Gootti.net

Halloween

Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 20.09.2011 20:32
Lukottakaa toki jos tästä sittenkin on jo aihe, jota en onnistunut huomaamaan tai jos "every day is halloween" -periaatteeseen nojaten tästä ei tarvitse erillistä keskustelua.

Mitä halloween sinulle merkitsee ja mitä sen viettoon kuuluu? Onko se vain hyvä tekosyy järjestää pippalot vai pohjautuuko halloweenin viettosi vanhojen kansantarujen fiilistelyyn? Toivotko kenties, että koko merkkipäivä vain lakaistaisiin maton alle sen suurempia hössöttämättä?

Itse olen vuosien varrella huomannut halloweenin olevan se ainoa aika vuodesta, kun valtaosa väestöstä ei katso kummastellen. Tilanne aiheuttaa todella ristiriitaisen olon. Kiva tulla kohdelluksi tavallisena tilanteissa, joissa se ei muuten olisi mahdollista. Toisaalta kuitenkin on erittäin häiritsevää, kun ympärivuotinen ja paljon rahaa syönyt tyyli sekoitetaan joihinkin naamiaisiin.

Yleensä olen viettänyt halloweenini elokuvia katsellen, tarinoita lueskellen ja jotain hyvää syöden. Poikkeuksellisesti tänä vuonna erään ystäväni kanssa olisi suunnitteleilla illanistujaiset, mutta saa nähdä sitten minkä verran saa aikaan.

Lisäksi on pakko aina koluta Tiimarin halloween-hyllyt läpi ostamisen arvoisten koriste-esineiden toivossa, joita ikävän harvoin tosin löytyy. Viime vuonna hyllyä lähestyessäni näin tosi kivan näköisiä shottilaseja "pick your poison" ym. teksteillä. Paketin hyllystä poimiessani sain kuitenkin pettyä. Lasit olivatkin muovia. Sain heti mielikuvan mehutiivistettä shotteina hörppivistä muksuista. Tällä kertaa tuolla onneksi näyttäisi olevan ainakin ihan jänniä hämähäkinverkko -idealla toteutettuja pöytätabletteja.
Kirjoittanut: Animemo (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 21.09.2011 18:21
Halloween ei merkitse itselleni mitään. En vietä Halloweenia millään tapaa. Tämä on oma mielipiteeni mutta minusta ei ole oikein mukavaa että Halloween on kuolleiden muistopäivänä. Ei sitä pitäisi silleen kauhuun yhdistää. Voi olla että jos jossain amerikassa olisin niin jollain tapaa viettäisinkin mutta en ainakaan suomessa.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 21.09.2011 18:37

Lainaus: Animemo

Halloween on kuolleiden muistopäivänä.

Amerikkalainen Halloween ja suomalainen vainajien muistopäivä osuu harvoin samalle päivälle, esim. tänä vuonna Halloweenia juhlitaan 31.10., kun vainajien muistopäivä on taasen vasta 5.11.
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 21.09.2011 19:25
Minä vietän 31.10 Kekriä ja hääpäivää Silloin yleensä kokkaan jonkun mukavan juhla-aterian ja sytyttelen kynttilöitä.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 22.09.2011 08:23

Lainaus: Verity

Lisäksi on pakko aina koluta Tiimarin halloween-hyllyt läpi ostamisen arvoisten koriste-esineiden toivossa, joita ikävän harvoin tosin löytyy.

Jep. Harvempi varteenotettavalla esteettisellä silmällä varustettu täysi-ikäinen gootti tunkee "übergöthx" -luolaansa esimerkiksi muovihämähäkkejä, mustia muoviruusuja, tekoseittiä tai muuta pienen budjetin B-luokan kauhuleffasta tuttua halpiskrääsää. Sen sijaan Tiimarista löytyy Halloweenin ulkopuolella ihan oikeasti nättiäkin kamaa, kuten esimerkiksi kynttilänjalkoja ja tyynyjä.

Halloween ei merkitse minulle mitään, ei sen paremmin Kekri tai Samhainkaan, enkä vietä myöskään pyhäinpäivää/kuolleiden muistopäivää. Halloween tässä muodossaan on taas yksi Jenkkilästä rantautunut rihkamajuhla, jonka varjolla voi tosin järjestää vaikka kauhuteemaiset naamiaiset jos siltä tuntuu. :P
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 22.09.2011 08:58

Lainaus: Verity

Onko se vain hyvä tekosyy järjestää pippalot vai pohjautuuko halloweenin viettosi vanhojen kansantarujen fiilistelyyn?

Minulle Halloween on se aika vuodesta, kun on parhaat bileet. Yksi kaveri on nyt jo kolmena tai neljänä vuonna peräkkäin järjestänyt älyttömän hienot, isomman skaalan naamiaiset. Sisään ei pääse ilman pukua, joten ihmiset siellä usein oikeasti panostavat pukuihinsa ja siellä näkyy mielettömän hienoja virityksiä. Viime vuonna paikassa oli myös nähty järjettömästi vaivaa koristeiden ja musiikin kanssa. Itse olen niin laiska emäntä, että pakostakin tekee vaikutuksen miten paljon jaksavat nähdä vaivaa juhlien eteen.

Halloweenin historia ja kulttuurilliset merkitykset eri aikoina ja eri maissa ovat toki kiinnostavia, mutta ei niitä siinä vaiheessa liiemmin mieti kun juhlissa on ilo ylimmillään.

Lainaus: Heetteri

Halloween tässä muodossaan on taas yksi Jenkkilästä rantautunut rihkamajuhla

Myös joulusta, pääsiäisestä, ystävänpäivästä tai vaikka kaverin synttäreistä saa aikaan krääsäjuhlat jos ne sellaiseksi tekee. Tiimarin mustat muoviruusut ovat toki kammottavia, mutta itte olen vähän sitä mieltä, että krääsäilyyn sortuminen on omasta itsestä kiinni. Hyvällä maulla toteutettuna hölmömmästäkin B-luokan juhlapäivästä voi saada kivan tapahtuman.

Itse tykkään hirmuisesti naamiaisista ja teemabileistä, joita Suomessa järjestetään harvemmin ilman tekosyytä. Tämän takia fanitan yleensä kaikkia niitä turhia juhlapyhiä, joille iso osa ihmisistä tuntuu lähinnä muljauttelevan silmiään.
Olen jo nyt niin innoissani vasta kuukauden päästä olevista juhlista, että selvästi tekee mieli aivopestä koko muukin maailma järjestämään mahtavia naamiaisia.
  • Lähetetty: 22.09.2011 10:43

Lainaus: Giffirt

Myös joulusta, pääsiäisestä, ystävänpäivästä tai vaikka kaverin synttäreistä saa aikaan krääsäjuhlat jos ne sellaiseksi tekee.

Kyllä, mutta joulua on meillä juhlittu pitkään ennen Halloweenia, meillä ei ole sille juuri mitään perinteistä vastinetta. Ja olen kyllä ihan samaa mieltä ystävänpäivästäkin, sen sijaan joulu on ihan omanlaisensa erikoinen sekoitus kaiken maailman perinteitä, ja siitä osaan nauttiakin. Halloween ei kuulu olennaisena osana suomalaiseen vuoteen, imho.

Omissa ympyröissäni teemapippaloita ja naamiaisia järjestetään muutenkin, joten en juuri jää kaipaamaan Halloweenin kaltaisia juhlia. :3
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.09.2011 11:05

Lainaus: Giffirt

Minulle Halloween on se aika vuodesta, kun on parhaat bileet.

Tämä! Vähän jo alkaa huolestuttaa kun H-hetkeen on enää noin kuukausi eikä yksiäkään bileitä ole vielä tiedossa. Harvat jaksavat viritellä mitään teemaa illanistujaisiinsa ja vaikka muutamien kavereiden kanssa otettiinkin aikoinaan tavoitteeksi järjestää vain teemabileitä niin kyllä tuo kauhuilu on silti eniten meikäläisen makuun. Vaikka Halloween onkin rantautunut Suomeen vähän pers edellä kaiken krääsän muodossa, en silti näe miksei se sopisi tänne. Samoihin aikoihin täälläkin on kuolleita kestitetty kekribileissä, olkoonkin että perinne on välissä katkennut. Sitä paitsi, miksi kaikkien perinteiden ja juhlien pitäisi olla lähtöisin jostakin muinaisuudesta? Muuttumaton kulttuuri on kuollutta kulttuuria
  • Lähetetty: 22.09.2011 11:13

Lainaus: Nordis

Sitä paitsi, miksi kaikkien perinteiden ja juhlien pitäisi olla lähtöisin jostakin muinaisuudesta? Muuttumaton kulttuuri on kuollutta kulttuuria

Joo, mutta ei nyt vaan yksinkertaisesti samalla tavalla inspaa muovikurpitsat kuin joulutilpehööri tällä suunnalla. Olen kyllä järjestänyt yhdet hyvät naamiais-halloweenbileet silloisen poikaystäväni kanssa, jossa panostimme koristeluun ihan kympillä ja hauskaa oli. Myös Syn/\psien Halloween-hilut ovat olleet hauskoja, mutta erityisenä juhlana jota on suorastaan velvoite juhlia joka vuosi en kuitenkaan Halloweenia pidä. Mulle on oikeasti aivan sama vaikka muut nauttisivat Halloweenista ihan sikana ja pitäisivät sitä vuoden kohokohtana, ei se ole multa pois, joten miksi yrittää minuakaan vakuuttaa? Olen jouluihminen.

Kyllähän sitä järkkäisi kotonaan vaikka minkälaisia pippaloita, jos asuisi yksiön sijasta esimerkiksi omakotitalossa, mutta tähän on tyytyminen. :P
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 22.09.2011 18:13
Minusta Halloween on ihan ok, vaikkei se perisuomalainen juttu olekaan. Tosin mitään muuta merkitystä sillä ei minulle ole, kuin että saa pitää kauhuteemaisia naamiaisia tai käydä sellaisissa, koska sen tyyppisiä juhlia ei minun kohdallani yleensä muuten ole. Muutenkin pidän teema-pippaloista.

Tänä vuonna tuskin teen mitään ihmeellistä, ellei satu niin onnen kauppa, että onkin töistä vapaailta, ja pääsen Horror & Tease Show:hun. Monena vuotena olen järkännyt edes jotain pientä pippaloa jollakin porukalla, mutta tänä vuonna niin tuskin käy, koska en tunne uudella asuinseudullani ihmisiä koulun ulkopuolelta. Noh, onhan näitä ollut, ja tulee varmasti olemaan. Pitäisi vissiin ruveta järkkäämään erinäisiä teema-juhlia ympäri vuoden.

Minäkin olen silti kieltämättä vielä enemmän jouluihminen, sillä perinteistä joulua ei voita mikään.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit