Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

rippikoulu?

Kirjoittanut: Silence (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 08.08.2011 00:48
Minut aikoinaan nimenomaan pakotettiin riparille. Alunpitäen olisin halunnut käydä protun, mutta se ei vanhemmilleni kelvannut, joten pakko se oli heidän tahtoonsa taipua. Leirin lähetessä aloin olla vähän positiivisemmalla asenteella liikkeessä, mutta heti ekan leiripäivän jälkeen tajusin, että tämä touhu ei todellakaan ole mua varten. Kanssani riparilla oli kaveri, joka myöskään ei innostunut koko härdellistä, että oli nyt ainakin sitä vertaistukea. Ihan valehtelematta se oli mun elämäni turhin viikko ja jos nyt saisin palata ajassa taakse, en lähtisi sinne, vaikka vanhemmat mitä asiasta sanoisivat. En varmasti iha heti unohda sitä päivää, jolloin kotiinlähtö koitti; itkin tuntikausia omassa huoneessani, en surusta, vaan siksi että pääsi viimeinkin kotiin. Koko viikon ahdistus purkautui samalla kertaa.

Nyt jälkeen muistellen täytyy sanoa, että oli siellä ajoittain hauskaakin, ja riparin työntekijät parhaita mahdollisia. Kenellekään ei kristinuskoa tuputettu, jos teki yksityishaastattelussa selväksi ettei usko. Pikkuisia kannustettiin uskomaan ajattelemaan ihan sillä tapaa, mikä itsestä tuntuu hyvältä, sisältyy siihen sitten jumala tai ei. Silloin en osannut asiaa ajatella kovin realistisesti, vai liekö aika jo kullannut muistot.. Ilkeät leirikeskuksen kurppatädit tosin sietäisivät ajatella toimiaan, monelle viattomalle riparilaiselle kun räjähtelivät.
Kirjoittanut: Elsie (Jäsen)
  • Lähetetty: 09.08.2011 18:58
Omasta riparista on nyt vissiin se kolme vuotta aikaa. Vastoin odotuksia siellä olikin ihan mukavaa, vaikka ei läheisempiä kavereita samalle riparille tullutkaan. Tutustuin siellä mukaviin ihmisiin, joista eräskin on minulle tällä hetkellä yksi elämäni tärkeimmistä ihmisistä. Olen siis ihan kiitollinen, että raahasin itseni sinne, vaikka olin jo tuolloin ateisti.

Ripari oli myös sen verran positiivinen kokemus, että menin isoskoulutukseenkin. En tosin päässyt millekään leirille isoseksi, vaikka olin kuuliaisesti paikalla jopa molemmilla isosleireillä (jotka olivat mahtavuutta). Taisivat ohjaajat sunmuut vaistota, etten ollut ehkä ihan uskon vuoksi sinne hakeutunut :'D
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 09.08.2011 19:30

Lainaus: Elsie

Taisivat ohjaajat sunmuut vaistota, etten ollut ehkä ihan uskon vuoksi sinne hakeutunut :'D

no, mun nykyinen avokkikin harrasti tuota isospelleilyä pari vuotta ihan vaan sen vuoksi että pääsee välillä kotoa pois. Ja saihan se myöhemmin yövalvojana ollessaan rahaakin siitä hommasta.

Lainaus: Silence

Minut aikoinaan nimenomaan pakotettiin riparille.

Miten vanhemmat voi pakottaa riparille? :<
Mun on vaikea ymmärtää, miten ne voi sitä valvoa että käytkö niitä vaadittavia kirkkokäyntejä ennen riparia suorittamassa. Ite aikanaan revin ilmoittautumislaput, jotka postin kautta kotiin tuli. Ei siinä sen kummempia - siitä pari päivää huudettiin kilpaa. Se, että jättää riparin käymättä on kuitenkin periaatekysymys, ja on hiton hienoa jos jollain 15-vuotiaan teinillä ylipäätään on mitään periaatteita. Minusta vanhemman olisi hyvä osata arvostaa sitä eikä vain ajatella että mitähän noi naapurit ja sukulaiset ajattelee, kun meidän pikku-Sallalle ei tulekaan rippijuhlia.
Kirjoittanut: Silence (Jäsen)
  • Lähetetty: 12.08.2011 23:29

Lainaus: Cata

Lainaus: Silence
Minut aikoinaan nimenomaan pakotettiin riparille.

Miten vanhemmat voi pakottaa riparille? :<
Mun on vaikea ymmärtää, miten ne voi sitä valvoa että käytkö niitä vaadittavia kirkkokäyntejä ennen riparia suorittamassa. Ite aikanaan revin ilmoittautumislaput, jotka postin kautta kotiin tuli. Ei siinä sen kummempia - siitä pari päivää huudettiin kilpaa. Se, että jättää riparin käymättä on kuitenkin periaatekysymys, ja on hiton hienoa jos jollain 15-vuotiaan teinillä ylipäätään on mitään periaatteita. Minusta vanhemman olisi hyvä osata arvostaa sitä eikä vain ajatella että mitähän noi naapurit ja sukulaiset ajattelee, kun meidän pikku-Sallalle ei tulekaan rippijuhlia.

No siis hommahan meni niin, että mut ilmoitettiin heinäkuun lopulla olevalle leirille saman kuun alkupuolella, josta mulle kerrottiin viikko ennen riparia. Leirikeskukseen lähtevään bussiin minut talutettiin sisälle saakka, ja panin myös merkille että meidän auto lähti kirkon pihasta vasta, kun bussikin lähti. Riparitapaamisista sitten; jostain syystä sitten papille olikin ookoo, että niitä en käynyt, joten en sitten käynyt. Olin vanhemmilleni tosi katkera monta viikkoa leirin päättymisen jälkeen, molemmat kun tiesivät varsin hyvin että uskonasiat eivät ole mun juttuni, viikon mittaisista kesäleireistä puhumattakaan. No, samana syksynä sain loppujen lopuksi erota kirkosta, kun molemmat tajusivat etteivät voi ajatusmaailmaani vaikuttaa.

Ja joo, olen täysin samaa mieltä kanssasi, itse ainakin kannatan mieluummin sitä omaa ajattelua kuin muiden ajatusten automaattista omaksumista. Mielestäni merkki siitä, että nuori on oikeasti ajatellut asioita enemmänkin, ottanut selvää kristinuskosta ja mahdollisesti muistakin uskonnoista, ja uskaltanut kyseenalaistaa sen, mihin hänet on mahdollisesti pienestä pitäen kasvatettu.
Kirjoittanut: Hohoton (Jäsen)
  • Lähetetty: 19.09.2011 16:35
Menin ja kadun. En kyl ees aikonu mennä. Mut sitte kaikki alako kyselee et ''Mitä haluaisit lahajaks?'' ja ''Meekkö tänä vai ens vuonna?''. *itun ärsyttävvää. Aijon kyllä erota kirkosta jonku vuojen päästä. Siittä tuliki mielee. Mite sen voi tehä. Sitte oli aiva hirvee kokemus suorittaa niitä tehtävii. Mää en ois uskaltanu mennä kirkkookaa jos ei ois ollu joku mukana. Ainut kerta vuojesta on ko meen kirkkoon nii koulun kans. Sitäkää en haluis tehä. Kartan kans ristii yhtä palijo ko vampyyri. Ja niitäki sain kaks. Äitiltä ja kummilta. Toises on oikeit timanttei ja kultaa. En sit tii et mitä toises o. Aijon kyl myyä molemmat. Mut äiti sano et ne saa myyä vaa jos tullee joku aiva kamala rahapula. Oon uskaltanu kysyä äitiltä et saanko erota kirkosta. Ihime kyllä se ei ollu moksiskaa. Eli aijon erota heti ko saan vaan oman henkilötunnuksen tietooni. Sit voin sanoo et oon virallisesti ateisti. Tuli muute mielee et iskäki o kuulemma joskus aatellu ryhtyvänsä ateistiksi. Ennää sen pitäs allekirjottaa paperi ni oisi iha virallisesti ateisti.
Kirjoittanut: Vega (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.09.2011 20:20
Tahtojen taistelun voitti äitini aikanaan, ja niin sitä mentiin... Mutta kokemus osoittautui aika mukavaksi. Sain ainakin lyötyä muutamalle ohjaajalle luun kurkkuun teologisissa väittelyissä (ei ollut vaikeaa, mutta kuitenkin...), ja leirikaverit olivat ihan mukiinmeneviä. Leirillä tuli ajateltua asioita ja määriteltyä omaa maailmankuvaa tarkemmin - vielä kauemmas poispäin siitä mihin koko laitos pohjautuu. Olin hieman, hmm, "nörtähtävä" jo silloin, jos kuulostaa oudolta...
Kirjoittanut: DEADBUNNY (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.11.2011 20:14
Ensikesänä tiedossa ja pelkäämpä, että minut heitetään ulos aika nopeasti tällä asenteella. Änkeydyn koko leirille vain kaverini tahdosta ja muuten vihaan koko jumala touhua sydämmeni pohjasta...
Kirjoittanut: kiki (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.11.2011 20:27
Kävin riparin aikoinani vain sen takia että pappani lopettaisi "vainoamisen" minua ei oltu kastettu kuten ei muitakaan sisaruksiani. Vanhoillislestadiolainen pappani ei tykännyt asiasta yhtään, pommitti ihan kokoajan kysymyksillä ja se ärsytti. Kiisteltiin monet tunnit luomisteoria vs evoluutio asioista. Kyllä se taisi jotain tajutakkin kun kerran toisti asioita. Riparin jälkeen pommituksia ei onneksi tullut. Vuoden asuin heidän luonaan tampereella ammattikoulun aikaan kun en ylöjärven perältä jaksanut joka aamu tampereelle lähteä, mistään muusta en ikinä kuullut kuin meikkaamisesta, korviksista ja kun tulin kymmenen aikaan illalla kotiin. Joten näin riparin käymisen vain hyödyllisenä asiana itselleni. Kirkkoon kuuluminen ei ole tärkeää enkä jumalaan usko. Se on mielestäni sellaisille jotka tarvitsevat asian mihin uskoa ja tukeutua ja mikä tuo toivoa elämän heikkoina hetkinä. Tai niille jotka haluavat vallan ja johdattaa muita ihmisiä, kuten kulttijohtajat. Kirkosta eroamista olen miettinyt monesti, ikinä saamatta sitä aikaan. kyllä sekin hetki tulee joskus. Omia lapsiani joskus en aio kastaa, saavat sitten itse aikoinaan päättää asiasta, niin on minusta fiksumpaa.
Kirjoittanut: ykskoottivaan (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.11.2011 00:01
Kieltäydyin aikoinaan riparista jyrkästi, sillä kristinusko ei ole koskaan kiinnostanut muutenkaan. Tietysti suku yritti sinne painostaa, mutta ihan turhaan. Ei kai sinne kannata mennä, jos kokee koko touhun vaan tosi vaivaannuttavaksi ja turhaksi? Tietysti monet ajattelevat $$$, mikä sinänsä voi olla ihan fiksu veto. Olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin ja jeesusleikkien bonuksena rattoisa leiriviikko olisi sisältänyt myös koulukiusaajani - ei kiitos. Kirkosta erosin sitten myöhemmin. Ortodoksiäitini kysyi, "eikö kannattaisi uskoa johonkin?" Mitä ihmettä tuollaiseen kysymykseen voi ylipäänsä edes vastata?
Kirjoittanut: BLaCKIE1990 (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.11.2011 12:38
Minäkin aikoinani menin riparille hiukan pakotettuna koska "haluutsä häät kuitenki tai kastaa lapses?" syyllä Ei ollut kivaa, ko. riparista oli se hyöty et sain 300 € lahjarahaa. nykyään en enää edes kuulu kirkkoon, joten harakoille meni tuo. Sitäpaitsi, kirkko ei vihkisi minua ja kumppaniani muutenkaan, nii eipä tuolla väliä

Olen uskossa, mutten sellaisessa kuin mitä kristinuskonto on.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit