Gootti.net

Gootin Ruokaa

Kirjoittanut: Chrystalis (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 20.03.2014 19:17

Lainaus: emanon

Osta kaupasta esim. Rainbown Italianpata pussi (n.1,70€) ja paketti tummaa soijarouhetta. Heitä siihen paistokasariin reilu 3dl vettä kiehumaan ja sen jälkeen 1,5dl sitä soijarouhetta. Sitten saat maustaa sitä samoin kuin jauhelihan maustaisit, mutta käytä vaan vähän ronskimmin mausteita. Esim. "jauhelihamauste" nimisestä purkista saa sitä makua Ite oon käyttäny reippaasti paprikajauhetta ja mustapippuria kun niitä sattuu kaapissa olemaan. Sitten kun se on siinä kärvistynyt sen verran, että vettä ei enää ole toimit sen Italianpata-pussin ohjeiden mukaan, eli 8 desiä vettä sekaan ja ainekset. Jos se soijarouheen rakenne kammottaa niin voit toki laittaa vaikka puolet soijarouhetta ja puolet jauhelihaa aluksi. Säästää siinäkin

Master Chef emanonin ohje Kasvissyönti-aiheesta. Onhan tuokin vajaa 5 vuotta vanha vinkki, mutta toimii edelleen kuvatun kaltaisesti.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.03.2014 12:33

Lainaus: Chrystalis

...ja itse oon digannu "jauhelihakastikkeen" sekaan heittää punaisia linssejä. Pärisöö.

Tästä tuli mieleen ehkä maailman simppelein ja lompakkoystävällisin resepti linssipataan. Lisäksi tämä on terveellistä ja todella täyttävää

Ainesten suhteen pärjää näillä:
- 4dl punaisia linssejä
- 4 kynttä valkosipulia
- 2 keskikokoista sipulia
- 0,5l kasvislientä
- 1 rkl öljyä
- (pari perunaa)

- vahvaa currytahnaa
- 1tl kurkumaa
- 2tl limemehua
- korianteria, kuminaa, chiliä ja mitä muita mausteita nyt haluaakaan käyttää

- Huuhdellaan linssit ja jätetään ne valumaan. Tällä välin pilkotaan sipulit ja valkosipulit hakkelukseksi ja muut vihannekset vähän isommiksi paloiksi. Laitetaan kasvisliemi mikroon lämpenemään.
- Kuumennetaan öljy korkeareunaisessa pannussa / kasarissa ja lisätään siihen reilu määrä currytahnaa. Itse käytän ~3 ruokalusikallista massaman-tahnaa, mutta mikä tahansa laatu sopii ja määrä on ihan makukysymys. Lämmitellään tahnaa kunnes siitä tulee tuoksut ulos.
- Kuullotetaan sipulit ja valkosipulit mauste-öljyseoksessa.
- Lisätään pannulle tomaatit, linssit, loput mausteet ja kuuma kasvisliemi. Sekoitellaan tasaiseksi ja lisätään vielä raa'at, kuoritut perunakuutiot.
- Lasketaan lämpöä sen verran että pata juuri ja juuri kiehuu. Annetaan hautua niin kauan että näkyvä neste on haihtunut, linssit ovat kokonaan hajonneet ja perunat ovat kypsiä. Noin 30 minuuttia, siis. Sekoitellaan välillä ja lisätään loppuvaiheessa limemehu.

Kamalasti tekstiä, mutta haudutusta lukuunottamatta kokkailuun menee hätäisesti kymmenen minuuttia ja linssit ovat niin täyttäviä että tällä reseptillä ruokkii kahden hengen taloutta helposti pari päivää. Mitä kauemmin settiä hauduttaa, sitä parempaa siitä tulee. Jos ei ole kiire niin kannattaa antaa padan kiehua kannen alla vaikka tunti ja päästää vasta sitten nesteet haihtumaan. Jos ruoka pääsee kuivumaan liikaa niin siihen voi puolestaan lisätä vettä. Lisäksi tämän kanssa voi hifistellä niin paljon kuin haluaa, esim. osan kasvisliemestä voi korvata kookoskermalla ja mausteet tuoreilla yrteillä. Ruuan kaveriksi sopii hyvin lusikallinen ranskankermaa tai hapanta jogurttia ja naan-leipä

Edit: Olen näköjän linkittänyt vastaavan reseptin tähän ketjuun joskus aikoinaan. OH WELL, tässä on sitten meikäläisen versio selostettuna
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 21.03.2014 19:29

Lainaus: Roudatar

Kaveri teki miun luona joskus hiton hyvää kastiketta kans soijarouheesta mut miä kun oon yrittäny ni siitä tulee tosi vetistä ja mautonta. Mitä mausteita siihen laitat ja onko muuten antaa vinkkejä?

Käytän mausteina mm. suolaa, grillimaustetta, chiliä, paprikaa... Kaikkea tulista. Taidan tunkea kyseiset mausteet joka ruokaan, ilmankos maistuukin niin usein samalta Sitten jos oikein innostun, saatan raastaa porkkanaa lihan/soijarouheen joukkoon.
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 24.03.2014 09:40
En käytä soijarouhetta, saan proteiinin siemenistä, pähkinöistä, pavuista, linsseistä, puroista ja rahkasta. Soijarouheet ja soijasuikaleet ovat kuin pahvia. Ovatko muovipusseissa kuukausi- tai ehkä jopa vuositolkulla muhineet jauheet todella optimaalisinta ravintoa? Opettelen syömään puhdasta, aitoa, prosessoimatonta ruokaa.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 28.03.2014 15:50
Mitä kasvissyöjät muuten suosittelette tällaiselle lihansyöjähirmulle lihan korvikkeeksi ruokiin? Soijarouhe on mennyt kurkusta alas erinomaisesti, kuten aiemmin mainitsin. Olen käyttänyt myös sieniä lihan sijasta. Falafel pullia olen myös syönyt ja niihin taidankin olla vähän retkahtanut. Pitäisi vain opetella tekemään niitä itse, kun ei nuo eines jutut varmaan niitä kaikista puhtoisimpia ole.. Löytyykö vielä jotain muuta kokeilemisen arvoista? Tofusta en tykkää, sen voin kertoa heti kättelyssä.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 06.04.2014 10:14
Pavut on hyviä. Itse suosin kidney-papuja. Valkoiset pavut ovat minusta hieman mauttomia.

Ennen kaikkea kuitenkin suosittelisin luopumaan siitä ajatuksesta että korvaa lihan kasviksilla. Toki pitää huolehtia että saa kaikki tarpeelliset ravintoaineet, mutta avain tylsään ja mauttomaan kasvisruokaan on just se, että tekee liharuokareseptin josta vain korvaa lihan pavuilla, tofulla, soijalla tai jollain muulla. Sen sijaan kannattaa lähteä alunperinkin kokkaamaan kasvisruokaa. Lopputulos on silloin paljon parempi.
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 08.04.2014 22:01
ROSE by Carte Noire : Petit chou si tendre à la crème de café
http://www.youtube.com/watch?v=ryaGZETR97s#t=107
Kirjoittanut: Daealis (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 02.06.2014 18:01
Lihansyöjä olen ja aina kun vain näenkin jotain eläimestä leikattua palaa tarjolla, mitä en ole maistanut, tilaan sitä.

Yksi omista lemppareistani, johon emännyskin on koukuttunut pahasti, on smetanakanaa.

~kilo kanansuikaleita(josset käytä valmismarinoituja, marinoi. Mieluusti makeaksi)
pakastepussillinen baby-porkkanoita
1kpl suippopaprikoita
basmati/thairiisiä
~litra smetanaa. Myydään 2dl-½l purkeissa, useimmat kaupat hyllyttävät vain parin desin purkkeja. Resepti kuvailee näiden purkkien käyttöä.
Lopuksi vielä lasinen uunivuoka mihin kaikki nämä mahtuvat, koska kaikki eivät kait sellaistakaan omista. Ei tarvitse voidella etukäteen, vaikka urbaanit legendat niin väittävätkin.

1. Riisit kiehumaan ja uuni lämpeämään 225:een.
2. Kanat pannulle. Kun seassa ei näy enää raakoja paloja(sisältä voivat olla vielä raakoja, ei haittaa mitään), heitä purkki smetanaa sekaan ja pyörittele kunnes smetanaa on kaikkialla. Kaada uunivuokaan.
3. Porkkanat pannulle. Pyörittele kunnes enimmäkseen sulaneet, heitä sekaan paprika pieninä paloina ja purkki smetanaa. Loraus soijaa tuomaan vähän makua. Heitä nämäkin uunivuokaan.
4. Riisien pitäisi tässä vaiheessa alkaa lähestyä olotilaa "al dente": pikkuisen vielä kovia sisältä. Täydellistä. Kaada vedet pois ja heitä riisitkin vuokaan.
5. Jos ostit litran smetanaa, sitä on purkkikoosta riippuen 2-3 purkillista jäljellä. Heitä ne kaikki pannulle, sekaan iso loraus soijaa. Kiehauta ja kaada vuokaan, alkaen riisien päältä, että nekin varmasti kostuvat.
6. Koko moska uuniin, 20 minuuttia ja valmista on.

Katoaa nopeasti ja yleensä liian suurella annoskoolla, kunnes jokainen ruokailija on turvonnut ja valittelee oloaan.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit