olet kapinoinut toimimalla toisin.
  • Lähetetty: 12.05.2009 10:54
Tjaaha, siinähän se vastaus tulikin. Eli siis on. Tämän varsinaisesti halusinkin tietää.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 12.05.2009 11:13
Ihan näin mututuntumalta sanoisin, että vaikka kapinointi onkin pohjimmiltaan juuri tuota Natassjan kuvailemaa kyseenalaistamista, niin nuorten (ja nuorten aikuisten) keskuudessa on jotenkin superihkumakeeta ja erittäin kunnioitettavaa, jos kapinavaihe on ollut erityisen dramaattinen. Olet varmaan itsekin huomannut tämän asennevamman kuvailemalla itseäsi tylsäksi... Sitä sinä nimittäin olet suurimman osan mielestä, vaikkei sitä suoraan sanottaisikaan.
Kirjoittanut: Astrella (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 12.05.2009 12:41
Kiltti hissukka täälläkin ja isin tyttö joka ei koskaan mitään tuhmaa murkkuna.
No, lukion toisella lakkasin kampaamasta tukkaani ja sen sijaan vain pesin ja tupeerasin sitä. Kaverit kehuivat sitä upeaksi tarantella-ilmestykseksi mutta vanhemmat pakottivat parturiin. Kampaaja ihasteli miten hyvin se oli tupeerantunut. Piirsin kasvoihini seittejä ja muuta kun toisen gootin kanssa lukiossa kilpailimme "Oudoimman typyn"-tittelistä. Hän voitti perkl... Käytin paksua meikkikerrosta ja vanhemmat saivat anella että suostuin puolittamaan sitä isän synttäreille. Bilettämässä en käynyt kun Pori oli takapajula 10 vuotta sitten (ja nykyään).
Tuhmia juttuja on tultu tehtyä sen jälkeen mutta vanhempiani en niillä rasita ja lähtökohtani on että pidän hauskaa enkäsatuta muita enkä itseäni.
Kirjoittanut: SyllaBoreal (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 12.05.2009 14:11

Miksi olet vieläkin katkera tuosta? Luulisi nyt aikuisten osaavan elää eteenpäinkin elämäänsä vaikka aina ei kaikki mene niinkuin itse haluaisi

Ja ettei mene offtopiksi ja tottakai muistetaan kaikki säännöt ja kaikki 10 käskyä niin asiaan.
Itselläni ei tainnut koskaan olla oikein tuollaista "teinikapina" vaihetta elämässäni.
Ehkä silloin kun ylä-asteelle menin monta vuotta sitten niin silloin taisi olla pientä nahjakkaa mamman kanssa Mutta sen yhden kerran kun sain kotiarestia joskus 13 vuotiaana, niin olin siitä vain iloinen, koska tykkäsin pentuna olla paljon enemmän yksin kuin muiden kanssa En ollut ikinä varsinainen laumasielu joka norkoilisi yöt päivät vain kaduilla ja kaupan kulmilla.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit