Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Opiskelija-asunnot

Kirjoittanut: Kuutar (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 13.02.2007 21:12
Ajattelin kysellä tälläisestä itselleni ajankohtaisesta asiasta, josta täällä tuskin on kirjoiteltu tai ei ainakaan siinä ajassa kun minä olen täällä ollut, ja ajattelin ,että täällä voisi olla senkin ikäistä porukkaa jotka tästä voisivat tietää ja mahdollisesti auttaa minua tai kirjoitella jotain muuten vaan

Eli asiaan... Olen päätynyt siihen että luultavasti haen tässä lähiaikoina asuntoa opiskelija-asuntosäätiöltä , eli täällä Turussa se kulkee nimellä TYS, Helsingissä HOAS, Tampereella TOAS jne. Niitä on paljon muitakin.
Nämähän siis ovat nuorisoasuntoja ,joita vuokrataan opiskeluajaksi kaikille peruskoulun jälkeisessä opiskelupaikassa oleville.

Tiedän näistä vaan ihan liian vähän, millaista on käytännössä asua tälläisessä opiskelija-asunnossa?
asutko itse tai tunnetko jonkun, ja osaisit kertoa jotain?

Vuokrathan näissä ainakin on halvempia kun jos vuokraa yksityiseltä, ja sitä pidän aika hyvänä asiana, se vaan vähän epäillyttää, että millaista porukkaa ja kuinka levotonta yleensä opiskelija-asunto alueella on, ja millaisia/missä kunnossa asunnot ovat.

Jos osaat kertoa jotain, tai tiedät hyviä linkkejä asiaa koskeville sivuille, niin kaikki olisi tervetullutta , kiitoksia
Kirjoittanut: Sharwynn (Nimetön)
  • Lähetetty: 13.02.2007 21:31
Olen ainakin kuullut ihan laidasta laitaan juttua semmoisista. Jotkut tykkäävät asua, joitakin ahdistaa inhottava kämppis ja silloin tällöin järjestettävät meluisat pirskeet. Täällä ainakin noissa DASin asunnoissa asuu tosi paljon ulkomaalaisia (kauhujuttuna mainittakoon erään ulkomaalaisen henkilön lyöneen kirveellä toista kaltaistaan päähän erään asuntolan pihalla), en muista paikoista tiedä :/ ne asunnot missä mie olen käynyt on olleet ihan siistejä, jotkut vessanseinät ovat jääneet mieleen kun olivat hieman rapistuneet ja mutta muuten.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 13.02.2007 22:30
Mie asun HOASilla vuokra ei tosiaankaan päätä huimaan. minulla se on 199€ kuussa, sisältää veden ja sähkön. laajakaista liittymäkin on täysin maksuton ja ainakin tämä huone ihan sopivan kokoinen. itse HOASista ei ole ainakaan valitettavaa, he etsivät minulle sopivan asunnon opiskelupaikan läheltä ja ilmoittivat, itse ei tarvinnut tehdä mitään. ja niinpä niin, koululleni on 500 m

kämppiksiäänhän ei voi etukäteen valita, ellei sitten ole ystävänsä samaan aikaan kämppää hankkimassa. itselläni on kämppiksinä kaksi AMK:laista, yli 20-vuotiasta verkkaripelleä, jotka ovat hirveitä niuhottajia. ja sen huomasin, että toiselle kämppikselle ei kuulu mitään ääniä, hänellä kun on välissä kiviseinä, mutta toinen valittaa jo seinäkelloni tikityksestäkin, välissä on ihan liian ohut, mikälie halpisseinä. mutta voihan sinulla käydä parempi tuuri kuin minulla. muista asunnoista ei kuulu juurikaan ääniä, ellei joku satu bilettämään, mikä taas on minun talossani harvinaista. ja lämpöpattereiden kanssa on joskus säätämistä. kaikki on hyvin, niin kauan kuin pitää kiinni järjestyssäännöistä.

eli ylipäätään voisin kyllä suositella HOASia.
Kirjoittanut: turmatar (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 14.02.2007 00:51
Kyllä noissa soluissa pärjää, kun on vain tarpeeksi jääräpää. Mun soluissa asumisvuosiin ei riitä yhden käden sormet. Jos kämppis/ kämppikset ovat rasittavia, niin helpointa on vain olla itse vielä rasittavampi. Äkkiä ne muuttaa pois.

Helsingissä, Turussa tai Tampereella en ole soluissa asunut. TOAS:n kämpistä olen kuullut sen verran, että vuokratakuita on hankala saada pois, keksivät vaikka päästään syitä pitää ne. Asun aika lähellä TOAS:n kämppiä ja muutama tuttu siellä asuu, sellaisia perusankeita koppejahan ne. Tuskin soluja muunlaisia onkaan.. Kaikeanlaista sakkia niihin toki mahtuu.
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 14.02.2007 10:57
Jos on vastakkain opiskelijakämppä ja siellä mahdollisesti tapahtuva häiriköinti ja normaalin vuokrakämpän stetoskooppimummot, niin kyllä mä valitsen sen opiskelijakämpän.

HOAS ainakin antaa valita kämppiksensä. Eli jos oot muuttamassa samaan aikaan kaverin kanssa ja molemmilla on samanlainen oikeus opiskelija-asumiseen, niin mielummin ne laittavat kaverit kämppiksiksi kuin kaksi ventovierasta. Sen verran paljon niillä niitä ongelmia on ollut vuosien mittaan, että kyllä ne tietävät välttävänsä ongelmia lätkimällä ystäviä samaan solulukaaliin. Tällainen järjestely tosin voi vaatia hieman säätöä ja kärsivällisyyttä, mutta onnistuu silti.

Kaikkea kivaahan siellä HOASilla tuli koettua, mutta loppujen lopuksi pinnalla on ihan hyvät muistot. Meluhaitat jne olivat mielestäni vaan erittäin hupaisia. Paljon riippuu itse kohteesta, ne halvimmat opiskelijakohteet ovat aina kaikkein rauhattomimpia.
  • Lähetetty: 14.02.2007 17:14
kiva että olette kirjoitelleet

joo, olen mielellään hakemassa yksiötä (tai kaksiota yhdessä poikaystäväni kanssa) koska pelkään soluasumisen täysin vieraiden ihmisten kanssa aiheuttavan vaikeuksia kaikille... olen siihen liian epäsosiaalinen/ sopeutumaton, mutta sen verran olen kuullut että yksiöitä ainakin on vaikea alkuun saada ja jonotuslistat ovat pitkiä, ja joitain kuukausia voi joutua jonottamaan asuen samalla soluasunnossa.

Lainaus: Iiriva

minulla se on 199€ kuussa, sisältää veden ja sähkön.

tuo on juuri yksi niistä syistä miksi mietin opiskelija-asuntoa, hinnat on ihan mahdolliset asumislisän kanssa maksettaviksi, toisin kuin taas yksityiseltä vuokratessa joutuu sitten maksamaan täällä ainakin n. 340-420 yksiöstä + sähkö ja vesi, ja nettiyhteys kuuluu vain joihinkin taloihin.

Lainaus: turmatar

TOAS:n kämpistä olen kuullut sen verran, että vuokratakuita on hankala saada pois, keksivät vaikka päästään syitä pitää ne.

ei mitenkään hyvä juttu... eikös vuokratakuu ole yleensä yhden vuokran verran tuolla?

Lainaus: Ximmo

HOAS ainakin antaa valita kämppiksensä. Eli jos oot muuttamassa samaan aikaan kaverin kanssa ja molemmilla on samanlainen oikeus opiskelija-asumiseen, niin mielummin ne laittavat kaverit kämppiksiksi kuin kaksi ventovierasta.

juuri tuota toivoinkin, jos vaan haemme poikaystävän kanssa samaan aikaan, ja kaksiota ei saada ,niin kahdenhengen solun voisi vielä löytääkin, jos ne huomioivat tosiaan ihmisten kämppistoiveita.
Kirjoittanut: turmatar (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 14.02.2007 18:59

Lainaus: Kuutar

Lainaus: turmatar

TOAS:n kämpistä olen kuullut sen verran, että vuokratakuita on hankala saada pois, keksivät vaikka päästään syitä pitää ne.

ei mitenkään hyvä juttu... eikös vuokratakuu ole yleensä yhden vuokran verran tuolla?

Joo, muistelen näin.
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 14.02.2007 21:40

Lainaus: Kuutar

jos vaan haemme poikaystävän kanssa samaan aikaan, ja kaksiota ei saada ,niin kahdenhengen solun voisi vielä löytääkin, jos ne huomioivat tosiaan ihmisten kämppistoiveita.

Tällöin ainoa vaihtoehto on kaksio/perheasunto. Ei voi laittaa kuin yhden hakemuksen kerrallaan, tai siis olla nimi kuin yhdessä hakemuksessa. Eli jos poikaystävälläsi on puolison nimenä sun nimi ja päinvastoin, niin jalkapuuhun joudutte. Joko haette yhdessä yhteistä kämppää samalla paperilla tai erikseen soluja eri osoitteista. Mitään petkutusta ei katsota hyvällä. Tämä koskee siis HOASia.

Perheasunnon saanti ei kuitenkaan ole mahdotonta. Tosin kannattaa hieman tinkiä vaatimuksista, useimmiten perhekämpät ovat hieman syrjässä juuri siksi, koska niihin haluavat sitten kelpuuttavat vähän kauempaakin. Toki niitä on aivan paraatipaikoillakin, mutta esim. Leppävaaran hienoihin perhekämppiin oli joskus taannoin yli 2v jonoa. Eli koulujen läheisyydestä yleensä kämpän saa vasta opintojen loppusuoralla. :-P
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 14.02.2007 22:11

Eli koulujen läheisyydestä yleensä kämpän saa vasta opintojen loppusuoralla. :-P

ellei käy sellainen pulla kuin minulla, sain kämppäni viikossa ja kouluun on 500 m mutta asunkin täällä pöpelikkö-maltsussa, ei ole ihan lähellä keskustaa ja suurimpia kouluja. mutta ei tarvitsekaan olla.
  • • Muokkasi: Kuutar
  • Lähetetty: 14.02.2007 22:23

Joko haette yhdessä yhteistä kämppää samalla paperilla tai erikseen soluja eri osoitteista.

minä nyt tartuin tähän yhteen lauseeseen ,mutta eikö molemmat voi hakea omalla hakemuksellaan kahdenhengensoluun, siis siihen samaan?

Iiriva, sinulla kävi hyvä tuuri
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit