Gootti.net

Seksuaaliset suuntautumiset

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Giffirt
  • Lähetetty: 09.07.2012 00:44

Lainaus: Contessa

Vaikka se ei ihan suoranaisesti olekaan seksuaalinen suuntautuminen, se tuntuu olevan nykyään aika yleistä. "Silloin kun minä olin nuori" (paremman termin puutteessa, nimim. 21-vuotias x) ) en edes tiennyt sille mitään sanaa, silloin vaan "oltiin vapaassa suhteessa", ja sillä oli vähän hutsahtava kaiku, etenkin naiselle. Missähän vaiheessa Suomessa edes alettiin käyttää polyamoristi-sanaa?

Ainakin minä käsitän polyilun ja vapaan suhteen kahdeksi eri asiaksi. Vapaassa suhteessa ollaan parisuhteessa, mutta kumpikin tahollaan voi harrastaa seksiä kenen kanssa haluaa. Polyamoristinen suhde voi olla vapaa suhde, mutta se voi olla ihan yhtä sitoutunut kuin mikä tahansa muukin parisuhde, siinä nyt vain on mukana useampi kuin kaksi henkilöä. Suhteen ulkopuolella käyminen voi silti olla ihan yhtä paljon pettämistä kuin kahden hengen suhteissakin.

Polyamoria on ollut vähän sellainen mistä ei juurikaan ole puhuttu Suomessa. Se on nyt lähivuosina noussut vissiin enempi otsikoihin. Veikkaan että ne jotka ovat polyamoristisessa suhteessa olleet ovat omaksuneet termin aika nopsaan suomen kieleen.

Ja viitatakseni useampaankin kommenttiin aiemmin tässä ketjussa: En tiedä onko tämä nyt turhaa kukkahattuilua taas, mutta itse en kertakaikkiaan kykene käsittämään että millä tapaa "iiihhh, mä siis rrrakastan kaikkia homoja!" -suhtautuminen olisi jotenkin vähemmän järjetöntä kuin homojen vihaaminen vain siksi että he nyt sattuvat olemaan homoja. Ei se seksuaalinen suuntautuminen tee kenestäkään sen puoleen parempaa kuin huonompaakaan. Samanlaisia ihmisiä kuin kaikki muutkin.

Edit: Kitjoitusvirheitä. Väsyttää.
Kirjoittanut: Contessa (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: Contessa
  • Lähetetty: 09.07.2012 17:11

Lainaus: Giffirt

Ja viitatakseni useampaankin kommenttiin aiemmin tässä ketjussa: En tiedä onko tämä nyt turhaa kukkahattuilua taas, mutta itse en kertakaikkiaan kykene käsittämään että millä tapaa "iiihhh, mä siis rrrakastan kaikkia homoja!" -suhtautuminen olisi jotenkin vähemmän järjetöntä kuin homojen vihaaminen vain siksi että he nyt sattuvat olemaan homoja.

Hyvin sanottu, ei ole mielestäni yhtään kukkahattuilua. Itse en ainakaan haluaisi tulla kohdelluksi jonakin "söpöysobjektina" sen perusteella kenen kanssa seurustelen. Luulisin tosin että tässä on kyseessä se ilmiö, että esim. heteronainen voi katsoa homoparia eri tavalla kuin heteroparia, koska kummatkin ovat miehiä, eli siis kumpaakin voi ns. katsella sillä silmällä. Heteroparin kohdalla nainen kenties alitajuisesti tuntee mustasukkaisuutta kun näkee viehättävän miehen toisen kainalossa. Tässä mun teoriani siihen miksi "homot on NIIN söpöjä".

Edit: Tosiaan, kiitos valaistuksesta polyamorian suhteen.
Kirjoittanut: Kalmankoura (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 09.07.2012 18:10

Ainakin minä käsitän polyilun ja vapaan suhteen kahdeksi eri asiaksi. Vapaassa suhteessa ollaan parisuhteessa, mutta kumpikin tahollaan voi harrastaa seksiä kenen kanssa haluaa.

Nyt meni keskustelu mielenkiintoiseksi, itse katsoin joskus n. 3 vuotta? sitten pari brittidokkaria polyamoriasta. Yleisin tälläinen polysuhde oli joko heteromies ja 2 heteronaista tai heteronainen ja 2 heteromiestä. Dokkarin mies asui kolmistaan näiden naisten kanssa ja he harkitsivat vielä neljättä pyöråäkin. Tämä nainen taas muistaakseni asui kahdestaan toisen miehen kanssa ja tapaili välillä tätä toista miestä.

Polyamorian ja vapaan/avoimen suhteen ero on se että polyamoriassa kaikki osapuolet tietävät toisistaan ja tietävät missä mennään, voi näin olla vapaassakin suhteessa ja jos puhutaan avoimesta suhteesta, niin onko suhde avoin jos moisista asioista ei kerrotakaan, tehdään vaan.

Sinänsä harmi että dokkarissa ei esitelty bi- tai homoseksuaaleja kokoonpanoja. Suomessa uutisoitiin vähän myöhemmin eräistäpk-seudun kämppiksistä jotka olivat polysuhteessa toistensa kanssa.

Mitä tulee bisseilyyn muoti-ilmiönä niin ihmiset unohtavat termin bi-utelias, josta itse jaksan kyllä mainita. Voihan tämän jokainen käsittää omana henkilökohtaisena asiana eritavalla, mutta minusta oli ihan hyvä erottelu siinä että bi-seksuaali voi rakastaa ja seurustella kumpaa sukupuolta tahansa olevan kanssa, kun taas bi-curious haluaa vain seksiä. (ehkä kärjistin liikaa) Moni keski-ikäinenkin heteromies on löytänyt itsestään bi-uteliaan ja pitää silti itseään heterona.
Kirjoittanut: Trixena (Jäsen)
  • • Muokkasi: Trixena
  • Lähetetty: 03.10.2012 18:22
Itselläni on valitettavasti traumat ala -ja yläasteen pikkupirpanoista jotka vihaavat kaikkea vähänkin poikkeavaa.
Itse olen aina tiennyt olevani bi.
Kahdeksanvuotiaana muistan ajatelleeni, että vanhempana tulen tykkäämään että tytöistä että pojista... tietenkään, mitään "bi-seksuaallisuus" -termejä en tuolloin tuntenut, millään tavalla.
Mutta miulle ei seksuaalisuuteni tullut yllätyksenä ja mitään pahaa mieltä ei ole koskaan ollut, etten ole hetero.

Suurinosa kavereistani on homoja, tai bi-seksuaalisia.
Eli ei minkäänlaista rasismia toista ihmisryhmää kohtaan.
Onneksi. Muutenkin olen aika rasisistiton (onko tuo edes sana?) ihminen.
Koskaan en ole tullut ketään nekruksi sanomaan.
Njaa, nyt hyppäsi taas aiheesta, mutta joo, sanoinpa jo kaiken tarpeellisen.
Kirjoittanut: Chuuko (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Chuuko
  • Lähetetty: 04.10.2012 17:23
// Kannattaisi näemmä tsekata seuraavakin sivu kun lukee.

Eikö täällä voi poistaa omia viestejään? O_o
Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • • Muokkasi: Sad Angel
  • Lähetetty: 06.10.2012 19:14
en tiedä. En tiedä.
Olen näihin kuukausiin asti luullut olevani hetero, vaikka minulla ei mitään homoja vastaan olekaan, niin aina kuvittelin seksuaalisen suuntautumiseni olevan selviö. Vasta lähiaikoina olen tajunnut, että minulle ei tuottaisi mitään vaikeuksia olla tytön kanssa, mutta en tiedä... Ehkä olenkin bi.
Mutta pidemmälle en uskalla ajatella. Tämä on ihan uusi juttu minulle. Vaikka itse pystyn kyllä hyväksymään itseni bi-seksuaalisenakin, tuskin voisin luontevasti kertoa asiasta ei-niin-suvaitsevaisille ystävilleni, saati sitten vanhemmilleni, omasta seksualisuudesta vanhempien kanssa puhuminen ei nyt vaan koskaan teini-iässä ole normaalia! Lisäksi ystäväni saattaisivat kuvitella, että olen kiinnostunut heistä, vaikka oikeasti he ovat vain ja ainoastaan ystäviä.
Asian kertominen tekisi kaikesta vaan helvetin paljon hankalampaa. Ehkä pidän tämän nyt omana asianani.
Ja kun edelleenkään en ole varma.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 08.10.2012 08:57

Lainaus: Sad Angel

omasta seksualisuudesta vanhempien kanssa puhuminen ei nyt vaan koskaan teini-iässä ole normaalia!

djfdfjdjfasjdfasldsfefjefasdsad. dsfjdafkdasf. jsdahf. hfadhas. headdesk.

<kukkahattutäti>
Nyt kun tuo saatiin pois elimistöstä niin kokeillaas uudelleen. Jos ei halua kertoa vanhemmilleen olevansa homo/hetero/bi/mikä tahansa muukaan, niin ok. Ei ole mikään pakko, koska asiassa on edettävä omaa tahtiaan. Mutta jos asiasta haluaa kertoa vanhemmille niin siinä ei kyllä ole mitään epänormaalia. Päin vastoin. Etenkin jos kuuluu johonkin seksuaalivähemmistöön voi olla hyvä ottaa ennen pitkää asia puheeksi, koska elämme heteronormatiivisesa kulttuurissa. Oletusarvo siis useimmilla on, että jos henkilö sanoo tuovansa seurustelukumppanin kotiin näytille niin sinne ruokapöytään raahataan joku joka on päinvastaista sukupuolta. Todennäköisesti kaikki pääsevät helpommalla kun asiasta puhuu etukäteen ja hälventää samalla vähän tilanteeseen mahdollisesti liittyviä vääriä käsityksiä. Vuosikymmeniä jatkuva salailu on toki myös vaihtoehto, mutta rehellisesti sanottuna ei kovinkaan hyvä sellainen.

Kannattaa muistaa että teini-iässä kaikki mitä tekee tuntuu nololta. Ja ne asiat jotka eivät teininä tunnu noloilta itsestä todennäköisesti ovat sitä kaikkien muiden mielestä. Kuuluu ikään. On myös aivan täysin normaalia kokea ihastusta samaan sukupuoleen. Se voi tarkoittaa sitä että on bi- tai homoseksuaali, mutta se ei välttämättä tarkoita sitä. Ja suurin osa kaikesta siitä minkä ajattelee teininä olevan epänormaalia aivan täysin normaalia.

Ja jos ystävät eivät kykene suvaitsemaan sitä että olet mitä olet ja teet omat valintasi elämässäsi, niin valitettava tosiasia on että he eivät todennäköisesti silloin ole ystäviäsi. Ja tarkennettakoon vielä väärinkäsitysten välttämiseksi seksuaalinen suuntautuminen ei sitten tosiaan ole valinta vaan ominaisuus kuten silmien tai hiusten väri, pituus tai ruumiinrakenne.

Jos aihe ahdistaa ja vanhemmille/kavereille puhuminen tuntuu vaikealta, niin vertaistukea löytyy esimerkiksi SETAn nuortenryhmistä ja MLL:n nuortennetistä. Sitten on ne koulun terkkarit ja muut vastaavat tahot joille voi höpötellä.
</kukkahattutäti>
Kirjoittanut: NemuritorNoapte (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.10.2012 02:52
Hetero, vaikka en jostain syystä ikinä tykännyt seksistä, mut pystyn seurusteluun vain naisten kanssa.
Kirjoittanut: Sad Angel (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 22.10.2012 16:02

Nyt kun tuo saatiin pois elimistöstä niin kokeillaas uudelleen. Jos ei halua kertoa vanhemmilleen olevansa homo/hetero/bi/mikä tahansa muukaan, niin ok.

vanhempani ovat kyllä suvaitsevaisia ja ihan jees-tyyppejä, mutta kun yleinen keskusteluntaso kulkee latua mitä tänään ruoaksi?, on siihen vähän hankala heittää yhtäkkiä, että hei, äiti, luulen, että saatan olla bi. keskustelu vaatisi melkoista pohjustamista, johon en tiedä, kykenenkö.
parhaan ystäväni, joka on minulle seitsämänvuotiaasta asti ollut pitkäaikaisin ja horjumattomin tukipilarini, suhtautui aluksi homoseksuaalisiin nihkeästi, mutta minun kiivas jankkaamiseni (pakonomainen tarve puolustaa omia näkökantoja) on saanut hänet hieman pehmenemään ja näkemään asiat vähemmän mustavalkoisesti. Hän on ehkä ja juuri se ainoa, jolle kavereistani kykenisin kertomaan. Muut (täällä maalla ) ovat sen verran keskiaikaisiin homot hirteen-ajatusmaailmoihinsa (jonka ovat ottaneet suoraan vanhemmiltaan) jämähtäneitä, että "käännytystyöni" on valunut harakoille. Olen muutamat kerrat koulussa saanut vihamiehiltäni kuulla tyypillistä "vitunläskihuoralesbo"- huutelua, jätetään kertomatta omat, ei-niin-älykkäät vastaushuutoni, joita häpeän ja yritän hillitä. Joskus tuntuu, että olisi mukavaa olla lesbo ihan vain siitä syystä, että kaikki vastakkaisen sukupuolen edustajat tuntuvat täysiltä urpoilta.
Kiitos rakas ojentajani ja kukkahattutätini.
terv. teiniangsti
Kirjoittanut: goottityttö 18 (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.01.2013 21:34
olen lesbo gootti enkä ole vielä löytänyt ketään en häpeä itteeni
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit