Gootti.net

Mikä goottityylissä on niin pahaa...?

Kirjoittanut: Wanderer (Jäsen)
  • Lähetetty: 26.06.2010 01:55
Pahaa siinä todellakin on se, ettei oteta vakavasti kun astutaan sisään niin kuin halutaan olla: niissä asusteissa, meikeissä, yms, missä tuntee itsensä itseksi ja haluaa olla. Ja ne tunteet jotka näkyvät ihmisten kasvoilla pelko/inho/epäluulo aiheuttavat hämmennystä taas minun puolellani; onko se tosiaan niin pahan näköistä? Tosissaan ulkonäkö vaikuttaa niin paljon?

Yleisin palaute on se negatiivinen ja vanha tuttu kysymys: miksi tuon ikäinen käyttää tuollaisia vaatteita (aikuistu!)? Hyvin usein on todella raskasta jaksaa elää niin kuin haluaa, näyttää siltä kun itsestä tuntuu. Miksi juuri hitusen erilain pukeutuvan täytyy niin paljon puolustella ja selitellä sitä, mitä vaatetta laittaa päälleen?

Goottityyli on upeaa. Siitä saa niin paljon irti ja muuntautumisen varaa on. En oikein ymmärrä täysin, miksi se on niin paha asia. Pinkiksi värjätyt farkkuminihameet, jotka peittävät puol takamusta on ok, mutta pitkä musta hame pitsein ja tyllein ei ole ok? Käsittämätöntä kyllä.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 26.06.2010 04:09

Lainaus: Wanderer

Miksi juuri hitusen erilain pukeutuvan täytyy niin paljon puolustella ja selitellä sitä, mitä vaatetta laittaa päälleen?

Minä muuten harrastan gootti-ihmisten sijaan eräiden normityyppien arvostelemista sievässä mielessäni. Säästin tätä asiaa kerrottavaksi kynttiläillallisella jollekin daamille, mutta se näyttää olevan niin hankalaa, että pilaan tsäänssini, en vain hänen, vaan aivan kaikkien ihmisten kanssa kertomalla tästä julkisesti. Eli tuossa jokin aika sitten älysin miten helposti vastaantulijoista voi nähdä kuuluuko hän debiilien vai dekadenttien ryhmään. Suosittelen sinua ja muitakin hyödyntämään tätä kikkaa, koska se voi helpottaa kun voit nopeasti asennoitua toiseen. Esimerkiksi kun joku loinen tulee pummimaan rahaa niin voit tsekata naamavärkistä, elekielestä ja muista yksityiskohdista minkälainen hän on. Tuollaisen vajakkipummijan kanssa auttaa lässyttäminen, mutta siihen toiseen ihmistyyppiin kuuluvaa voi olla syytä potkia jollain.
Kirjoittanut: Ratpick (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.06.2010 13:05
Goottityylissä vikaa:
Goottityylissä hyvää:

Kuten minkä tahansa tyylin kanssa ehosteiden ja asusteiden käyttämisen pitäisi olla hillittyä. Liika koristeiden ja muun tilpehöörin käyttäminen tekee tyylistä erittäin rikkonaisen ja saa henkilön näyttämään kävelevältä goottijoulukuuselta.
Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Verity
  • Lähetetty: 16.07.2010 23:30

Lainaus: LauriGhost

Minua kutsuttiin ensimmäisen kerran saatanapalvojaksi kun olin kuudennella luokalla

Sama kokemus itsellänikin takana. Lisäksi samoihin aikoihin joku ruokakaupan keski-ikäinen kassanainen toivotti "Jumalan päivää!". Ei siinä muuten mitään, mutta kun selkeästi oli tarkoituksena vain piruilla, eikä asiakaspalveluammatissa työskentelevä henkilö vaivautunut hillitsemään itseään sitä paria minuuttia mitä kassalla asioiminen kesti. Lähti S-Marketille napakat palautteet ja nyt olen kyseisen naisen kanssa asiointia vältellyt yli viisi vuotta.

On myös tullu kuultua, että "Kaikki gootit pitäis ampua katkaistulla haulikolla!". Se meni aikalailla yli ymmärryksen... Netissä on kans törmäilly välillä "kuka ihme viitsii tehdä sellaista itselleen?" -asenteeseen. Sen käsitän kyllä, ettei kaikkea välttämättä ymmärretä, mutta kun sen mielipiteensä voisi myös esittää asiallisemmin. Aivan kuin joiltakin unohtuisi se fakta, että goottikin on ihminen.

Perhe onneksi osannut suhtautua asiallisemmin vaikka äiti aluksi noita vaatekauppoja ihmettelikin, nykyään mielellään lähtee kanssani ostoksille jne. (:
Kirjoittanut: LauriGhost (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 04.08.2010 23:26
Yksi täydellinen "normaali" ihminen: "Kato tossa on se yks emo! Miten se kehtaa pukeutuu tolleen muiden nähden?"
Toinen täydellinen "normaali" ihminen: "En tiedä, haluaa vaan näyttää kaikille miten angstinen on."

Tossa on yks esimerkki siitä miten "täydellisen normaalit" ihmiset kuvittelee et gootit on gootteja poikkeuksetta sen takia että ne on angsteissa. Ei nyt tietenkään merkkaa kaikkia sillä normaalilla tavalla pukeutuvia mut aika monii silti.
Ja miks musta tuntuu että kun tyypit haluaa sanoa gootista pahasti niin ne kutsuu emoksi? lol
Kirjoittanut: Bullyboys (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 05.08.2010 17:20
Voi Ratpick kyllä valitsi sanansa (ja kuvansa) mielestäni niin oikein! AAMEN.

Mutta toisaalta kyseessä nyt ehkä kuitenkin oli nimenomaan se, että miksi ihmiset dissaavat, tuijottavat ja kokevat oikeudekseen kovaäänisesti arvostella muita. Jokaisen kokemus "syrjityksi tulosta" on tietysti henkilökohtaisuudessaan oikea.

En tee toki poikkeusta siinä suhteessa, etteivätkö ihmiset kommentoisi tai olisi epäluuloisia. Jollain tavalla olen kuitenkin kokenut asiakseni yrittää mahdollisuuksien mukaan horjuttaa kaikenlaisia typeriä ennakkoluuloja. Useimmiten, kun ihmiset sitten vähän tutustuvat, toteavat he jokseenkin näin: "Mää niin ajattelin aluksi, että.... Mutta säähän ootkin ihan kiva".

Toisaalta ajattelen myös niin, että kukapa nyt ei jollain tavalla syyllistyisi pukeutumistyyliin tai aatemaailman katsomatta samaan. Ainakin saan itseni tästä ikävästä ennakkoluuloisesta ja ylianalysoivasta käyttäytymisestä useinkin kiinni. "Taviksille" kun vain mennään harvemmin aukomaan päätä suorilta.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.03.2012 13:35
Pahaa on tietysti se, että ei saa töitä yhtä helposti tahi työssäoppimispaikkoja. On ärsyttävää, että joka alalla ollaan niin rasisteja koko tyylin suhteen ja joudut työhaastatteluihinkin pukeutumaan ärsyttävästi täysin oman tyylin vastaisesti - massaksi. On todella ikävää, että joudut tällaisissa tilanteissa peittämään oman minäsi ja olemaan joku muu kuin mikä todella olet. Ja puhun ihan kokemuksen rinta-äänellä.. Olen monesti saanut torjunnan räväkän ulkonäön vuoksi, jopa hiusten väri on vaikuttanut(itsellä on mustat hiukset). Myös ajellut kulmakarvat ovat työnantajien mielestä kamalaa, vaikka kuinka yrittäisit piirtää ne neutraalimmalla värillä tai jopa luomivärillä.
Pahaa on myös se, että ihmiset tuomitsevat ja pelkäävät aivan suotta.

Hyvää on se, että saa joka päivä pukeutua erilaisesti ja ihmisten kehut tekevät hyvälle tuulelle. Myöskin erottuminen ja erilaisuus tekee hyvälle tuulelle.
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 20.03.2012 20:34

Lainaus: Satanica

Pahaa on tietysti se, että ei saa töitä yhtä helposti tahi työssäoppimispaikkoja.

Riippuu kyllä vahvasti työstä ja nykyaikan varmaan enenevissä määrin työpaikan sijainnin nurkkakuntaisuudesta, kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Olen nähnyt ainakin mielestäni gootahtavia ihmisiä mm. lastenhoitajina ja vastaanottovirkailijoina, lävistyksillä että ilman. Myös vierailtiin taannoin eräässä vanhusten palvelukodissa jossa oli harjoittelijana reilusti lävistetty ja tatuoitu nuorimies, tulipunaisella irokeesillaan, ja oli kuulemma asukkaiden suosikkihoitajia. Että näinkin voi olla. Ihan Tampereella, ettei tarvitse olla viherhippisuvaitsevaisuuden mekassa, Helsingissä asti.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.03.2012 11:06
Tampereellapa juuri tällaiseen "rasismiin" olen törmännyt ja olen syvästi kateellinen niille, jotka ovat päässeet juuri sellaiseen paikkaan kuin haluavat ilman, että työnantaja välittää ulkonäöstä. Toki poikkeuksiakin on, mutta itselläni on jäänyt pahamaku suuhun :S
Kirjoittanut: ShaDow87 (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.03.2012 12:56
Meillä on siitä hauska työpaikka, että pomo itse inhoaa pissiksiä (teinareita ja blondeja) eikä ota sellasia ees työharjoitteluun Olen ihan ketjuvaateliikkeessä töissä; Seppälässä ja pienellä paikkakunnalla. Itse saan meikata töihin vahvasti ja olla koko mustissa tms. kunhan on firman vaatteet päällä :P yksi päivä vetäisin uudet ihan pistävän siniset piilarit päähän ja asiakkaat vaan ihasteli "ompa hienot silmät, just sun tyyliset" ja "pitää uskaltaa olla erilainen." Ja nää kommentit tulee noin keski-ikäisiltä naisihmisiltä Olen huomannu että ne jotka jyrkimmin arvostelee/haukkuu goottejas on suht nuoria, parikymppisiä. Mummoilta kuulee usein vain kehuja, tosin on joukossa niitäkin jotka pelkää.. mutta töissä oon huomannu että mummelit tulee mieluiten kysymään apua minulta, vaikka "pelottavalta" näytänkin
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit