Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Kasvissyönti

Kirjoittanut: Gothica (Nimetön)
  • • Muokkasi: Gothica
  • Lähetetty: 26.09.2009 22:56
En löytänyt haulla tälläistä aihetta, mutta jos sellainen on jo, niin tämän voi lukottaa.

Mutta aihe on kasvissyönti. Mitä mieltä olette? Oletteko itse kasvissyöjiä? Jos olette, miksi? Millaista ravintoa suositte saadaksenne kaikki ravintoaineet ruoasta? Syöttekö maitotuotteita, munia tai kalaa? Kuinka kauan olette olleet kasvissyöjiä ja miten esim. vanhempanne suhtautuivat asiaan?

Itse olen päättänyt ryhtyä kasvissyöjäksi heti, kun vain saan. Äitini on kasvissyöjä ja isänikin ollut joskus, joten sen suhteen ei ole ongelmia. Ilmeisesti saan lopettaa lihan syömisen 16-vuotiaana, joten ei siihenkään ole enää kauan aikaa. Syinä ovat se, että mielestäni eläimen syöminen on väärin, liha maistuu pahalta ja onhan se kasvisten syöminen ekologistakin.
Kirjoittanut: Severana (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 26.09.2009 23:12
En ole kasvissyöjä. Yritin sitä nuorempana, mutta yritys oli jo ennalta tuhoon tuomittu, koska olen allerginen lähes kaikille kasviksille ja juureksille. Menin aika huonoon kuntoon tuon parin vuoden aikana, jolloin kieltäydyin lihan syönnistä kokonaan. Lääkäri sai minut lopulta parempaan kuntoon ja järkiini, mutta lihan syöntiä oli erittäin vaikea aloittaa uudestaan. Se onnistui vasta, kun aloin seurustelemaan mieheni kanssa, jolle tuli kokkailtua tavallista kotiruokaa. Minusta eläinten syöminen ei ole oikein, mutta oman terveyteni vuoksi yritän kovasti olla ajattelematta, mitä lautaseltani löytyykään. Ihan joka päivä en syö lihaa vieläkään, mutta sitten ruokailu tahtoo karata vielä epäterveellisemmälle "pelkkää leipää" -linjalle. Maitotuotteiden tai kananmunien käyttö ei mielestäni ole paha asia, vaikka eläinten olot kaipaavat useimmiten huomattavaa parannusta. Kalaa tulee syötyä vain harvoin, enkä normaalisti osta sitä itse.
Kirjoittanut: Gothica (Nimetön)
  • Lähetetty: 26.09.2009 23:17

Lainaus: Severana

Maitotuotteiden tai kananmunien käyttö ei mielestäni ole paha asia

Juu, en minäkään sitä ole ajatellut lopettaa.
Kirjoittanut: tuulikello (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 26.09.2009 23:19
Kasvissyönti on hyvin tuttu aihe, itsekin mietin joskus kasvissyöjäksi ryhtymistä. En kuitenkaan koskaan päätynyt siihen - en jaksanut alkaa miettiä kaikkia ravintoaineiden saantia tarkemmin, en jaksanut alkaa tarkoituksella rajata syömistäni niin suurelta osalta, enkä kokenut sitä eettisesti itselleni niin tärkeäksi. Ja yksinkertaisesti tykkään lihasta.

Hyvä ystäväni on ollut kasvissyöjä monta vuotta, ja kyllä siitä tulee usein keskusteltua. Hän jätti aluksi vain punaisen lihan pois, mutta nykyään ainoa lihatuote, jota hän syö, on kala.

Kasvissyönti on kuitenkin mielestäni erittäin hyvä vaihtoehto, sekä eettiseltä että tosiaan tuolta ekologiselta kannalta. Kasvisruuat ovat tosi hyviä, niitä syön paljon, mutta tuskin koskaan kokonaan kasvissyöjäksi ryhdyn.
Kirjoittanut: groomeri (Aktiivi)
  • Lähetetty: 27.09.2009 00:05
Itse olen lakto-ovo-vegetaristi, eli syön kananmunia ja maitotuotteita. Teen näin vain ja ainoastaan eettisen kantani vuoksi: en halua syödä mitään, millä on joskus voinut olla omia ajatuksia. Ja kananmunia syön siksi, että kaupassa myytäviä munia ei ole hedelmötetty joten niistä ei koskaan mitään kasvaisikaan.
Vanhempani ovat molemmat sekasyöjiä eikä lähipiirissäni ole muita kasvissyöjiä, joten tottakai he olivat alkuun huolissaan kaikkien ravintoaineiden saannista. Siksi en aikanaan saanutkaan aloittaa kasvisruokavaliota kuin vasta sitten, kun pituuskasvu oli ohi (eli n. 16-vuotiaana, silloin en ollut enää vuoteen kasvanut yhtään). Tästä on nyt n. 4 vuotta aikaa ja tuoteluetteloiden tutkiminen on aika lailla arkipäivää. Alkuun tuli tosin käytyä kaupassa lisäaineluettelon kanssa, että mikä on eläinperäinen ja mikä ei. Aika nopeasti sen kyllä oppi.
Totuus kuitenkin on, että kyllä kasvisruuastakin saa epäterveellistä. Myönnän ihan suoraan, että saan liikaa rasvoja ja hiilihydraatteja ja liian vähän vitamiineja. En silti tarvitse lisäravinteita - vain ruokavalion "päivittämisen".
Kirjoittanut: Rääkki (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 27.09.2009 10:53

Lainaus: groomeri

Itse olen lakto-ovo-vegetaristi, eli syön kananmunia ja maitotuotteita.

Minäkin. Tosin yritän syödä soijatuotteita aina kun se on mahdollista, mutta syön joskus myös maitotuotteita. Syy on osin eettinen, ja osin se, etten vain yksinkertaisesti pidä lihasta. Silloin kun lopetin lihan syönnin, minulla oli paljon anemiaa. Nykyään yritän syödä lisärautaa ja muita vitamiineja silloin kun se on tarpeen.
Pavut, soija ja muut paljon proteiinia sisältävät jutut ovat lihan ''korvikkeita'' ruokavaliossa, ja niitä täytyy yrittää syödä säännöllisesti.

Lainaus: groomeri

Totuus kuitenkin on, että kyllä kasvisruuastakin saa epäterveellistä.

Joo, varsinkin Suomessa on hieman vaikeaa saada kevyttä kasvisruokaa muualta kuin kasvisravintoloista. Uppopaistetut ja rasvassa lillutetut kasvikset kun eivät ole kovin terveellisiä.
Kirjoittanut: Little Vampire (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • • Muokkasi: Little Vampire
  • Lähetetty: 27.09.2009 21:16
Laitanpa tänne nyt oman mielipiteeni joka kuitenkin poikkeaa hieman edellisistä. Mielestäni lihaa kuuluu syödä. kunnioitan tietysti kasvissyöjiä ja eräs kaverinikin on sellainen, mutta oma kantani on, että liha kuuluu ihmisen ravintoon. Ymmärrän sen jos joku ei halua syödä eläimiä yms, mutta kyllähän luonnon kiertokulkuun kuuluu että eläimet syövät toisiaan, niin se vain menee. jos kaikki maailman ihmiset olisivat kasvissyöjiä olisimme tuhoon tuomittuja. pellot valtaisivat maat, eroosio pahenisi ja metsät häviäisi.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • • Muokkasi: Cata
  • Lähetetty: 27.09.2009 21:42

Lainaus: Severana

Maitotuotteiden tai kananmunien käyttö ei mielestäni ole paha asia, vaikka eläinten olot kaipaavat useimmiten huomattavaa parannusta. Kalaa tulee syötyä vain harvoin, enkä normaalisti osta sitä itse.

Joo, kuolleelle lehmälle on ihan hiton sama, syötkö jauhelihaa vai juotko maitoa.
Suora lainaus Vegaaniliiton maito-esitteestä:
Vain noin puolet lehmille syntyvistä vasikoista on lehmiä eli "tyttöjä", jotka saavat elää aikuisiksi, jatkaakseen maitokoneina.

http://www.vegaaniliitto.fi/esitteet/10mm.pdf

mä olen ollut vegaani kuusi vuotta. Mä olen kuitenkin aika välikädessä, sillä en oo ihan täysin vegaani; käytän nahkatuotteita, koska nahka nyt vaan kestää vuosikymmenen helposti eikä tekonahkakengät kestä Suomen talvea alkuunkaan. Villasukista en luovu, enkä mä saa sätkyä jos huomaan syöneeni karkkeja, joissa on liivatetta.

Muakin tosin häiritsee se, miten rasvaisia (ja just sitä huonompaa rasvaa) sisältäviä vegaanituotteita kaikki vegevalmisruuat on. Palmuöljyä on vaikka missä ruuissa, ja soijanakit suorastaan tihkuu rasvaa :<

Voisin kuvitella kuitenkin syöväni kalaa, jos se on itse kalastettua. Maitotuotteita tuskin tulen koskaan käyttämään. maito on turhaa.
"Ihminen on ainoa nisäkäs, joka käyttää maitoa aikuisenakin, vieläpä toisen lajin maitoa."
Kirjoittanut: neo_shaman (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 27.09.2009 22:04

Lainaus: Cata

maito on turhaa.

Aivan samaa mieltä, mutta en vegaanina vaan maitoallergikkona. Olen ollut allerginen maitoproteiinille koko ikäni, mutta en ole kärsinyt ikinä mistään puutoksista vaikka olen noudattanut täysin maidotonta ruokavaliota. Nykyään maitoa tulee käytettyä vain kahvin kanssa.
Suomalaisilla on outo tapa tunkea maitoa ihan joka paikkaan.

En ole vegaani, vegetaristi tai muunkaanlainen kasvissyöjä. Ajattelin joskus kasvissyöntiä, mutta miete kariutui pariin asiaan. Olen ensinnäkin moniallergikko. Olen allerginen mm. edellämainitulle maidolle, vehnälle, useille kasviksille, sitrushedelmille, pähkinöille... Maito- ja vehnäallergiat rajoittavat eniten, sillä ne poistavat esim. pastatuotteet, couscousin, 90% leivistä [olen löytänyt tähän asti kaupasta vain viisi leipätuotetta joissa ei ole vehnää. ]... Perunalla ja riisillä nyt pärjää, sekä joillain kasviksilla mitä voin syödä.
Olen myöskin aivan liian laiska laittamaan itse omat ruokani, enkä edes kehtaa pyytää vanhempiani laittamaan minulle kaikkien allergiarajoitteiden lisäksi vielä lihatonta ruokaa. Uskon, että äidilläni on jo nyt tarpeeksi vaikea keksiä monipuolisia ruokavaihtoehtoja minulle.
Ja kolmanneksi pidän lihasta liikaa.
Kirjoittanut: Severana (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.09.2009 22:12

Lainaus: Cata

Joo, kuolleelle lehmälle on ihan hiton sama, syötkö jauhelihaa vai juotko maitoa.

Kuolleelta lehmältä ei voi lypsää maitoa... vaikka tuskin sitä tarkoititkaan. En ala vääntämään tästä aiheesta kenenkään kanssa kättä, mutta selvennän sen verran, että minusta on väärin tappaa eläin ravinnoksi (rajoittuneen ruokavalioni vuoksi syön siis itsekin lihaa). Maidontuotanto ei sentään ole kuolemaksi.

Lainaus: neo_shaman

Aivan samaa mieltä, mutta en vegaanina vaan maitoallergikkona. Olen ollut allerginen maitoproteiinille koko ikäni, mutta en ole kärsinyt ikinä mistään puutoksista vaikka olen noudattanut täysin maidotonta ruokavaliota. Nykyään maitoa tulee käytettyä vain kahvin kanssa.
Suomalaisilla on outo tapa tunkea maitoa ihan joka paikkaan.

Minä taas olen allerginen melkeinpä kaikelle tuoreelle (kasvikset, juurekset, hedelmät), joten viljan ja lihan ohella maitotuotteet ovat todella tärkeä osa ruokavaliotani. Ruoka-aineallergiat ovat tosi hankalia, jos niitä on useampia. Pakko syödä sen mukaan, mitä ylipäätään pystyy syömään.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!