Gootti.net

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: Kamrusepas (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 22.01.2007 23:18
Kiroan ihan liikaa. Se tulee nykyään niin luonnostaan ettei sille voi mitään. Vanhempien ja sukulaisten etc seurassa tulee kyllä vähän varottua sanomisiaan
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 22.01.2007 23:21
En puhu kait mitään tunnistettavaa murretta, kun olen vain asunut Länsi-Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä ja nyt sitten pääkaupunkiseudulla. Lahden seudulta tarttui muutamia uusia sanoja, tosin. Puhun melko siististi, usein vain liian nopeasti ja kiroilen jonkin verran, yleensä vain vihaisena. Julkisessa paikassa, kuten junassa, taas häiriinnyn suuresti jos poikaystäväni kiroilee minulle puhuessaan, hän kun käyttää kirosanoja useammin kuin minä, lauseessa kuin lauseessa. Taas tänään ärsyynnyin suuresti kuunnellessani toisen kirja-analyysiä, kun kyseinen henkilö toisti koko ajan sanoja "tota" ja "niinku" ja puhui tylsästi ja hitaasti... Ja itse luen sitten varmaan omani taas liian nopeasti.

Suuret kielioppivirheet häiritsevät minua jo toisten puheessa, päässä useimmiten naksahtaa ikävästi eritoten siinä vaiheessa jos kuulen jonkun kysyvän esim: "ketä se on?" argh.

Ja nyt olen häiriintynyt pikkusiskoni oppimista uusista lahtelaisesta sanojen väännöstä, kuten: "sellainen = sellai" "millainen = millai" jne jne. ymmärsitte varmaan. no joo, vali vali. Aika mennä nukkumaan, Iirivaiseni.

Ja kirjoitan mieluiten kirjakielellä, kirjoittamiseenhan se on tarkoitettu, puhekieli puhumiseen.
Kirjoittanut: Satyricona (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 22.01.2007 23:42
Itse olen kyllä erkaantunut murteista.
Olen Savosta kotoisin ja kyllä se murre palaa aina, kun siellä suunnalla vierailee, muttei sentään muuten.
Kirjoittanut: jeeves (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 23.01.2007 08:03
mie puhun tätä typerää murretta mitä lpr-imatra seudulla puhutaan. kiroilen ihan liikaa kavereiden kesken mutta yritän välttää tietyissä tilanteissa..
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 23.01.2007 09:52

Lainaus: jeeves

mie puhun tätä typerää murretta mitä lpr-imatra seudulla puhutaan.

Murteet eivät ole typeriä, vaan kielen rikkaus. Rakastan murteita, ilman niitä keskusteleminen olisi perin tylsää. On oikein mahtavaa, kun täällä töissä on yks koodari Joensuusta, ja hän jutustelee perin maukkaasti pohjois-karjalaa. Hymyilyttää aina, kun hän puhuu.

Itse oon kotoisin Kymenlaaksosta, jossa ei oo mitään voimakasta murretta. Nyt olen asunut noin kymmenen vuotta stadissa ja puhun aika murteettomasti, mutta en todellakaan stadia. Sellaista täysin tunnistamatonta perussuomea. :-/
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 23.01.2007 10:42

Lainaus: Iiriva

jos kuulen jonkun kysyvän esim: "ketä se on?" argh.

Porin seudulla puhutaan paljon noin. mistä helvetistä se johtuu. En oo kehdannut alkaa Satakunnassa naputtamaan siitä, Porissa saa niin helposti turpiinsa. Mutta 8-vee pikkusiskokin sanoo aina "ketä" eikä "kuka", ehkä noin opetetaan nykysin koulussa. Kuka-sana kuulemma on katoamassa.
Me ollaan Iiriva vaan vanhanaikaisia.

Miä en tiiä mistä ihmeestä tää miun miä aina tulee. Ei Oulus näin puhuta.
aamul pitää tietty heti ekana todeta, jotta "ulukona on ihan helevetin kylymä." näyttää naurettavalta kirjoitettuna. Mut toi on helpompi sanoo. kokeilkaa vaikka. siel muuten on noin -15c.

Ei murteis oo mitään vikaa. Mut turkulaisia en ymmärrä.
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 23.01.2007 11:18

Lainaus: Cata

Ei murteis oo mitään vikaa. Mut turkulaisia en ymmärrä.

Mun mielestä Turun murre on tosi hienoa. Tampereen murteen jälkeen kakkonen
Kirjoittanut: jeeves (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 23.01.2007 11:53

Lainaus: Ximmo

Murteet eivät ole typeriä

kehtaisinkohan mie sitten kirjottaa tänne ihan omalla murteellani, kaikki muutkun puhuvat ansiokasta kirjakieltä monet ihmiset on sanonu miulle että miulla on ihan hiton typerä murre ku mie puhun niiku mie ja sie ja sillee..
Kirjoittanut: Garmyad (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 23.01.2007 12:13

Lainaus: Ximmo

Murteet eivät ole typeriä, vaan kielen rikkaus.

Niinpä. On aina piristävää kuulla tuntemattomia arkielämän sanoja, jotka on kuitenkin samaa kieltä, jota itsekin käyttää. Ja sanoista on hauska keskustella, koska lähempi tarkastelu voi paljastaa, etteivät eri murteiden samaa tarkoittavat sanat kenties vastaakaan toisiaan merkitykseltään ihan 1:1.
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 23.01.2007 13:10

Lainaus: jeeves

monet ihmiset on sanonu miulle että miulla on ihan hiton typerä murre ku mie puhun niiku mie ja sie ja sillee..

Ei ole typerää!!! Hanna Pakarinenhan puhuu kans aina sellaista murretta, ja ihan hyvältä kuulostaa
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit