Gootti.net

Kielenkäyttönne?

Kirjoittanut: Henna (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 23.01.2007 20:40
Kavereiden ja tuttujen kanssa käytän aika tavallista puhekieltä, jossa on hieman Laihian murretta seassa. Tuntemattomille yritän puhua kohteliaasti ja selvästi, sillä on taipumus joskus selostaa liian nopeasti ja silloin kaikilta menee ohi, mitä yritin sanoa
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.01.2007 20:55
Velvet Grey: Tuolle olen kuullut yhtä monta lausumisasua kuin mitä on lausujiakin ollut...osa vetää paremmin, suurin osa huonommin. Oikea mongerrustapa olisi suurin piirtein Dominik Bartölee. Mutta ei silleen suomalaisittain, vaan silleen ranskalaisittain... Herra kuulemma vihaa eniten sitä, kun hänen sukunimensä lausutaan Bartölöö, erittäin suomalaisittain.
Kirjoittanut: Kuutar (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 23.01.2007 22:08
kirjoittelen täällä omasta mielestäni ainakin ihan siististi, yritän välttää kiroilemista tai outoja puhetapojani, murteita jne. mitä kyllä välillä tulee puheessa ja pakko myöntää... kiroilen varmasti liikaa, puhun rumasti liian usein
Kirjoittanut: lauratar (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 23.01.2007 22:34

Lainaus: Velvet Grey

Lisäksi porukallamme on joitakin ihan omia sanoja ja ilmauksia, joita ulkopuolisen voi olla hankala ymmärtää.

Samoin meillä. Muiden kanssa keskustellessa täytyy yrittää sensuroida oudoimmat sanat ja sanonnat, muuten keskustelukumppani alkaa jossain vaiheessa tuijottaa hämmentyneenä.
Kirjoittanut: Satyricona (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.01.2007 23:50
Hah, minullakin ja ystäväpiirilläni on paljon omia sanoja, sanontoja ja aivan kammottavia lyhenteitä, joille itse nauramme aivan kippurassa.
Kirjoittanut: Ukuli (Jäsen)
  • Lähetetty: 24.01.2007 14:04
Tilanteesta riippuen, innostuessa/suuttuessa ärräpäät lentävät kohtuuttoman liikaa. Jännittäessä sitä tuppaa puhumaan niin asiallisesti ja kohteliaasti kuin vain ikinä voi.
Kirjoittanut: Dragula (Mister Halloween 2006)
  • Lähetetty: 24.01.2007 14:09
Paha tapani on jostain kumman syystä aina junassa kiroilla turhankin paljon... :P En kyllä häpeile käyttää voimasanoja muutenkaan... :P

Perussuomi Perkele! \,,/, xD
Kirjoittanut: Felicia (Virallinen sarjistaiteilija)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 25.01.2007 02:01
Kyllähän minä kiroilen, en mitenkään koko ajan, mutta en sitä erityisesti varokaan - paitsi vieraampien ja vanhemman väen keskuudessa. Osaan siis puhua siististi ja jossain määrin kohteliaasti, mutta myös ronskisti. Ja puhekieltä käytän yleensä aina, oman alueeni murretta. Teititellä en osaa ollenkaan, ja jos pitää sanoa anteeksi, sanon useimmiten 'sori', ja useammin 'kiitti' kuin 'kiitos'. En sitten tiedä voiko sitä sanoa epäkohteliaaksi, mutta se vain on luontaista, enkä tarkoita sillä mitään pahaa. Joskus muotoilen lauseeni vähän omituisesti, ja joskus harvoin saatan puhua todella muodollisesti tyyliin "Voisitko ajatella nostavasi jalkojasi jotta pääsisin kulkemaan tästä", mutta se on lähinnä sarkasmia. Sanaa 'hän' en käytä juuri koskaan, paitsi vitsillä joskus.
Kirjoittanut: The_Killer_Doll (Jäsen)
  • Lähetetty: 25.01.2007 08:40
Kiroilenhan minä. Mutta en mitään voimasanoja jokaisen sanan väliin änge, vaan sillälailla ihan suhteellisesti jos kiroilen laisinkaan.(Paitsi sitten nämä kiukkukohtaukset joissa kiroilen kuin joku joka kiroilee paljon).
Puhun vähän Tamperelaisittain, koska asun siellä. Ja meilläkin on näitä kaveripiirissä/kotona ihan omia sanoja, joita on hieman vaikeaa ulkopuoliselle selittää.
Usein jotkut katsovat huuli pyöreänä kun puhumme: intopinkeästä, raksuttimesta, kallejen vedosta, luimuilemisesta tms.
Kirjoittanut: Raivonkyynel (Nimetön)
  • • Muokkasi: Raivonkyynel
  • Lähetetty: 25.01.2007 15:42
Mjaa-a. Taidan kyllä enimmäkseen savovaikutteisin puhua, koska sieltä olen kotoisin ja isä ja äitipuoli puhuvat kumpikin savoa tai Keski-Suomen murretta. Mutta toisaalta, nyt kun olen kohta 10,5 vuotta asunut Tampereen lähistöllä, en tiedä kuinka paljon on tarttunut määtä. Mutta kyllä se savo taitaa kuulua päältä päin.

Kiroilen aika runsahasti, mutta eipä tuo minua haittaa. Sanojahan ne on siinä missä muutkin sanat.

Murteista tykkään, ne on justiinsa jotain niin ihanaa, kun on niin paljon korvaavia sanoja tavallisille sanoille. Ja kyllä savo minun korvaan on ihanan kuuloista. Muut turkulaismongerrukset ei Ainakaan kauheasti.

Kirjakieltähän kuuluu kirjoittaa, vaikkakin välillä niillä mä ja sä lyhenteillä.

//Typostna!
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit