Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Valokuvaaminen

Kirjoittanut: Rozette (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 28.07.2012 12:50
Minulla on tällä hetkellä Nikon D3100 jonka olen vaihtamassa D5100. (kamera on myynnissä, ei kai piilomainos haittaa ?) Putkena mulla on tuossa 15-55mm VR Nikkor objektiivi ja lisäksi iki-ihana Tamron 70-300mm VR.

Kuvailen eläimiä , luontoa, taidekuvia.. Asioita joista pidän
Kirjoittanut: Embize (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.08.2012 12:41
Olen tänä kesänä innostunut taas kunnolla kuvamaan. Eniten olen kuvaillut luontoa ja käyttänyt myös paljon macroa. Macrolla saa kyllä tosi hyviä kuvia. Toivoisin vaan että jaksaisin vielä enemmän kuvata. Välistä nimittäin on aikoja ettei jaksa juurikaan kuvata. Yleensä semmoisia aikoja ovat ainakin talvet. Silloin en vaan löydä niin paljon kuvattavaa.
Haluaisin myös kovasti oppia paremmaksi kuvaajaksi. Ehkäpä pitää vaan enemmän ja enemmän kuvailla vapaa-aikana ja käyttää ehkäpä apuna jotain oppaita Olenhan mä kyllä harkinnut valokuvauskoulun käymistäkin. Vielä ei pysty sitä miettimään kun entiset opiskelut ovat vielä kesken.
Kirjoittanut: Wormboy (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 09.08.2012 21:32
En nyt erityisemmin valokuvausta harrasta, joskus mennään veljen kanssa vaikka metsään kävelylle ja otetaan kuvia, tai sitten jos tarvitaan uusi profiilikuva facebookkiin tai jotain.
Äiti osti kaikille yhteiseksi joululahjaksi järkkärin, kun oli alennuksessa. Sen jälkeen on kuvailtu enemmän.
Ärsyttää ihmiset, jotka sanoo itseään valokuvaajiksi, koska niillä on järkkäri, mutta ne ei osaa käyttää sitä. Otetaan vaan kaikki kuvat samoilla asetuksilla, sitten kotona muokataan niitä paremmiksi.
"You are not a photographer, you just have an overpriced camera"
Järkkäri ei tee valokuvaajaa, hyviä kuvia saa miten paskalla kameralla vaan, jos vaan osaa ottaa.
DeviantArt on puolillaan niitä valokuvaajia, jotka muokkaa kuvansa ihan luonnottomiksi, ja sitten sanovat, että ei ole muokattu mitenkään, tämä on aito valokuva.
Kirjoittanut: DeadlyNightshade (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 10.08.2012 15:45

Lainaus: Wormboy

Otetaan vaan kaikki kuvat samoilla asetuksilla, sitten kotona muokataan niitä paremmiksi.

Mikähän vika tässä on? :P

En ymmärrä sitä asennetta, että paranneltu kuva = automaattisesti paska. Toki huono muokkaus on aina huono muokkaus, mutta kieltäydyn tuntemasta huonoa omaatuntoa siitä, että laitan kuvat lopullisesti kuntoon vasta tietokoneella.
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Lähetetty: 10.08.2012 16:24
Yllä olevista asioista täytyy huomauttaa, että kontrastia muutetaan yleensäkin aina - ainakin sen perusteella, mitä mulle on opetettu. Filmikuvauksessa sekä digikuvien kanssa etsitään oikea kontrasti, jos sitä ei onnistunut kuviin saamaan: musta on mustaa ja valkoinen valkoista. Käsitykseni mukaan se on aika yleistä.

Mutta enemminkin piti huomauttaa, että käsitellyt valokuvat ovat myös taidetta. Jos kiinnostaa, niin voi tutustua photomanipulaatioon esim. Deviantartin kautta. Kuvien kanssa leikkimällä voi saada monenlaisia hienoja ja mielenkiintoisia kuvia. Uskaltaisin väittää, että tuolla sivustolla on ammattilaisiakin, jotka harrastaa valokuvien muokkausta.

Itsekin muokkailen kuvia jonkin verran. Enemmäkseen kontrastia, mutta joskus yhdistelen valokuvia tai teen niille jotain muuta muokkausta. Enkä näe siinä mitään väärää. Eiköhän jokainen harrasta valokuvausta oman maun mukaan. En minä ainakaan usko että valokuvauksessa taiteen muotona olisi vääriä ja oikeita tapoja.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 10.08.2012 16:51

Lainaus: DeadlyNightshade

Otetaan vaan kaikki kuvat samoilla asetuksilla, sitten kotona muokataan niitä paremmiksi.

En ymmärrä sitä asennetta, että paranneltu kuva = automaattisesti paska. Toki huono muokkaus on aina huono muokkaus, mutta kieltäydyn tuntemasta huonoa omaatuntoa siitä, että laitan kuvat lopullisesti kuntoon vasta tietokoneella.

No sehän tarkoittaa sitä, ettei osaa valokuvata kun ei osaa niitä asetuksia muunnella.

Lainaus: byron

Itsekin muokkailen kuvia jonkin verran. Enemmäkseen kontrastia, mutta joskus yhdistelen valokuvia tai teen niille jotain muuta muokkausta. Enkä näe siinä mitään väärää. Eiköhän jokainen harrasta valokuvausta oman maun mukaan. En minä ainakaan usko että valokuvauksessa taiteen muotona olisi vääriä ja oikeita tapoja.

Esimerkiksi sellainen nettisarjakuva kuin Romantically apocalyptic tehdään valokuvia muokkaamalla ja jälki on upeaa. Sarjakuvakin on hyvä, kannattaa lukea :P
Mutta mun mielestä jos harrastaa tätä että muokkaa valokuvia reilustikin, ei ehkä kannata väittää itseään valokuvaajaksi. Niitä asetuksia kannattaa opetella käyttämään, ja varusteurheiluahan se on, mutta just kaveri tilasi Kiinasta halvalla muotokuvaukseen tarkoitetun "pallosalaman" joka oikeasti kuulema pelittää

En todellakaan itse harrasta valokuvaamista, mutta mua ärsyttää suunnattomasti nämä penikat jotka kalliilla äitin ostamilla järkkäreillä ottaa kuvia vesipisaroista ja hedelmäasetelmista ja ovat ihan tohkeissaan. Tykkään selailla mm. just Devianartia ja Harhakuvakin oli aikanaan ihan jees, mutta voi sitä vesipisaroiden ja junaratojen määrää...
Kirjoittanut: Wormboy (Jäsen)
  • • Muokkasi: Wormboy
  • Lähetetty: 10.08.2012 17:20

Lainaus: Cata

Lainaus: DeadlyNightshade

No sehän tarkoittaa sitä, ettei osaa valokuvata kun ei osaa niitä asetuksia muunnella.

No joo tarkotin tälläsit että ei nimenomaan OSATA käyttää niistä asetuksia siinä kamerassa, sitten väitetään että ollaan hyviäkin valokuvaajia, kun kaikki on muokattu niihin kuviin. Ei se nyt haittaa jos jotain tyyliin kontrastia muuttaa ja näin.

tää lainausjuttu meni nyt vähän noin, mutta jos lukee aiemmat viestit niin tajuaa miten sen piti mennä.
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Lähetetty: 10.08.2012 19:09

Esimerkiksi sellainen nettisarjakuva kuin Romantically apocalyptic tehdään valokuvia muokkaamalla ja jälki on upeaa. Sarjakuvakin on hyvä, kannattaa lukea :P
Mutta mun mielestä jos harrastaa tätä että muokkaa valokuvia reilustikin, ei ehkä kannata väittää itseään valokuvaajaksi.

Tuttu sarjis, mutta en puhunutkaan itsensä kutsumisesta valokuvaajaksi, sillä jos oikein tarkkoja ollaan, niin eikös valokuvaaja-nimike sovi enemmän koulutuksen saanneelle kuin harrastelijalle? Eihän kuka tahansa voi kutsua itseään kuvataitelijaksi tai taidemaalariksi (tosin taiteilijaksi voi). Muusikkokaan ei voi olla sellainen, joka ei ole soittimeen koskenutkaan - tai ei osaa soittaa vielä mitään. Uskoisin, että sellaiselle sopii se harrastelija- etuliitteeksi. Harrastelija tietää olevansa harrastelija. Kuten minä Oppia olen saanut vaikka kuinka, mutta ei prkl se tieto pysy päässä. Tosin valokuvaaja voi siltikin muokata kuviaan sellaiseksi kuvamanipulaatiotaiteeksi. Eihän ne poissulje toisiaan.

Niin, ja sivuhuomautuksena: itseoppinut on eri asia kuin harrastelija.
Kirjoittanut: DeadlyNightshade (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 10.08.2012 20:48

Ei osaa vai ei viitsi, kun helpompiakin tapoja on?

Jos mulla osuu asetukset vain melkein nappiin, niin en mä perkele vieköön ala nussimaan kameran sisäistä WB-simulaattoria paskalta tihrunäytöltä vain siksi, että joku valokuvauselitisti kokee muokkausten tekemisen jälkikäteen olevan ~*~osaamattomuutta~*~.

Kuvia muokataan ja muutellaan toisenlaisiksi. Itseilmaisua sekin. Deal with it. ^___^

</epic_rage>
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 10.08.2012 23:37
ääh, minusta ei ole taiteellisesti mitään väärää siinä, että muokka ottamansa kuvan jälkeenpäin kondikseen niin kauan, kun sitä ei vie mihinkään autenttisen kuvan näyttelyyn/kilpailuun. Veikkaan myäs, että kukaan autenttisesta kuvasta innostunut sortuisi moiseen kusetukseen.

En ymmärrä, miksi olla käyttämättä mahdollisuuksia, joita nykytekniikka suo kun ne ovat kuitenkin lähes jokaisen länsimaisen käden ulottuvilla edes välikäden kanssa. Lisäksi nykyvälineistö mahdollistaa hyväksi kuvaajaksi oppimisen miljoonasti halvemmalla & helpommalla kuin joskus filmijärkkärien aikaan kaiken maailman suotimineen ja leluineen (vaikka itse viihdyn myös kikkailijoiden seurassa, siinä on oma huvinsa ). Ammattikuvaajan kyllä tunnistaa muustakin kuin teknisistä kyvyistä. Mahtava tekninen osaaminen lähinnä nopeentaa kuvan saattamista valmiiksi ja helpottaa huomattavasti vaikeissa olosuhteissa kuvaamista.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit