Gootti.net

Sinä ja roolipelit

Kirjoittanut: Riddler (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 02.01.2009 14:03
Tuntuu, ettei mitenkään jaksaisi lähteä arkiviikonloppuisin larppaamaan, vaikka haluttaisikin. Kakkosvuosi tuntuu menevän niin nopsaan ja vievän voimat, eikä säännölliset poskiontelotulehdukset auta asiaa yhtään.
Kirjoittanut: Jenaldo (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 02.01.2009 22:29
Neljäs peli olisi tuossa ensiviikolla, jos joku on tulossa Metsien Liitto larppiin niin tulkaa moikkaamaan vaan
Kirjoittanut: Selah (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.01.2009 18:03
Ensimmäisen kerran D&D kosketus tuli viime viikonloppuna. Englanninkielellä koko kokonaisuus hoitaen, jotakin ehkä jopa tajusin! :P
Nyt vain sitten odottelemaan mahdollisia hetkiä, jolloin pääsisi uudestaan pelaamaan!
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 03.01.2009 20:59

Lainaus: Riddler

Tuntuu, ettei mitenkään jaksaisi lähteä arkiviikonloppuisin larppaamaan, vaikka haluttaisikin.

Äh, minulla taas olisi aikaa, mutta ei juurikaan inspiraatiota. Ei ole nyt vain tullut mitään innostavia pelejä, ja parista viimeisimmästä on ollut negatiivisia kokemuksia, niin keskitymme nyt vain kirjoittamaan omia ajatuksen kanssa valmiiksi.
Kirjoittanut: Dark Eyes (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 04.01.2009 12:18
Ei pitäisi jakaa peliä kahteen pelikertaan. Se jälkimmäinen kerta kusahtaa aina jollakin tavalla, eikä porukka ole enää samoissa fiiliksissä kun ovat p*rkeleet ehtineet jo ajatella peliä. Toisaalta, 8+ tunnin sessiot vievät mehut kaikista, mukaan lukien PJ:stä. Ärp.
Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 16.06.2009 13:45
Necroaction!

Pakerran kasaan vanhan WoDin Vampire -kamppista jota pelataan etupäässä ircissä. Yhtä pelaajaa vaille oltaisiin, mieluiten sellaista jolla on jo kokemusta Vampire the Masqueradesta, tai ainakin World of Darknessin systeemistä. Yksäreitä otetaan vastaan!
Kirjoittanut: Iiriva (Miss Halloween 2006 & 2007)
  • Lähetetty: 16.06.2009 20:10
Huoh... Minä niin pidän storytelling-pelaamisesta, mutta enää pitkään, pitkään aikaan minulla ei ole ollut pelikaveria. Hahmonikin on jo 7-vuotias, mutta niin yksin... Tämän takia osaksi rupeankin piirtämään ja kirjoittamaan, jotta saan täytettyä edes jonkin monista tyhjiöistäni.

Larpatakin haluaisin, mutten uskalla kun en luultavasti osaisi. Enkä varmana lähde yksin. Joten eipä ole tullut lähdettyä, vaikka keskiaikaismarkkinoille mentäessä pukeutuminen ja eläytyminen on must.

Pidän myös tietokone-roolipeleistä, joten vanhempieni luona Neverwinter nights 2 odottaa koeajoaan.
Kirjoittanut: Dark Eyes (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 17.06.2009 11:32

Lainaus: Iiriva

Neverwinter nights 2 odottaa koeajoaan

Älä odota liikoja, tulet vain pettymään karvaasti. Näin ainakin kävi minun osaltani. Onhan pelissä hulppeita hahmoja, mutta se kokonaisuus jää vain jokseenkin vajaaksi.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 18.06.2009 16:08
Pari larppia on viimeisen viikon alla olleet tiiviissä aivoriihessä, toivon mukaan kohta saadaan ne ihan pelattavaan kuntoon. Toinen tulee kutsupelinä reilulle kymmenelle pelaajalle, toinen isommassa mittakaavassa. Pelaamaan.

Illalla menemme varmaankin pelailemaan Zombeja! Ovella!, Munchinia ja Battlestar Galacticaa. Pitkästä aikaa kunnon pelifiilis.
Kirjoittanut: VariSami (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 30.07.2009 00:34
Huomasin Ropecon-ketjussa, että täältä löytyy harrasteneisuutta tällekin puolen, joten mielenkiintoni heräsi. Saa nähdä, tyydyttyykö se kuinka helposti.

Olisi siis mukava tietää, löytyykö noiden harrastajia foorumeilta paljonko, ja mitä on tullut tehtyä. Larpit, pöytäroolipelit ja vaikka sitten foorumiroolaukset - MMORPG:itä tai konsoliropeja en tosin tähän välttämättä laskisi, ellei joku sitten ole innoissaan vetänyt hahmossa roolipeliserverillä (olen kuullut villin huhun tällaisten olemassaolosta jopa WoW:ssa).

Tietämättömämmille, ja kenties jollakin tasolla kiinnostuneille:
Roolipelaaminen on käytännössä yleistermi interaktiiviselle tarinankerronnalle, jossa on juoni. Usein pelit ovat ainakin jollakin tavalla sidottuja hahmoon, alter egoon, jonka pelaaja luo tai saa pelin miljööseen. Kyse on siis tarinan luomisesta hahmon tai puhtaan tarinankerronnan keinoin yhdessä muiden kanssa.
Pöytäroolipelit ovat usein muita vahvemmin sääntösidonnaisia, koska ne käydään läpi puhtaasti suullisesti (tosin, aineelliset erikoistehosteet ovat myös mahdollisia). Yleensä pöytäroolipelissä määritellään erilleen pelaajista yksi tai useampia pelinjohtajia, jotka hallitsevat hahmoista riippumatonta todellisuutta. He ovat myös pelin juonen pääasialliset kehittäjät, ellei pelaajilla ole vahvan hahmovetoista linjaa.
Larpit eli pukuroolipelit ovat roolipelien alalaji, jossa pelaaja asettuu hahmonsa elämään rajalliseksi ajaksi omaksumalla hahmon motiivit ja piirteet. Sana larp on johdettu sanoista Live Action Role-Play. Myös niillä on omat sääntönsä, jotka liittyvät erityisesti turvallisuuteen ja mahdollisten taisteluiden mallintamiseen. Larppien kuten kaikkien roolipelien skaala vaihtelee arkisesta elämästä eeppiseen sci-fiin tai fantasiaan tai käytännössä mihin vain.
Foorumiroolipelaaminen (tai -roolaus) on foorumilla tapahtuvaa toimintaa, jossa pelaajat yhdessä pelinjohtajan tai toistensa kanssa kehittävät hahmojensa tarinaa usein puhtaasti draaman ehdoilla pelille varatulla foorumilla. Nimitys roolaaminen tulee siitä, että säännöt puuttuvat usein kokonaan, jolloin hahmo ei käytännössä koe todellisia konflikteja, koska pelaaja voi aina päättää tapahtumien kulun mieleisekseen.

Itse olen harrastanut roolipelejä yläasteelta lähtien enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Olen käynyt läpi skaalaa indie-roolipeleistä useampian isojen valmistajien peleihin, joista tunnetuin lienee pahamainen D&D eli Dungeons & Dragons. Larppaamiskokemusta minulla on vähemmän, ja larppini ovat rajoittuneet käytännössä moderniin maailmaan yliluonnollisilla elementeillä (mm. vampyyrejä tai Cthulhu-mytologiaa). Olen toiminut paljon pelinjohtajana pöytäpeleissä, ja olen kirjoittanut kaksi larppia, joista toinen peluutettiin kahdesti ja sai hyvää arvostelua. Toisen peluutusta siirrettiin ajankohtaan liittyvän pelaajapulan vuoksi.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit