Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Kasvissyönti

Kirjoittanut: azpzv (Nimetön)
  • Lähetetty: 27.09.2009 22:44
Pelkät kasvissyöjät,niin teidän ruokavalioonne on pakko ottaa proteiinejä(kananmunat/soijapavut/maitorahka/raeju ustot),koska elimistö tarvitse proteiinejä!!?
Tai lisäravintona,muuten ette jaksa.Muutenkin olis hyvä syödä säännöllisesti vitamiinit/proteiinit jokapäiväisessä elämässämme! .
Kirjoittanut: Aural (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 27.09.2009 22:44

Lainaus: Little Vampire

jos kaikki maailman ihmiset olisivat kasvissyöjiä olisimme tuhoon tuomittuja. pellot valtaisivat maat, eroosio pahenisi ja metsät häviäisi.

Ei nyt aivan näinkään. Tälläkin hetkellä pellot valtaavat maita, niillä kasvatetaan ruokaa lihakarjalle. Teoreettisesti voi sanoa, että kasvissyönti olisi ratkaisu nälänhätään; pelloilla kasvatettaisiin ensisijaisesti ihmisille ravintoa. Köyhissä maissa elintasoerot ovat jossain määrin ongelma: hyvätuloisella väestönosuudella on varaa syödä lihaa, ja lihakarja syö köyhän väestönosan ruoan. Tämä nyt ei tietenkään ole täysin mustavalkoinen asia, kuten jo totesin, lähinnä teoreettinen. Ennen kaikkea lihantuotanto ajaa meitä tuhoon sillä, että se on todella, todella merkittävä ilmastonmuutosta kiihdyttävä tekijä. Yhden lihakilon tuottaminen vastaa hiilidioksidipäästöiltään sitä, jos menisi kolmeksi tunniksi autoilemaan ja jättäisi sillä välin kaikki valot päälle kotiin.
Kirjoittanut: CharlotteXES (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 27.09.2009 22:52

jos kaikki maailman ihmiset olisivat kasvissyöjiä olisimme tuhoon tuomittuja. pellot valtaisivat maat, eroosio pahenisi ja metsät häviäisi.

Melko ajattelemattomasti sanottua.
Nimittäin juurikin lihan tuotannon takia ollaan päädytty suuriin ympäristöongelmiin. Esim. vaikka etelä-amerikan metsien hakkuut, ei kaikki mutta, hyvin paljon mennyt karjan takia nurin. Se sademetsän maaperä, kun ei kauheesti kestä tuotannossa...
Lisäksi yhdestä kilosta viljaa saa sen ~kilon viljaa ruaaksi, mutta yhden lihakilon saamikseksi syötät eläimelle eka ~10 kiloa viljaa. IMO aika hemmetin paska hyötysuhde.
Toisekseen se määrä mitä nyt viljellään soijaa, maissia ja eri viljoja menee hyvin suureksi osaksi juurikin rehuksi, vaikka ihmiset voisivat itse syödä ja ruokkia myös ne maailman nälkäismmät niillä rehuiksi menevillä viljoilla. varsinkin jos keskityttäisiin kestävään maatalouteen, ja luonnonmukaisiin torjuntakeinoihin yms. yms. mutta pointti on se että karjankasvatus on kaikkea muuta kuin kestävää.

En jaksa jauhaa tästä asiasta sen enempiä, kun näillä asioilla on tapana mennä turhan päiväiseksi tappeluksi ja tyhmäksi väittelyksi. Lakto-ovo-vegenä (ja joo tuotantolehmän olot ei nyt välttis oo ihan kauhein kivimmät )tässä nyt ollut 12 vuotta, ja sillä jatkan. ja koitan myös ratkoa noita ympäristöongelmia ammattini kautta...pakko tunnustaa että ajattelemattomat, mistään tietämättömien, idioottimaiset kommentit saa välillä keittämään yli. sorry.
Kirjoittanut: Mad Scientist (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.09.2009 23:52

Lainaus: CharlotteXES

ja koitan myös ratkoa noita ympäristöongelmia ammattini kautta

Uteliaisuuttani mikäs olet ammatiltasi?
Kirjoittanut: emanon (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 28.09.2009 00:52

Heh, Minä ajattelin joskus 11 vuotiaana ihan samoin Sisko sitten valisti.

Jätin pois lihan ja kanan syönnin joskus 2006. Kananmunia käytän lähinnä leivonnassa kun taas maitotuotteita vedän normaalisti . Kalaa syön silloin tällöin, kotona lähinnä tonnikalaa - kun en oikein keksi mitä muuta pizzaan laittaa. Mustekalojen syömisen päätin lopettaa viime vuonna siitä yksinkertaisesta syystä, että totesin niitten olevan söpöjä

En ole koskaan sen tarkemmin mitään ravintoaineen saamismääriä laskeskellut. Arvelin, että jos alkaa heikottaa niin sitten mietitään asiaa. Luulisin, että kouluruokaa syömällä joku muu miettii sen mun puolesta Aluksi arvelin, että jos alkaa tuntumaan pahalta tai jotenkin heikottamaan, niin katotaan sitten, mutta enpä ole mitään ongelmia tällä ruokavaliolla kokenut.

En ole koskaan halunnut saarnata kasvissyönnistä muille, paitsi etten tee liharuokaa vierailleni - jos ei kasvisruoka kelpaa niin kokatkoon itse! Kaikenlainen saarnaaminen on mielestäni äärimmäisen ärsyttävää, oli asia sitten mikä tahansa. Suoraansanottuna joidenkin kasvissyöjien ja vegaanien saarnaaminen suorastaan hävettää. Yksi erittäin ärsyttävä piirre on antropomorfismi. Tiedän kyllä, että se sika tuntee kipua kun sitä kuljetetaan huonoissa oloissa kilometritolkulla - mutta se on silti vain sika! Omat syyni lihansyönnin lopettamiseen ovat enemmän semmoisella globaalilla tasolla eli pyrin vähentämään sitä ekologista jalanjälkeäni.
Kirjoittanut: CharlotteXES (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.09.2009 08:55
vähän OT:tä tulee nyt:

Lainaus: Aural

Ennen kaikkea lihantuotanto ajaa meitä tuhoon sillä, että se on todella, todella merkittävä ilmastonmuutosta kiihdyttävä tekijä.

täytyypä nyt ihan pakosti irvailla, mutta tietenkin sellainen tyyppi, joka mainitsee, että kasvissyönti vie tuhoon ON myös sitä mieltä että mitään ilmastonmuutosta ei ole.
Toi on taas toinen aihe mistä en lähe väittelee.

Lainaus: Mad Scientist

Uteliaisuuttani mikäs olet ammatiltasi?

No okei tulevalta ammatiltani, väännän just gradun loppupäätä... biologi (FM) tarkemmin ympäristöteknologia pääaineena.
Kirjoittanut: Layil (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.09.2009 15:58
Neljä vuotta sitten jäi punaisen lihan syönti pois, koska en yksinkertaisesti pitänyt lihasta varsinkaan pihveistä. Parin vuoden jälkeen pelkän Kanan syönti rupes vähän tökkimään ja jäi sekin sitten pois. Nykyään syön siis kasviksia, kalaa ja maitotuotteita. Kalankin voisin periaatteessa jättää pois, mutta se on kuitenkin terveellisä syön lähinnä vain kuitenkin tonnikalaa ja lohta (muuten ruokatottumukset ovat kovin yksipuolisia). Luultavasti en saisi lähes ollenkaan proteiineja, jos en kävisi koulussa syömässä. En jaksa kovin tarkkailla mitä ravintoaineita saan ja mitä en ja tiedän ettei ole välttämättä kovin hyvä asia se. Riistaeläintä voisin mahdollisesti syödä, mutta kyllähän sekin ajatus hieman ällöttää.

Maitotuotteistakin yritin jossain vaiheessa luopua ja söin paljon soijatuotteita, mutta totesimpahan vain, että tulee liian kalliiksi ja maito vaan on parempaa... Kaakaot ja juustot ja murot maidolla

Joskus on tullut maistettua muutaman vuoden kasvissyönnin jälkeen joitain lihatuotteita mitkä olivat semmosia lemppareita, mutta aika pettynyt oli kyllä makuun sitten. Kaikki tuntui maistuvan vain suolaiselle ja mauttomalle O.o
Kirjoittanut: TaruinenAave (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.09.2009 16:37

Lainaus: emanon

Mustekalojen syömisen päätin lopettaa viime vuonna siitä yksinkertaisesta syystä, että totesin niitten olevan söpöjä

Ihana kuulla, että muutkin ajattelevat näin! Minä en suostu mustekalaa siitä syystä edes maistamaan ja olen miettinyt, etten ostaisi enää kissallekaan ruokaa jossa on mustekalaa. Vielä en ole sitä osannut lopettaa, kun se mustekala juttu on neidon suurta herkkua. Ehkei se huomaa, jos en sitä enää osta.

Ja ettei nyt ihan taas offiksi mene, niin minä olen ihan tavallinen sekasyöjä, enkä ainakaan toistaiseksi ole lihansyöntiä lopettamassa. Pääsyy siihen on yksinkertainen: äärimmäinen nirsous. Kun on jo muutenkin vaikea syödä niin monia ruokia, niin on paha ruveta karsimaan niistä hyvistä. En toistaiseksi ole edes pitänyt muista kasvisruuista (yritetty on!) kuin purjo-perunasosekeitosta ja bataattikeitosta ja niillä on vähän paha yrittää elää noin pidemmän päälle.
Kirjoittanut: Kalmia (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.09.2009 19:02
Olin joskus aikoinaan kasvissyöjä, kun mahani ei tuntunut kestävän lihaa. Oli koko ajan jotenkin huono olo. Kasvissyönti on just jees, eikä siitä minun mielestäni pitäisi tehdä sen isompaa numeroa kuin lihansyönnistäkään. Kunhan jotenkin ne ravintoaineensa saa. Kaikkea sopivassa suhteessa.

Nykyään olen sekasyöjä, mutta jos lihaa syön, niin se on pääasiassa kanaa tai kalaa. Punainen liha ei uppoa yhtä hyvin ns. valkoinen liha. Ja onhan se kanakin toisaalta huomattavasti paremmalla hyötysuhteella tuottava eläin!
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 29.09.2009 12:29
Itse en osaisi vaan jättää lihan syöntiä pois. Jos on muutamia päiviä ollut syömättä lihaa niin tulee jo sellainen lähes pakottava tarve saada sitä. Ja toinen syy siihen miksi en ainakan tällähetkellä olisi kasvisruokavalioon siirtymässä on kasvisten kalleus. Köyhälle ihmiselle liha yms tuotteet tulevat halvemmiksi. Karu totuus, kun olen tätä joskus laskeskellut. Hyväähän kasvisruoka tosin on! Harvoin tulee laitettua pelkästään, mutta nam!
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit