Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Mikä goottityylissä on niin pahaa...?

Kirjoittanut: FrozenCorpse (Aktiivi)
  • Lähetetty: 22.10.2008 19:41
Meilläkin päin tavataan tätä ilmiötä, että tämän tyylin luullaan todella olevan vain vaihe tai joku kumma protesti.. Eh?
Kirjoittanut: cyberhz (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 28.03.2009 18:09

Lainaus: FrozenCorpse

Meilläkin päin tavataan tätä ilmiötä, että tämän tyylin luullaan todella olevan vain vaihe

Oma äitini on tästä elävä esimerkki. Hän sanoo aina että "kyllä se sitten menee ohi", "se on vain nyt semmoinen nuorten juttu".
Kirjoittanut: AlienSexGarden (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 28.03.2009 18:54
Joillekkin ihmisille gootteus kyllä on vain ohimenevä vaihe. Olen tuntenut pari sellaista henkilöä.
Kirjoittanut: Prinses Dark (Jäsen)
  • Lähetetty: 30.03.2009 16:53
Miks ihmeessä gootiude pitäs olla ohimenevaihe. Ihmiset pukeutuu niiku tykkää.
Kirjoittanut: Sidoro (Nimetön)
  • Lähetetty: 31.03.2009 22:57

Lainaus: SyllaBoreal

Tuo on kyllä typerää. Ehkä johtuu osittain siitä, että jotkut mieltävät goottiuden vain joksikin "vaiheeksi", joka eletään joskus nuoruudessa ja sitten siitä kasvetaan tylsäksi jakkupukutädiksi/ -sedäksi. Sitten ajatellaan, että tuo on vielä "siinä vaiheessa" eikä ole vastuullinen aikuinen, vaikka asiahan ei todellakaan ole näin.

Jes! Jes! Musta on tullut tylsä jakkupukutäti!
Kakarana sitä laittoi kaikkea mahdollisimman "hullua" päälle ihan vaan siitä pukeutumisen ilosta ja kokeilunhalusta, luovuuden ja teatraalisuuden huumasta nauttien. Ja silloin oli ihan extra-super-duper tärkeää että sain olla "just tämmöne ja just mä" eli haistatin pitkät pukukoodeille.
Ja voi V. kuinka olin repiä lettini päästä jos joku uskalsikin kyseenalaistaa ulkonäkövalintojani tai jos joku ohimennen vihjaisi että "tää on varmaan tämmönen nuorten juttu, semmonen vaihe..."

Sitten -halleluja- kasvoin henkisesti.
Tajusin että loppujen lopuksi se mikä esim.sukulaisiani eniten ärsytti ei suinkaan ollut tyyli vaan se etten itsekeskeisenä ääliönä ymmärtänyt sitä että on ihan oikeasti olemassa pukukoodeja joilla saattaa olla hyvin suuri merkitys. että se rajojen ja ennakkoluulojen rikkominen ei aina tule oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Tyyliään voi toteuttaa monissa muodoissa mutta kyse on ehkä siitä että tietyissä paikoissa ja tilanteissa on osattava kunnioittaa myös muita.
Jos paukkaat hautajaisiin sotamaalauksessa, korsetissa ja pvc-asussa, totta munassa saat kuulla tyylistäsi. Kakarana sitä ei tehnyt melkeinpä mitään eroa arki/juhla/bile-vaatteiden välille, puhummattakaan hiuksista tai meikeistä.
Nyt mä voin tarvittaessa iskeä itseni jakkupukuun ja olla silti juuri yhtä kuuma kuin klubikledjuissa.
Musta löytyy arkigootti, urheilukuutti, bilegöötti ja businessguutti.
Siinä mielessä sukulaiset olivat oikeassa -se oli vaan vaihe.

Ei goottityylissä ole mitään pahaa. On vaan paljon ihmisiä jotka eivät osaa sitä kantaa ja se näyttää aina typerältä. Ja kun Minttu-Maari 15v iskee ekat pakkelit naamaan ja sulloutuu pvc-kuoriin ei sen mutsi heti ekana näe että ach tyttäreni on hiomaton timantti ja sen tyylin ilmaisu tuosta kehittyy ja muotoutuu omansa näköiseksi -koska ei se mamma ole ikuna nähnyt 38vuotiasta hyvin menestynyttä aikuista goottinaista. Ja koska se ei voi nähdä kyseiselle tyylille jatkumoa, kehitystä ja määränpäätä, se olettaa että se katoaa ajan myötä.
Kirjoittanut: Polyunsaturated Doll Blood (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 01.04.2009 09:56
^Sidoro vaan on niin oikeessa. Tässä juurri lukiessani tekstiäsi siunailin, että onneksi olen aina osannut erottaa eri tilanteet ja pukeutua niiden mukaisesti. Tottakai välillä rajat on ollut liian häilyviä, mutta noin yleisesti en ole biletyskuteissa hillunut koskaan töissä saati aikoinaan koulussa.
Hautajaisista puheenollen, olen menossa sellaisiin lauantaina. Äiti mulle selitti eilen just kuinka en saa siellä sitten pitää mitään syväänuurrettua paitaa. Eli tissit piiloon. Olin järkyttynyt että hän edes tunsi tarvetta huomauttaa kyseisestä asiasta minulle.
Ja todellakin tuo, että kaikki vaan eivät näe kaikkia vaatteita sopiviksi kaikkiin tilanteisiin on niin totta. Itse pidin yhdessä työpaikan tapahtumassa nahkaista puolihametta tuossa vähän aikaa sitten ja nämä perheenäidit ja muutenkin vähän vanhemmat tätsykät kyllä katsoivat paheksuvasti, vaikka muuten olin ihan "normaalisti" pukeutunut. Mutta kuten olen jo moneen otteeseen näissä tapahtumissa todennut, se syy miksi minua katsotaan paheksuen on se, että minulla on hame päällä. Jopa töissä pidän erilaisia hameita näiden farkkuja käyttävien kolmi-nelikymppisten äitylien keskellä.
Se syy miksi monet varmasti pitävät goottiutta eräänlaisena vaiheena on se, että stereotyyppisesti siihen yhdistetään kapinointi ja masentelu yms. muutenkin teini-ikään liitettävät piirteet. Teini-ikähän menee ohi, miksei siis se mikä ikinä on kiinnostanutkaan teininä. Painotus tässä sanalla stereotypia.
Kirjoittanut: Not the nicest girl (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • • Muokkasi: Not the nicest girl
  • Lähetetty: 05.04.2009 17:22
On se tosiaan kummallista, miten goottimainen pukeutuminen on "pahaa".
Ärsytti, kun aloin pukeutua goottimaisesti ja hankin remmihousut. Mummi tietenkin tiedotti housujen yksityiskohdatkin siskolle -.-'
Kuljen sellaisena kuin olen ja harvoin ihmiset mitään sanovat.
Pari tyttöä joskus kauempaa nauroivat ja vilkuilivat taaksepäin, keski-ikäiset naiset tuijottaa joskus.
Joskus tämä ärsyttää, Turku on iso kaupunki herranjestas, ihan kuin tummanpuhuvaa kansaa ei olisi täällä muutenkin!
Sukulaiset eivät onneksi mäkätä. Äiti ekana sanoi, ettei halua minun pukeutuvan koko ajan mustaan, mutta hyväksyy ihan totaalisesti, vaikka aina pukeudunkin mustaan.
Isovanhempani eivät varmaan tykkää. Eivät he ole sitä sanoneet ääneen, mutta vaistoan sen.
Noh, sisko on hoppari, joten eipä heillä olekaan mitään sanomista...

Muoks: hienoa tosin, miten yhdessäkin naistenlehdessä testattiin mustaa huulipunaa ja Sofi Oksanen oli yksi Iltalehden parhaiten pukeutuvista ja jutussa mainittiinkin, ettei goottityyli ole pelottavaa, vaan hyvin naisellista jne.
Toivottavasti ravistelee vähän ahdasmielisiä ihmisiä, varsinkin kun goottityyli on tyyli siinä missä muutkin. Eihän ihmiset katso samalla tavalla pitkään, jos nuori tyttö kulkee lippiksessä, ylisuuressa paidassa ja housujen haaroväli roikkuu polvissa.
Kirjoittanut: AlienSexGarden (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 05.04.2009 19:53

Lainaus: Not the nicest girl

Eihän ihmiset katso samalla tavalla pitkään, jos nuori tyttö kulkee lippiksessä, ylisuuressa paidassa ja housujen haaroväli roikkuu polvissa

Eivät tuijota koska se on juuri se "normaali" tyyli jota teineillä näkee eniten. Kaikki aikuiset ovat tottuneet XXXL-paita /XXS-paita / housut maassa / Adidas kengät / ynnämuuta tyyliin, ja goottivaatetus on siinä mielessä pelottavaa koska A) sitä näkee harvemmin, ja ihmiset eivät totu siihen samalla tavalla kuin normaaliin pukeutumiseen ja heti pelkäävät sitä, mitä eivät ymmärrä, ja B) media jaksaa vääntää gooteista ja siihen liittyvästä tyylistä jatkuvaa potaskaa. Onneksi Suomessa ns. goottikulttuuri on kasvanut sen verran että sitä aletaan edes vähäsen hyväksymään ja ymmärtämään. Kaikista muista maista olen lukenut (mm. erilaisilta forumeilta) kauhutarinoita miten gooteiksi pukeutuvia ihmisiä hakataan ja jopa tapetaan (Sophie Lancaster, anyone?)
Kirjoittanut: Faith Black (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 05.04.2009 23:30

Eihän ihmiset katso samalla tavalla pitkään, jos nuori tyttö kulkee lippiksessä, ylisuuressa paidassa ja housujen haaroväli roikkuu polvissa.

Kyllä katsovat. Ainakin minä ja minun täysi-ikäiset ystäväni/kaverini/tuttavani/sukulaiseni. Ja yhdessä sitten kauhistellaan kyseisen ilmestyksen mentyä ohi, miten nykyään tytöt eivät tajua naisellisuuden viehätysvoimaa.
Samantyylinen päivittely pätee poikiin, jotka kulkevat Calvin Kleinit vilkkuen haarukset polvissa.
Hopparityyli on jotain, mitä ei yleensä ymmärretä perinteisiä pukeutumisarvoja (jos näin voi sanoa) noudattavien keskuudessa (tarkoitan perinteisillä pukeutumisarvoilla siistiä pukeutumista, eli housuja ei roikuteta polvissa sukupuolesta riippumatta etc. Tämäkin on tosin hieman häilyvää, enkä ole välttämättä oikea henkilö varsinkaan määrittelemään ja erittelemään mikä on perinteinen pukeutumisarvo, jokainen varmasti tästä huolimatta ymmärtää perusidean).

Äiti ekana sanoi, ettei halua minun pukeutuvan koko ajan mustaan

Minusta tämä on huvittavaa, sillä kyllä tuon ikäisen (oletan että äitisi on n.40-vuotias) pitäisi olla nähnyt maailmaa sen verran, että on huomannut, kuinka jokapuolella maailmaa on ihmisiä, jotka pukeutuvat mustaan asuun päivittäin, vaikkeivat olisi minkään erityisen tyylisuuntauksen edustajia. Mustat farkut, musta paita, musta takki, mustat kengät -yhdistelmää näkee varsin usein sekä miehillä että naisilla. Eikä se ole mitenkään ihmeellistä.
Toki, teinien keskuudessa tämä on huomattavasti harvinaisempaa, en siis ihmettele miksi äitisi on epähuomiossa sanonut sinulle näin.
Ensi kerralla voit kuitenkin sanoa äidillesi, ettet todellakaan ole ainoa maailmassa joka pukeutuu päivittäin kokomustaan, ja voit myös sanoa että olet vain löytänyt klassisen pukeutumisen aikaisemmin kuin ihmiset normaalisti.

Lainaus: AlienSexGarden

jopa tapetaan (Sophie Lancaster, anyone?)

Muistaakseni Sophiesta oli tälläkin foorumilla kiivasta keskustelua valitettavan ja äärimmäisen kauhean tapauksen jälkimainingeissa.
Kirjoittanut: SeKukaVaaniiSängynAlla (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 06.04.2009 08:04

Lainaus: AlienSexGarden

(Sophie Lancaster, anyone?)

WTF?? Mulla on menny ihan ohi tämmönen tapaus... Ihan häiriintynyttä. Ei jumlauta, ei voi kun ihmetellä... Mä oon ihan ymmälläni kuinka ihmiset voi käyttäytyä noin... Sairasta.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit