Gootti.net

Viherpeukaloita?

Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 18.09.2009 17:53

Lainaus: Heetteri

Kyllä se viherpeukalo taitaa kuitenkin olla olemassa - ja kun ei omaa puutarhaa kerran ole, tulee sitten möngittyä muiden maaplänttien parissa.

Siun kynsillä tulee varmaan voikukanjuuret hyvin ylös...

Yhtä sun toista tulee viljeltyä syötäväksi. Pottua, porkkanaa ja mausteita lähinnä, on tuossa pihassa puolisen aaria ja mökillä ehkä aarin verran ryytimaata. Pari kasvihuonettakin kyllä olis jos mokomia viitsisi joskus kasata.
Kirjoittanut: kannuskäsi (Jäsen)
  • Lähetetty: 18.09.2009 20:35
Sisältä löytyy Yucca-palmu, traakkipuu ja viirivehka jotka ovat tosi isoja, säilyneet ihme kyllä hengissä. Lisäksi pari pienempää kukkaa nuokkuu ikkunalaudalla.

Enempi pidän kukista ulkona puutarhassa. Muutama vuosi sitten kun tuli muutettua omakotitaloon, pihalla oli jo paljon kukkia. No, puutarhaa piti vain laajentaa ja lisätä kukkia ja pensaita. Aluksi näytti tosi hienolta, nyt on sitte päässyt vähän rönsyilemään ja kukat valtaamaan joka paikan.

Näin käy kun ei raaski eikä viitsi harventaa ja hoitaa puutarhaa riittävästi. Sais joku tulla karsimaan oikein raakalla kädellä, ison puutarhan hoito ei olekkaan niin helppo juttu.

Näitä Japanilaisia viisauksia: Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään niin kovin tärkeää.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 07.10.2011 18:53
Taas on viherinnostus nostanut päätään. Hankein keväällä tuossa useampia kukkia ja kovasti viihtyvät, jopa kukkivat uudelleen ja uudelleen. Olen noita helpompia lajeja saanut taas jopa lisäiltyä ja ja noh, kukkia!
Niitä on ehkä jopa tällä hetkellä liikaa, kun eivät enää ikkunalaudalle mahdu.
Parvekkeellekin innostuin kesäkukat laittaan taas vuosien jälkeen ja nyt ne tosin ovat jo vaihtuneet noihin kanerviin tai mitä lie. Puska, kuin puska ja kivalle näyttää
Kirjoittanut: Yoa- (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 07.10.2011 20:33
Mä en ole koskaan ollut juurikaan kiinnostunut mistään kasveista, mutta tän vuoden alussa alkoi jotenkin kiinnostamaan. En tiedä johtuiko siitä että pyörin paljon kukkakaupalla kun tuttuni perusti semmoisen.

Joka tapauksessa. Kotoani ei aikaisemmin löytynyt kuin muutama kaktus, jotka sain näppärästi kuolemaan, kun en ymmärtänyt ettei niitä oikeasti tarvi kastella juuri koskaan. Nykyään kotoa löytyy kolme kaktusta, kaksi onnen bambua, lihansyöjäkasvi, jukka palmu, mandariini puita 4kpl, sitruunapuita 6kpl sekä viisi tai kuusi muuta kasvia joiden nimeä en tiedä :p Tahtoisin paljon roikkuvia kasveja, tai siis semmoisia että kasvava ns. alaspäin. Mutta en tiedä miten saisin ne kivasti esille, koska en voi kattoon laittaa mitään koukkua.
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 08.10.2011 00:21
Minä olen toivoton viherkasvien kanssa. Minulla on pienenpieni kaktus, joka sentään vaikuttaisi olevan elossa, mutta eipä se ole kasvanut milliäkään muutaman vuoden aikana. Joko en osaa tai sen ei enää kuulukaan kasvaa, en tiedä.

Mieheke toi talouteen 10 metriä kultaköynnöstä, joka kiertelee nyt olohuoneen seinää. En tiedä, onko minun silkalla läsnäolollani vaikutusta, sillä edellisessä asunnossa köynnös kukoisti, nyt lehti toisensa jälkeen kellastuu.

Ostimme pari viikkoa sitten tötterölehdenkin, jota olen sentään muistanut hoitaa aktiivisesti ohjeiden mukaan, mutta enköhän minä sen jotenki onnistu tappamaan tässä talven aikana.

Ainoat kasvit meidän talossamme, joilla menee hyvin, ovat akvaariokasvit, mutta syykin lienee siinä, ettei tarvitse muistaa kastella. Nyppiä ja lannottaa vain satunnaisesti...
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 08.10.2011 09:05
Haluaisin niin viherkasveja piristämään asuntoani, mutta valitettavasti kissani mielestä ne ovat syötävää.

Sain tuparilahjaksi äidiltäni maailman suloisimman bonsai-puun. Se kuoli parissa viikossa, kun kissa kävi tassullaan hutkimassa kivasti heiluvia oksia ja vetämässä lehdetkin parempiin suihin. Ei taida siis tähän kämppään tulla enää mitään vihertävää.

Voi toki olla, että erityisesti vaikeampihoitoinen bonsai olisi kuollut hoidossani joka tapauksessa. En ole oikein koskaan päässyt lemmikkien takia kokeilemaan, onko minusta viherpeukaloksi vaiko ei.
Kirjoittanut: Yoa- (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.10.2011 12:01
Meilläkin kissa veteli kaikki ihanat ja kalliit kasvit omaan mahaan, mutta nyt kun ei ole kissoja enää, niin saan kaikessa rauhassa ostaa mitä ikinä haluankaan! Voi tätä onnea.
Kirjoittanut: Aralynia (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.10.2011 13:50
Rakastan kaikenlaisia kasveja, tällä hetkellä taitaa löytyä 15 kappaletta. Bonsaipuut ovat erityisiä suosikkeja ja niitä löytyy 3. Muratit ovat myös ihania, mutta valitettavasti ne lähes poikkeuksetta keräävät itseensä sellaisen vihannespunkkipopulaation että kun nämä nykyiset kuolevat, uusia en enää ota. Lihansyöjäkasveista olen kokeillut kärpäsloukkua, mutta tähän mennessä en ole vielä saanut yhtäkään selviämään talvilevosta... Muut kasvit olen saanut pysymään hengissä. En malta odottaa sitä päivää kun saan oman pihan jota laittaa, mikä toivottavasti tapahtuu ennen kuin kämppä muuttuu Amazonin sademetsäksi.
Kirjoittanut: Hiilipallero666 (Jäsen)
  • Lähetetty: 12.10.2011 02:36
Mitäs lajeja tai lajikkeita on bonsaina kasvamassa? Japaninvaahtera lienee suosittu laji, ainakin eri lajikkeita on ylettömän paljon ja hienoja lehtivärityksiä kuten myös viirurunkoja yms. kivaa. Tavallaan kiinnostaisi kokeilla bonsaita mutta kun en tohdi leikata kasveja joten saavat kasvaa oman makunsa mukaan ulkona, osa ruukuissa jotka talveksi kellariin. Ruukutetut saattaisivat toimia kesällä parvekekasveinakin jos aurinkoa riittävästi saatavilla. Punainen ruukku + punalehtinen Acer palmatum, esim. atropurpureum tai inaba shidare + musta kate toimii hyvin. Suurin osa lehdistä vielä tänä syksynä tallella.
Kirjoittanut: illegalll (Jäsen)
  • Lähetetty: 12.10.2011 14:37

Lainaus: Yoa-

Tahtoisin paljon roikkuvia kasveja, tai siis semmoisia että kasvava ns. alaspäin. Mutta en tiedä miten saisin ne kivasti esille, koska en voi kattoon laittaa mitään koukkua.

Miulla roikkuu semi-iso Cissus verhotangosta. Odotan sitä päivää kun verhotanko putoaa ja siinä on sitten isännöitsijälle selittämistä. Toistaiseksi on kestänyt todella hyvin.

Kasveja tästä taloudesta löytyy muutenkin aika paljon, ehkä vähän liikaakin, kun tuntuu ettei ikkunasta enää kohta näe ulos kun amppelit ja ikkunalaudan kasvit peittää sen. :p

Sain viimein ostettua spraymaalia, että pääsen maalailemaan kukkaruukkuja mustiksi. Sit on taas kasvitkin gootikkaampia.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit