Gootti.net

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: jeeves (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 23.01.2007 14:05
no hauska kuulla että joku edes on tota mieltä ^
tääl koulus on ihmisii jotka on asu koko ikänsä täällä ja ne puhuu että mä ja sä ja hei snaijaaks ***** mennää himaa jos faija vaan ei oo. jo on perkele . ollaan olevinaan niin siistiä. miust stadin slangi on suurissa annoksissa rasittavan kuulosta, etenkin kun puhutaan sitä kunnion stadin slangia missä joka hiton sana on vännetty ja korostetaan sanoja MÄ ja SÄ.
Kirjoittanut: kreela (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 23.01.2007 15:27
Varmaan tämä pk-seudun puhetyyli vaikuttaa... Tosin mitään stadin slangia en puhu Kirosanoja tuntuu tupsahtelevan vähän väliä, vaikka olenkin yrittänyt niitä rajoittaa. Jäänyt noista young & rebel-vuosista '
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.01.2007 15:43
Eipä sitä kunnon oikeaa stadin slangia enää kovin moni puhu, nuoret varsinkaan.

Minä inhoan myös vetelää, nenäänvedettyä kimiraikkonen-puhetyyliä. Mikä hit*o siinä on, että nykyisin valtaosa tavisteinipojista puhuu niin kuin heillä olisi mielenterveydellisiä ongelmia? "Siismäensilleenniinkuoikeenymmärräetniinkutiäksäj oo" Kaikki samaan putkeen, ja suuta ei tietenkään voi avata.

Kunnon puhe on ainakin itselleni iskostunut kun on noita ratsastuskilpailuja joutunut kuuluttamaan. Siinä tarvitsee sekä sel-ke-än puheen sekä kielitaitoa niin että kaikki vaikeatkin hevosen- ja ratsastajan nimet tulee lausuttua oikein ja itseään mokaamatta.
Kirjoittanut: Satyricona (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 23.01.2007 16:42

Lainaus: Piiskansiima

Kunnon puhe on ainakin itselleni iskostunut kun on noita ratsastuskilpailuja joutunut kuuluttamaan. Siinä tarvitsee sekä sel-ke-än puheen sekä kielitaitoa

Hahah.
Tuttua hommaa minullekin.
Kirjoittanut: Jensu (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • • Muokkasi: Jensu
  • Lähetetty: 23.01.2007 17:33
Minä puhun Tampereen murretta kun kerta täälläpäin asustelen, eli mää ja sää ja sitä rataa. Olen kirjoitellut paljon kaiken laista ja aina tietysti kirjakielellä, mutta kun on kyse omista mielipiteistä sun muista, niin kirjoitan puhekieltä ja kirjakieltä sekaisin (joku on saattanut huomata sen) olen yrittänyt päästä siitä eroon, mutta kun ajattelee samalla kuin kirjoittaa niin aina sortuu siihen

Murteet on tosi hienoja asioita. Pikkuveljeni ja hänen äitinsä (meillä on eri äiti) puhuvat ihanaa Kemin murretta. on tosi huvittavaa, kun 3 vuotias poika puhuu sellaista hehIsä, joka myös asuu siellä on matkustellut ja asunut ympäri suomea ei puhu kemiläisittäin. Mutta kyllä se murre tarttuu minuunkin heti jos olen siellä vähän pidempään ja joskus kun puhutaan puhelimessakin.
Kirjoittanut: TheSecret (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 23.01.2007 18:19
Minusta on hieno asia, että täälä on paljon ihmisiä jotka puhuvat murteilla, aivan kuten Ximmo sanoi, murteet ovat hieno asia ja elävöittävät keskustelua. Minä olen asunut todella monella paikkakunnalla, joten voisi kuvitella että puhun kaiken maailman murteita sekaisin, mutta jostain syystä kirjakieli on juurtunut puheeseenkin. No, myönnän, en minä ihan jatkuvasti kirjakieltä puhu, silloin kun innostun puhumaan, niin puhun ihan tätä Helsingin seudun puhekieltä.
Kirjoittanut: Warchild (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 23.01.2007 18:31
Kirjoilen aika paljon joskus en edes huomaa sitä itse.
Kirjakieltä puhuessa en IKINÄ käytä, mutta kirjoitettua tulee kirjakielelä ja välillä myäs jotaa lyhempiä "ei niin tärkeitä" sanoja ei niin kirjakielellä Mutta eipä se varmaankaan ketään haittaa... Olen omassa porukassa kova selittämään kaikkea vaikka huono selittämään olenkin. Kukaan ei tajua mitä puhun ja vielä vähemmän kun puhun niin nopeasti ettei ne saa edes selvää puheestani. Soperran jonkun verran jos jännittää, mutta en kärsi esiintyeessäni ramppikuumeesta joka taas minua ihmetyttää...
Kirjoittanut: Velvet Grey (Nimetön)
  • Lähetetty: 23.01.2007 18:52
Puhun yleiskieltä. Jotain asiaa selittäessäni, ollessani esim. innoissani tai vieraiden seurassa, saatan olla epäselvä. Kiroilen aina välillä, mutten käytä nitä minään välimerkkeinä puheessani. Lisäksi porukallamme on joitakin ihan omia sanoja ja ilmauksia, joita ulkopuolisen voi olla hankala ymmärtää. Tätä varten onkin kirjoitettu Suomi-Purola-Suomi-sanakirja
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.01.2007 20:14
Satyricona: no mitenkäs lausut Dominique Barthelaixin? (on kyllä pakko ihmetellä sen sedän mielenmalttia täällä, itse varmaan kiehuisin jos nimeni lausuttaisiin joka kerta päin *:ttä...)
Kirjoittanut: Velvet Grey (Nimetön)
  • Lähetetty: 23.01.2007 20:36

Lainaus: Piiskansiima

Satyricona: no mitenkäs lausut Dominique Barthelaixin?

Nyt alkoi kiinnostaa. Miten se pitäisi lausua? Miten jengi sen yleensä yrittää lausua?
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit