Gootti.net

Unihalvaus

Kirjoittanut: Heetteri (Ex-inkvisiittori & Miss Halloween 2008)
  • Lähetetty: 20.09.2008 16:48

Lainaus: Sweet little Emilie

Samoin.On käynyt myös niin,että olen ollut juuri nukahtamaisillani,sitten yht'äkkiä tunnen putoavani. Very scary...

Minusta tuntuu että tuo säpsähtäminen on normaalia, mutta unihalvaus on vähän laajempi juttu. Eiköhän kaikilla ole joskus tullut tuo "olen puoliunessa ja sitten pam."
Kirjoittanut: Endelin (Jäsen)
  • Lähetetty: 21.09.2008 14:03
Tuo putoaminen on hyvin normaalia minullekin. Toisinaan taas tunnen irtautuvani kehostani. Minä nukahdin kerran tunnilla ja sain unihalvauksen, kamala tärinä, paine rintakehällä, silmät auki ja sitten putoaminen. Luokkalaiset olivat hyvin huolissaan ja tiputtaneet mut lattialle Kun heräsin säikähdin hitosti ku ne oli siinä.. Sen jälkeen en tunnilla ole nukkunutkaan.
Kirjoittanut: Toxo (Jäsen)
  • Lähetetty: 24.10.2008 01:30
Oon useampaa otteesee heränny äkisti ja todennu, ettei kroppa toimi paitti kieltä pystyin heiluttelee ja refleksit toimi. Todella ikävää siinä maata sängyssä ja venailla, et "millonkoha se kroppa tahtois toimia, ko pitäis päiväki jossai vaihees alottaa". Oon ollu sen verra onnekas, ettei tää o tapahtunu muuta ko viikonloppusin. Enpähä oo myöhästyny bussista tahi koulusta.
Kirjoittanut: die Winterreise (Nimetön)
  • Lähetetty: 05.11.2008 18:23
Pienempänä saatoin herätä ja huomata että aha olenpas taas vetänyt peiton päälleni, mutta sitten kun olen yrittänyt vetää sitä pois pääni päältä huomaankin että en pystyn liikuttamaan mitään. Aina käteni ovat olleet peiton reunassa kiinni, siis pääni yläpuolella ja asento on ollut valmis siihen peiton kiskaisuun, mutta ei mitään pysty liikuttamaan, ei edes päätä että sais nenän ja suun peittoa koskettamasta pois, että sais vähän paremmin henkeä. Siinä on sitten aina paniikki iskenyt, kun on huomannut kuinka itseltä on alkanut ilma loppua ja on ollut aina vaan raskaampi hengittää ja aina on tullut väkisin ajatus että nyt tukehdun tähän. Kun ilma on ollut sitten yleensä tosi vähässä ja tuntunut siltä kuin tukehtuisi niin lopulta sen peiton on saanut pois päältä vedettyä kun on yrittänyt ties kuinka monen kerran ihan s*atanasti. Aina sen kokemuksen jälkeen on ollut ihanaa saada hengittää puhdasta ilmaa sen hiilidioksidipaskan jälkeen (hengitys on aina toiminut ko. halvausten aikana ja uloshengityksessähän muodostuu hiilidioksidia) jota on yrittänyt hengittää siellä peiton alla. Vaadittiin aina hirveä ponnistus että sen peiton sai pois päältä ja aina olen ollut ihan hirveän paniikissa niitten unihalvausten aikana. Onneksi ei ole ollut enää nykyisin niitä halvauksia. Pelottavia kokemuksia
Kirjoittanut: wampyr 95 (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 27.06.2010 15:17
Minullekin on tullut unihalvauksia, yleensä niin aikaisin aamulla, että ei edes jaksaisi nousta.
Minulla ne ovat sellaisia, että avaan silmät, tuijottelen seinää hetken ( nukun aina kyljelläni ) ja sitten tajuan,. että liikkuakin tässä pitäisi voida Sitten kun koitan liikkua, niin se ei onnistu. Sitten kiroilen mielessäni ja lyön/potkaisen jalkani seinään. Näin on katkennut varpaankynsi pari kertaa
Kirjoittanut: LauriGhost (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.09.2010 15:41
Ihan unihalvausta ei ole sattunut kohdalle mutta noita putoamisen tunteita ja varjomaisia hahmoja kyllä. Vähän aikaa sitten heräsin toisen käteni päällä ja kun kierähdin pois siitä niin käsi ei sitten liikkunutkaan. Yleisiä verenkiertoon liittyviä juttuja luulenma. Käsi alko liikkua n. kymmenen sekunnin päästä ja siitä vielä vähän aikaa niin sormetkin toimi.
Kirjoittanut: Black-Butterfly (Jäsen)
  • Lähetetty: 28.09.2010 22:01
Minulla myös noita putoamisen tunteita ollut monen monituista kertaa, ja siihen sitten on säpsähtänyt hereille Myös tuo että käsi on tunnoton herätessä on aika yleistä minulla (ilmeisesti nukun niin hassusti että veri ei kierrä kädessä kunnolla )

Mutta unihalvauksen olen kerran saanut. Olisiko ollut suunnillen vuosi siitä? "Heräsin" ihan normaalisti aamulla selältäni ja mietin että voisihan tästä nousta. No, sitten kun mitään ei pystynytkään liikuttelemaan niin pienoinen paniikki iski Itselläni on yli vilkas mielikuvitus ja rupesin ajattelemaan kaikkea että no nyt joku demoni on ottanut minut valtaansa yms. Onnistuin heräämään kunnolla kun jotenkin sain lyötyä itseäni naamaan (Isä sitten ihmetteli miksi tulen syömään aamupalaa nenä verta vuotaen... )
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 28.09.2010 22:24
Tuo putoamisen tunnehan on aivan todella yleinen oire, eikä liity välttämättä mitenkään unihalvaukseen. Sille on myös useita mahdollisia aiheuttajia. Toisinaan kyse on lihasten rentoutumisesta ja sitä seuraavasta äkillisestä krampista, joillain syy löytyy korvista. Esimerkiksi lievä tulehdus sisäkorvassa voi saada moista aikaan. Osalla tuota saattaa aiheuttaa vaihteleva verenpaine. Yleensä täysin vaaraton juttu, joka useinmiten esiintyy ihan itsenäisesti, mutta voi olla myös yksi unihalvauksen oireista. Unihalvauksen yhteydessä tosin aika harvinainen, mikäli Wikipediaa on uskominen.

En suoranaisesti muista, että minulla olisi ollut ikinä unihalvausta. Muutama kerta on ollut, joina on saattanut olla kyse unihalvauksesta, mutta vannomaan en mene. Lisäksi minulla on pieni kutina, että lapsena olisi tällainen episodi ollut, mutta se ei välttämättä ole aito muisto.

Nukkuminen on aina ollut minulle hankalaa. En nukkunut kuulemma koskaan päiväunia lapsena. Pienenä näin paljon painajaisia. Ne loppuivat siinä kouluiässä, mutta yläasteella tilalle tuli insomnia, todennäköisesti sivuoire fibromyalgiastani. Tästä johtuen uneen liittyvät jutut ovat päässäni vähän sekaisin. Olen miettinyt unettomuuttani, sen syitä, uniani ja lukemiani ja kuulemiani juttuja niin paljon, että esimerkiksi lapsuudestani minun on todella vaikea sanoa mitkä ovat oikeita muistoja ja mitkä eivät. En esimerkiksi muista nähneeni paljon painajaisia, mutta kuulemma kiipesin vanhempien sänkyyn todella usein alle kouluikäisenä. Minulla on päässäni mielikuva siitä, että olen maannut selälläni sängyssä halvaantuneena ja kauhuissani joskus lapsena, mutta en menisi vannomaan, että niin on todella käynyt. En ole koskaan tykännyt nukkua selälläni enkä suoranaisesti ole varma, olenko imenyt ajatuksen vain muualta.
Kirjoittanut: MustaHukka (NeppaGootti)
  • Lähetetty: 28.09.2010 23:51
Laiska kun olen niin en vaivaudu selaamaan olenko jo vastannut tähän aiheeseen, mutta...

Muistan kun joskus pienenä näin telkasta leffan Frankensteinin hirviö, olin mummolassa yötä ja nukuin sohvalla. Heräsin yöllä siihen tunteeseen että huoneessa on joku. Katsoin keittiön oviaukkoon ja näin siellä tumman hahmon. Yritin huutaa apua ja paeta edes peiton alle, mutta en pystynyt liikkumaan ollenkaan...olin hiestä märkä ja paniikissa. Jotenkin sitten kait nukahdin tuon episodin jälkeen, mutta muistan vieläkin miltä tuo tuntui :P
Kirjoittanut: LauriGhost (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.10.2010 12:06

Lainaus: Giffirt

Tuo putoamisen tunnehan on aivan todella yleinen oire, eikä liity välttämättä mitenkään unihalvaukseen.

Niin, yleensä meikäläiselle on tullut sellanen sillä hetkellä kun herää jostain unesta.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit