Gootti.net

Se kuuluisa teinikapinointi...

Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 14.05.2009 20:50
Mikä kuuluisa teinikapinointi? Itse en ainakaan ole sellaista käynyt lävitse. Ei ollut syytä tai sitten ei vaan ollut ketään, jolle kapinoida. Itselläni vanhemmat tarjoutuivat ostamaan mulle juotavat siinä vaiheessa, kun olin jotain 13. No siksi se ei sitten kiinostanut. Kyllähän sitä kännijuomista oli paljonkin, mutta juomat hankein itse ja olin muualla, kun ei peräänkään kyselty. Mitä ideaa sillä siis oli kapinoida, kun ei se olisi tuolla tavalla toiminut. Ja kun kotona ei ole oikein koskaan tullut oltua siitä syystä, että porukat ei oleet kotona tai sitä väkivaltaa vaan halusi paeta. Kapinoi nyt siinä sitten, kun ei ollut ketään jolle sitä jakaa. Ehkä kuitenkin jonkinlainen kapinointi vaihe, jos sitä voi siksi kutsua niin oli tuossa noin parinkympin ikäisenä. Ja sekin aikalailla itseään kohtaan. Tai jotain..
Kirjoittanut: groomeri (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 15.05.2009 08:07
Itse kapinoin aika rankastikin siinä 15-16 -vuotiaana. Siihen asti ja taas siitä lähtien olen ollut hyvinkin kiltti lapsi ja tulen hyvin toimeen vanhempieni kanssa. Teininä oli vaihe, että oikein mitään en kuunnellut saati totellut. Tavallaan kokeilin niitä omia rajoja, että kuinka pitkälle pärjäisin yksin, kun vanhemmat eivät vielä kokonaan päästäneet itsenäistymään. Hyvinhän siinä pärjäsin ja kai vanhemmatkin sen alkoivat tajuamaan, kun jossakin vaiheessa riidat sitten vähenivät dramaattisesti.
Tuohon identiteettiin liittyvää teinikapinaa kohdistinkin ulospäin perheestä. Se oli oma tapani kapinoida koulua ja luokkalaisia vastaan. Aloin myös kasvissyöjäksi ja olin kiinnostunut yhteiskunnasta. Vanhempani olivat oikeastaan vain todella kannustavia ja jopa ylpeitä siitä, että oma tyttö on erilainen kuin muut.
Kirjoittanut: Malys_ (Jäsen)
  • Lähetetty: 16.05.2009 03:10
Minäkään en varsinaisesti kapinoinut missään vaiheessa (ainakaan tietoisesti) vaikka omat teiniajat olikin aika vaikeat vähän joka tavalla syömishäiriöineen ja muine ongelmineen.

Porukat ovat aina olleet lähinnä tukena joka asiassa vaikken tietenkään ihan kaikkea heille kertonutkaan enkä kerro.
Kirjoittanut: Layil (Jäsen)
  • Lähetetty: 16.05.2009 12:22
Oon ollut kuulemma aina kovin helppo ja ihana lapsi ja olin sitä myös teininä. Vastoinkäymisiä ei siis kovinkaan ole ollut Ainakin verrattuna siskoon tai veljeen.
Kirjoittanut: FilthyVictorian (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 16.05.2009 12:39
Kapinointia oli varmaan viimeksi kun olin 13-14v. Eipä enää sen jälkeen. Meni nopeasti minulta ohi, toisin kuin muilta tutuiltani.
Kirjoittanut: MetalMama (Jäsen)
  • Lähetetty: 18.06.2009 15:46
En minäkään (ainakaan muista) kapinoineeni mitenkään dramaattisesti... Tein eroa vanhempiin pukeutumalla erikoisesti, eli tavallaan olin "tottelematon" kun en sopinut heidän käsitykseensä "oikeasta" pukeutumisesta. Tulos tosin oli vain vähän hymähtelyä vanhemmilta ja pari pientä sanasotaa, siinä se. Ei meillä ovia paiskottu.

Olihan siinä muutakin, eli musiikkimakuani vanhemmat eivät aluksi hyväksyneet, mielipide-eroja tuli jne.. Mutta sehän on vain normaalia, että erilaiset ihmiset ovat eri mieltä vähän kaikesta

Muistan ihmetelleeni muutamaa kaveria jotka pistivät välillä riidat ranttaliksi. En oikein koskaan tajunnut mitä hienoa siinä päättömässä riehumisessa oikein oli. Jotenkin tuli olo että ne kohtaukset johtuivat jostain muusta kuin varsinaisesta teini-iän itsenäistymisestä, että välit vanhempiin olivat muuten huonot ja "herkässä iässä" se purkautui niin. Tai ehkä välit olivat liian hyvät ja piti näyttää "kovaa kapinallista" että erottuisi Heh, en minä tiedä.

Jollain tapaa olen varmaan kapinoinut koko ikäni... Hiljaisesti, kyseenalaistamalla ja miettimällä.
Kirjoittanut: Melia (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 18.06.2009 21:03

Lainaus: Cata

ei ovienpaiskominen ole kapinointia, se on murrosikää. Ja musta monet muutkin tässä mainitut asiat kuuluu murkkuikään, kuten vanhempien kanssa riitely, kavereiden nousu tärkeämmäksi kuin omat ikäloppu-vanhemmat, asioiden kokeilu

Jep, täysin samaa mieltä. Kutsutaan sitä sitten "teinikapinaksi" tai miksi hyvänsä, se kuuluu ihmisen normaaliin kehitykseen.

Mietitään nyt muitakin nisäkkäitä, vaikkapa hirviä kun niillä on tuo vanhojen vasojen vieroitus juuri takana. Kaikki tuo rähinä, vasan oman liikkuma-alueen laajentaminen ja rajojen kokeilu kertovat hirvilehmälle, että vasa on valmis itsenäiseen elämään ja sen voi vieroittaa. Että varokaahan kun ajelette hirvivaaara-alueilla, etenkin juuri auringonlaskun jälkeen, siellä on liikkeellä paljon hyvin hämmentyneitä teini-hirviä.

Väittäisin, että ihminen ei nisäkäslajina juurikaan poikkea tästä käytösmallista. Homma on kuitenkin yksilöllistä, välttämättä siinä ei tarvitse olla niin turkasen paljon turhaa draamaa ja kyyneliä, omat juttunsa ja oman tilansa voi löytää raivoamattakin. Pääasia että löytää... näen työssäni aika paljon noita 30-50 vee peräkammarinpoikia, ja se se vasta on pelottavaa! Ihmisnaaraidenkin pitäisi minusta oikeasti vieroittaa jälkikasvunsa kun ne näyttävät kykeneväisiltä itsenäiseen elämään...

Itse tein pesäeroni myös lähempänä parikymppisenä, ei ollut juurikaan draamaa eikä ovien paiskomista. Omia juttuja kyllä, mutta kun on vanhojen hippien kasvattama niin saa ihan tosissaaan yrittää jos meinasi saada ne kauhistumaan mistään.
Kirjoittanut: Nocturne (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 20.06.2009 14:32
Niiinpä niin, mitä on kapinointi? Sitä, että ajattelee erilaisesti kuin vanhempansa ja tuo sen esille? VAi onko se huutamista ja ovien paiskomista ja teppelua? Vai onko se, sitä, että värjää hiuksensa ja pukeutuu niinkuin lystää? Kenties kaikkea tuota ja jotain muuta.

Itse en ole juuri vanhempien kanssa tapellut, minulla oli aina selvät rajat ja jos ne rikkoi niin rangaistus seurasi, kotiaresti tai muuta vastaavaa. Aika nopeasti opin säännöt ja niitä noudattamalla koin elämän helpommaksi ja ennenkaikkea turvallisemmaksi. No olihan niitä kinoja, mutta yleensä tilanne ratkesi siihen, että kummallakaan osapuolella ei ollut sanottavaa ja minä poistuin vihaisesti mutisten omaan huoneeseeni ja kuuntelin musiikkia. Olen ovia paiskonut, mutta en koe sitäkään kapinoinniksi vaan lähinnä räiskähteleväksi tempparamentiksi, jonka isältäni olen perinyt.

Ensimmäiset kännit vedin kotona, oli kuulemma parempi, että join kotona, kuin se, että sammun jonnekin ojaan. Isä antoi maistaa tupakkaa Ja se oli muuten ihan saamarin schaissea.

Jotkut saattaa olla sitä mieltä, että kapinointini alkoi siinä 17-vuotiaana, kun vaatetukseni muuttui jne jne. Okei, vaatteet saattoivat muuttaa tyyliään, mutta olinhan suurimman osan elämästäni pukeutunut mustaan. Hiuksiani olin värjännyt 12-vuotiaasta (äidin luvalla), "raskasta" musiikkia olin kuunnellut myös 12-vuotiaasta. Joten en oikeastaan edes muuttunut minnekään. Vaatteisiin vain tuli tyyliä.

Joten mitä yleensäkään on kapinointi?

Kirjoittanut: MetalMama (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.06.2009 22:14

Lainaus: Nocturne

Joten mitä yleensäkään on kapinointi?

Hyvä pointti.
Cata tuossa erotti murkkuikää ja kapinointia toisistaan. Itse en osaa erottaa niitä, koska mun mielestä ne tapahtuu samaan aikaan. Se kuuluu ihmisen kehitykseen että muuttuu itsenäiseksi yksilöksi jolla on omat mielipiteet, ja rajoja koetellaan. Ehkä mun kapinani jäi tyngäksi senkin vuoksi että kotona on yleensä saanut sanoa mielipiteensä vapaasti, vanhemmat piti yllä "keskustelukulttuuria" eli vaikka politiikasta tai mistä vain sai puhua ja riidelläkin. Sama homma jatkuu edelleen, kun me "muksut" mennään vanhempien luo kylään niin illan mittaan jutellaan varsin kovaäänisestikin vaikka mistä..

Toivon vaan että pystyn ylläpitämään samanlaista vapaata ilmapiiriä omien lasten kanssa.
Kirjoittanut: Kitiara (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 26.06.2009 17:39
mulla taitaa ne ajat olla vielä edessä, kun 13 täytin pari viikkoa sitten enpä mä oikein usko että kovin ranttaliks vetäisin, keesistä oon haaveillut mutta ottaen huomioon että sisko lähti neljäntoista ikäisenä venäjälle bussilla ja tuli takas liftaamalla, ja lähti vielä 16 vanhana kanadaan vuodeksi, mun kapinoinnit jää siihen katsoen melko vähäisiksi
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit