Gootti.net

Onko täällä muita laulajia?

Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 21.09.2008 06:32

Lainaus: Rigis

Nelisen vuotta olen laulutunneilla käynyt, pääosin klassista laulua.

Klassisella laulullako tarkoitat sellaista humppajuttua vai jotain kuorolaulua, jota tuo meidän Iirivammekin on tainnut harrastaa?

Lainaus: Heetteri

Olen nyt pikkuhiljaa harkinnut harjoittavani tätä jälkimmäistä lajia, koska minulla on mielenkiintoisen kuuloinen ja toimiva örinä - vaikka nainen olenkin. Korkea mutta riipivän häiriintynyt ja guttural.

Kaipaisin vinkkejä. Löytyisikö?

Vaikka en olekaan kovin asiantuntija tällä alalla, saati sitten millään alalla, luulen tuollaisen kurnutuslaulun, murinan ja rääynnän vahingoittavan äänihuulia. Se heleä ääni saattaa muuttua sellaiseksi korinaksi lopullisesti, että halitulijallaa vaan, pidäpäs se mielessäsi kun lähdet joikhaamaan. En ole kuullut kovin vakuuttavaa murinalaulua keneltäkään naislaulajalta, mutta ainakin tyttöbändi Matriarchilta se tuntuu sujuvan.
Kirjoittanut: Trnquill (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 21.09.2008 15:10

Lainaus: kuopassa

Vaikka en olekaan kovin asiantuntija tällä alalla, saati sitten millään alalla, luulen tuollaisen kurnutuslaulun, murinan ja rääynnän vahingoittavan äänihuulia. Se heleä ääni saattaa muuttua sellaiseksi korinaksi lopullisesti, että halitulijallaa vaan, pidäpäs se mielessäsi kun lähdet joikhaamaan.

Nii-in, näin sitä äkkiseltään luulisi. Asiaan voi tutusta mm. siten, että kuuntelee/katselee örinämörinäbändien vokalistien haastatteluja ja kuulostelee, onko puheäänessä havaittavissa jotakin outoa. Lähes poikkeuksetta heebot sekä heebottaret puhuvat varsin normaalisti, eikä puheesta voisi päätellä, mitä ääntä kurkku laulaessa tuottaa. Hihasta ravistettuna esimerkkinä Cradle of Filthin Dani kuulostaa lähinnä pikkupojalta puhuessaan, ei tupakka- & viskiraspilta. Tai sitten toisena esimerkkinä sekä ördellystä että puhtaita vuorotellan laulavat artistit, vaikkapa Opethin Mikael. Minkäänlaista karheutta tai muuta arvelluttavaa ei äänessä kuulu kummankaan edellä mainitun solistin osalta, vaikka laulajan uraa on jatkunut jo hyvän tovin.

Kuitenkaan - vaikka itse edellä toisin perustelin - en jaksa uskoa, etteikö rääkymisellä jotakin vaikutusta ääneen olisi. Mutta se onkin sitten aivan toinen juttu, onko vaikutus suurempi, kuin tavallisesti laulaen. Riippuu todella paljon tekniikasta kummassakin tapauksessa.

Itse laulan sekä että, puhtaasti ja vähemmän heleästi. Toisinaan kurkussa ei tunnu miltään, joskus vain yhdenkin "lonkalta puolihuolimattomasti väärin" rää'ytyn biisin jälkeen on kuin nastoja olisi syönyt.
Kirjoittanut: MissAnnThrope (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: MissAnnThrope
  • Lähetetty: 21.09.2008 15:46
Viidettä vuotta harjoittelen klassista laulua (liedejä ja antiikin aarioita yms.) Tämä taitaa nyt kuitenkin jäädä viimeiseksi vuodeksi , vaikka jatkaa haluaisinkin. Parissa bändi projektissa olen ollut mukana, muttei niistä ole tullut hevonvattuakaan erimielisyyksien ja soittotaitojen puutteen takia. Julkisesti en mielelläni laula yhtään kenellekään.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 21.09.2008 18:41
Passion and Ruska

Mä teen omat graindisanoitukseni, kiitti vaan! Ja emmä Embassylle alakaan örisemään.

Lainaus: kuopassa

Vaikka en olekaan kovin asiantuntija tällä alalla, saati sitten millään alalla, luulen tuollaisen kurnutuslaulun, murinan ja rääynnän vahingoittavan äänihuulia

Kuten Trnquill jo sanoikin, oikealla tekniikalla (johon nimenomaan vinkkejä haen) se ei tee vahinkoa. Kun se ääni ei nimenomaan etupäässä tule kurkusta niin läheltä äänihuulia että se aiheuttaisi polyyppejä tai raastamista. Optimaalisesti näin.
  • Lähetetty: 21.09.2008 19:35

oikealla tekniikalla (johon nimenomaan vinkkejä haen) se ei tee vahinkoa.

Harmi, etten osaa antaa tuohon mitään vinkkejä, koska homma alkaa itseltäkin vasta nyt luistamaan edes jossain määrin. "Tuolta alhaalta jostain" sen äänen tosiaan pitää lähteä, muuten sanoo kurkku 'morjens!' ja viheltää mennessään.
  • Lähetetty: 22.09.2008 11:13

Lainaus: Trnquill

"Tuolta alhaalta jostain" sen äänen tosiaan pitää lähteä, muuten sanoo kurkku 'morjens!' ja viheltää mennessään.

Näin tekee. Olen alkanut jo hahmottaa sitä milloin kurkku tuntuisi kestävän kys. tavan tuottaa ääntä, ja aion tutkia asiaa laajemmin välittömästi jahka nuhani hellittää eikä lauluelimistö ole aivan pascena jo valmiiksi. Eri asia sitten onkin että missä tätä uutta vokalisointitaktiikkaa käyttäisi - EoSiin se ei aivan istu. Totta kai olisi hubaa vierailla jossain BM -pumpun julkaisulla tyyliin: "Kuka nää vetää nää ördät?" "No se on se Embassy of Silencen laulaja" "O_o". Ahhaaaha.
  • Lähetetty: 22.09.2008 18:26

Eri asia sitten onkin että missä tätä uutta vokalisointitaktiikkaa käyttäisi - EoSiin se ei aivan istu.

Tarjoa palvelujasi jossain alan foorumilla tarvitseville. Varmasti löytyy kokoonpanoja, joilta puuttuu vokalisti. Ja siis tarkoitan nyt nimenomaan sellaisia, jotka eivät välttämättä etsi vakituista laulajaa tai edes keikkapaikkaajaa, vaan pelkästään demolle tms. ylimääräistä ölisijää. Ainakin oman bändini tuotoksiin ottaisin ilolla jonkun muunkin ääntä välillä (jollei demo olisi jo valmis).
  • Lähetetty: 23.09.2008 09:34
Trnquill
Tämä oli kyllä tiedossa, sellaisilta on ennenkin löytynyt kokoonpanoja. Pitää katsoa miten ääni tästä lähtee kehittymään.
Kirjoittanut: Ardath (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 23.09.2008 22:02
Itse olen vedellyt blackmetal tyylisiä korkeampia rääkymisiä (tyyliin Legion, Abbath) ja matalia death murinoita (tyyliin chris barnes) seitemisen vuotta. Vuoden sisään olen ottanu mukaan myös huutosarjaa (tyyliin Vader ja Slayer). Toistaiseksi ääni ei ole sen kummemmin muuttunut. Tuntuu vaan että on oikeastaan auennut vaan enemmän. Tietty treenien jälkeen on pientä painetta havaittavissa (häviää parissa tunnissa) mutta ei kipua ole lainkaan.
Nyt olen alkanut treenailemaan itsekseni myös puhtaita lähinnä huvin vuoksi. Matalat lähtee auttavasti Luulisin että osasyynä on tuo aikaisempi tausta...
Kirjoittanut: Heavenly Demise (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 24.09.2008 09:35
Lauleskelen kotona viikonloppuisin.. Soluyksiös laulaminen ei oikeen onnistu suihkus eikä muutenkaa ohuitte seinien takia Altto oon minäki.. tykkään enemmä laulaa sellaste pändien piisejä mihinä on miäs solisti.. Kuoros piänenä olin ja haluaasin laulaa pändiski mut ei oo pändiä eikä kyllä pahemmi rohkeuttakaa. :/
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit