Gootti.net

Valokuvaaminen

Kirjoittanut: Embize (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.09.2010 12:33
Kuinka moni on kiinnostunut valokuvaamisesta? ( En löytänyt hakemalla tästä aihetta )
Mitä yleensä kuvaatte? Minkälaisen kameran omistatte?
Itse tykkään kuvata ja minulla on järjestelmäkamera. Oon ollut aika pitkään kiinnostunut kuvaamisesta ja tulee kuvattua paljon luovia ja taiteellisia kuvia kuten ulkona maisemien ja kivojen yksityiskohtien kuvaaminen
Aluksi mulla oli digikamera, mutta kun se hajosi niin päätin että haluan ostaa järkkärin ja kun vielä tiesin että sillä saa parempia kuvia niin halusin sitten ostaa sellaisen.
Elikkä keskustelua kaikesta valokuvaamiseen liittyvästä
Kirjoittanut: mrpsychopatic (Nimetön)
  • Lähetetty: 23.09.2010 15:46
Harrastelija valokuvaaja ilmottautuu!
Pari(vai kolme?) vuotta omistanu järkkärin ja se on sikaihanarakasmussukka.
Innostuin kuvaamisesta sillon kun meille ostettiin ensimmäinen digikamera,sillä en kuitenkaan paljon kuvaillu,vaan alotin karusti kännykän kameralla ja älkääs aliarvioiko,sillä saa yllättävän siistejä kuvia!
Harmillisesti kuvaus harrastus on vähän kuollut kun muutin kaupunkiin minäkun olen niin kovin mieltynyt luontokuviin,lisäksi kuvailu on mulle ollu tapa rentoutua keskellä korpeä,kaukana muista ihmisistä,joten ei ole mahdollista tuo enään kaupungissa.Harjottelun alla tämä kaupunki kuvaus vielä siskolle otan blogia varten kuvia toisinaan,nyt ois aikaa reenata ihmiskuvausta paremminkin,kun ei luontoon eksy niin usein.
Kirjoittanut: Layil (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.09.2010 17:12
Kuvailtua tulee paljon. Itsellä on Nikonin D40, mutta toiveissa aina parempi järkkäri. Eniten tykkään kuvata keikkoja ja ihmisiä. Studiokuvaus kiinnostaa myöskin, mutta enää ei oo siihen mahdollisuutta oikein
Kuvaillut oon nyt jokusen 5 vuotta. Huonoksi puoleksi voi sanoa sen, että koneelta löytyy 15 000 kuvaa.
Kirjoittanut: Embize (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.09.2010 18:53
Itselläni ei ole tuo järkkäri ollut kuin vasta vähän aikaa, mutta oon tosi innoissani kuvaillut jo paljon kuvia. Ja olisi tulossa 29. päivä tätä kuuta kamerakurssikin johon oon osallistumassa koska se on ilmainen. Tuli tuo kurssiin osallistumisen mahdollisuus kaupan päälle Uskosin että siitä kurssista on hyötyä kun enhän vielä niin hyvin osaa tuota järkkäriä käyttää. Niin, ja unohdin mainita että mulla on Nikon D5000.
Kirjoittanut: Jasmine (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.09.2010 19:54
Ite sain oman, elämäni ensimmäisen, järkkätin Canon EOS 1000:n. Ihan tarpeeksi vaikea, joten hyvä aloittaa. Kissat ja kasvit saaneet kärsiä kuvauksista xD
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 24.09.2010 09:39
Olipas kiva aihe. Itse olen kuvaillut nuoremapana paljonkin ja ihan hyvällä kameralla. Ja kuvia tuli otettua Paljon. Kameraa en muista, että mikä Canon se oli, mutta pätevä sellainen. Nyt on ihan vaan Digikamera, kiva laite, mutta ei hirveesti tuu sillä kuvailtua. Monta vuotta jo haaveillut kunnon järkkäristä, kun muutamilla tutuilla sellainen on ja ah, miten paljjon laadukkaampia kuvia sellaisella saa. Mutta se hinta! HIritys, miten paljon kunnon järkkäri voi maksaa kaikkine putkineen. Mutta kyllä minä vielä joskus. Luonnossa kun tulee päivittäin paljon liikuttua niin tulee hirveesti sellaisia kuvauskohteita, joita haluaisi ikuistaa. Digiversiolla mun tulee kuvattua lähinnä näitä mun elukoita, mutta mitään luontojuttuja sillä ei tosiaan tule tallennettua.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 26.09.2010 12:28
Täälläpäs on aikamoiset järkkärihifistelijät ringissä. Hyvä niin. Osaatteko sanoa mistä johtuu kun kamerani ottaa vain sellaisia kuvia, jotka ovat värimaailmaltaan tai -kyllyydeltään köyhiä? En ole kovin häävi kuvaaja, mutta hankin sellaisen kameran millä kuvien ottamisen pitäisi onnistua nappia napsauttamalla. Kuvaaminen kyllä onnistuu ja noin ikkään, mutta useat fotot ovat epärealistisen väriköyhiä. Kuvaan ulkotiloissa kaikenlaisia tekstuureja, en maisemia enkä henkilöitä. Kamerana on Fuji FinePix S1800 enkä ole vaihtamassa sitä. Tässä on esimerkin vuoksi melko kosteaa hiekkaa, joka näyttää melkein harmaasävyiseltä vaikka sen pitäisi olla hiekanruskeaa.
  • Lähetetty: 26.09.2010 12:54
En tuosta kamerasta tiedä, mutta ite lähtisin kattomaan asetuksista... Yksi mikä väreihin vaikuttaa on tietenkin valkotasapaino (WB). Paras on laittaa valkotasapaino manuaalisesti aina eri kuvauspaikassa niin yleensä silloin tulee luonnollisimmat kuvat, mutta omassa kamerassa automaattinen valkotasapaino toimiii hyvin. Tietysti on näitä valmiitakin hehkulamppu, loisteputki, pilvinen jne. Niitä vaihtelemalla voi koittaa, jos saa sävyt lähemmäksi oikeaa. Valkotasapainon lisäksi omassa kamerassa on toiminto "optimoi kuva" ja sieltä voi valita onko normaali, pehmeämpi plaplapla. En tiedä kuinka paljon ne vaikuttaa noihin väreihin.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 26.09.2010 13:10
Okei, kiitos vastauksesta Layil. Olen käyttänyt sellaista automaattisen kuvaustilan tunnistavaa vaihtoehtoa, jolla tulee noita mainitun kaltaisia. Valkotasapaino on kaltaiselleni dillelle aika hankala käsite purtavaksi. Ymmärrän kyllä sen alkuosan, mutta "tasapaino" on jotenkin niin vieras käsite ihan kaikilla mahdollisilla tavoilla. Tämä ei ole siis sama asia kuin valotusaika tai aukon koko?
  • Lähetetty: 26.09.2010 14:17
Ei ole ei. Valkotasapaino vaikuttaa siihen kuvan sävyyn eli "suomennettuna" valkoinen on valkoinen eikä kellertävä, sinertävä tai punertava. Eri valot vaikuttaa sitten siihen.. eli onko auringonvalo, pilvinen sää, kuvaatko huoneessa missä on käytössä loisteputki vai perus hehkulamppu vai kuvaatko varjoisessa paikassa. Kameran valikosta saa yleensä asetettua valkotasapainon (white balance) ja sieltä voi valita erilaisia vaihtoehtoja. esimerkki Valkotasapainon voi määrittää myös manuaalisesti itsellä lukee "PRE" tällöin otetaan kuva esim. kokonaan valkoisesta paperista ja asetukset määräytyvät sen mukaan.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit