Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Mitä goottius merkitsee sinulle?

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 14.03.2011 20:13

Lainaus: Ratpick

Tavallaan rupeaa miettimään, että tässä goottiuden kieltämisessä on osittain kyse sellaisesta ajattelusta, että itse on yksilöllinen ja kaunis lumihiutale ja "muut" ovat massaa, mikä on mielestäni vain pakonomaista erilaisuuden tavoittelua.

Taustalla voi toki olla ernuilua, mutta ei välttis aina. Henkilökohtaisesti en näe sitä negatiivisena asiana jos kokee kuuluvansa johonkin alakulttuuriin. Itse näen vain kaikenlaiset lokerot hieman ahdistavina ja minun on vaikea lokeroida itseäni millään elämän osa-alueella. En minä kuitenkaan pidä niitä mitenkään huonompina tai vähemmän uniikkeina ihmisinä joille itsensä määritteleminen on helpompaa. Mutta en toisaalta näe myös suoranaista tarvetta itsensä määrittelemiselle. Liekö siitä kenellekään haittaakaan, jos en lokeroidu tai nikkaroin ittelleni ihan ikioman lootan. En minä kuitenkaan vedä kurpitsaa nenääni jos joku kokee tarpeelliseksi niputtaa minut johonkin ryhmään. En vain koe itse osaavani moista luokitusta tehdä.

Vastapainoksi sanottakoon, etten tykkää lokeroida muitakaan. Ymmärrän että lokerot helpottavat elämää ja joskus ilman niitä kommunikoiminen on vaikeaa, mutta kyllä itsellä on aina vähän epämääräinen olo jos pitää päättää onko joku nyt gootti, hoppari, hippi, hetero vai hihhuli.
Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 14.03.2011 22:31

Lainaus: AnticDeath

En myöskään halua sijoittaa itseäni "gootiksi" sillä en kulje pitkin katuja marilyn mansonin t-paita ja renksuhousut päällä toitottamassa sitä kaikille (mikä on varsinkin täällä porissa jotenkin yleistä), todellinen gootti varmasti tietää itse mitä on, joten näen turhaksi hehkuttaa erilaisuuttaan

Jännää että mainitsit juuri Marilyn Mansonin, koska Manson on yksi niistä joidenkin kirjoissa "gootiksi" luokitelluista artisteista, jotka itse viimeisenä itse yhdistäisin omaan goottimusiikin määritelmääni. Okei, kyllä sen jollain uusimmalla albumilla oli jotain siltä 80-luvun post-punkilta vivahtavaa settiin, mutta omaan goottimusiikkilokerooni ei miehen tuotanto silti mahdu.

Lainaus: Giffirt

Vastapainoksi sanottakoon, etten tykkää lokeroida muitakaan. Ymmärrän että lokerot helpottavat elämää ja joskus ilman niitä kommunikoiminen on vaikeaa, mutta kyllä itsellä on aina vähän epämääräinen olo jos pitää päättää onko joku nyt gootti, hoppari, hippi, hetero vai hihhuli.

...tai revari tai stallari.

Itselläni rupesi jostain syystä pyörimään joku ihan oma versio Z-Salamapartiosta mielessäni. "Gootti, pitihän se arvata. Ainainen riesa nykypäivän Stadissa. Tulisipa kunnon sade ja pyyhkisi pois kaiken tuon saastan, ja siihen minä luen gootit, hipsterit, punkkarit ja kaikki muut hihhulit jotka vaan haluaa päteä erilaisuudellaan!"
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 15.03.2011 07:25

Jännää että mainitsit juuri Marilyn Mansonin, koska Manson on yksi niistä joidenkin kirjoissa "gootiksi" luokitelluista artisteista, jotka itse viimeisenä itse yhdistäisin omaan goottimusiikin määritelmääni.

Joo, Marilyn Manson lienee enemmän nk. teinigoottien juttu, ainakin "true-inside-elite-göthix" -porukan mielestä. Omaan makuuni Mänssöni ei ole myöskään koskaan uponnut - hyvänä linjauksena lienee, että mikään mikä soi Music TV:llä ei järjestään ole goottiuskottavaa.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 15.03.2011 09:10

Ollaan tässä viime aikoina juteltu paljon "gootti"kavereiden kanssa siitä stereotypiasta, että tosigootti ei koskaan myönnä olevansa gootti.

Tässäkin on ehkä havaittavissa pientä ikäkysymystä, sillä (alert alert, karseaa yleistystä tiedossa) nuoremmat ihmiset yleensä tekevät mitä vaan ja vaikka kiipeävät taustapuoli edellä kuuseen jos se tekisi heistä "oikean gootin", sitten siinä iässä kun pääsee klubeille humppaamaan niin ei ollakaan enää gootteja koska on huomattavasti coolimpaa sanoa ettei ole gootti.
Kirjoittanut: Razorcutter (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 22.03.2011 23:48
Edelleenkin vähän vaikea sanoa mitä se "goottius" merkitsee. Musiikki on minulle tästä aika tärkeä osa, mutta kun oikein rupeaa miettimään niin suurta osaa suosikki yhtyeistäni en gootiksi luokittelisi, esim. marilyn mansonin musa ja fanit tuntuu olevan ihan oma heimonsa. Ja pukeutumisessa musta on ehkä se joka tekee aika pitkälle gootin. luulisin että ajatus maailma ja kiinnostus tiettyyn kirjallisuuteen vaikuttaa siihen miksi luokittelen itseni gootiksi enkä vaikka hevariksi.
Ja sitten vielä nuo "ainoat oikeat gootit" on lähinnä huvittavia. Ei sitä aitoa goottiutta varmaan voi enää nykyään juuri määritellä kun on niin paljon eri tulkintoja.
Mutta minulle se goottilaisuus merkitsee lähinnä synkkä sävyisen musiikin kuuntelua, tummia hardcore vaatteita, tietyllä tavalla synkkää ajatusmaailmaa (tätä en osannut määritellä paremmin, ei siis tarkoita että pitää synkistellä jok paikassa ja olla jatkuvasti pessimisti), ja kauhupainotteisia kirjoja.

Itse asiassa en viitsisi nimetä itseäni ihan yksinkertaisesti gootiksi. Ja muutenkaan en ole ihan varma tarkottaako tämä nyt sitten sitä että olen "todellinen gootti" vai "viikonloppu gootti"
Kirjoittanut: Sather (Goottiprinsessa)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 01.04.2011 19:23

Lainaus: Razorcutter

Ei sitä aitoa goottiutta varmaan voi enää nykyään juuri määritellä kun on niin paljon eri tulkintoja.

Aitoa goottiutta ei mun mielestä voi määritellä siks, että se on sydämen kutsumus, eikä titteli jonka voi ostaa Morticiasta, vaikkei kukaan sitä mieltä tietenkää sais olla, ku sehän on noloo ja 'ku 80-luku, ni plz c'mon' Eihän sitä tietenkään oo sellasii 'kriteereitä' goottiuden noloon titteliin, koska kuten joku jo ystävällisesti asian kans ilmas, koko se 'alkuperänen ja true' kuoli aikoja sitte. Yks sama jos luet Poea tai pidät mustaa tai vihreetä hupparia, tai kuunteletko synkkää vai ilosta musiikkia, oli se trve tai ei, siis periaatteessa.

Lainaus: Verity

Gootteilu pelkän gootteilun vuoksi on turhaa. Jos se taas tulee vaivattomasti ja ilman ylimääräisiä ponnisteluja, niin silloin "gootti" on määritteenä oikea lisä kyseisen henkilön identiteettiin.

Tää oli mun mielestä aika kivasti kiteytetty. Jos homma on sisäistä, eikä ulkosta ni on tr00 ja jos ei ni on lame poser.

(nim. TRUE_gothicprincess_92)
Kirjoittanut: Literatura (Nimetön)
  • • Muokkasi: Literatura
  • Lähetetty: 01.04.2011 20:28

Lainaus: Piiskansiima

nuoremmat ihmiset yleensä tekevät mitä vaan ja vaikka kiipeävät taustapuoli edellä kuuseen jos se tekisi heistä "oikean gootin"

Joo, minä nuorempana ostin noin 90 % vaatteistani Morticiasta ja yritin etsiä bändejä, jotka yleisesti luetaan goottiskeneen kuuluviksi. Olin lopulta kiinnostunut enemmän ja enemmän vain goottivaatteista, kunnes en enää niistäkään.

Offia, sori sori.

Edit: Hahaa, enpäs pelkästään offaa sittenkään!

Goottius merkitsee tavallaan yhteenkuuluvuutta. Kun kaikki eivät kuitenkaan halua luokitella itseään gootiksi, voisi ajatella tällaista: mitä, jos koko nimikettä "gootti" ei olisi? Jos olisimme vain joku epämääräinen porukka, joka tykkää käyttää mustaa ja kuuntelee Bauhausia? Olisiko siten kaikki helpompaa skenen sisällä, kukaan ei olisi ihQwnbteinigootti? Jollain tavalla samankaltaisia ajatusmaailmoja "gooteilla" kuitenkin on, joten silloin ehkä gootit hakeutuisivat helpommin toisten seuraan, kun kukaan ei määrittelisi skeneä.

No niin, kukas kannattaa minun "kaikki lokerointi pois, ollaan vaan kivoja pikku synkiöitä ja hihkutaan yhdessä iloisesti, ei olla mitään gootteja, ihan tyhmä termi muutenkin, iihihih " -ideaani?

Kirjoittanut: Vampiric_ (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.04.2011 22:35

Lainaus: Heetteri

Joo, Marilyn Manson lienee enemmän nk. teinigoottien juttu

Minä voin reilusti sanoa että kuuntelen Marilyn Mansonia enkä nyt itseäni pidä mitenkää teini ihQ goottina. Omasta mielestäni tuollainen eri bändien mukaan luokittelu ryhmiin ''jos tykkää tästä, on teini'' ja ''jos tykkää tästä, on true - gootti tyylinen arvostelu on käsittämättömän typerää ja loukkaavaa.

Mitä nyt sanoisi mitä goottius merkitsee minulle, niin en nyt osaa luetella mitään ihmeempää, tämä tyyli on vain aina tuntunut siltä ainoalta oikealta, vaatteet sopivat mun päälleni ja meikki/hiustyylit sopii naamaani, toisinkuin muut sopisivat. Muutenkin ''tyylin'' taiteet ja muut asiat ovat todella minun makuuni. Ja ettei joku nyt keksi sanoa että eihän tämä kaikki ole vain pukeutumista, niin tämä vain on mulle jokalailla sopiva ratkaisu, mutta en ala löpinöimään mitään tarkkaa perustaa mitä se minulle merkitsee, koska siinä menee helposti liian monimutkaseks.
Kirjoittanut: phaeryen (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: phaeryen
  • Lähetetty: 01.04.2011 22:55
Ehkä joskus 90-luvun lopulla Marilyn Manson olikin juuri sitä teinigoottien pop-ihmettä. Bändin soittajat sitä vähän varttuneempaa kaljua kosketinsoittajaa lukuun ottamatta olivat parikymppisiä, joilla modernit synkkäilyshokkiunivormut päällään. Kuuntelijat Sweet Dreamsista alkaneen pop-sensaation jälkeen lähes yksinomaan varhaisteinistä varhaisaikuiseen, joilla fledat, kledet ja meikit tumman puhuvaa, helposti gootiksi miellettävää asiaa. Tämä mainittu imagosektori toki sitten aiheuttaa sen, että musiikkijournalistit kaivavat esiin tämän paljon pelätyn ja kaukaa kierretyn *G* sanan.

Aikaa on kuitenkin kulunut ja ilmiö on laantunut. Uskallankin väittää, että jokusen vuoden takaisella Provinssirockin keikalla ei ollut enää mistään teinien bändistä kyse, kun setä Manson silloisen retkueensa kanssa väsyneen shown Suomen suvessa esitti. Muita omia havaintoja orkesteria harrastavasta yleisöstä ei ole.

... Mistä tuli mieleeni, Mansonin vähän varhaisempien kausien backstage-elämästä olen kuullut Suomenkin osalta villiä kertomusta jos toistakin. Saa jakaa jos on omakohtaisia kokemuksia.
Kirjoittanut: HepZusi (Mister Halloween 2007)
  • Lähetetty: 02.04.2011 14:09
Hehheh oltiin radiohaastattelussa pändin kitaristin kanssa ja kun perus goottikysymys esitettiin vastasin että mustat vaatteet nyt vaan on sellanen rock-klisee ja että minä tiedän että oikee goottius meinaa helvetin isoa levykokoelmaa jolla voi sitten leveillä intternetti foorumeilla.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit