Gootti.net

Kasvissyönti

Kirjoittanut: Aural (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 07.10.2010 21:48
Hops! Mitä pakastevihanneksiin tulee, jonkun hiljattaisen tutkimuksen mukaan niissä saattaa olla ravintoaineita jäljellä jopa paremmin kuin heviosaston tuoreissa vihanneksissa! Ne kuitenkin pakastetaan tuoreina, mutta kaupoissa tuorevihannekset saattavat seisoa sen verran kauan, että niiden ravintoarvot laskevat. Kuitenkin vitamiinitasot putoavat poimituissa/nostetuissa vihanneksissa koko ajan, ilman että niitä kuorii/pilkkoo/keittää/pakastaa... Joten näillä eväillä voi ihan hyvillä mielin ravita itseään pakasteilla - tosin elintarviketutkimuksia tulee aina uusia, toinen toisensa kumoavia... : D
Puolustan täysin porkkanaraastetta makaroonilaatikossa. Omnomnom.
Kirjoittanut: Kreivi Arvet (Nimetön)
  • Lähetetty: 07.10.2010 21:49
Niin sitähän se on tietämättömyyttä. Ja sitten useimmilla on valtaisia ennakkoluuloja erilaisia ruokia kohtaan. Ite oon ollunna 11 vuotta kasvisruokavaliolla joten tiedän jotain "tavallisten" ihmisten asenteista kasvisruokavaliota kohtaan. Viimeksi eilen kohtasin ennakkoluuloja kun tarjosin luokkakaverilleni taateleita, ei ottanut vaikka kuinka huokuttelin että nää on sairaan hyviä, heh!
Mainitsempa tähän myös toisen esimerkin: muutama vuosi sitten Valintatalosta sai (mutta ei saa enää, harmi! ) aivan älyttömän hyviä porkkana-juusto-muffinseja ja niitä tuli tarjottua eräälle tuttavalleni ja hän otti pitkin hampain tarjoukseni vastaan ja jopa nieli sen. Mutta ennakkoluulot olivat valtaisat, näytti siltä aivan kuin se muffinsi räjähtäisi hänen suussaan kun siitä haukkaa palan, heh!

Ja tässäpä on yksi kasvisresepti niille joita kasvissyönti kiinnostaa mutta ovat vasta taipaleen alussa:

KASVISLASAGNE

12 kpl lasagnelevyjä

täyte:

1 sipuli
3-5 porkkanaa
1 tlk tomaattimurskaa
n. 1-2 dl soijarouhetta
n. 1 dl vettä
1 tl suolaa
2 tl oreganoa
mustapippuria
basilikaa

juustokastike:

50 g margariinia tai ruokaöljyä
1 dl vehnäjauhoa
1 l maitoa
1/2 tl suolaa
mustapippuria
100 g juustoraastetta tai
raejuustoa

pinnalle:
juustoraastetta

Kuullota öljyssä silputut sipulit ja porkkanat. Lisää tomaattimurska, soijarouheet ja vesi. Anna kiehua hiljalleen noin 15 minuuttia. Mausta.

Sulata rasva kattilassa ja sekoita jauhot joukkoon. Kaada joukkoon vähitellen koko ajan sekoittaen maito. Keitä sekoittaen muutama minuutti. Lisää lopuksi juustoraaste ja mausteet.

Kaada vuoalle osa täytteestä ja laita lasagnelevyjä päälle ja lopuksi juustokastiketta. Toista kaksi seuraava kerrosta. Lopuksi laita viimeisten levyjen päälle loput täytteestä ja juustokastike päällimmäiseksi. Ripottele pinnalle juustoraaste.

Paista 200 asteessa noin 30-45 minuuttia. Anna vetäytyä ennen tarjoamista.
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Natassja
  • Lähetetty: 07.10.2010 23:35
Pakko kokeilla tuota lasagnereseptiä. Teen mainiota lihalasagnea ja omasta mielestäni parempaa kuin ravintoloissa, joten voisin laajentaa repertuaaria ja ottaa uuden haasteen vastaan.

Soijasta ja tofusta: Eikö soijarouhetta pitäisi maustaa reippaalla kädellä, että maistuisi jollekin? Olen joskus tehnyt siitä kammottavan "jauheliha"kastikkeen: maku oli ok, mutt a koostumus puistatti. Ehkä soijasuikaleista ensi kerralla. Miten ne soijasuikaleet, pitääkö niitäkin maustaa ja millä maustatte? Entäs tofu? Saisihan noita tietoja varmasti netistä surffaamallakin, mutta kysyn mielummin teiltä kun täällä foorumilla on tietoutta valmiiksi.

En ole ajatellut ryhtyä kasvissyöjäksi, vaan lisätä kasvisten syöntiä. Olen kyllä kiinnostunut lihan korvaamisesta soijahässäköillä ainakin silloin tällöin. Jos soijajutut saa maistumaan, niin miksei niitä käyttäisi lihan sijaan, soijajutut säilyykin paremmin. Ruokavaliota voisi laajentaa niin on mistä valita, ei niitä ainaisia graham-lihiksiä töissä...

Lisäys jälkikäteen: Täällä yövuorossa kanssani valvova kollega kertoi, että soijarouhe pitää ostaa ruskeana ja isompi rakeisena (koostumus jauhelihamaisempi, jos sitä kaipaa kuten minä), liottaa muutama tunti vedessä johon lykkää reippaasti mausteita, esim. jauhelihamaustetta. Mausteet imeytyy paremmin ja maku on parempi. Soijasuikaleiden kanssa sama, mutta liotuksen jälkeen pitää keittää 10min ja sen jälkeen puristella ylimääräiset vedet niistä pois.
Kirjoittanut: Vaulderie (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.10.2010 11:03

Lainaus: Cata

So?
Se oli lähinnä vastaus siihen, kun joku aiemmin mainitsi, että ihmisellä on kasvisruokaan soveltuvaa purukalustoa. Tuolla tarkoitin, että on myös lihansyöntiin sopivaa. Mutta kuten todettu, minulla ei ole mitään kasvissyöntiä vastaan, päin vastoin. Sehän on hienoa, jos se sopii. Se on jokaisen oma valinta. Itse vaan en pysty ihan jo oman terveydentilani vuoksikin.

Lainaus: Cata

Terveisin eräs, jonka päivän äänekäs ääliö-sekasyöjä pilasi kun ei kehdannut edes kuunnella mun argumenttejani. Kiitos tästä, sehän jo tiedetään että tyhmät ihmiset ovat onnellisempia.

...Toivottavasti tämä nyt ei meikäläisen viestiin viitannut, koska itse vain vastasin ketjuun, jossa kysyttiin mm. oletteko itse kasvissyöjiä, enkä vastannut varsinaisesti kuin lähinnä aloittajalle. ... Ehkä vaan tulkkasin väärin ja joku muu on pilannut päiväsi. Jos en tulkannut väärin, niin olen kovin pahoillani... Ei ollut tarkoitus, enkä tarkoittanut mitään pahaa. Sinullahan on hyviä pointteja!

Kuten omassa viestissäni totesin, kunnioitusta tarvitaan molemmin puolin. Juuri noin kovin aggressiiviset ja haukkuvat viestit ovat ainakin omasta mielestäni aika kurjia ja tulee vain paha mieli kaikille... Ja tulee juuri sellainen olo, että kasvissyöjälle ei uskalla sanoa, että "no mä olen sekasyöjä", kun heti tulee syyttelyä ääliöksi ja tyhmäksi ja tietämättömäksi. : /

Lainaus: Abigor

Ja koska se on kai pakko sanoa niin minulle ihmisten henk. koht. valinnat ovat ihmisen henkilökohtaisia valintoja, ei haittaa meikäläisen elämää toisten ruokavaliot tai seksuaalisuudet niin kauan kuin ei ala niitä minulle väkisin tunkemaan naamaan.

Komppaan!
Kirjoittanut: Kreivi Arvet (Nimetön)
  • Lähetetty: 08.10.2010 11:34
Vastausta tuohon soijaan: Ehdottomasti TUMMAA soijarouhetta! Älä osta vaaleaa koska sitä ei syö pirukaan! Tummaa! Ostin kerran vaaleaa soijarouhetta ja tein yhden ruoan siitä, ja loput rouheesta lähti biojätteeseen. Vaalea on helvetin pahaa! Mutta tumma on ok! Jos tummasta tekee perinteisen "jauhelihakastikkeen" niin pitää kyllä olla aika houdini että sen saa maistumaan oikein hyvälle, kyllä siitä ihan ok:ta saa mutta ei siitä mitää gourmee-aterioita keitellä! Laitan usein soijarouhetta myös aamupuuroon abaut ruokalusikallisen, se pitää tosin keittää noin 5 min muuten se rasahtelee ikävästi hampaiden välissä, heh! Ei se kuitenkaan niin kovaa ole että paikat irtoilis hampaista, heh!
Ja ei sitä soijarouhetta tarvihe liottaa tuntitolokulla! Minen oo koskaan rouhetta liotellu, 5 minuutin keittäminen riittää. Ku teet soijarouheesta sapuskaa niin pätee 1 suhde 2:teen annostus hyvin. Eli kun laitat ruokaan 2,5 dl soijarouhetta niin se pitää keittää 5 dl vettä+ 1 tl suolaa/kasvisliemikuutio. 2,5 dl:stä soijarouhetta tulee aikasta paljon jo valmista soijarouhetta.

Ei sitä soijarouhetta tarvihe hirveesti maustaa, pistä ensteks vähän mausteita ja lisää maun mukaan. Hyvä mausteseos on basilika, oregano, rakuuna/timjami (jokaista noin 1/2 tl) (timjamin kans pitää olla varovainen ettei sitä tyrkkää liikaa, se maistuu helposti kaiken muun läpi) , kasvisliemikuutio, viispippuria myllystä, hunajaa, jne. Käytä mielikuvitusta. Kyllä se maustaminen lutviutuu ku sitä tarpeeksi harrastellee! Tofun kanssa maustamiseen pätee samat kuviot kuten tumman rouheenki kanssa. Ja jos jostain löydät, divarista tai jostain, Gary Landgrebe: Tofu goes west-kirjasen niin se kannattaa hankkia! Jos et voi ostaa/ lainata sitä nii varasta vaikka, heh! sillä se kannattaa! Ite sain kyseisen kirjan lahjaksi työkaverilta joka oli ollunna noin 30 vuotta kasvisruokavaliolla. Hän sanoi ettei tarvihe sitä koska hänellä on kaikki reseptit päässä!
Ja mitää tulee noihin soijasuikaleisiin: ite en noista soijasuikaleista ihmeemmin välitä, niistä tulee vähän sellanen fiilis niinku nielis liitutaulusienen suikaleita
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • • Muokkasi: emanon
  • Lähetetty: 08.10.2010 13:47
Vois varmaan perustaa ihan oman topicin noille resepteille Muistelisin, että jossain Schattenin lehdessä oli aikoinaan "Goottiresepti" jossa oli ainakin munakoisoa (koska se on MUSTAA!)

Lainaus: Natassja

miten ne soijasuikaleet, pitääkö niitäkin maustaa ja millä maustatte?

Pakko maustaa, ja hyvin, muuten on kuin pahvilaatikkoa koettaisi syödä.
Ensimmäinen kerta, kun sain niistä syötävää aikaiseksi oli, kun keitin pari desimitallista ohjeen mukaan kasvisliemessä. Sen jälkeen nesteet pois, ja kattilaan purkillinen Uncle Bens Tikka Masala kastiketta sekaan.
Setä Benin purkista kuva
Sitten antaa koko moskan muhia useita tunteja jääkaapissa jonka jälkeen paistetaan pannulla ja tarjotaan riisin kanssa.
Kirjoittanut: Natassja (Jäsen)
  • Lähetetty: 08.10.2010 15:08
Kiitokset tiedoista, pojat. Luulisi että tuon kirjan saisi hankittua kirjakaupasta, tarttee käydä haeskelemassa. Ehkä se soijarouhe on tosiaan parempi jossain makaronilaatikon lisukkeena, kuin "jauheliha"kastikkeena. Joskus tosiaan tein soijarouheesta sellaisen viritelmän ja näytti koiran oksennukselta. Yhtään liioittelematta! Hyvälle maistui, mutta koostumus oli niin kuvottava että syömättä jäi.
Kirjoittanut: Swiine (Jäsen)
  • Lähetetty: 09.10.2010 10:36
En ole itse kasvissyöjä, mutta voisin olla jos jaksaisin nähä vaivaa niiden ruokien laittamiseen jne... Kun ei kukaan muukaan perheessä oo kasvissyöjä, niin onhan se vähän monimutkaista.
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 28.10.2010 20:49
Kyllä olen kasvissyöjä. Lakto-ovo-vegetaristi taitaa olla se korrekti nimike mun tapaukselleni, eli maito- ja kananmunatuotteet menee kyllä, mutta olen yrittänyt vähentää maitotuotteita (isot määrät karjaa saastuttaa > vähempi olisi ekologisempaa ja eläintenkin kannalta paremmin) sekä kananmunien pitää olla vapaiden kanojen munimia. Että näin.
Joillekin se on ongelma jos ei tykkää syödä kuollutta mätänevää lihaa... Se on aika kummallista.

Mutta sen verran eroan joistakin kasvistensyöjistä, että pystyn käsittelemään kuolleiden eläinten lihaa (jotkut ei pysty edes koskemaan jauhelihaan tms.), sekä kun joku on ostanut ja laittanut liharuokaa syötäväksi, niin minä syön sitä kyllä. Se eläin on jo kuollut, joten sen lihan tuhlaaminen olisi synti.
Kirjoittanut: Polyunsaturated Doll Blood (Aktiivi)
  • Lähetetty: 12.01.2011 15:03
Pikkuhiljaa kasvissyöntiprojektini etenee. Olen päättänyt että nykyään en laita/osta enää itselleni mitään liharuokia, mutta esim avokin kanssa voidaan edelleen syödä kalaa tai kanaa joskus. Maitotuotteidenkin käyttöä on tullut jotenkin luonnostaan vähennettyä vaikka kuinka, vaikka kyllä esim soijajugurttia söin ihan mielelläni jo silloinkin kun en kasvissyöjäksi tiennyt alkavani.
Tässä samalla on myös kasvanut yhä suurempi einesten karttaminen.. Ehkä se vaan sopii mun ajatteluuni tällä hetkellä, ja joku päivä löydän itteni suu täynnä hampparia. Tai sitten en...
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit