Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Déjà vu -- kokemuksia siitä?

Kirjoittanut: nocturnal_chimaira (Nimetön)
  • • Muokkasi: Ylläpito
  • Lähetetty: 10.06.2007 14:03

onko teille nyt lähiaikoina tai kaukaisessa menneisyydessä tapahtunut "deja vu" efektiä ?
jos on, millainen se oli ?
kertokaapas kaikki muutkin voorumilaiset. Ja jotta tämä saataisiin mukavasti alkuun aloitan omallani

eilen illalla mässytin ruisleipää, ja ruisleipä pussissa oli vain kaksi jäljellä joten nappasin sieltä yhden, sen jälkeen koirani tuli viereeni rapsutettavaksi.
Tänään menin keittiöön ja kappas kummaa samassa ruisleipä pussissa oli KAKSI ruisleipää joka tietenkin hämmästytti minut, sillä pussissa oli sama musta sulkija kuten eilenkin, otin ruisleivän ja aloin sitä mutustamaan ja kuin salaman iskusta tupsu tuli rapsutuksia pyytämään, taas..
Kirjoittanut: Lilith (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 10.06.2007 14:11
Minulle sattuu tuota aika usein. Niin usein etten oikeastaan enää jaksa sen kummemmin reagoida siihen.
Viimeisin sattui kun olin kupungilla, olin ottamassa pyörää telineestä ja lähdössä kämpille niin tuli semmoinen taas että, hei tämä on tapahtunut joskus ennenkin.
Kirjoittanut: TheSecret (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 10.06.2007 18:39
Kyllä minullekin sellaista aina sillon tällön sattuu. Tosin en kyllä aina ole varma, että onko kyseessä deja vu, vai olenko nähnyt unta kyseisesta tapahtumasta..
Kirjoittanut: Vade Horrorcraft (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 10.06.2007 18:48
Virhe matrixissa!!!

No ei mutta, Deja vu ilmiöt olivat vielä noin kk sitten hyvin yleisiäkin juttuja. Joskus olin nähnyt uudestaan tapahtuneen ilmiön unessa. Nytemmin niitä on tullut harvemmin..
Kirjoittanut: Elvira (Aktiivi)
  • Lähetetty: 10.06.2007 19:13
Aina silloin tällöin tulee koettua deja vu -ilmiö. Se on jokseenkin jännä tunne..

Olen tullut siihen tulokseen, että deja vu on muistamista ajassa eteenpäin. Jos kerran aika on olemassa tämänhetkisen nanosekunnin ulkopuolellakin, niin aika on olemassa myös eteenpäin. Ja jos ihminen muistaa ajassa taaksepäin, niin miksei myös ajassa eteenpäin? Me ei vaan osata käyttää sitä puolta aivoistamme, joten deja vu on tahaton eteenpäin muistaminen. Tällaisia mä ajattelen yön pitkinä unettomina tunteina..
Kirjoittanut: Lovekiva (Aktiivi)
  • Lähetetty: 10.06.2007 19:40

Lainaus: Elvira

Olen tullut siihen tulokseen, että deja vu on muistamista ajassa eteenpäin. Jos kerran aika on olemassa tämänhetkisen nanosekunnin ulkopuolellakin, niin aika on olemassa myös eteenpäin. Ja jos ihminen muistaa ajassa taaksepäin, niin miksei myös ajassa eteenpäin? Me ei vaan osata käyttää sitä puolta aivoistamme, joten deja vu on tahaton eteenpäin muistaminen. Tällaisia mä ajattelen yön pitkinä unettomina tunteina..

Mielenkiintoinen teoria, ja vieläpä hyvinkin mahdollinen. Minä rakastan tuollaisia ajatuksia, että ihmiset voivat tehdä aivoillaan jotain, mistä he eivät itse ole tietoisia. Ja muutenkin tuollaisia juttuja kuten deja vu ja ludic unet, ja niihin liittyviä teorioita. Ne on niin kiehtovia

Ja sitten alkuperäiseen aiheeseen, eli deja vu -ilmiöihin. Minä en ole juurikaan kokenut deja vuita, vain sellaisia ihmeellisiä tunteita sellaisista asioista, jotka ovat ihan hyvin voineet tapahtua ennenkin samalla tavalla. Silti se tuntuu hauskalta.
Kirjoittanut: nocturnal_chimaira (Nimetön)
  • Lähetetty: 11.06.2007 13:25
minulla oli tuolla bändin keikalla ihan sellainen tunne "tämä on tapahtunut ennenkin" ja yritin muistella sitä juttua että muistaisin jotain tulevaa niin voin todistaa etten ole hullu
-liian myöhäistä
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 11.06.2007 14:45
Mä oon kokenut näitä lapsesta asti aika usein. Eipä siinä sen kummempaa, onhan ilmiölle suhteellisen selkeä tieteellinen selityskin, joka perustuu ihmisen silmien ja eri muistien yhteistoimintaan. Omien havaintojeni mukaan selitys on suhteellisen tukevalla pohjalla. Viittaan siis lähinnä déjà vécu -tyypin tuntemuksiin, joissa koetaan jokin tilanne tutuksi.

Kerran tosin oli vähän omituisempi juttu, kun selkeästi eräs tapahtumaketju meni "kuten aiemminkin" ja pystyin ennustamaan noin kymmenen minuutin päähän tulevaisuuteen. Melkein paskoin housuun, kun lupaamani todella harvinainen asia todella tapahtui. Olihan se vähän spooky kokemus, mutta voittaahan toiset lotossakin.

Sen sijaan déjà visité on hieman hämärämpi juttu ja siitä minulla ei olekaan kokemuksia. Eli mennään jonnekin paikkaan, jossa ei varmastikaan olla aiemmin vierailtu, ja silti kyseinen paikka on tuttu. Siis silleen aikuisten oikeasti tuttu, eli tiedetään esim. mitä eri ovien takaa löytyy, missä on valokatkaisijat jne.
Kirjoittanut: Und3ad (Aktiivi)
  • Lähetetty: 11.06.2007 14:58

Lainaus: Elvira

Olen tullut siihen tulokseen, että deja vu on muistamista ajassa eteenpäin. Jos kerran aika on olemassa tämänhetkisen nanosekunnin ulkopuolellakin, niin aika on olemassa myös eteenpäin. Ja jos ihminen muistaa ajassa taaksepäin, niin miksei myös ajassa eteenpäin? Me ei vaan osata käyttää sitä puolta aivoistamme

niin no joo, ihminenhän käyttää vaa jotain parii prosenttia aivoistaan (8? jos oikein musitan) että eihän sitä tiedä mihin kaikkeen pystyttäisiin jos osattaisiin käyttää niitä aivoja enemmänkin
Kirjoittanut: Aditu (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 11.06.2007 15:59
Joskus on näitäkin ollut, mutta en juuri nyt muista millaisia. Sen sijaan saan usein vahvoja ennakkoaavistuksia, että pitäisi tehdä jotain tai ottaa joku tietty juttu matkaan kotoa lähtiessä.

Esimerkiksi tässä taanoin venasin bussia kouluun aamulla, sitten sieltä tuli joku toinen bussi ja mulle tuli jostain syystä tosi vahva tuntemus, että pitäisi nousta siihen. Ignoroin tunteen ja hupsis se bussi, millä mun piti mennä ei koskaan tullut ja myöhästyin pahasti. Olisin ehtinyt jos olisin noussut siihen bussiin mihin vaisto käski.

Toinen elävästi muistamani tapahtui kauan sitten yläasteella, kun piti kaverin kanssa mennä isoskoulutuksen infotilaisuuteen läheiselle kirkolle. Juuri kun olin lähdössä ulos tuli sellainen tunne, että pitäisi ottaa taskulamppu mukaan. En kuitenkaan ottanut, koska tuntui hölmöltä ajatukselta keskellä kirkasta kesäpäivää. No sitten mentiin kirkolle ja huomattiin lappu ovessa ettei se info ollutkaan sinä päivänä vaan oli siirretty. Sitten maleksittiin takaisin päin. Siinä lähellä oli sellainen autiotalo ja kaveri keksi et mennään tutkimaan sitä sisältä. Taloon pääsi ainoastaan kellarin ikkunasta, sillä muut oli laudoitettu umpeen. Päästiin kellariin ja tajuttiin, että taskulamppu on oltava, koska talossa oli säkkipimeää peitettyjen ikkunoiden takia. Piti sitten hakea kotoa. Taas oli ennakkoaavistus oikeassa ja olisi pitänyt ottaa se lamppu alunperin.

Näitä on sattunut paljon vuosien mittaan ja välillä olen ottanut tunteesta onkeeni ja välillä taas en. Aina on aavistus kuitenkin ollut oikeassa.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit