Gootti.net

Gootin Ruokaa

Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 18.03.2014 19:21
Olisi mielenkiintoista kuulla teidän kasvisruokailijoiden hyviä ja helppoja ohjeita tällaiselle nirsolle Olen muutamaa reseptiä kokeillut ja ihan hyviksi olen ne havainnut. Olisi kuitenkin kivaa keksiä jotain vaihtelua ainaisten wokkien ohelle. Lasagneakin on kokeiltu kasvisversiona ja aika jees oli, tosin aika työläs.
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 18.03.2014 20:28
Kirjoitan myöhemmin..
Kirjoittanut: Melankol (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • • Muokkasi: Melankol
  • Lähetetty: 18.03.2014 20:30
Sosekeitto oli yhdessä vaiheessa aika usein lautasella, joko raejuuston tai patongin kera. Haluamia rehuja siis kattilaan kiehumaan, kun ovat kypsiä niin ruokakerma/koskenlaskija/tms sekaan, vähän keitinvettä ja sauvasekoittimella sileäksi. Mausteet toki myös.
Kirjoittanut: Roudatar (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • • Muokkasi: Roudatar
  • Lähetetty: 19.03.2014 00:57
Tulin "hoksanneeksi" (sen takia lainausmerkeissä, kun eihän tuo oo mikään uus idea) hyvän ohjeen kalakeitolle. Kalakeitto on mulla ollu se ainainen lempiruoka. Makaronilaatikko menetti murrosiän jälkeen hitusen hohtoaan, mutta kalakeitto (ja varsinkin lohikeitto) on aina pysyny lempparina.
Laitan keitinveteen suolaa, tilliä ja vähän mustapippuria ja keitän niitä sellasenaan jonkunaikaa (että kuivattu tilli antaa makunsa kunnolla), yleensä sen aikaa ku saan porkkanat ja perunat paloteltua mieleisekseni. Sit lisään porkkanat ja perunat ja sipulia ja annan niiden kiehua sen aikaa kun saan osittain sulatetun seitin tai alaskanseitin paloteltua ja muutaman muikun päät irti. Ne lisään sekaan ja tarpeen mukaan lisään vähän vettä ja keitän kunnes perunat on sopivan pehmeitä. Viimeseks ongin muikut pois, lisään katkarapuja ja joko kevytkermaa tai maitoa ja annan hautua hetken. Ai että on hyvää. Muikut ongin sen takia pois, että ruodot vähän häiritsee. Yleensä oon käyttäny 3-5 muikkua (koosta riippuen) yhtä keitinvesilitraa kohden, joten ne voin vaikka syödä leivän kanssa myöhemmin.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.03.2014 18:16

Lainaus: Satanica

Olisi mielenkiintoista kuulla teidän kasvisruokailijoiden hyviä ja helppoja ohjeita tällaiselle nirsolle Olen muutamaa reseptiä kokeillut ja ihan hyviksi olen ne havainnut. Olisi kuitenkin kivaa keksiä jotain vaihtelua ainaisten wokkien ohelle. Lasagneakin on kokeiltu kasvisversiona ja aika jees oli, tosin aika työläs.

Tortillat on aika simppeli valinta laiskalle päivälle, täällä täytteeksi menee useimmiten kidneypapuja jotka maustetaan tomaattipyreellä ja jollain valmiilla tacomausteseoksella Toinen helppo vaihtoehto on tofuhampurilaiset, niissä kun käyttää valmiiksi marinoitua tai kylmäsavustettua tofua niin pysyy työmäärä miellyttävän vähäisenä. Molemmat on helppo soveltaa omaan makuun sopiviksi.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 19.03.2014 18:34
Komppaan kasvistortilloja. Tomaattivuohenjuustokeitto on myös niin helppo että ihan naurattaa. Tää on nyt joku Pirkan mainosresepti, mutta en jaksanut hakea kauempaa.

Itse syön todella paljon erilaisia salaatteja. Salaatti, tomaatti ja kurkku pohjaksi ja loppujen ainesten kanssa on rajana vain mielikuvitus. Lempparikomboja esim:
- Omena, aurajuusto, vesimeloni
- cashew-pähkinät, herkkusienet, tomaatit (Paista nämä pannulla lämpimäksi niin tulee ruokaisampi. Vuohenjuusto sopii myös sekaan.)

Ruisleivän päälle avocadoa niin saa parissa sekunnissa erinomaisen välipalan. Leivän kanssa sopii myös hummus, mutta suosittelen myös baba ganoushia. Itse tykkään siitä enemmän kuin hummuksesta.

Helpolla pääsee myös tekemällä kasvisversion pyttipannusta. Perunaa, juureksia, sieniä, parsakaalia ja mausteita rivakalla kädellä. Tästä saa aika mättöruokaa niin halutessaan, ainakin jos ei mene vegaaniseksi vaan sallii itselleen vielä maitotuotteita. Juuuuuusto.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 20.03.2014 13:13
Tortillat voisi olla hyviä. Tykkään kidneypavuista älyttömästi. Kokeilin joskus soijarouheesta tehtyä "jauhelihakastiketta" ja oli muuten hyvää. Eroa ei oikeastaan huomannut.
  • Lähetetty: 20.03.2014 14:31

Lainaus: Satanica

Kokeilin joskus soijarouheesta tehtyä "jauhelihakastiketta" ja oli muuten hyvää. Eroa ei oikeastaan huomannut.

Kaveri teki miun luona joskus hiton hyvää kastiketta kans soijarouheesta mut miä kun oon yrittäny ni siitä tulee tosi vetistä ja mautonta. Mitä mausteita siihen laitat ja onko muuten antaa vinkkejä?
Kirjoittanut: Chrystalis (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 20.03.2014 17:42

Lainaus: Roudatar

tosi vetistä ja mautonta

Mikäli laitat normaalisti "sekaruokaa", voit heivata niiden maustamistyylin romukoppaan. Soijan kanssa saa maustaa reiluummin. Mikäli ongelmana on vetisyys, paista soijarouhetta pidempään. :P Itse pääosin laitan ~kaksinkertaisen määrän nestettä rouheeseen nähden, mutta sekin menee pääosin mutu-tuntumalla. Mausteissa pääosin chili, savupaprika, pippuriseossysteemi ja pienissä määrin muskottipähkinä. Jos oikein laiskalla tuulella on, voi soijan maustaa vaikka jauhelihamausteella. Ja sitä vaikka vähän ronskimmalla kädellä, koska soija.

...ja itse oon digannu "jauhelihakastikkeen" sekaan heittää punaisia linssejä. Pärisöö.
  • Lähetetty: 20.03.2014 19:00

Lainaus: Chrystalis

Mikäli ongelmana on vetisyys, paista soijarouhetta pidempään.

Aa, siis sitä voi paistaa. Oon vaan keittäny, paketti ei sanonu paistamisesta mitään. No toivon mukaan näillä neuvoilla seuraava kerta onnistuu paremmin. Tänks!
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit