Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: emmelin (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 01.08.2008 03:01
Omassa puheessani tulee sekoiteltua milloin mitäkin murretta ihan siihen murteettomaankin puhekieleen. Turun murre ei ole kuitenkaan (ehkä onnekseni :>) tarttunut, vaikka olenkin seudulla asustellut koko ikäni. Viime kesän kesätyöpaikassani eräskin rouva kovasti ihmetteli olenko tosiaan koko ikäni paikkakunnalla asunut kun kuulemma puhuin niin eri tavalla kuin muut paikkakuntalaiset. :>

Äitini puoleinen suku on kotoisin Pohjanmaalta, joten uskoakseni ainakin jokin jälki tuosta on jäänyt puheeseeni. Jostain ovat myös juurtuneet nuo miet ja siet, jotka aina silloin tällöin hyppäävät mukaan.
Vieraille puhuessani puheestani kummasti kyllä nuo murteenrippeet katoavat. Samoin käy kun puhun virkamiehille/-naisille tai ylemmille auktoriteeteille. :D

Kirosanoja tipahtelee toisinaan joukkoon, luonnollisesti enemmän silloin kun kiukustun tarpeeksi. Olen opetellut myös korvaamaan noita kirjosanoja muilla omituisilla sanoilla, mutta jostain syystä ne tuppaavaan jäämään aina silloin kun kunnolla ketuttaa. :>
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 01.08.2008 03:59
tuota... aikanaan sorsajahdin aloituksessa isäukko erotti minut puolen kilometrin päästä kiroilun perusteella. ei ole kovin kaunista tuo kielenkäyttö ole jos jokin asia menee pieleen.

kiroilee kuin lankusta päähän saanut rakennusmies, on myös kuultu.
Kirjoittanut: DeadlyNightshade (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 01.08.2008 10:26
Itse puhun suurimmaksi osaksi Kymenlaakson murretta. Mikäs se sellainen on? En tiedä, en kuunnellut äidinkielen tunneilla yläasteella joten en osaa sanoa. Siihen vielä sekoitetaan Ouluvaikutteet niin avot, soppa on valmis!

Ja toisessa mielessä: Jep, kiroilen aika paljon. Useimmiten kuitenkin pehmennetyillä sanoilla, jotka kuulostavat naurettavalta mutta ainakaan ei ole pelkoa siitä, että joku loukkaantuisi Sitäpaitsi olen aika naurettava muutenkin niin mikäs siinä vaikka olisinkin vähän pellempi.
Kirjoittanut: missEmily (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.08.2008 15:29
Joskus innostutaan kaverin kanssa puhumaan pitkät pätkät murretta tai oikeestaan "huostettaan savvoo"

Kiroilen melko vähän, kaveriporukassa silloin jos on kunnon aihetta. Sellaista pilkkujen paikalla käytettävää naisen alapään nimeä en todellakaan käytä, se kuullostaa niin typerältä. Äiti on kotona opettanut, että vain tyhmät ihmiset kiroilee ja siksi sanavarastostani löytyy loistavat korvaussanat.

" Voi kakka(hätä 77)" suluissa olevan voi lisätä jos haluaa persoonallisen ilmauksen.
"Voi kilinkellot"
"Voi vattu"
"Possessiivisuffiksi"
"Voi pluskvamperfekti"

Laimeaa mutta toimii
Kirjoittanut: Lady_Nightmare (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 01.08.2008 17:15
muksujen myötä kiroilu vähentynyt huomattavasti, mutta sitten kun tarvitaan voima sanaa niin se on perkele ja kajahtaa muuten kovaa sillon

harvoin tulee v-sanaa käytettyä ja nykyään särähtää korvaan jos joku puhuu mulle niin et joka toinen sana on *****, ja kyllä huomautan siitä silloin
Kirjoittanut: Dead disco dancer (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.08.2008 18:17
Kiroilemista vältän mahdollisimman paljon. Murteet ovat kaikki iloisesti sekaisin, kai se tamperekin on tarttunut osittain. Ainakaan minulle ei olla kuukausiin sanottu etten taida olla täältäpäin kotoisin.
Kirjoittanut: Innocence (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.08.2008 21:51

Lainaus: emmelin

Omassa puheessani tulee sekoiteltua milloin mitäkin murretta ihan siihen murteettomaankin puhekieleen.

vähän sama juttu : D
Kirjoittanut: Silence (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.08.2008 22:09
Soon sitä oulun murretta, mitä puhun. Sinänsä jännää, koska koko pienen ikäni olen kuitenkin Rovaniemellä asustellut ja oulussa käynyt vain pari kertaa ohimennen. :'D
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 04.08.2008 14:12

Lainaus: Silence

Soon sitä oulun murretta, mitä puhun.

Siinä on kyllä sellainen murre mikä jää / tarttuu helposti puheeseen. Itse ainakin kuulemma usein sitä puheeseen sekoitan, vaikka en kyllä Oulussa ole kuin harvoin käynyt. Ja itse en edes tuota asiaa huomaa. Välillä tullaan kysymään jopa, että oletko kotoisin Oulusta.
Kirjoittanut: BansheeLass (Jäsen)
  • • Muokkasi: BansheeLass
  • Lähetetty: 04.08.2008 21:19
Kun kerran Etelä-Pohjanmaalta tullaan niin puhun myös asianmukaista murretta. Ja kun tosiaan täältä tullaan, niin sitten myös kiroillaan. ("Notta ristus!") Ja mehän ollaan taitavia kiroilijoita, siinä missä muut sanovat vaan yhden kirosanan niin meillä sanotaan heti kaksi, tai jos siltä tuntuu niin heti pitkä rimpsu. Tosin sekin riippuu seurasta, jos paikalla on esimerkiksi pieniä lapsia niin vältän kiroilua.

Voin puhua myös yleistä puhekieltä ja kirjakieltä (sitä tulee ihmeen usein, varsinkin jos innostun selittämään jotain "monimutkaista"). Kuten näkyy, kirjoitan ehkä useimmiten kirjakielellä, mutta joskus myös siihen sekaan puhekielellä. Muuten en välitä kirjoitustyylistä, kunhan kirjoitusvirheitä ei ole liikaa. En pidä 1337-kirjoituksesta, koska sitä on niin vaikea lukea ja koska se on muutenkin niin rasittavaa. Siitä huolimatta käytän usein itsekin nettilyhennöksiä, kuten LOL, erityisesti mesessä kavereiden kanssa keskustellessa. Joskus jopa puheessa. Hui kauhistus! ;P
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit