Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Juotko, poltatko...?

Kirjoittanut: Lacy gloom (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 08.12.2008 21:47

Lainaus: BronzeRain

kohtuullinen käyttö oli vaikeampi oppia

Sehän se minulla juuri onkin, kun kohtuudella ei osaa ottaa, niin on parempi lopettaa kokonaan. Alkoholistiksi en halua tulla.
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.12.2008 21:54

Lainaus: Lacy gloom

Pitäisi keksiä jotain niin mielenkiintoista tekemistä, että juominen jäisi auttamattomasti kakkoseksi.
Ideoita vastaanotetaan ja niitä todella kaivataan ja arvostetaan!

Aloita säännöllinen liikuntaharrastus, sellainen jossa motivaatio vaan kasvaa. Sinun tarvitsisi itse keksiä, mikä olisi sopiva sinulle. Krapulassa ei voi lähteä urheilemaan. Minulla ryyppääminen vie voimat pariksi päiväksi ja esim. juokseminen takkuaa. Silloin ei tee mieli ryypätä. En tosin ala valehtelemaankaan: silloin tällöin juon kaljaa useamman tuopin ja olen seuraavana päivänä krapulassa. Minulle se useampi tuoppi on 5 - 6. Siis 0,4 l "iso" tuoppi...tosin vienon krapulan saan jo kolmesta.

Lainaus: Piiskansiima

Miksi, siis miksi alkoholista pitäisi kieltäytyä kokonaan?

Urheilu on kivaa mutta olut on hyvää: ei siitä aikuisen ihmisen tarvitse kieltäytyä kokonaan, jollei nyt jokin lääkitys estä tai kehitä siihen addiktiota.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.12.2008 22:13

Alkoholistiksi en halua tulla.

Ja siksi et mitä suuremmalla todennäköisyydella tulekaan...
Kirjoittanut: Yöntuuli (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 09.12.2008 22:56
No alkoholinkäytöstäni, niin en tykkää ottaa kovin paljon, voin ottaa ihan vähän jos on sellainen olo, mutta saatan ottaa myös pelkkää limppariakin ja silti on hauska olo. Oikeastaan minulla on hauskempaa ja viihdyn mukavammmin jos en ota laisinkaan. Tupakkaa en ole koskaan edes kokeillut, eikä ole intoa kokeilla.
Kirjoittanut: Swanette (Nimetön)
  • • Muokkasi: Swanette
  • Lähetetty: 12.12.2008 18:00

Lainaus: Piiskansiima

Miksi, siis miksi alkoholista pitäisi kieltäytyä kokonaan?

Tietysti alkoholin kohtuukäyttö on useimmissa tapauksissa se kaikkein toimivin ratkaisu, mutta ihmisillä voi olla hyvin monenlaisia syitä kieltäytyä alkoholista kokonaan. Joillekin esimerkiksi on vaikeaa pysyä siinä parissa lasillisessa, ja suuremmasta määrästä saattaa koitua jotain ikävää, joten tällaisille ihmisille totaalinen raittius on yksinkertaisin ratkaisu.

Itse olen tällä hetkellä, luultavimmin siis väliaikaisesti, kokonaan ilman alkoholia johtuen lähinnä lääkkeistä joita joskus joudun käyttämään (niiden kanssa ei sovi alkoholi edes pienissä määrissä) sekä masennukseni, joka helposti pahenee jos vaikka harvoinkin juon jonkin verran. (Laskuhumalani ovat tunnetusti aika kauheita.) Senkään takia en nyt juuri uskalla ottaa mitään riskejä (etten esim. hyppäisi katolta).

Lisäksi on vielä se pointti, että eipä siihen alkoholiin ole tällä hetkellä oikein varaakaan, useimmissa tilanteissa kun siitä joutuu aika paljon maksamaan.

Tulipahan taas jälleen avauduttua.
Kirjoittanut: groomeri (Aktiivi)
  • Lähetetty: 12.12.2008 18:04
Oma suhtautumiseni alkoholiin on kohtuullisen terveellinen. Joskus otan enemmän, joskus vähän vähemmän, yleensä kuitenkin otan. Alkoholi on nimenomaan seurajuoma minulle, yksin ei tule tenuttua. Ja jok' ikinen korttipeli tuntuu paljon mukavammalta sen ensimmäisen jälkeen! Aina tosin näin ei ole ollut ja oman rajan oppii tuntemaan vain kokeilemalla.
Tupakkaa olen polttanut, mutta sittemmin lopettanut. Eipä sen kummempaa, silloin tällöin tulee vielä sätkä poltettua, mutta enää ei kulje laukussa jokapaikkaan aski mukana.
Kirjoittanut: Ania (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 12.12.2008 19:56
Kyllä ja kyllä. Alkoholia käytän noin kerran viikossa, tupakkaa kuluu päivittäin. En silti katso olevani siitä riippuvainen, viime viikollakin kun olin kipeä meni muutama päivä ihan ilman, eikä tullut kertaakaan sellaista fiilistä, että pakko olisi saada taas.
Alkoholin kanssa tunnen omat rajani, kantapään kautta nekin opittu, enkä edes halua örveltää ihan tolkuttomassa soosissa oksennuksen peitossa ympäri katuja. Viina on todellakin viisasten juoma, jos ei osaa käyttää hallitusti, niin ei tarvitse käyttää ollenkaan. Muutenkin nyppii melkoisesti tämä Suomen pakkojuottokulttuuri, jossa viina kuuluu joka ikiseen tilaisuuteen ja juhlaan. Mahdollisimman suurina määrinä, tietysti.
Kirjoittanut: Lacy gloom (Aktiivi)
  • • Muokkasi: Lacy gloom
  • Lähetetty: 14.12.2008 14:44

Lainaus: Ania

Muutenkin nyppii melkoisesti tämä Suomen pakkojuottokulttuuri, jossa viina kuuluu joka ikiseen tilaisuuteen ja juhlaan. Mahdollisimman suurina määrinä, tietysti.

Niinpä. Ja niitä, jotka eivät juo, pidetään jonain jeesustelijoina tai vähintäänkin outoina, nössöinä tai sellaisina, joilla ei ole elämää.
muoks: mahtaa meidän häävieraitakin ketuttaa, kun ei olekaan mitään hullua boolitarjoilua meidän häissä.. Pidämme häämme paikassa, jossa on A-oikeudet ja olemme päättäneet, että alku kuoharit tarjoamme, mutta muut alkoholit saavat vieraat ostaa ihan omien varojensa mukaan. Näin saamme ehkä kohtuu selvät bileet (ei oksennusta ympäri juhlatilaa).
Kirjoittanut: Aural (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 14.12.2008 16:27
Jotkut puhuivatkin näemmä siitä, että absolutismi on joskus kohtuukäyttöä helpompaa...
Monessa asiassa en ole mestari, mutta jos jossain olen, niin alkoholin kohtuukäytössä!

Käytän kyllä alkoholia. Kuitenkaan en ole koskaan ollut kännissä (näin ollen en myöskään krapulassa). Kuuntelen omia fyysisiä tuntemuksiani, eikä minulla ole mitään intoa kokeilla, miltä tuntuu, kun tuntuu pahalta. (En epäile, etteikö nousuhumalassa voisi tuntua vielä hyvältäkin.) Tuon lisäksi juomatapani selittyy myös sillä, että juon ehkä suhteellisen hitaasti, enkä juhliessakaan juo koko ajan – en ole sieni. Osasyynä saattaa toki olla myös raha, sillä kalliit juomat eivät välttämättä houkuttele juomaan senkään vertaa, kuin maistuisi – kuitenkin tapani on pistetty testiin myös ilmaisen viinan bileissä, joissa olin yhtä selväpäinen kuin yleensäkin.

En enää tarkalleen muista, millainen suhtautumiseni alkoholiin oli alaikäisenä. No, se oli jossain määrin kielteinen, enkä itse asiassa muista juoneeni alaikäisenä kuin kerran pari (koska en laske sitä, jos vanhemmat tarjoavat maistiaisen omasta lasistaan). Jonkun ikäisenä puhuin myös absolutismista, mutten tiedä missä vaiheessa tämä aate katosi – 18-vuotispäivänäni join, eikä siihen sisältynyt mitään suurta voitontunnetta tyyliin "ah, vihdoinkin". Kuitenkin minun voi kärjistäen todeta aloittaneen juomisen vasta, kun laki sen minulle salli.

Minulla on jossain määrin kielteinen asenne örveltämiseen tms. alkoholin liikakäyttöön (ennenkin kuin voi puhua alkoholismista). En tarkoita tällä sitä, että oma tapani olisi ainoa oikea, mutta jos ne naamat pitää vetää joka viikonloppu ja laatuaikaa ei voi olla ilman viinaa, niin... Arvostan myös absolutisteja ja sikäli kun tunnen monia, tiedän, etteivät he ole välttämättä jeesustelevia tylsimyksiä.

Tupakkaa en ole koskaan kokeillut, joskin olen elämäni aikana tupakoinut passiivisesti aika paljon (=lapsuudenkodissa poltetaan sisällä, vaikkakin vain yhdessä huoneessa). Joskus pystyn paremmin oleilemaan tupakansavussa, esimerkiksi ennen uutta tupakkalakia ravintoloiden tupakkapuolet eivät olleet niin kamalia paikkoja. Uudet tupakkakaapit sen sijaan ovat. Kun on ollut pitkään altistumatta tupakansavulle, voi alkaa tuntua pahalta, jos joku juuri tupakoinut istuu viereen tms.

Terveyttä oleellisempi syy olla polttamatta on minun kohdallani ympäristö. Ei sillä, en halua myöskään kuolla keuhkosyöpään tai muihin tupakan tuomiin sairauksiin, mutta pitkään elämään en varsinaisesti pyri. Toisaalta en myöskään haluaisi maksaa siitä, että voin kykkiä ulkona kylmässä sormet jäässä polttamassa, koska nautinto tuskin kompensoisi muuten kurjia olosuhteita.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 14.12.2008 20:55

Pidämme häämme paikassa, jossa on A-oikeudet ja olemme päättäneet, että alku kuoharit tarjoamme, mutta muut alkoholit saavat vieraat ostaa ihan omien varojensa mukaan.

Siskollani oli tällaiset häät, ja homma toimi mielestäni loistavasti. Hyvä ratkaisu. Tai no, heillä tarjottiin kuoharit + ruokajuomana viini. Loput jokainen osti itse.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 3 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit