Warning: Use of undefined constant default_charset - assumed 'default_charset' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/kuopassa/public_html/keskustelu/index.php on line 3
Sairaudet/Allergiat (ne omituiset ja normaalit) - Sivu 20

Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Sairaudet/Allergiat (ne omituiset ja normaalit)

Kirjoittanut: Mortti (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Mortti
  • Lähetetty: 18.01.2009 19:18
Olen ilmeisesti allerginen kissoille ._. ja luultavasti koirille. Kurkku siis kipeytyy yms. ja immuniteetti näyttää rakoilevan, koska kun olen esim. ostanut käytetyn vaatteen jossa on mahdollisesti eläinten karvoja, on pamahtanut jo kaksi kertaa heti kättelyssä pahempikin flunssa päälle >_< Mutta sen jälkeen ei ole tullut oireita, eli saattaa olla sattumaakin?

Ruoka-allergioita on papaya ja joskus ananas O_o Kun söin sitä Itävallassa niin oli perhana kolme päivää kuumetta ja suu rakkuloilla!! Mutta Suomessa on ole koskaan saanut noin pahoja oireita, kirvelyä kyllä tulee suurista annoksista...

Palsternakkaa vihaan niin paljon että olen päättänyt olla allerginen sille ;P

Ps. niin ja sairauksia ei tunnu olevan, mitä nyt yliherkkä ja nirso vatsa joka on aina kipeänä ja winettämässä joka asiasta =__= ARGH!!
Kirjoittanut: snowwiewolf (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 18.01.2009 22:26

Lainaus: BronzeRain

Minä en ole vieläkään päässyt sen yli, että vehnä on pannassa. Onneksi sentään ruis ja ohra edelleen käyvät.

Onneksi ne käyvät, kummi-tätini ei voi syödä kumpaakaan.
Yhdella kaverini veljellä on myöskin keliakia. Hänellä se havaittiin vasta kun hän laihtui paljon ja kärsi puutostilasta.

Unohtui vielä mandariini ja appelsiini allergia, sekä kiiwi. Kaikkien pelkästä hajusta tulee huono olo. Kiiwistä taas kurkku alkaa turvota ja täyttyä limasta, mikä on inhottavaa sillä pidän kaikista kolmesta hedelmästä paljon...
Kirjoittanut: BlackLotus (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.01.2009 18:00

Lainaus: Vulpecula

Lähipiirissäni (isälläni) on myös keliakiaa, ja se on kyllä aikamoista pelinpitoa ruoan kanssa. Hyvin tarkkaan joutuu katsomaan, mitä suuhunsa pistää..
Kurja "tauti"

Kurjaa on, ja nukan parantuminen kestää puoli vuotta vaikka tuskin mitään on syönyt. Että lipsahduksia ajatellen kuinka monia vuosia kestää olla syömättä...?
Luultavasti suvussa periytyy tämäkin.
Aiksemmin kukaan ei tiennyt mitään keliakiasta mutta mitä nyt suomenmaata ympäri reissaan niin hyvin safkaa kyllä löytyy. Muuta maailmaa en tiedä, kokemuksia?

Minä en ole vieläkään päässyt sen yli, että vehnä on pannassa.

Olin sen 7-vuotias kun saatiin tuloksia että tämmönenki allergia löytyi. Ensimmäiset vuodet oli kärsimystä vierailla kenelläkään, kun kiltit tädit hoki että "No voivoi, eihän meillä mitään ole sinulle... Tahtoisitko mehujään/mehua? " Siinä sitten lapsi katsoo vierestä kun muut ahtaa itseensä kakkua. (No, kai sillä hyvätkin puolensa on mutta jäävät selvästi vähemmälle!)
Kirjoittanut: Just_me (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 20.01.2009 16:36
Minä ja sairaushistoriani taidamme kuulua tuohon "omituiset"-kohdan alle...

Neljävuotiaana aloin valittaa mahakipuani, enkä saanut yöllä edes nukutuksi kun kivut olivat niin pahat. Monen kuukauden tutkimisen jälkeen eräs läkäri huomasi, että maksani sappitiehyet olivat tulehtuneet. Sairauteen ei ole parannusta eli lääkkeiden voimalla porskuteltiin eteenpäin. Vuosia myöhemmin minulla todettiin myös haavainen paksusuolentulehdus, joka hyvin usein kulkee käsi kädessä sappitiehyetulehduksen kanssa. Pernani on poistettu, koska se jostakin edelleen tuntemattomasta syystä alkoi hyökkillä omien valkosolujeni kimppuun, jolloin sisäisten verenvuotojen riski kasvoi todella korkealle.

Suurin operaatio oli n. neljä vuotta sitten. Labroissa oli huomattu, että syöpämarkkerini oli hieman koholla, ei siis hälyttävä, mutta koholla. Koska maksasyövän riski oli olemassa ja olin vielä hyväkuntoinen, päätettiin minulle tehdä maksansiirto. En ala kertomaan tarkempia yksityiskohtia, koska jutusta tulisi aivan liian pitkä, mutta tiivistän kaiken sanomalla, että rankka kokemus sekä henkisesti, että fyysisesti. Lisäksi maksansiirto tuo usein mukanaan osteoporoosin, niin myös minulle, vaikka periaatteessa se ei elämässäni näy muuten kuin kahtena kalkkilisätablettina päivässä. Ikuiseen lääkitykseen olen muutenkin "tuomittu". Lääkkeet täytyy ottaa kahdesti päivässä tai elimistöni alkaa hylkimään maksaa.

Olen kuitenkin elänyt nyt neljä vuotta normaalia elämää uuden maksani kanssa ilman ongelmia ja tulevaisuus näyttää valoisalta
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 20.01.2009 19:55

Lainaus: BlackLotus

Ensimmäiset vuodet oli kärsimystä vierailla kenelläkään, kun kiltit tädit hoki että "No voivoi, eihän meillä mitään ole sinulle... Tahtoisitko mehujään/mehua? "

Tuttua. Vielä inhottavampaa on se, että ehdin tosiaan aikuiseksi ennen kuin jouduin luopumaan, ja kaikki ympärillä olivat tottuneet että olen kaikkiruokainen. Nyt sitten ei käy vehnä, ei liha eikä tomaatti, joten sen lisäksi että pitää itse sopeutua tilanteeseen, saa vielä kuunnella muilta päivittelyä. Inhottavin on ollut anopin asenne, hän kun ei edes yritä miettiä minulle ruokaa, vaan tekee jääräpäisesti makaronilaatikkoa ja karjalanpaistia. Ja koulun keittiölle on ollut hankalaa takoa päähän että minulle pitää olla sekä lihaton että vehnätön.
Kirjoittanut: BlackLotus (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.01.2009 18:26

hän kun ei edes yritä miettiä minulle ruokaa

Törkeää, ja aikuisilta vieläpä...

koulun keittiölle on ollut hankalaa takoa päähän

Muutamia päiviä on ollut kun en ole joko löytänyt "omaa ruokaani" taika sitä ei sitten ole ollutkaan. Soijaton-vehnätön-kalaton kuitenkin voi valmistaa yllättävän monia ruokia
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Lähetetty: 28.01.2009 23:27

Lainaus: BlackLotus

Muutamia päiviä on ollut kun en ole joko löytänyt "omaa ruokaani" taika sitä ei sitten ole ollutkaan. Soijaton-vehnätön-kalaton kuitenkin voi valmistaa yllättävän monia ruokia

Hmm, todellakin. Parhaita päiviäni koulussa on ollut, kun ruokana on ollut makaronilaatikko, josta tarjolla normaaliversio, gluteeniton (lihalla) ja kasvis (vehnällä). -> No, harmi, otanpa sitten salaattia -> Ai jaha, salaatissa on tomaattia/kiinankaalta. -> No, jälkkäriä sentään... -> Ja jälkiruokana, mitäpä muutakaan kuin marjapiirakkaa, ja kaikki (=kaksi) gluteenittomat tietty rohmuttu. No kiva. Syödäänpä sitten kynsiä...
Tänään oli perätikin ihana päivä, minulle oli aivan oma versio, kun ruokana oli jotain possupastaa. Sain kanaa.
Kirjoittanut: Mina (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Mina
  • Lähetetty: 06.05.2010 12:09
Hih, minäkin tänne sairaiden joukkoon.. Eli diagnosoimaton migreeni (jännästi silti antoivat migreenilääkkeitä kun niitä pyysin) joka laukeaa milloin mistäkin, tupakansavu/haju, kirkkaat valot, voimakkaat hajut, maut yms, kumiallergia sekä ns. aurinkoallergia. Kumi tässä tapauksessa tarkoittaa lähinnä esim. kuminauhoja, kumihanskoja jne, niistä tulee käsiin kutinaa ja sitten tietty iho verille kun raavin. Auringossa ei tarvitse olla kuin alle 5 min niin rintakehässä aurinkoihottumanäppyjä. Yay. Ja tietty iho kutiaa sieltä missä se on aurinkoon osunut. Ehkä pientä valoherkkyyttäkin olemassa, saan helposti esim. auringossa päänsärkyä, sekä liian kirkkaat valot ottavat todella pahasti silmiin ja aiheuttavat päänsärkyä, kts. kohta migreeni . Aijjoo, sekä polvet aika solmussa, lääkärin mukaan ei mitään vikaa, mutta jännästi polvet lompsahtelevat pois paikoiltaan tietyissä asennoissa/tilanteissa. Näitä osaan onneksi jo välttää

Edit: Muistin tässä lueskellessa lisää vaivoja, elikkä niskaongelmia, kipeytyy oikealta puolelta ja vetää sitten ohimolle ja tästä migreeniksi. Tähän särkyyn ei auta mikään muu kuin migreenilääkkeet, ihanaa.. Sitten vielä löytyy vaivana kuivat silmät, joihin ei auta silmätipat tai geelit, silmät ovat todella herkät vuotamaan esim. tuulesta kesällä ja alkavat mokomat sitten vielä kirvelemään. Loistava tilanne kun olet hevosen kanssa suorittamassa esterataa, odotan taas kesää innolla. Ja kaikki sipulit aiheuttavat pahaa silmien valumista ja niiskuttelua, joten tästä syystä meillä käytetään vain pakastesipuleita, jotka voi heittää suoraan ruuan joukkoon eikä niitä tarvitse pilkkoa. Oireet alkavat heti, jos olen samassa taloudessa missä pilkotaan sipulia ja/tai paistetaan tuoretta sipulia. Henkinen allergia on aika moneen ruoka-aineeseen, täältäkin ilmoittautuu ruuastaan nirsoileva immeinen '
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 06.05.2010 20:37
Olen vissiin keskimäärin melko terve ihminen. Suurempia allergioita ei enää ole, tosin en voi käsitellä jostain syystä raakoja perunoita paljain käsin. Jos esim. kuorin raakoja perunoita, käteni muuttuvat punaisiksi ja kirvelee perhanasti. Onneksi hanskat on keksitty.

Pienempänä olin allerginen kaakaolle. Jos söin vähänkään suklaata tai join edes lasin kaakaota, taipeeni menivät todella pahalle ihottumalle. Jostain syystä allegia sitten katosi kasvaessani, mutten vieläkään oikein välitä suklaasta. Tomaatti- ja pähkinäallergiat katosivat myös teini-iässä.

Pahin ongemani lienee sydämeni. Minulla on usein rytmihäiriöitä tai vähintään tykytyskohtauksia, ensimmäisen kunnon flimmerini sain 20-vuotiaana vaikka tykytyskohtaukset alkoivat jo 16-vuotiaana. Olen perinyt sydänvaivani isältäni, mutta en voi syödä siihen lääkkeitä jo valmiiksi alhaisen verenpaineeni takia. Ei siis auta kuin kärsiä epäsäännöllisestä rytmistä, ehkä joskus vanhempana voin sitten beetasalpaajia syödä.
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Lähetetty: 06.05.2010 20:58

Lainaus: Iiriva

Pahin ongemani lienee sydämeni. Minulla on usein rytmihäiriöitä tai vähintään tykytyskohtauksia,

Mulla on tuo sama juttu, mutta onneksi(?) verenpaineeni on sen verran korkea, että voin syödä beetasalpaajia, joilla vaiva onkin pysynyt hyvin kurissa
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit