Mitä mieltä olette musikaaleista?
Mistä musikaaleista pidätte/mitä olette nähneet?
Onko joku mahdollisesti esiintynyt/ollut muuten mukana toteuttamassa musikaalia?
Mitä musikaaleja haluaisitte nähdä?
Mitä musikaaleja suosittelisitte muillekin?
Itse olen ollut vain kaksi kertaa elämässäni musikaalissa. Saksassa luokkaretkellä olimme katsomassa Abban Mamma Mia! -musikaalin ja nyt syyslomalla kävin perheen kanssa katsomassa Lahdessa Cats -musikaalin. Mamma Mia! ei ollut mikään kovin erikoinen, olin vain fiiliksissä päästessäni ensimmäistä kertaa musikaaliin, mutta koska biisit olivat saksaksi (ja, kröh, ei Abba nyt muutenkaan oikein iske

) ei siitä ymmärtänyt muuta kuin aivan keskeisimmät asiat hyvin tiivistetysti. Cats sen sijaan oli todella hyvä! Olen pienempänä katsellut ja kuunnellut sen biisit monta kertaa, ja fanittanut sitä ihan täysillä, joten oli mahtavaa päästä katsomaan sitä ihan oikeasti. Luulin ensin, että biisit kuullostaisivat jotenkin teennäisiltä suomennettuina (original on aina original), mutta pidin käännöksistäkin. Hienosti suunniteltu ja toteutettu kokonaisuus, todellakin. Kannattaa mennä katsomaan, jos siihen tarjoutuu mahdollisuus.
Monia musikaaleja aion vielä mennä katsomaan, mutta kaikista suurin musikaalihaaveeni olisi päästä katsomaan The Phantom of the Opera. Varmaan pakko joskus matkustaa jonnekin, missä sitä esitetään. Pidän hirveästi sen musiikista ja tarinasta. Elokuvaversio on nähty miljoona kertaa, mutta musikaali ihan livenä olisi jotain niin upeaa...
No, teidän vuoronne! (En löytänyt tätä aihetta haulla, joten toivottavasti tällaista ei sitten ole tai ole ollut olemassa.) Toivottavasti muitakin löytyy, jotka pitävät musikaaleista.

Novas portas pandimus, et post nos occludimus.