Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Klassisesta

Kirjoittanut: SirMarylee (Aktiivi)
  • Lähetetty: 17.04.2009 13:16
Nyt miun on pakko kertoa jtn hirveän surullista käytännössä. Olen vihannut klassista musiikkia ala-asteelta asti, sillä meidän musiikin opettajamme pakkosyötti meille sitä tunnista toiseen. Ei sitä hienoutta silloin tajunnut, joten se alkoi ärsyttämään suuresti ja siitä tuli sellanen "Ei enää koskaan" -ilmiö, ja nyt vasta vuosien jälkeen sitä on uskaltanut kuunnella Sibeliusta, Bachia etc., sillä on päässyt sen pakkosyötön yli (toivottavasti).
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.04.2009 13:18
Vaikken klassisesta juuri mitään tiedä, niin puolustan sulat pörröllään Pachelbelin kaanonia. Joo, se on ylikäytetty häämarssina, mutta silti. Parhautta. :P
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 17.04.2009 13:23

Lainaus: Piiskansiima

Parhautta. :P

On, se on yksi henk.koht. lemppareistani.
Kirjoittanut: die Winterreise (Nimetön)
  • • Muokkasi: die Winterreise
  • Lähetetty: 17.04.2009 20:32

Lainaus: Heetteri

Olen ehkä selittänyt siitä täällä aikaisemminkin, mutta kriteerini klassiselle musiikille ovat jotakuinkin yhtenevät kuin muullekin musiikille. Jengi palvoo jtn Mozartia, joka oli oman aikansa poptähti, eli teki kevyttä ja hyvin kaikille menevää, helppoa klassista, joka kismitti monia "vakavampia" säveltäjiä, ja minä ymmärrän miksi.

Samalla tavalla minulla. Mozartilla on joitakin hienoja kappaleita mutta en pidä juurikaan hänen esim. tietyistä oopperoistaan. Mutta esim. jokin Debussy, Liszt, Sibelius, Bach tai Chopin OVAT kyllä parhautta. Myös Musorgskyt ja muut ovat mahtavia

Tuossa on Musorgskyn näyttelykuvista pari osaa Ravelin orkestroimana URL

Mahtava homma että täällä on näin asiantuntevaa porukkaa klassisessa musiikissa. Kiitos teille siitä helevetisti. Monesti saa vain kuulla pashaa palautetta oman ikäluokan nuorilta. OOTTE MAHTAVIA HEETTERIT, PIISKAT, BLACKRATIT SUN MUUT DARK EYESIT.

Ei minua haittaa vaikka musta puhutaankin pashaa selän takana ja siitä miten soitan viulua koska meidän perheessä melkein jokainen soittaa jotain klassista musiikkia. Mutta on mahtava juttu keskustella myös ihan klassisen musan foorumienkin ulkopuolella ko. musiikista.

Kiitos!

Edit pieni tarkennus.
Kirjoittanut: Blackrat (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 17.04.2009 21:28

Lainaus: die Winterreise

ja siitä miten soitan viulua

Epäreilua !
Minäkin haluaisin osata soittaa viulua. Prkl Faija ja Ukki ovat molemmat uskomattomia muusikkotaitureita mutta ei sitten isä viitsinyt sitä piirrettä eteenpäin laittaa . Pianoa osaan juuri ja juuri pimputtaa ja nuotit lukea jos hieman virkistän ensin muistia, mutta siinäpä se...
Kirjoittanut: die Winterreise (Nimetön)
  • Lähetetty: 17.04.2009 23:58
No mutta kyllähän sinä varmaan voit lähteä nyt vielä opiskelemaan viulunsoittoa. Alkuhan sinulla on jo kunnossa, kun nuotit osaat lukea. Se auttaa jonkun verran alkuun. Tietysti on rasittavampaa aloittaa aikuisena soittamaan ihan niitä alkeistason kappaleita mutta kun olet aikuinen niin voit kehittyä nopeammin kuin pieni lapsi.

Sanoo 11-v viulua soittanut.
Kirjoittanut: Wednesday (Jäsen)
  • Lähetetty: 18.04.2009 00:06
Oijoi kun taitaisinkin moisen taidon.. mutta eipä ole musiikillisilla lahjoilla siunattu ;(
Voisin vaikka leivonta- tai neulontataidon vaihtaa sävelkorvaan.
Kiitos Heetteri, linkeistä, melkein olin tuon Joutsenen unohtanut, olipas taas korvakarkkia, vaikka vähän erilaista hain.. Löysin linkin Ravelin Tziganeen:
http://www.youtube.com/watch?v=-Hbt0A-z6nQ&feature =related
Tuota kuunnellessa ihan silmäkulmat kostuu, ei voi muuta.
Ja jos täällä joku inhoaa klassista pakkosyötön takia, niin otan osaa. Pari vuotta sitten yläkerran asunnossa asui joku mummeli joka soitteli Mozartia päivät pitkät. Jos en olis muuttanut siitä pois olisin varmaan lopulta roikkunut jojossa iloisesti Mozartin soidessa taustalla o__O
Kirjoittanut: Holy (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 08.01.2010 22:16

Lainaus: Sanctus Sanctorum

Esim. Johan Sebastian Bachin "Toccata & Fuge in D Minor" on aivan tautisen hieno sävellys. Aitoon oikeilla kirkkouruilla soitettuun kuuntelukokemukseen ei vaan kunnollisillakaan kotistereoilla tahdo päästä, mutta sinnepäin kuitenkin.

Samaa mieltä, "Toccata" on aivan upea! Olin kesällä 2008 ystäväni kanssa reilillä ja vietimme yhden päivän Ingolstadin vanhassa kaupungissa. Ja sattuipa niin hyvin, että yhdessä isommista kirkoista oli juuri silloin kuukausittainen puolen tunnin ilmaiskonsertti! Joku nuori urkuri soitti Bachia, mm. "Toccatan" kuulin silloin ensimmäisen kerran... Eli kannattaa pitää silmällä kirkkojen ilmoitustauluja etenkin Euroopassan vaeltaessa

Itse olen kuunnellut klassista paljon pidempään kuin oikeastaan mitään muuta musiikkia,( varsinaisesti vasta yläasteella aloin kunnolla kuunnella jotain, minkä kaveritkin tunnisti). En voi sanoa musiikin teoriasta hirveästi ymmärtäväni, laulua olen vähän harrastellut, haaveena olisi opiskella joskus lisää klassista laulua ja opetella pianonsoittoa edes vähän, mutta saa nähdä...

Mutta kuuntelen klassista kyllä ja oopperassa käyn aina, kun suinkin voin. Onni on asua pk-seudulla ja tuntea oopperalaulaja, muuten ei olisi millään varaa käydä yhtä usein. Tosin nyt odotan kyllä innolla myös ensimmäistä kokemustani Finnkinon Metropolitan-taltioinneista. Onko kellään kokemuksia? Itse olen menossa katsomaan Carmenin encorea 19.1.

Suosikeista ensimmäinen ja yhä yksi parhaista on se alkuperäinen "Walking in the air" by Howard Blake. Etsin sitä aikoinaan kissojen ja koirien kanssa, ja oi autuutta, kun äitini oli löytänyt sen minulle joululahjaksi!

En ole ikinä oikein ymmärtänyt vaikea musiikki - helppo musiikki vastakkainasettelua, jossa välillä tuntuu, että musiikki jotenkin lakkaa olemasta hyvää, jos liian moni pitää siitä. Itse valitsen suosikkini (tyylilajista riippumatta) niin, että ensin kuuntelen ja jos iskee niin iskee ja jos ei niin ei, eikä sillä ole merkitystä, onko kanssani samaa mieltä 5 vai 5 miljardia ihmistä. Eikä esimerkiksi "Carmina Burana" minusta siitä huonone, että moni ehkä tuntee "O Fortunan" jostain Burana-mainoksen taustalta tai missä sitä nyt onkin pyöritetty.

Se sen sijaa minusta on ikävää, että helposti moni säveltäjä jää unohduksiin esimerkiksi oopperatalojen ohjelmistosta, koska suuri yleisö luulee, että jos oopperan tai baletin on säveltänyt joku muu kuin nämä tunnetuimmat Mozart, Verdi, Tsaikovski yms. se on niin "vaikea", ettei sitä kannata mennä katsomaa, jos ei ole tyyliin tutkintoa musiikkihistoriasta. Mutta ei sekään mielestäni merkitse, että esim. kyseiset herrat olisivat jotenkin huonoja ja heppoisia säveltäjiä. Sen tietysti ymmärrän, jos joku ei pidä vaikka Mozartista siksi, että iloinen ja hilpeä musiikki nyt vain ei ole oma juttu, kyllähän hänen musiikkinsa siihen suuntaan vahvasti painottuu.

Mistä pääsenkin siihen, että ehdoton suosikkioopperani on George Bizet'n "Carmen", huolimatta siitä, että se on ehkä maailman suosituin ooppera. Rakastan tarinaa, jossa räiskyvä elämänilo yhdistyy kuolettavaan mustasukkaisuusdraamaan, sitä, miten oopperassa murretaan perinteisiä oopperarooleja (sankaritar ei ole viaton sopraano, eikä sankari jalo tenori), uskomattoman elävää ja kuvaavaa musiikkia, josta ensimmäistä kertaa elämässäni osasin kuunnella jopa hahmojen luonteita ja tarinan tapahtumia pelkän cd:n avulla, ymmärtämättä kielestä sanaakaan. Minusta säveltäjä, joka pystyy tuomaan sellaisen kokemuksen jopa musiikkia lainkaan opiskelemattoman ulottuville, on nero.

Aivan viimeaikaisia suosikkilöytöjäni on Griegin "Piano Concerto I" , aivan upeaa! Välillä tuntuu kuin musiikki ikäänkuin sataisi päälle... Mitä selloon tulee, olen samaan mieltä monien aiemmin kirjoittaneiden kanssa, se on upea soitin. Taannoin kuuntelin taas pitkästä aikaa Elgarin "Cello Concerto I", olin jo ehtinyt unohtaa, miten ihana se on.

Jaaha, tulipahan taas jaariteltua...
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 09.01.2010 00:07
Jos pidätte mahtipontisesta ja suurta taituruutta vaativasta pianonsoitosta, voin suositella Chopinin sävellyksiä. Chopin on lempisäveltäjäni.

http://www.youtube.com/watch?v=qa0Z6g1XJkU

Voisin saarnata tässä loputtomiin, mutta koska minulla ei ole siihen nyt aikaa, jatkan myöhemmin.
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 09.01.2010 10:49

Lainaus: Piiskansiima

Vaikken klassisesta juuri mitään tiedä, niin puolustan sulat pörröllään Pachelbelin kaanonia. Joo, se on ylikäytetty häämarssina, mutta silti. Parhautta. :P

*Oksentaa kaaressa seinille* Kammottavinta oli kuunnella tuota päivittäin Citymarketissa kun olin siellä harjoittelussa...päivästä toiseen kun pyöri se sama musiikkinauha taustalla.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit