Gootti.net

Kasvissyönti

Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 14.01.2011 20:37

Lainaus: Kreivi Arvet

Viimeksi eilen kohtasin ennakkoluuloja kun tarjosin luokkakaverilleni taateleita, ei ottanut vaikka kuinka huokuttelin että nää on sairaan hyviä, heh!

Ei tuo ole välttämättä ennakkoluulo, sillä taatelit on pahoja. Tai ainakin ne mitä minä olen syönyt.
Kirjoittanut: Mortti (Aktiivi)
  • Lähetetty: 15.01.2011 11:20

Lainaus: Abigor

Ei tuo ole välttämättä ennakkoluulo, sillä taatelit on pahoja. Tai ainakin ne mitä minä olen syönyt.

Eikös ennakkoluulo ole mielipide joka on muodostettu ennen kuin asiasta on henk.koht. kokemusta? ja olettaen että kyseessä ollut ihminen ei ollut koskaan syönyt taateleita ja kieltäytyy "koska ne maistuu pahalta", niin silloin kyseessä on tosiaan ennakkoluulo. Ja se, että taatelit on pahoja, on sinun oma mielipiteesi, joka on muodostettu kokemustesi kautta, mutta ei mikään järkkymätön fakta.

Ps. taatelit on hyviä.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 15.01.2011 11:48

Lainaus: Mortti

Eikös ennakkoluulo ole mielipide joka on muodostettu ennen kuin asiasta on henk.koht. kokemusta?

Kuopassa strikes back: Eikös ole joitain yleisesti tiedettyjä asioita, joiden todellisen laidan ihminen tietää kokematta (esim. maistelematta) sitä omakätisesti tai -suisesti? Tiedämme esimerkiksi, että tiiliskivi ei ole kovin herkullinen vaikka emme olisi koskaan tiiltä aamupuuroon piikanneet.
Kirjoittanut: SuZiC (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 15.01.2011 13:40

Lainaus: kuopassa

Tiedämme esimerkiksi, että tiiliskivi ei ole kovin herkullinen vaikka emme olisi koskaan tiiltä aamupuuroon piikanneet.

Näin kärjistettynä mun on kyllä pakko sanoa, että mielummin järsisin tiiliskiveä kuin vaikka Fazerin sinistä (vaikka kumpaakaan en ole eläessäni maistanut) Mulla nimittäin hajuaisti yleensä paljastaa sen, onko joku syötäväksi kelpaavaa vai ei. Haju tai tuoksu antaa mun mielestä aika tarkasti kuvaa siitä miltä kyseinen elintarvike tulee maistumaan. Jo tuoksun perusteella tiedän, että kaikki kaalit ovat kelvollista ravintoa (älkääkä tulko väittämään, että keitetty kaali haisee pahalle). Samaten vaikka tuore leipä tuoksuu yhtä herkulliselle kuin maistuukin. Vastaavasti sinihomejuusto oli makuelämyksenä yhtä hirvittävä kuin sen löyhkä antoi ymmärtääkin. Ihan kaikkeen tätä ei voi soveltaa, koska toisten elintarvikkeiden tuoksu on niin mieto, mutta noin niinkuin pääsääntöisesti se menee näin. Esim. suklaan bukee on niin luotaantyöntävä, ettei ole koskaan tarvinnut sen kanssa tehdä samaa erendystä kuin tuon homejuuston.

Ja taatelit on muuten HYVIÄ, nih!
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 15.01.2011 13:54
Ja pyh! Kaikkea pitää maistaa mikä vaan on luokiteltu joillain kriteereillä elintarvikekelpoiseksi. Sitä jää monesta jännästä paitsi jos nirsoilee, sitäpaitsi myös maku kehittyy eli jos on joskus pentuna inhonnut jotain ruoka-ainetta niin saattaa olla että siitä isompana sitten diggaakin.

Lainaus: SuZiC

Haju tai tuoksu antaa mun mielestä aika tarkasti kuvaa siitä miltä kyseinen elintarvike tulee maistumaan.

Eikös se muuten ollut niin, että suurin osa siitä minkä miellämme mauksi on itse asiassa hajua sillä suuhan maistaa varsinaisesti vain ne suolainen-makea-karvainen -akselin jutut.
Kirjoittanut: SuZiC (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 15.01.2011 14:22
Mäkin muistan lukeneeni vastaavaa, mitä tuossa viimeisessä lauseessa Piiskansiima kirjotit. Itsestä kyllä tuntuu, että mitä enemmän ikää tulee lisää, niin sitä kapeammaksi ruokavalio käy. Tietty siirtyminen lakto-vege linjalle kavensi valikoimaa melkoisesti, mutta muutenki on jäänyt paljon pois sellaista mitä lapsena/nuorempana pystyi syömään.

Ja toisaan tämä oma "menettelyni" on seurausta siitä, että jokaikinen omaan nenääni vastenmielisen tuoksuinen ruoka tai ruoka-aine on vastannut maultaan tätä tuoksua. Yksi tärkeä asia on muuten tekstuuri. Vaikka muutoin käytän kasviksia todella monipuolisesti (sellerit ja sienet poikkeuksena), niin kauhunväristyksiä aiheuttaa ylikypsät kasvikset ja kaikki epämääräsiet kasvismössöt jonne on sullottu monenmoista ja kokonaisuus on vastenmielisennäköistä ja vetelää sotkua (esim. monesti ravintoloissa ratatouille ja vastaavat). Itse jätän aina kaikki kasvikset kunnolla al denteiksi, koska pidän siitä, että ne hieman "rapisevat" hampaissa. Juuri tämän tekstuurin vuoksi esim. sienet jäävät syömättä.

Täysi kyvyttömyyteni syödä tiettyjä ruokia aiheutti kyllä paljon kiusallisia tilanteita aiemmin, kun jouduin työni vuoksi istumaan silloin tällöin illallisilla, mutta onneksi siitä selvittiin. Kyllä se vaan olisi helpompaa kun pystyisi syömään (lähes) mitä tahansa, mutta kun olen tällaisenaankin pärjännyt tähän asti niin enköhän pärjää vielä eteenpäinkin
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Lähetetty: 15.01.2011 21:36

Lainaus: Piiskansiima

Eikös se muuten ollut niin, että suurin osa siitä minkä miellämme mauksi on itse asiassa hajua sillä suuhan maistaa varsinaisesti vain ne suolainen-makea-karvainen -akselin jutut.

Kyllä se juuri näin on, muodostamme käsityksen mausta pitkälti hajuaistin kautta. Kielen makuaistin tarkoitus on lähinnä selvittää onko ruoka syötäväksi kelpaavaa, esimerkiksi kitkerän/karvaan, ts. "pahan" makuinen ruoka on todennäköisesti myrkyllistä tai muuten syötäväksi kelpaamatonta.
Kirjoittanut: Hohoton (Jäsen)
  • Lähetetty: 20.09.2011 19:10
Ite aijon ryhtyy pikapuolin kasvissyöjäksi. Sen takia koska lihatuotteet ällöttää mua. Etenki siks että aina pusketaa lihhaan jotai mitä ei tosiaankaan haluais suuhunsa laittaa. Esim nahkaa, silimii, aivoja, sydämmii... Ja liivatekki ällöttää mua. Siihe pistettää joko nahkaa, suolii tai luita. Sit kans ko ylleensä esim sian pihiveis on nii palijo läskiä. Ja ne maistuuki pahalta. Määki aina otan semmosen hampurilaisen josa ei oo pihiviä ollenkaan. Siinä sit ne akat saa kattoo silimät pyöreenä et mitä mää oikeestikki tilasin.
Kirjoittanut: Forget-Me-Not (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 22.09.2011 15:15
En luokittele itseäni "oikeaksi" kasvissyöjäksi, sillä syön joskus kalaa ja käytän maitotuotteita ja kanamunia. Olin joskus töissä lihatiskillä (siivoojana) ja sen koommin en ole lihaan/kanaan koskenut. Ei vaan enää maistunut. En myöskään halua tukea lihatalouden ns.tehotuotantoa. Nykyään kaupoista ja ravintoloista löytyy sitä paitsi aika hyvin kaikenlaisia kasvisruokavaihtoehtoja, joten en koe kasvisruokavaliota mitenkään rajoittavaksi.
Kirjoittanut: Neminess (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 22.09.2011 16:40

Lainaus: Forget-Me-Not

En luokittele itseäni "oikeaksi" kasvissyöjäksi, sillä syön joskus kalaa ja käytän maitotuotteita ja kanamunia.

Kasvissyöjiähän on monenlaisia, esim lakto-ovo-vegetaristi joka muistaakseni syö myös maitotuotteita ja kananmunaa. Vegaani taas ei syö mitään eläinkunnan tuotteita.
Itse olen ollut vegetaristi jo 3-5 vuotta ja noin kaksi viikkoa sitten aloitin veganismin. Ei rajoita elämää mitenkään vaan tarjoaa ennemminkin uusia (ja hyviä) makukokemuksia.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit