Gootti.net

Kasvissyönti

Kirjoittanut: WintersWoe (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 16.12.2011 22:08
Olen vegetaristi.
Se on eettisempää, ekologisempaa, halvempaa ja terveellisempää.
Kirjoittanut: Onnetontar (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 17.12.2011 19:43
En oo kasvissyöjä. Tykkään lihasta ja sen syömistä on mulle opetettu jo pienestä pitäen niin enpä oikeen oo kiinnostunu siirtymään pelkästään kasvisjuttuihin.
Mulla ei oo mitään kasvissyöntiä vastaan tai niitä tyyppejä jotka syö vaan kasviksia yms. mutta mä en myöskään tykkää siitä, että mulle tullaan sanomaan kuinka "paha ihminen" olen.
Kirjoittanut: Marraskuu (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 21.12.2011 13:36

Lainaus: Onnetontar

mutta mä en myöskään tykkää siitä, että mulle tullaan sanomaan kuinka "paha ihminen" olen.

Itse olen laktovegetaristi, mutta en jaksa kyllä itsekään niitä nillittäjiä, jotka vaativat kaikkia olemaan kasvissyöjiä tai edes vähentämään lihansyöntiä. Toki se olisi monelle suomalaiselle hyväksi lisätä vähän kasviksia ruokavalioon, mutta kullakin oma ravitsemuksensta. Tarvi tulla toisen tontille huutelemaan, prkl.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.12.2011 14:17

Lainaus: Marraskuu

Itse olen laktovegetaristi, mutta en jaksa kyllä itsekään niitä nillittäjiä, jotka vaativat kaikkia olemaan kasvissyöjiä tai edes vähentämään lihansyöntiä. Toki se olisi monelle suomalaiselle hyväksi lisätä vähän kasviksia ruokavalioon, mutta kullakin oma ravitsemuksensta. Tarvi tulla toisen tontille huutelemaan, prkl.

Myös se porukka joka koittaa perustella "lihaa joka aterialla" -meininkiään jotenkin hyväksi asiaksi on aika surkuhupaisaa Jokainen syökööt mitä lystää, mutta ihan omankin edun takia kannattaisi olla edes hivenen kiinnostunut siitä miten se päivän ateria on muodostunut ja mistä se on peräisin. Oli lautasella sitten omenasosetta tai sinistä lenkkiä.
Kirjoittanut: SeKukaVaaniiSängynAlla (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 22.12.2011 20:38
Hmm. Ensimmäinen joulu ilman kinkkua. Onneksi diggailen porkkanalaatikosta ihan sikana.
Kirjoittanut: Ankh (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 25.12.2011 00:02
Minun puolestani ihminen saa syödä vaikka kiviä jos niin mielii. Itse en ole kasvissyöjä, enkä koskaan voisi edes harkita tätä, koska minä tarvitsen lihaa. Ilman sitä en pärjää. Mutta kasvissyöjät ovat ok, onhan heillä omat eettiset perustelunsa toiminnalleen, mutta kunhan eivät minulle valita lihansyönnistä niin en minäkään heitä arvostele. Eniten vihastuttaa ne kasvissyöjät, jotka kohtelevat kaikkiruokaisia kuin he olisivat joitain pahimmanluokan murhaajia. Tälläisiä ei onneksi löydy paljon. Kunnioitan aatetta kasvissyönnin takana, mutta itse en siis ikinä liittyisi joukkoon, näin siis piti sanomani.
Kirjoittanut: Marraskuu (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.12.2011 20:59

Lainaus: Nordis

Jokainen syökööt mitä lystää, mutta ihan omankin edun takia kannattaisi olla edes hivenen kiinnostunut siitä miten se päivän ateria on muodostunut ja mistä se on peräisin. Oli lautasella sitten omenasosetta tai sinistä lenkkiä.

Amen to that. Se on itsestään huolta pitämistä. Mistä tulikin mieleeni, onko tuoreita vegaaneja? Tarkoitan nyt siis sitä, että esim. lakto-ovoruokavaliosta vegaanivalioon vaihtaneita? Itse kun olen kokeillut ja todennut, etten voi hyvin vegaanina. Jos olisi aina aikaa laittaa ruokansa ja tarkkailla ravintosisältöjä, se voisi toimiakin. Mitkä on teidän ajatukset asiasta, miten sovittaa vegaaniruokavalio kiireiseen elämään?
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 23.01.2012 11:36

Lainaus: Marraskuu

Mitkä on teidän ajatukset asiasta, miten sovittaa vegaaniruokavalio kiireiseen elämään?

No daa. Syö lihaa vain joka toinen päivä. Siis näinhän se juuri kannattaa tehdä jos et ehdi olemaan vegaani kiireidesi takia kokoaikaisesti.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 23.01.2012 15:32
Vegaaniruokavalio kiireiseen elämään?
Oon ollut vegaani 8 vuotta, eikä mulla kyllä mee ruuanlaittoon päivässä kuin max. puoli tuntia. Onko puoli tuntia jonkun mielestä liikaa?
Enkä käytä mitään valmisteita, mitä nyt jotain pakastewokkeja ostan silloin tällöin. Ite pyörittelen kasvispiffit ja liotan herneet/pavut, ei se oikeesti niin aikaa vievää ole. Kiire on huono tekosyy.
(nykyisin olen kylläkin sen verran vegeydestä lipsunut, että ostan luomumunia ja satunnaisesti luomuna myös erikoisjuustoja.)

Enkä kyllä täysin ymmärrä Marraskuun kommenttia siitä, ettei voi vegaanina hyvin. (Hyvää) rasvaa ja b-vitamiinilisä naamaan, niin ei pitäis psyyken oikutella. Vatsavaivoja sen sijaan varmasti saa, jos siirtyy tost noin vaan vegeksi ja vaihtaa pihvit ja protskut porkkanaan. Siinähän sitä aikaa kiireisellä ihmisellä meneekin, kun pitää alkaa käydä vessassa kerran tai jopa kaksi päivässä :O hui olkoon, miten sitä ehtiikään?
Kirjoittanut: UndyingDreams (Mister Halloween 2008)
  • • Muokkasi: UndyingDreams
  • Lähetetty: 24.01.2012 11:17
Lihansyöntiä aloin tietoisesti vähentämään viime vuonna eettisistä syistä. Etenkin Lapinjärvellä kesällä ollessani alkoi lihansyönnin eettiset ongelmat (päällimmäisinä eläimien kohtelu ja ympäristön turha kuormittaminen) painamaan entistä enemmän, vaikka toki olin niistä aiemminkin tietoinen, ja nyt alkuvuodesta ikään kuin uuden vuoden lupauksena päätin kokeilla lakto-ovovegetaarista ruokavaliota.

Ainakaan vielä ei tunnu mitenkään ihmeelliseltä muuten kuin siten, että on parempi olo. Jaksaa paremmin, ei väsytä ruokailun jälkeen samalla tavalla kuin aiemmin eikä tule raskasta oloa. Myös omatunto on toki parempi ja painonhallinta on helpompaa, kasvisruuissa kun usein on vähemmän kaikkea turhaa kaloria verrattuna vastaavaan liharuokaan. Kasvissyönti ei myöskään tunnu luopumiselta siinä mielessä, että monia uusia ruokia tulee kokeiltua kun jättää liharuoat väliin ja monet kasvisperäiset ainekset, kuten tofu, seitan ja soijavalmisteet tarjoavat paljon uusia kokemuksia. Pelkästä salaatinsyömisestä ei siis ole kyse.

Tiedostan, että myös maitotuotteiden ja munien käyttöön liittyy aivan samoja eettisiä ongelmia kuin lihansyöntiinkin enkä todellakaan ole ignorantti näiden ongelmien suhteen, mutta toisaalta olen sitä mieltä ettei nyky-yhteiskunnassa yksinkertaisesti voi olla hyvä ihminen oman elämänsä kaikilla osa-alueilla. Omistan esimerkiksi auton ja ajan sillä silloin kun se on kätevämpää kuin julkinen liikenne, ja New Rock -kenkäni ovat nahkaa, joka todennäköisesti tulee jostakin kiinalaisesta äärimmäisen kyseenalaisesta turkistarhasta. Kuitenkin, minusta eettisen elämäntavan ja kasvissyönnin ei tarvitse olla mikään joko/tai -asia, että joko olet vegaani tai sitten syöt suosiolla lihaa joka päivä, vaan jokainen kerta kun teet eettisen valinnan, on se aina parempi luonnolle ja kaikkien hyvinvoinnille.

Ajattelin nyt pysyä kasvisruokavaliossa niin kauan, kun se tuntuu hyvältä. En mene vannomaan, etten enää ollenkaan söisi missään tilanteessa lihaa, mutta toisaalta en ole myöskään varma, tekeekö minun sitä mieli sitten kun olen vielä paremmin tottunut kasvisruokiin.

PS: Yksi hyvä pointti on vielä se, ettei tule aina mentyä sinne kebabille tai jättipizzalle lauantai-öisin, sitä kun katuu joka ikinen kerta aina aamuisin.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit