Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Déjà vu -- kokemuksia siitä?

Kirjoittanut: Tuulentytar (Aktiivi)
  • Lähetetty: 11.06.2007 16:26
Mulla tapahtuu silleen että teen jotain ja sitten alan miettimään et hetkonen täähän on tapahtunu kyllä ennenkin, ehkä teen kaiken aina vain samalla tavalla mutta monesti on mennyt sanatkin samoin. Olen kyllä nähnyt usein unta jostain ja sitten se on tapahtunut hereillä joskus myöhemmin. Tosin se on sitten jo enneunia
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 11.06.2007 16:47

Lainaus: Elvira

Jos kerran aika on olemassa tämänhetkisen nanosekunnin ulkopuolellakin, niin aika on olemassa myös eteenpäin.

Kerrotko muuten, mihin tietoon tämä väittämä perustuu? Käsittääkseni vain tämä hetki on olemassa, mennyt aika on mennyttä ja tuleva on tulevaa. Tulevaa aikaa ei ole, mennyttäkään aikaa ei ole. Eihän ihminen muistaessaan menneitä tapahtumia matkusta ajassa menneisiin aikoihin, jotka olisivat yhä olemassa jossain, vain niiden aikojen tapahtumat ovat jääneet muistiin, vaikka kyseistä aikaa ei ole enää olemassa. Eteenpäin ei voi muistaa, koska tulevia asioita ei ole tapahtunut, eikä niitä tapahtumia ole edes muistiin kirjattuna.
Kirjoittanut: Sharwynn (Nimetön)
  • Lähetetty: 11.06.2007 18:01
Mulle tulee aika usein näitä, on aina tullut. Tai sitten minun elämäni on vain niin kovin ennalta-arvattavaa ja kulkee sitä samaa rataa aina vaan Joskus tulee kyllä epäiltyäkin olenko vain nähnyt unta vai olenko todella elänyt tämän aiemminkin. Olen aika lahjakas sekoittelemaan unia ja oikeita tapahtumia päässäni..
Kirjoittanut: Tuulentytar (Aktiivi)
  • Lähetetty: 11.06.2007 18:07

Lainaus: Sharwynn

Joskus tulee kyllä epäiltyäkin olenko vain nähnyt unta vai olenko todella elänyt tämän aiemminkin. Olen aika lahjakas sekoittelemaan unia ja oikeita tapahtumia päässäni..

Njoo sama juttu mulla
Kirjoittanut: Elvira (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 11.07.2007 08:48

Lainaus: Ximmo

Kerrotko muuten, mihin tietoon tämä väittämä perustuu?

Eksyinpäs taas selailemaan vanhoja juttuja..
Väittämä ei perustu mihinkään tietoon. Kyse oli omista pikku aivoituksistani, täysin epätieteellistä. Omassa päässäni olen perustanut ajatuksen sille, että sama 5 minuuttinen saattaa samalla hetkellä tuntua kahdesta eri ihmisestä aivan eri mittaiselta. Toisen 5 min kuluu nopesti ja toisen taas mataa hitaasti.
Jos haluaa tieteellisenpää otetta asiaan, kannattaa lukaista, mitä Stephen Hawking on kirjoitellut. Ja siitä sitten taas voi olla mitä mieltä lystää..
Kirjoittanut: Silver_hair (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 11.07.2007 09:37

Lainaus: Sharwynn

Joskus tulee kyllä epäiltyäkin olenko vain nähnyt unta vai olenko todella elänyt tämän aiemminkin. Olen aika lahjakas sekoittelemaan unia ja oikeita tapahtumia päässäni..

Tätä sattuu ehkä kaikkein yleisimmin, ainakin minulla.

Suoranaisia déjá vu -tilanteita ei ole sattunut, jos muistiini voi luottaa.
Kirjoittanut: Ximmo (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 11.07.2007 14:11

Lainaus: Elvira

Väittämä ei perustu mihinkään tietoon. Kyse oli omista pikku aivoituksistani, täysin epätieteellistä. Omassa päässäni olen perustanut ajatuksen sille, että sama 5 minuuttinen saattaa samalla hetkellä tuntua kahdesta eri ihmisestä aivan eri mittaiselta. Toisen 5 min kuluu nopesti ja toisen taas mataa hitaasti.

Jep, totta kai aika tuntuu joskus menevän nopeammin, joskus hitaammin. Ero korostuu vertailtaessa kahden ihmisen aikakäsitystä, koska yksilön aikakäsitys muovautuu ulkoisten tekijöiden, kuten kasvuympäristön ja uskonnon mukaan. Valitettavasti tämä fakta ei kuitenkaan puolla millään tavalla väittämää siitä, että aika olisi konkreettisesti olemassa nykyhetken ulkopuolella. Aika lakkaa olemasta välittömästi ja tulevaisuus on vielä konkretisoitumatta.

Teoriassa on mahdollista matkustaa tulevaisuuteen, sillä aika hidastuu suhteessa sen havainnoitsijaan, mitä nopeammin hän liikkuu. Valitettavasti tällöinkään henkilö ei matkusta tulevaisuuteen, vaan hänen oma ajankäsityksensä hidastuu suhteessa muuhun maailmankaikkeuteen. Toki päivän reissu avaruudessa valonnopeudella tarkoittaisi tuhatta vuotta maassa, mutta mikäs aikamatka se olisi, kun kerran matka olisi yhdensuuntainen ja maassa aika olisi kulunut koko ajan normaalia tahtia?
Kirjoittanut: koulrofobia (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 11.07.2007 16:34

Lainaus: Ximmo

Sen sijaan déjà visité on hieman hämärämpi juttu ja siitä minulla ei olekaan kokemuksia. Eli mennään jonnekin paikkaan, jossa ei varmastikaan olla aiemmin vierailtu, ja silti kyseinen paikka on tuttu.

Kerran mulle on tälläinen tapahtunut, mutta silloinkin olin hyvin pieni. Oltiin jossain lomakylässä, ja osasin melkeinpä suunnistaa siellä kuin kotonani.
Tosin tuokin saattoi johtaa hämrästi déjà vu kokemukseen, sillä muistan vieläkin elävästi, kun sanoin sieltä saamalleni kaverilleni (enkä varmastikkaan koskaan ollut nähnyt ennen), että olen nähnyt tämän jossain aikaisemmin hyvin samanlaisessa tilanteessa.

Mutta ennen déjà vuita esiintyi mulla kovinkin useasti. Melkeinpä päivittäin, mutta nykyään ovat taas harvenemaan päin.
Kirjoittanut: Kryo (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 04.08.2007 17:49
Hmm, minä oon viime aikoina noteerannut, että joka ikinen kerta, kun katson elokuvan, minusta tuntuu, kuin olisin nähnyt sen ennenkin. Se on ärsyttävää ja ihmeellistäkin. Toki videot ja DVDt hyllyssä on kaikki tuttuja ja telkkarista tulevat leffatkin on voinu joskus nähdä, muttei vaan muista, kun katsoo elokuvan nimeä. Mutta kun kävin elokuvateatterissa katsomassa jotain, niin oli vahva tunne, että nähty on.
En ymmärrä.
Kirjoittanut: midnight (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 04.08.2007 18:07
Mulle käy joskus silleen että ku jotain tapahtuu, niin mä saan tunteen että ei tää oo mahdollista tää on jo tapahtunut... PELOTTAVAA!!
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit