Gootti.net

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: TheSecret (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 22.01.2007 21:49
Enpä löytänyt vielä tällästa aihetta, joten päätin luoda sellaisen. (huomattakaa toki jos olen ollut sokea, se ei olisi uutta minun kohdallani)
Mutta siis, kuten otsikostakin jo huomaa, millaista mahtaa olla kielenkäyttönne? Kiroatteko jatkuvasti puhuessanne niin että kuulija joutuu hetken miettimään, mikä oli kunkin lauseen pointti, vai onko kielenne sivistynyttä ja siistiä? Mitenkäs murteiden laita, kuinka moni puhelee murteilla?

Minun suustani harvoin, todella harvoin kuulee minkään sortin kirosanoja, minusta on persoonallisempaa keksiä omia voimasanoja. Ja puhetyyliini on vahvasti juurtunut kirjakieli.
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 22.01.2007 21:52

Lainaus: TheSecret

Mitenkäs murteiden laita, kuinka moni puhelee murteilla?

En mielestäni kiroile mitenkään paljon, en ainakaan ite huomaa. Mä puhun Tampereen murretta, koska oon sieltä kotoisin. Mää, sää ja nääs yms. ja olen ylpeä siitä
Kirjoittanut: yzf (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 22.01.2007 21:54
Mahdollisimman siistiä kieltä, toki oman alueen murretta unohtamatta vaikka se taitaa hiljalleen kadota kiitos tv, lehdet, radio, yleensä tämä pienenevä pallo
Kirjoittanut: Chastel (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 22.01.2007 21:58
Jos ollenkaan niin siististi, hyvin harvoin muuten. Valitettavasti huono kyky selittää asioita aiheuttaa sen että lauseet muodostuvat automaattisesti epäloogisiksi niin että jostain oudosta syystä tajuamattomiksi.
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 22.01.2007 22:05
Mä puhun ja kirjoitan paljon, sekä työkseni että muutenkin, joten mun kielenkäyttö on aika laidasta laitaan. Osaan kirjoittaa todella teknistä tai sivistynyttä, totta mooses myös sellaisen puhuminen onnistuu, mutta samalla myös osaan taas käyttää mielikuvitusta ja vääntää ulosantini fiilisteni mukaan aika hulvattomaksi. Netissä, eli tällaisissa keskusteluhässäköissä, suosin tällaista selkeää puhekieltä, mutta silti suhteellisen kieliopillisesti oikein kirjoitettuna, vaikkakin käytän muotoja "mä" ja "oon" jne.

Kiroilen tarvittaessa kuin merimies, mutta sitä ei nyt niin kamalasti tule harrastettua. Äääh, no myönnetään, aina joskus tulee kiukuteltua... No korjaan vielä kerran, aika usein kiukuttelen ja se myös näkyy ja kuuluu.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.01.2007 22:15
Hmm...osaan kyllä puhua oikein sivistyneesti ja asiallisesti, mutta ikäisessäni tutussa seurassa olen yleensä aika hulvaton puhuja. Käytän aika tavalla elekieltä, ja usein myös sarkasminhiveniä (mitä ei sitten huomata ja minut ymmärretään väärin, jee...), kirosanojakin tulee vaikka niitä hit*n perkuleita yritän karsia. Savvoo tulloo aina välillä johonkin väliin, äitini juuret kun sieltä päin ovat. Flirttikin osaan olla, yleensä tosin ihan muuten vain kiusatakseni tuota heikompaa sukupuolta... miehenmetsästys on jo suoritetu, enkä niitä enempää siis tarvitse.
Kirjoittanut: AuroraBorealis (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 22.01.2007 22:21
Kiroilen kuulemma melko reippaasti, murre on uusien tuttavien mielestä ihan sitä mitä puhutaan paikassa mistä olen syntyisin. Taas nämä synnyinpaikkakunnan tutut sanovat että puheeni on muuttunut lukuisten paikkakunnan vaihdosten jälkeen... No kyllähän se puhetyyli tarttuu. Vielä toistaiseksi en puhu kunnolla Oulun murretta, satunnaisia sanoja saatan lipsauttaa joskus suustani. Eri murteet on nättejä kyllä. Kiroiluani saisin kyllä vähentää. Ärräpäitä lentelee melkoisen paljon. :/
Kirjoittanut: Garmyad (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.01.2007 22:32
Mä puhun lahee, koska oon Lahesta kotoisin. Joskus saatan puhua vahingossa vähän liian kirjakielisesti ja sitten yleensä ihmettelen sitä itsekin ääneen. Kiroilua harrastan lähinnä silloin, kun tavarat ei tottele. Yleensä esim. silloin, kun kädessä on useampi kuin yksi vaateripustin eli henkari. Ne osaa olla ärsyttäviä yhdessä... Ja paha sana pääsee helposti myös jos on liian kuuma (paitsi urheillessa ja saunassa) tai liian kiire. Joidenkin mielestä selitän asiat selkeästi ja toisten mielestä taas kiertelen liikaa ennen kuin pääsen asiaan. Vaikka näin ex-lingvistinä ymmärrän, ettei kieli voi olla muuttumatta aikojen saatossa, niin inhoan sitä, kun suomen idiomien käyttö menee päin kuusta (huom. esimerkki) varsinkin, jos ko. tärvelyä harrastaa joku "toimittaja", joka pääsee levittämään kökköään laajoille kansanjoukoille.
Kirjoittanut: Satyricona (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.01.2007 22:35
Puhun aika sivistyneesti ja käytän paljon kirjakieltä, seurassa kuin seurassa.
Käytän todella vähän puhekielisiä ilmauksia, en kiroile kuin vahingossa (esim. jalalleni tipahtaa jotain ja parkaisen kivusta kirosanan) ja pyrin artikuloimaan selkeästi.

Inhoan vetelää puhetta ja nuorisokieltä. Jatkuva täytesanojen käyttö "niinku, tota noin ni" saa minut suorastaan hermoromahduksen partaalle.

Ihailen sivistynyttä, tyyntä jopa hivenen kylmää käyttäytymistä joten ehkä sitä kautta omakin tapani puhua, kirjoittaa ja käyttäytyä on muodostunut.

En minä kuitenkaan mikään kuiva, jäykkä suolapatsas ole joka ei muusta piittaa kuin etiketistä, ehen.
Tuttujen seurassa puhun huomattavasti rennommalla kielellä kuin muuten
Kirjoittanut: Sharwynn (Nimetön)
  • Lähetetty: 22.01.2007 22:55
Mie puhun enimmäkseen varmaan semmosta Lapin ja Kainuun murteen sekoitusta. Sekin riippuu ihan siitä kenen kanssa juttelee. Kirjoitan yleensä kirjakieltä, se on vain fiksumpaa kuin että "kirjottasin jottaein samalla tavalla ku puhun". Ja olen kamala pilkunviilaaja näiden äidinkielellisten asioiden kanssa. Keksin monesti myös omia sanoja ja merkityksiä asioille. Joskus tulee kiroiltuakin mutta melko vähän kuitenkin.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit