Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

nimet

Kirjoittanut: Pumpkin (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 24.01.2009 12:16
Ensimmäinen nimeni on Kiira ja toinen nimeni Madhushani. Ilmeisesti biologinen äitini antoi toisen nimeni ja se tarkoittaa Hunajankukkaa.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 24.01.2009 22:33
Onkos kukaan vaihtanut etunimeään maistraatissa? Ekan kerran (etu)nimen vaihto onnistuu pelkällä ilmoituksella, mutta näköjään se on kuitenkin maksullista, ja aika kallistakin. : /

Mä meinaan inhoan vanhanaikaista nimeäni, jota onneksi ei käytä muut kuin perhe. Virallisesti nimeni ei vielä ole Kata, mutta enköhän mä sen tässä lähiaikoina käy muuttamassa. Mietityttää vain, pitääkö etunimen muuttumisen myötä välittömästi hankkia uudet henkkarit, sillä sekään ei kyllä mitään ilmaista lystiä ole.
Kirjoittanut: Kedira (Nimetön)
  • Lähetetty: 25.01.2009 11:21
Cata me kävimme paikanpäällä lähimmässä maistraatissa aikoinaan nimemme vaihtamassa (perheessäni se on siis hyvin yleistä ollut ) Siellä puhutaan maksuista yms, mutta kun nimenvaihto lähtee käyntiin, se arvioidaan sopivaksi (nimilain mukaiseksi, tai sukunimi lailliseksi) he myös huomaavat, mikäli kysessä on ensimmäinen etunimien vaihto. Tällaisessa tapauksessa he eivät lähetä laskua prosessista poostissa.

Nimen vaihtaminen on sinänsä byrokraattisesti hankalaa ja se täytyy viraston puolesta ilmoittaa moniin suuntiin. Tässä kuluu monen eri ihmisen työtunteja. Eli maksun vaihtamisesta voisi ajatella palkkana ihmisille siitä, että he ottavat selvää mihin kaikkialle asia on ilmoitettava, huolehtivat asiaa eteenpäin ja tekevät näin vaihdoksesta täysin laillisen.

Nimenvaihdon jälkeen täytyy mahdollisimman pian hankkia uudet henkkarit. Tästä en ole varma maksuista, sillä ainakin sukunimen muuttuessa avioliiton kautta olen itse saanut uudet ilmaiseksi. Siirtymisaikaa on kuitenkin muistaakseni parisen kuukautta (tästä en uskalla aivan varmasti sanoa, mutta näin äitini muisteli).
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 25.01.2009 15:38

Lainaus: Kedira

Tällaisessa tapauksessa he eivät lähetä laskua prosessista postissa.

öh, mitä tarkoitat tällä? Että paikan päällä nimen muuttaminen on ilmaista vai maksetaanko se siellä? : | Maistraatin sivut on mulle aika epäselvät, siellä luetellaan useampikin eri maksu nimen vaihtamisesta.
  • Lähetetty: 25.01.2009 15:42
Maistraatin sivuilla ei kerrota kaikkea, sillä nimenmuutosprosessi on hankala. Paperit täytyy tietääkseni aina käydä (ainakin kannattaa) täyttämässä ja jättämässä paikanpäällä, jossa siis samalla on mahdollisuus kysyä epäselvät asiat tarkemmin. Meidän perheessä asia on aina hoidettu näin väärinkäsitysten välttämiseksi. Ja silloin, kun nimenmuutos on meille maksanut (eli sukunimenmuutos muutoin kuin avioliiton solmimisen yhteydessä / etunimen [nimien] muutos toiseen tahi kolmanteen kertaan) on lasku tullut nimenmuutoksen hyväksymisen jälkeen.
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 25.01.2009 18:01

Tästä en ole varma maksuista, sillä ainakin sukunimen muuttuessa avioliiton kautta olen itse saanut uudet ilmaiseksi.

Vain kelan kortin saa ilmaiseksi (ajokortti ja passi maksaa) :/
  • Lähetetty: 25.01.2009 18:09

Lainaus: MustaHukka

Vain kelan kortin saa ilmaiseksi (ajokortti ja passi maksaa)

Hassua, mie sain aikoinaan ajokortinkin ... Mielenkiintoista todella. Tulikohan niille kämmi vai onkohan joku asia muuttunut sitten tuon tapahtuman?
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 25.01.2009 20:32

Hassua, mie sain aikoinaan ajokortinkin ... Mielenkiintoista todella. Tulikohan niille kämmi vai onkohan joku asia muuttunut sitten tuon tapahtuman?

Voipi olla että asiat on muuttunu...kun tässä on ollu kaikenmaailman passiuudistusta yms. ajokorttikin oli hieman uudistanut ilmettään (kun siis vertaa 2002 korttia nykyiseen)
Kirjoittanut: Sulevi (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 28.01.2009 20:25
Huomasin juuri, että "Sulevi" pohjautuu viron kielestä ja tarkoittaa loistavaa. (Puolioff on aina yhtä hauskaa)
Kirjoittanut: Und3ad (Aktiivi)
  • Lähetetty: 28.01.2009 20:39
käykääs tuolta kattomassa nimestänne tommost kivaa tietoo tjs. (osaan taas selittää xD)
oma nimeni on suomalainen versio Laurence nimestä (olen siis Lauri)

"From the Roman cognomen Laurentius, which meant "from Laurentum". Laurentum was a city in ancient Italy, its name probably deriving from Latin laurus "laurel". Saint Laurence was a 3rd-century deacon and martyr from Rome. According to tradition he was roasted alive on a gridiron because, when ordered to hand over the church's treasures, he presented the sick and poor. Due to the saint's popularity, the name came into general use in the Christian world (in various spellings).

In the Middle Ages this name was common in England, partly because of a second saint by this name, a 7th-century Archbishop of Canterbury. Likewise it has been common in Ireland due to the 12th-century Saint Laurence O'Toole (whose real name was Lorcán). Since the 19th century the spelling Lawrence has been more common, especially in America."

en jaksanu yrittää rupee suomentaa eli sori vaan niille jotka ei enkkua osaa...
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit