Gootti.net

Anteeksipyyntö ja -anto

Kirjoittanut: Kuolonenkeli (Nimetön)
  • Lähetetty: 08.07.2012 00:24
hmm... minä en ole juurikaan koskaan sanonut anteeksi-sanaa... yleensä jos tulee esim. kavereiden kanssa riitaa, niin jossain vaiheessa sitä vaan taas ollaankin sujut, kun kumpikaan osapuoli ei enään jaksa. jos itse satutan jotakuta, en pyydä anteeksi, jos olen itsekkin vihainen, kun jälkeen päin alkaa kaduttaa menen vaikka vain halaamaan kyseistä henkilöä... se korvaa minulla sen, etten ilmeisesti osaa sanoa anteeksi... asiat vain sovitaan ian muuten... viimeksi sanoin kai anteeksi-sanan kun olin päiväkodissa...
Kirjoittanut: black cat (Nimetön)
  • Lähetetty: 25.07.2013 02:36
Se sori sopii tilanteisiin jotka ovat ns. pikkuvahinkoja, kuten se tönäisy esimerkki. Isommissa riidoissa ,tai vahingoissa, sori kuulostaa samalta kuin sanoisi jotain anteex tai ihansamaeikiinnnosta. Minä olen kurkkuani myöten täynnä suomen iki-ihanaa koulu järjestelmää jossa on pakko pyytää anteeksi ja antaa anteeksi "kun opettaja käskee" aivan sama katuuko tekojaan, tai haluaako antaa anteeksi. Usein annan anteeksi, jos toinen oikeasti katuu\on pahoillaan.
Kirjoittanut: misner (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 25.07.2013 18:02
Pyytelen anteeksi pitkin päivää esim. "Anteeksi, pääsenkö ohi?" jne. Osaan myös pyytää anteeksi tarvittaessa, jos olen toista tietämättäni loukannut.

Anteeksianto taas... sanotaanko nyt näin: "Anteeksi voin antaa, mutta unohtaa en koskaan." Muistan minua loukanneet tilanteet pitkään ja yleensä minua loukannut henkilö saa osakseen hiljaisen kohtelun.
Kirjoittanut: Hartmann (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 27.07.2013 19:42
En kestä jos minulta pyydetään anteeksi, koska harvoin loukkaannun mistään vakavasti tai katson jonkun tehneen väärin. Minulle riittää kun joku selittää miksi on tehnyt jotain, jonka voin sitten joko hyväksyä tai lähteä väittelemään olikohan tämä nyt se optimaalisin keino toteuttaa asia.

Anteeksipyytäminen on myös hankalaa, koska yleensä suhtaudun loukkaantumisiin tietyllä irrallisuudella. Osaan kyllä pyytää anteeksi kun tajuan että olen tehnyt jotain sopimatonta, mutta itse sovinnaisuuden taju ei todellakaan tunnu olevan samanlainen kuin muilla. Koen kunnioittavani toista jos tiedostan tapahtuneen, perustelen sen heille ja yritän korjata sen, mutta näissä tilanteissa yleensä vaaditaan anteeksipyytämistä ihan periaatteen vuoksi. Anteeksi on myös paljon helpompi antaa toiselle kuin itselleen; joten vaikka saisinkin anteeksi möhlimisiäni, jää se kummittelemaan vuosiksi mieleeni.
Kirjoittanut: ixydor (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.07.2013 22:20
Ikinä ei saisi tuomita. Aina pitää antaa mahdollisuus korjata tekonsa ja antaa mahdollisuus pyytää anteeksi. Ja se on hyvän ihmisen merkki jos se anteeksi pyyntö sieltä tulee. We need to swallow all our pride and apologize. Ja anteeksi antamisen ei pitäisi olla erikoisen hankalaa jos anteeksipyyntö tulee oikeasti sydämmestä. Aina voi antaa anteeksi mutta aina ei voi unohtaa.. Ainakin jossainmäärin.
Kirjoittanut: xenablood (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 27.07.2013 22:33
"Ikinä ei saisi tuomita. Aina pitää antaa mahdollisuus korjata tekonsa ja antaa mahdollisuus pyytää anteeksi. Ja se on hyvän ihmisen merkki jos se anteeksi pyyntö sieltä tulee. We need to swallow all our pride and apologize. Ja anteeksi antamisen ei pitäisi olla erikoisen hankalaa jos anteeksipyyntö tulee oikeasti sydämmestä. Aina voi antaa anteeksi mutta aina ei voi unohtaa.. Ainakin jossainmäärin."

^tossa mitä Ixydor sanookin on mielestäni aikalailla oikeessa. Aina pitää antaa toinen mahdollisuus. Ihmiset ei ole robotteja, vaan ihmisiä. Virheet ovat inhimillisiä itse kullakin. Aina joskus sattuu virheitä ja väärinkäsityksiä, joista tulisi antaa anteeksi. Joskus tietysti on asioita joista ei pidä heti kättelyssä antaa anteeksi, mutta itse en montaa asiaa kestä joista ei edes ajan kanssa voisi armahtaa. Ainakaan mä en mitään kaunoja haluaisi kantaa koko elämääni, mielummin annan anteeksi ja sovin asiat. Mutta kuten Ixydor sanoikin, aina ei voi unohtaa.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit