Gootti.net

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 25.01.2007 15:55

Lainaus: Raivonkyynel

nyt kun olen kohta 10,5 vuotta asunut Tampereen lähistöllä, en tiedä kuinka paljon on tarttunut määtä.

Mä oon asunut 13 vuotta Hesassa, ja vieläkin mun puheessa on "määtä". Ylpeydellä
Kirjoittanut: Mad Cobbler (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: Mad Cobbler
  • Lähetetty: 26.01.2007 23:07
Paikallista peräpohjolan murretta hoon päältä ja yleispuhekieltä, aina sen mukaan kuin miten soveliasta kieltä on järkevä käyttää. Olen niin mato kyllä että vanhemman kunnioitusta löytyy, mutta kasiluokkalaisia nuuskaavia jääkiekko ja mopopoikia ajatetaan sanan säilällä äitin tissiä kotiin imemään, jos rupeavat hankaliksi.

Joitakin hauskoiksi todettuja ilmauksia murteista kun murteista, mutta ne on aika harvassa. "Elekää tuluko lähelle, mää puren."

EDITO Ja tietenkin kiroilen kuin merimies. Paha tapa.
Kirjoittanut: Pudotus (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 27.01.2007 14:08
Mie puhun lapin ja kainuun murretta aika pahasti sekaisin. Yritän kirjoittaessa olla selvempi vaan kylläpä noita sanoja silti lipsahtelee.
Ja minun ei varmaan ikinä pitäisi yrittääkkään selittää mitään, kukaan ei tajua selityksiäni.

Kiroilua en harrasta kuin äärimmäisessä hädässä, on edes jotakin jäänyt kalloon kodin opetuksista.
Kirjoittanut: Nocturnia (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 28.01.2007 15:55
Puhun ihan vaan peruskieltä omastakin mielestäni hassusti keskisuomalaisittain painottaen. Kiroilen ankarasti, ja yritänkin päästä siitä eroon. Se kun ei ole kovin kaunista... Joskin parasta kai olisi yrittää keksiä omia omituisia kirouksia kun tuppaavat tavalliset perkeleet toisinaan tympimään.
Kirjoittanut: Warchild (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 28.01.2007 16:52

Lainaus: Nocturnia

. Kiroilen ankarasti, ja yritänkin päästä siitä eroon. Se kun ei ole kovin kaunista...

Niimpä onhan sitä yritetty mutta kun ei se kovin helppoa ole
Kirjoittanut: delete (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 28.01.2007 17:52
Ite ainakin puhun mä-sä-tyylillä. Kiroilen kyllä koulussa kun vanhemmat ei oo kuulemas, ja välillä aika paljonkin. Välillä kotonakin pääsee ihan vahingossa kirosana ja siitäkös sitten suututaan. :'D
Kirjoittanut: liothe (Nimetön)
  • • Muokkasi: liothe
  • Lähetetty: 28.01.2007 18:30
Puhun jonkinsortin yleispuhekieltä väritettynä muutamilla slangisanoilla. Kiroilen jos asiat eivät jostain syystä suju kuten olin suunnitellut, mutta melko harkittua on silti voimasanojen käyttö. Kiroilu ylipäätään on minusta aika turhaa.. onko pilkun tilalla pakko käyttää sitä v-alkuista sanaa kuten moni näyttäisi tekevän? Se särähtää korvaan niin kovin ikävästi. En ymmärrä, en.
Kirjoittanut: Kuunsilta (Valokuvavastaava)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 05.02.2007 11:50
puhun sitä ulkomaalaisen huonoa suomea jotkut tosiaan sanovat, että latvian/ruotsin aksenttia ei enää kuulu, mutta jotkut taas ensitöikseen kysyvät, mistä maasta tulen.

oli kyllä vaikea alkaa puhua suomea, kun ei osannut muuta kun minä, sinä, kyllä, kiitos ja ei. mutta aina kun vaan yritti, kyllä se siitä sujui onhan niitä sanoja, joita ei vieläkään ymmärrä.
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 05.02.2007 11:53

Lainaus: Kuunsilta

puhun sitä ulkomaalaisen huonoa suomea

No voi ihme, mä en ole huomannut lainkaan sun puheessa mitään huonoutta. Puhunhan mäkin vähän Tampereen kieltä, kun oon sieltä kotosin
Kirjoittanut: kismet (Nimetön)
  • Lähetetty: 05.02.2007 12:19
Minä oon asunut vähän siellä sun täällä niin mun puhe on varmaan aika tavalla sekoitusta tai ihan yleiskieltä. Lapsena puhuin miä ja siä kun oon kymenlaaksosta kotoisin. Sitten on asuttu mm. Espoossa ja Tampereella. Eli nyt käytän joko mä/sä tai välillä taas mää/sää. : ) Joensuussakin oon asunut ja luojan kiitos ei tarttunut enää sie ja mie... Jos vaikka joku vaksi tai polliisi käyttää niitä niin minusta se on lähinnä naurettavan kuuloista. : D Tyyppi ei kuulosta "uskottavalta". Nyt asun taas vaihteeksi kymenlaaksossa ja ei varmaan tartu näiden puhetyyli, hoppas jag.
Aika usein käytän puheessani/kirjoituksessani ns. kielikuvia. Niitä tulee ihan automaattisesti! Saatan vaikka verrata uupumuksen partaalla olevaa ihmistä autoon josta on bensa loppunut about 500 kilsaa sitten. Että miltä siitä ihmisestä/autosta tuntuu kun se on kulkenut jo 500 kilsaa ilman löpöä ja jengi vaan huutaa että vielä vielä, kyllä sä nyt vielä 100 kilsaa jaksat, sen verta nyt aina jaksaa, eihän se nyt oo mitään. Ugh, olen puhunut.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit