Gootti.net

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: Layil (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.11.2010 20:07
Kiroiltua tulee. Itse en oikeen edes huomaa sitä. Jokin itselle ärsyttävän asian edestä löytyy yleensä kirosana. Kuitenkin kiroilu vähentynyt, mikä on ihan hyvä. Puhekieltä tulee väännettyä. Aika paljon svetisismiä saattaa löytyä, koska suurimman osan ajan elänyt kaksikielisellä seudulla.
Kirjoittanut: Anyxia (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.11.2010 09:02
Mulla on aina ollut tapana kirota, mutta se nyt kulkee vähän suvussa kun lappalaista sukua olen. Ennen tosin puhuin enemmän lapin murretta, nykyään aika normaalisti puhun, mutta joskus vielä joitain sanoja kuulee sillä murteella. Kirjoittaessa en kuitenkaan yleensä kauheasti käytä mitään murresanoja vaikka muuten käyttäisinkin.

"saikko nää palio kallaa ko nä olit posiolla pilikillä" noin sitä vielä joskus puhuttiin
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 05.11.2010 18:22

Lainaus: Giffirt

Jumala auta -> Jumal' auta -> Jumalauta. Tuskin tuossa järjestyksessä kehittynyt, mutta idea tulee varmaan ilmi.

Vaihtoehtoisia teorioita löytyy täältä: URL

Kiitti linkistä Mutta on tuo kirosana kuitenkin aika outo, ja sen merkitystä kirosanana ei kyllä selvennä "lauta" eikä "auta". Onpahan taas joku argumentti jolla voin perustella sen, etten loukkaa kenenkään uskontoa käyttämällä tuota sanaa
Kirjoittanut: Wormboy (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 20.03.2013 18:41
Kiroilen aika paljon, mutta osaan tavallaan jättää sen pois vähäksi aikaa, jos on tarve.
Esimerkiksi kaverin vanhemmat on uskovaisia ja sillä on pienempiä sisaruksia, en usko että siellä kiroilua hirveesti arvostetaan. Heiän luo kun menen ovesta, niin menee tämmönen novoihitsi-vaihe päälle.
Kirjoittanut: Korinabambi (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 02.04.2013 21:12
Oi niitä aikoja, kun ei vielä kiroillut kuin... juopunut merikarhu.. Tosin, suomenkielessä on hienoja, vahvoja kirosanoja joita on ihan jees mielestäni viljeltävä. Toki kielenkäytössäni seuraan aika paljon tilannetta. Esimerkiksi jos satun saamaan töitä asiakaspalvelutehtävissä niin siellä ei hirveästi perkeleet kaiu. V- sana on ehkä ärsyttävin kirosana, jonka tiedän. Olin tossa vähän aikaa amiksessa, 16-vuotiaiden kanssa samalla luokalla ja siellä sai kuulla kyseistä kirosanaa niin paljon että se oikein särähti korvaan. Varsinkin kun kyseessä oli palvelualan oppilaitos, ja kokemuksesta tiedän ettei asiakas/työnantaja vaan yksinkertaisesti hirveän kauan kiroilua kuuntele.

Mutta tosiaan. Mielestäni kiroilu on ihan ok, jos sanoja osaa käyttää ja on tarpeeksi kypsyyttä ja tilannetajua huomata, missä ja milloin niitä voi käyttää.
Kirjoittanut: misner (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 03.04.2013 09:30
Kiroilen kuin seilori. Usein ja värikkäästi. Osaan käyttäytyä tilaisuuteen sopivasti, kuten varmaan jokainen täällä. En kiroile jos paikalla on lapsia, vanhempia ihmisiä tai minulle entuudestaan tuntematonta porukkaa, koskaan kun ei tiedä miten kirilemiseen suhtaudutaan.

Eniten ärsyttää nykynuorten vittu-sanan viljely joka. ikisessä. lauseessa. Oikeasti. Suomen kielessä on niin paljon muita hyviä sanoja että niitäkin soisi käyttävän sen ainaisen v-sanan sijaan.
Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 03.04.2013 15:41
"PERRRKELE!" Tulee tunteella, vaikka ärrä sorahtaa Kuten aiemmatkin useimmat, osaan hillitä kiroiluni tilanteissa, jotka vaativat niin, mutta kavereiden kanssa sitten lentelevän kaikenlaiset mielenkiintoiset muunnelmat kirosanoista. kun pimahdan, voin myös luiskahtaa ikäisteni tapaan vittuvittuvittu-tasolle, vaikka sitä yritän kovasti välttääkin. Jälkeenpäin aina ärsyttää, miksi en vaivautunut keksimään yhtä omaperäisempiä kirosanoja!

(passiiviperspektiivi on toimiva ja testattu kirosana! muista painotus: PASsiiviPERSpektiivi!)
Kirjoittanut: Daealis (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.10.2013 12:49
Itselläni on kaveri, joka kiroilee vain äärimmäisissä tilanteissa. Toisessa ääripäässä toinen kaveri, jonka puhuminen ärsyttää, koska en muista olenko kuullut ainuttakaan lausetta, jossa ei suomen yleisintä partikkelisanaa "vittu" käytettäisi. Näistä tämä vittupää häiritsee paljon enemmän itseäni. Häiritsee siinä mielessä että ärsytän häntä ihan tahallani kommentoimalla jokaista "vittua" joka lauseiden sekaan luikertelee. Ehkä sitä ei itse huomaakkaan, mutta kun ei omissa piireissä normaalisti juuri tuota sanaa kuule, niin kyllä sen partikkelinomainen toistuva käyttö särähtää korvaan.

Itse käytän perkelettä ja helevettiä ja saatanaa. En mitenkään yritä vältellä kirosanoja, en koe niissä olevan mitään tabua joka vaatisi vaalimaan sanojen voimallisuutta. Seurasta riippuen toki, varsinkin pikkumuksujen lähistöllä. Kirosanat ovat osa kielen monimuotoisuutta ja kyllä niiden käyttö on yhtä lailla osa kieltä kuin kaikki muutkin sanat.
Kirjoittanut: Vega (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.11.2013 18:59

Lainaus: Daealis

En mitenkään yritä vältellä kirosanoja, en koe niissä olevan mitään tabua joka vaatisi vaalimaan sanojen voimallisuutta. Seurasta riippuen toki, varsinkin pikkumuksujen lähistöllä. Kirosanat ovat osa kielen monimuotoisuutta ja kyllä niiden käyttö on yhtä lailla osa kieltä kuin kaikki muutkin sanat.

Itse olen ajatellut samalla tavalla, enkä oikein vieläkään ymmärrä sitä kummaa vouhotusta kirosanojen käytöstä. Mutta ei se kauniilta kuulosta, ja jos kiroilu ei sovi henkilön suuhun, se tekee siitä vielä kamalampaa. Tyylitajua olla pitää. Vaikka kiroilu siitä harvemmin taitaa kertoa. Ei sillä ettenkö itse kiroilisi useinkin.

Poden toisinaan huonoa omaatuntoa kielenkäytöstäni. Sanat venyvät paikalliseen tapaan ja puheenparsi on muutenkin usein sellainen "itäsuomalainen maatalon isäntä"mäinen. Murteellisia ja puhekielisiä ilmauksiakin on liikaa. Mutta toisinaan, aika useinkin, olen ihan tyytyväinen kieleni persoonalliseen sävyyn. Tai ainakin luulen että se on persoonallinen. Ulkomaailmalta tulee oman näkemykseni kanssa ristiriitaisia väitteitä siitä, että puhun huolitellusti ja rauhallisesti. Taitaa olla tilannekohtaista.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit