Gootti.net

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: Modnar (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 29.03.2009 17:58
Kai sitä keskisuomen murretta tulee suollettua. Jotain sanoja muista murteista on tarttunut, kuten mie ja sie, mutta en nyt ihan itse osaa sanoa miltä puheeni muiden korvissa kuulostaa. Mitä kiroiluun tulee, niin olen melko siisti suustani. V-sanaa käytän erittäin harvoin jos koskaan ja minusta se on todella törkyinen sana. Helvettiä ja perkelettä ja niiden lievempiä muotoja tulee käytettyä voimasanoina.
Kirjoittanut: AlienSexGarden (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 29.03.2009 22:37
En mielestäni kiroile paljon enemmän kuin tavallinen kaduntallaaja. Kiroilen vain tutussa seurassa, ja yleensä vain jumalautaa tai helvettiä. Kiroilen myös usein englanniksi jos olen seurassa jonka kanssa puhun englantia, vaikka itse olisivatkin suomalaisia. En itsekkään pidä v-sanasta, ja käytän sitä vain jos olen yksin ja erittäin vihainen. Yleisin sana mitä käytän on "goddamnit".

Murteista en paljoa tiedä, mielestäni en puhu mitään murretta, ja vältän kaikenlaista slangia.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 29.03.2009 22:46
Minä kyllä tuppaan kiroilemaan kuin turkkilainen seilori, jos en jo tähän ketjuun ole aiheesta kommentoinut. Ei kovin naisellista, saati sitten hienostunutta, mutta juurtuu puheeseen kuin varkain. Lisäksi käytän PK-seudun slangisanoja kuten "tyypata", "bööna", "kigeen", "spaddu", "botski" ja "fyrkka".
Kirjoittanut: warheart (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 30.03.2009 00:49
kiroiltua tulee kieltämättä aika paljon... siitä tulee aina sanomista, muttei se mua oo saanu siistimään suutani...
Kirjoittanut: Kazakstania (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: Kazakstania
  • Lähetetty: 04.04.2009 16:01
Kielenkäyttö. Hmm.. Murre on siinä Turun murteen (mä, sä) ja Kotkasta tarttuneen murteen (mie,sie) väliltä. Kiroilua harrastan joskus. Vaikkapa varpaan lyödessä muutama ärräpää tulee, samaten jos jokin ottaa päähän. Mutta joka toinen sana ei yleensä ole v-alkuinen. (eli siis vaahtokarkki)
Ja eihän niitä rumia sanoja tarvitse, jos on 'terävä kieli'. Saan pikemminkin muut itkemään muulla tavalla kuin huutamalla vasten kasvoja jotain kummallisia kirouksia.
Ja kuten huomatakin voi, kirjoittaessa puhun yleensä kummallista puhe- ja kirjakielen sekoitusta. Käsinkirjoitettaessa tulee pelkkää kirjakieltä, jollei mieti mitä kirjoittaa.
[Hyi, minun käsiala]
Aivan, olin ihan unohtaa, että käytän myös kummallisia lainasanoja ja osittaista stadin slangia.
(Kuten vaikka fyrkka, you know, funtsia)
Kirjoittanut: Toxo (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.04.2009 12:24
Yritän välttää kiroilua, mutta kun sitä usein kömpelönä tulee iskettyä jalkaa korokkeeseen tai ovenpielee ni saattaa muutama tukahtunu 'perkele' lipsahtaa.

En tiiä kuulunks mie varsinaisesti mihinkää murteesee. Ainaki isän täti kerran kommentoi miten Kouvolan murre/slangi kuulostaa niin mukavalta korvassa. Tiedä sitten onko sellasta Kouvolan murretta olemassakaan. Mie myös saan vähä väliä pieniä sana-blackoutteja, jote joudun turvautumaa toisiin kieliin, jollon puheesta tulee aika sekavaa. Miul o myös paha tapa lyhennellä ja yhdistellä sanoja vähä liikaaki. Vaikkapa...Minä olen = molen, te olette = tootte yms. Mut sitä varten on äikän puhekurssi lukiossa, ni oppii rajoittamaa sitä omaa sekapuhetta.
Kirjoittanut: Mary Death (Jäsen)
  • Lähetetty: 24.01.2010 02:22
Jostain syystä puhun aina puhelimessa kirjakieltä ja tekstareissa kirjoitan murretta, mutta se vaihtelee myös kohteen mukaan. Perheen kanssa puhe vääntyy usein savonmurteelle, kirjastossa artikuloin kuin Englannin kuningatar. Kiroan usein ja aina voimalla, sehän on viimeksi kuulemani mukaan jo tieteellisesti todistettu asia, että kiroileminen helpottaa kivun kestämistä. Tänään viimeksi purin hammasta ja muutama pirunkirous pihisi suussa, lävistys sattuikin enemmän kuin muistin. Mikään ei helpota stressiä kuin kaikkien kirosanojen luetteleminen kerralla, kaiken varalta kahdesti ja uusiakin voi keksiä Niin kuin äitini sanoi: "kuka helvetti meidän perkeleen kersoille on sitä saatanan kiroilemista opettanut, ei ainakaan kotoa ole tullut!"
Kirjoittanut: azpzv (Nimetön)
  • Lähetetty: 24.01.2010 18:29
No suorasanaista ja joskun ei ajateltua sanoja toisille sanottuina...Öööö meniks pieleen !
Olen etelästä kotoisin ja EI muhun oo silleen Slangit jääneet ainoaksi puheikseni.Ei myöskään Mie sanonnat täällä lapissa...
Taidan olla juureton...
Kiroilen suomeksi ja aina aiheesta.
Kirjoittanut: Gothica (Nimetön)
  • Lähetetty: 03.02.2010 15:51
Kiroilen hyvin harvoin, enkä silloinkaan käytä kovin vahvoja kirosanoja. En puhu mitään murretta, johtunee siitä että olen koko ikäni asunut Vantaalla. En myöskään käytä slangisanoja, kuulostaisivat varmaan suhteellisen tyhmiltä minun sanominani
Kirjoittanut: Sir Jarva (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: Sir Jarva
  • Lähetetty: 07.02.2010 12:13
Itsessäni on kyllä sen verran snobin vikaa, etten voimakkaammasta kiroilusta pahemmin pidä. Tällainen "Aku Ankka -kiroilu" (hitsi, himpura, pahus vieköön jne.) sopii kyllä omaan suuhuni huomattavasti paremmin. En kyllä muista kuka henkilö totesi, että kiroileminen on mielikuvituksettomille, mikä on kyllä minusta aika nasseli ilmaisu, sillä onhan se huomattavasti mielenkiintoisempaa vetäistä ex temporena mitä pöljimpiä sanoja suustaan ja hämmentää muita siinä sivussa.

Murrepuolella loistaa tuo kotoinen Pohjanmaan murre ja nykyisin on vielä alkanut sekoittumaan Savon murre siihen seuraksi.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit