Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

rippikoulu?

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 06.08.2011 12:58

Lainaus: Miinus

Suurin osa porukasta viihtyy oikein hyvin. Hyvin ratkaisevaa on kunkin oma asenne.

Varmasti monet ovat riparilla viihtyneet ja toisille se on saattanut olla hyvinkin positiivinen kokemus. Ja toki omalla asenteella on väliä. Mikä tahansa paikka ottaa aivoon jos reissuun lähtee "yhyy en haluu en jaksa en tykkää ja noi on kaikki tymii" -asenteella. Muttamutta. Riparin(kin) yhteydessä vähän turhan herkästi siitä viihtymättömyydestä syytetään sitä teiniä itseään.

Syy saattaa olla teinin asenteessa, monet teinit kuitenkin ovat (allekirjoittanut mukaanlukien) melkoisia draamapalleroita sille päälle sattuessaan. Ehkä kuitenkin olisi yksipuolisen syyttelyn sijaan aiheellista sanoa, että ehkä mekin nyt ihan oikeasti tehdään jotain väärin kun tuota nuorta ahistaa olla täällä. Ja sen sijaan, että tarjotaan kaikille teineille "riparilla on aina kaikilla kivaa! \o/" -mainospuhetta, olisi kenties aiheellista edes yrittää kuroa kiinni seurakuntien välisiä eroja asenteissa ja opetusmetodeissa. Ja katsoa että kuinka omituisia yksilöitä niille rippikouluille päästetään ohjaamaan. En tiedä millainen seurakunnan seula on nuorisotyöntekijöitä valitessa, mutta minä sain ainakin osakseni kaksi äärimmäisen aggressiivista ja ahdistavaa kahelia, joita ilman leirini olisi saattanut olla piirun verran parempi. Lisäksi leiristä aiheutunutta mielipahaa on yllättävän vaikea sanoa ääneen, kun yleinen asenne on "pakkohan sulla oli olla kivaa, koska kaikilla on aina riparilla kivaa ja jos sulla ei ollut kivaa, niin se johtui omasta asennevammastasi, hymyile ja oo hiljaa".
Kirjoittanut: Miinus (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 06.08.2011 13:31
Mahtigootti, ajattelen, että moni asia ratkaisee riparilla. Eikä siellä automaattisesti ole mukavaa, vaikka asenne sen suhteen olisikin positiivinen. Muistan itsekin aikoinani lähteneeni positiivisella asenteella leirille. Mutta siellä olikin sitten kurjaa olla, koska samat tyypit jotka koulussa kiusasivat kiusasivat riparillakin. Joskus rippikoulutyöntekijät onnistuvat paremmin, joskus heikommin työtetehtävissään. Rippikoulutyö on varsin haastavaa ja vastuullista työtä. Sitä on tekemässä hyvin erilaisia ihmisiä. Tärkeintä rippikoulutyössä on mielestäni pyrkiä luomaan leirille turvallinen ilmapiiri. Siellä ei pidä hyväksyä minkäänlaista kiusaamista, tai solvaamista.

Tässä keskustelussa halusin tuoda esille sen, ettei riparille kannata mennä, jos se homma ei kiinnosta tippaakaan. Ihmisen oma asenne vaikuttaa omaan ja muiden viihtyvyyteen. Valitettavasti riparin ilmapiiri tuppaa kärsimään suuresti, jos riparilla on joukossa nuoria, jotka jatkuvasti ilmaisevat kaiken siellä tehtävän olevan tylsää, ruoan pahaa, sääntöjen perseestä ja kristinuskon ihan dille uskonto. Toisaalta olen riparityöntekijänä kokenut todella palkitsevaksi sen, että osan nuorista asenne rippikoulua kohtaan muuttuu riparin aikana varsin negatiivisesta hyvin positiiviseksi.

Kaikki ovat riparille tervetulleita. Mutta silti suosittelen tekemään päätöksen riparista itse, enkä kavereiden, mummon, tai rahan takia.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 06.08.2011 14:19

Joskus rippikoulutyöntekijät onnistuvat paremmin, joskus heikommin työtetehtävissään. Rippikoulutyö on varsin haastavaa ja vastuullista työtä. Sitä on tekemässä hyvin erilaisia ihmisiä. Tärkeintä rippikoulutyössä on mielestäni pyrkiä luomaan leirille turvallinen ilmapiiri. Siellä ei pidä hyväksyä minkäänlaista kiusaamista, tai solvaamista.

Erilaisten ihmisten suvaitseminen on toki asia, joka on hyvä oppia joka tapauksessa, mutta jos nyt kuitenkin rajattaisiin pois nuorisotyöstä ne kaikkein pahiten sekaisin olevat yksilöt. Ainakin meikäläisen kanta on se, että ihan ketä tahansa ei saa päästää työskentelemään nuorten ja lasten parissa. Esimerkiksi uhkailu (koostui se uhkailu sitten Helvetin tulista, fyysisestä väkivallasta tai vaikkapa möhköfantilla pelottelusta) ei kuulu nuorisotyöhön. Missään muodossa.

Kaikki ovat riparille tervetulleita. Mutta silti suosittelen tekemään päätöksen riparista itse, enkä kavereiden, mummon, tai rahan takia.

Tässä kohtaa olisi taas keran ehkä aiheellisempaa osoitella sormella niitä sukulaisia, eikä sitä teiniä. Ei ole ihan helppoa sanoa ei koko suvulle, tietoisena siitä että se aiheuttaa laajaa mielipahaa tai jopa avoimen sodan sukulaisten välille. Se että jotakuta painostetaan käymään rippikoulu ei ole sen painostetun vika. Toiset varmaan pystyvät pitämään päänsä ja sanomaan, että no enkä varmana mene, mutta monella loppuu rohkeus auktoriteettien edessä. Kyse on rituaalista jolla yksilön siteet kirkkoon vahvistetaan ja hänestä tulee seurakunnan jäsen. Joten ehkä kirkonkin olisi aiheellista antaa ihmisille viesti siitä, ettei ole ihan ok pakottaa ketään minkään uskonnollisen ryhmän jäseneksi, oli kyse sitten luterilaisuudesta tai scientologiasta.
  • Lähetetty: 06.08.2011 15:00
Mahtigootti, ajattelen myös että kirkon tulee seurata työntekijöidensä tekemisiä ja miettiä työhön valitsemiensa henkilöiden sopivuutta työhön. Näin kirkko tekeekin. Varmasti silti joukkoon mahtuu monenlaisia tekijöitä ja onnistumisia ja epäonnistumisia. En pysty itse kantamaan vastuuta kuin omasta ja tiimini tekemisistä. Minä en uhkaile helvetillä, väkivallalla, enkä möhköfantilla. Sellainen uhkailu on mielestäni väärin ja asiatonta. Kotiinsoitolla, uintikiellolla, tai jopa leirin keskeytymisellä jonkun riparilaisen osalta olen joutunut uhkaamaan ja sellaisia sanktioita toteuttamaankin. Jos joku kokee tai näkee huonoa kohtelua seurakunnan työntekijän toimesta kannattaa hänen olla yhteyksissä siihen seurakuntaan ja aina eteenpäin ylemmäs asti, jos ei asia tunnu ratkeavan. Pystyn hyvin ymmärtämään sen, että on rippikoululaisia, jotka kokevat turvattomuutta, tai kokevat tulevansa väärin kohdelluksi työntekijän toimesta. Ja väärintoimimisia varmasti tapahtuu. Se on hyvin valitettavaa.

Painostaja on ehdottomasti syyllinen - ei se, jota painostetaan. Tiedän, että painostusta välillä tapahtuu. Ajattelen, että omaksi itsekseen kasvamisessa on kuitenkin tärkeää oppia toimimaan oman äänensä mukaisesti, eikä painostusten mukaan. Tiedän, että se on hankalaa. On tapauksia, joissa jonkun asian, esim. lapsen homoseksuaalisuuden takia lapsen ja hänen vanhempansa välit ovat jopa katkenneet. Ymmärrän kyllä sen, jos joku tulee riparille painostuksen takia. Haluan silti rohkaista taistelemaan tällaista painostusta vastaan. Olen itsekin elämässäni taistellut monista kysymyksistä vanhempieni kanssa. Tässä iässä vanhempani ovat jo tajunneet sen, että turha heidän on enää yrittää painostaa. Minä kun tuppaan tekemään tasan niin kuin itse hyväksi koen.

Itse tapaan puhua riparin vapaaehtoisuudesta sekä riparilaisten, että joskus myös vanhempien kanssa. Mutta tästä keskustelusta viisastuneena taidankin kirjoittaa vapaaehtoisuudesta jo heti ensimmäisessä kirjeessä, jonka riparilaiselle ja hänen huoltajalleen lähetän. Koko kirkon puolesta en voi kantaa vastuuta siitä kuinka eri kirkon jäsenet puhuvat uskontoon pakottamista vastaan. Voin kantaa vastuuta vain omasta toimimisestani: Itse haluan korostaa riparin vapaaehtoisuutta ja sitä, että sen tulee olla nimenomaan riparilaisen päätös, eikä kenenkään muun ja että erilaiset katsomukset ovat aivan yhtä okei. Tärkeintä on, että ihminen ajattelee itse omilla aivoillaan ja arvostaa ja kunnioittaa muita.
Kirjoittanut: Onnetontar (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 06.08.2011 16:01
Se olis sitten edessä vuoden päästä, ei ole mulla sanan valtaa meenkö vaiko enkö, mutta ihan hyvä käydä sekin on...varmaan. Siskon kaveri (no on se varmaan minunkin kaveri) sanoi, että tulee samalle riparille sitten isoseks kun kerron mille menen ja hän tulisi suojelemaan mua kuulemma
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Abigor
  • Lähetetty: 06.08.2011 20:01

vanhempien pakottaminen eivät ole mitään syitä lähteä riparille.

Paitsi että uskon tämän olevan, rahan lisäksi suurimpia syitä että kovin moni käy riparia enää. Tai korvataan nyt sitten vanhemmat vaikka isovanhemmilla tai jollain muulla läheisellä sukulaisella jonka kanssa haluaa pysyä puheväleissä. Ja pakottaminenkin on vähän huono sana, ehkä enemmänkin painostus.

Toki omasta nuoruudesta on aikaa, mutta nykynuoriso omasta mielestäni on sen verran maallistunutta, ettei ripari kovin montaa pelkkänä hengellisenä kokemuksena ja varsinkaan jonain sakramenttina enää kiinnosta.
  • Lähetetty: 07.08.2011 00:55
Abigor, joo tuo virkkeeni oli heikosti ilmaistu. Tarkoitin, että eivät ole hyviä syitä lähteä riparille. Jokaisella nuorella tulee mielestäni olla oikeus itse päättää meneekö riparille. Valitettavasti monenlaista pakottamista ja painostamista esiintyy. Se ei ole nuoren vika ja sitä painostamista vastaan nuorella on oikeus taistella. Nuori, jota yritetään painostaa riparille voi vaikkapa Turun ja Kaarinan seurakuntayhtymän sivuilta https://www.turunseurakunnat.fi/portal/fi/seurakun nat/henrikinseurakunta/rippikoulu/rippikoulujen_sa annot/ näyttää vanhemmilleen seuraavaa tekstiä: 'Rippikoulu on vapaaehtoinen eikä nuori ei ole millään tavalla velvoitettu osallistumaan siihen seurakunnan puolelta. Toivottavasti myöskään kodin puolelta ei esiinny pakkoa silloin, kun nuori ehdottomasti ei halua tulla rippikouluun. Vapaaehtoisuus helpottaa oikea leiri-ilmapiirin luomista.'
Kirjoittanut: Hypop (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 07.08.2011 01:18
juu no tänäkesänä kävin mielestäni oli aika turha viikko vaikka kyll siellä välillä tuli esille ihan mielenkiintosiaki asioita ja iha jees seuraaki sielt löyty mut kokonaisuudessaan se oli sitä et leiripappi yritti aivopestä kaikkia tulemaan isoskoulutukseen...
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 07.08.2011 10:13

painostamista vastaan nuorella on oikeus taistella

Rohkenenpa väittää, että äärimmäisen aniharva viisitoistakesäinen on oikeasti valmis lähtemään sitä asenneilmapiiriä vastaan, joka riparille menoa ympäröi. Jos nuoren koko ympäristö on sitä tavallista tapakristittyä kansaa (kiihkeämmin kristitystä nyt puhumattakaan...), ja nyt en siis tarkoita pelkästään vanhempia ja sukua vaan myös koulua ja kaveripiiriä missä riparille lähtö tulee vääjäämättä jossain vaiheessa kuumaksi puheenaiheeksi, niin siitäpä ei ihan noin vain ollakaan lähtemättä tai mennä vaihtoehtoisesti protuleirille. Rippileireissä on aina myös se sosiaalisen kanssakäymisen puoli, kun kaverit niin minäkin vaikka oikeasti evvk, ja jos haluaisikin vaihtoehtoiselle leirille niin niiden organisointi on enemmän kiinni yksilön aktiivisuudesta kuin perinteinen teinien riparille laivaaminen ja pahimmillaan et tunne porukasta ketään.

On hienoa, että kirkon työntekijä yrittää muistuttaa toiminnan vapaaehtoisuudesta, mutta valitettavasti oikeasta vapaaehtoisuudesta ollaan vielä todella kaukana.
  • • Muokkasi: Miinus
  • Lähetetty: 07.08.2011 11:17
Oma arvioni niistä ripareista, joissa olen itse toiminut vetäjänä on, että suurin osa lähtee riparille mielellään. Ei välttämättä uskonnon takia, vaan kavereittein, mahdollisten uusien kavereiden, leikkien, yhteisen touhuamisen, uimisen ja sellaisen takia.

Pieni osio lähtee rahan, lahjojen tai sen luvatun mopon takia. Joskus melkein toivoisin, että konfirmaatiolahjakulttuuri lopetettaisiin, ainakin mopot ja sen sellaiset. Ripari kun on täysin vapaaehtoinen, eikä se kenestäkään sen parempaa tai huonompaa tee, että konfirmoidaanko häntä vai ei. Mielestäni peruskoulun päättäessään nuori ennemminkin ansaitsisi isot juhlat. Hänhän päättää silloin monen vuoden aherruksen - oppivelvollisuuden. Mopot ja lahjarahat saattaisivat toimia kivana kannustimena peruskoulun viimeisinä vuosina.

Kaikkein vähiten on kokemukseni mukaan vetämilläni leireillä on heitä, jotka eivät haluaisi tulla, mutta heitä painostetaan tulemaan riparille. Surullisimpia on sellaiset tapaukset, joissa huoltaja tai huoltajat ovat jo varanneet itselleen ulkomaanmatkan, romanttisen mökkiviikon lomaksi, tai mahdollisuuden olla viikon ajan putkeen ympäripäissään. Näin ei vanhemmat koskaan saisi toimia, sillä riparilla voi aina tulla tilanteita, että nuori sairastuu, haluaa pois, tai käytöksen takia huoltajan on tultava vahtimaan nuorta leirille, nuoren lähdettävä yöksi kotiin, tai kokonaan pois leiriltä.

Ajattelen myös, että riparilla käyminen on suomalainen tapa ja sinne mennään usein sen kummemmin pohtimatta. On sukuja, joissa kaikki kirjoittavat ylioppilaiksi, eikä suurimmalle osalle suvun nuorista tule edes mieleen, että voisi kaivata jotain muuta vaihtoehtoa. Joissain suvuissa lähes kaikki miehet ovat poliiseja jne... Suomessa lähes kaikki käyvät riparin, toisen asteen koulutuksen, miehet armeijan, menevät naimisiin vastakkaista sukupuolta olevan henkilön kanssa ja kastavat lapsensa. Kuoleman koittaessa yhtenäiskulttuuri on edelleen voimissaan. 96 % suomalaisista siunataa hautaan kristillisin menoin. Näissä kaikissa vapaaehtoisuus on monipiippoinen tekijä. Ne ovat juridisesti täysin vapaaehtoisia. Käytännössä kuitenkin päätöksiin toimia näin vaikuttaa tavat, traditiot, suvun ja ystäväpiirien arvot.

Ajattelen, että nuoruuden yksi kehitystehtävistä on etsiä omaa identieettiään ja eriytyä vanhemmistaan, suvustaan ja kavereistaan erilliseksi itsenäiseksi yksilöksi. Taistelut ovat kipeitä, mutta ne kannattavat. Tiedän ihmisä, jotka eivät ole käyneet erillistymistaistelua äidistään läpi. He joutuvat kantamaan raskasta äitinsä miellyttämisen taakkaa aikuisenakin ja jossain vaiheessa käymään raskaat itsenäistymistaistelut äidistään läpi. Riparille meno on yksi keskeinen ratkaisu nuoren elämässä. Hänellä on mahdollisuus pohtia, mitä hän itse haluaa. Haluaako hän riparille, vai ei.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit