Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Mitä kieliä puhutte?

Kirjoittanut: KandyCaramel (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 05.01.2013 17:12
Suomi, englanti ja ranska ovat vahvimmat.
Ja vähän ruotsia. Haluaisin oppia lisää koreaa.
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 06.01.2013 10:26

Lainaus: katavor

Tosin mitä sillä kielellä tekisin kun en ole koskaan käynyt saksassa enkä varmaan tule koskaan käymään.

Kielten opiskelu ei ainakaan minusta mene ikinä hukkaan. Ikinä en ole Ranskassa käynyt, mutta sitäkin kieltä on tullut mongerrettua muutaman kerran, kun olen neuvonut turisteja, auttanut kavereita kääntämään suomeksi ranskasta asioita ja brassaillut työhaastattelussa. Toisaalta olen ehkä jäävi sanomaan kun minusta mikään opiskelu ei koskaan mene hukkaan.

Ja ikinä en ole Raumalla ruotsia tarvinnut, mutta esimerkiksi Turussa tekee tiukkaa olla töissä tai edes saada töitä asiakaspalvelualalta jos ei osaa ruotsia. Itsellä ainakin elää yläasteaikaiset asennevammat pakkoruotsista edelleen, joten ruotsi on varmaan heikoin kieleni. Tarttis vähän saada omaa asennetta korjattua kun pitäisi suorittaa virkamiesruotsi mahdollisimman pian pois alta.
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 06.01.2013 16:53
Giffirtiä mukaillen, kieliä ei kannata opiskella sillä järkiperjaatteella, käykö koskaan kyseisessä maassa! Pienikin kielten osaaminen aina laajentaa kulttuurien tuntemusta ja maailmankuvaa sekä käsitelaajuutta, mikä ei ole koskaan pahasta. Monet indoeurooppalaiset kielet esimerkiksi ovat kehittyneitä ihan eri asioissa kuin suomalaisugrilaiset kielet. Niissä on paljon vahvempi sosiaalisten tilanteiden sanasto, kun meillä taas on erityinen kuvaava ja onomatopoeettinen sanasto, johon myös moderni paljon kanssakäymistä sisältävä sanasto perustuu.

Omaan kieliskaalaani, suomen lisäksi, kuuluu toki englanti parhaimpana. Sitten tulevat ruotsi ja venäjä, joista molempia luen ja ruotsia ymmärrän, huomattavasti paremmin kuin itse tuotan. Lisäksi karjalaisten kielien ja Suomen saamenkielien lukeminen ja jossain määrin ymmärtäminen sujuvat, mutta tuottaa en oikeastaan pysty. Yksinkertaista ranskaa ja saksaa pystyn lukemaan ihan ok:sti. Jatkossa tahdon kehittää nimen omaan näitä kieliä, laajentaa äidinkielenosaamistani, ja ehkä tutustua kiinan kieleen.
Kirjoittanut: RosyGirly_ (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.01.2013 20:29
Itse tykkään ahkerasti opiskella eri kieliä, esimerkiksi. Englantia, Saksaa, Japania ja Koreaa.
Mutta enimmäkseen olen tottunut puhumaan Englantia, koska mulla on kummiskin kavereita eri maista ja tykkään kovasti tutustua erilaisiin kulttuureihin ja saada sieltä kavereita. Englanti on erityisesti ollut aina mun vahvin kieli, jota osaan sujuvasti puhua sekä kirjoittaa.
Itse opiskelen kieli sillä tavalla, että katson erilaisia sarjoja jossa esim. puhutaan Japania, Koreaa tai Englantia, siinä sitten samalla opin niiden lausumista.
Kirjoittanut: DarkAngel (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.03.2013 13:53
Suomea, enkkua jotenki (kaikkkee en tosin ymmärrä), siansaksaa...?
Kirjoittanut: MortuusAmor (Nimetön)
  • • Muokkasi: MortuusAmor
  • Lähetetty: 04.03.2013 15:20
Itse puhun sujuvasti suomea ja englantia, saksaa ja ruotsia ymmärrän ja puhun jonkun verran (saksaakin tullut koulussa 3-4 vuotta opiskeltua) sekä olen opiskellut alkeita myös seuraavista: venäjä, ranska ja suomen viittomakieli.
Kirjoittanut: KandyCaramel (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.03.2013 15:21

Lainaus: MortuusAmor

saksaa ymmärrän ja puhun jonkun verran

Olen tässä alkanut kuunnella Rammsteinia ja löytänyt ko. yhtyeeltä mielenkiintoisia biisejä, jotka ovat vaikuttaneet siihen, että olen alkanut oppia hurjasti saksaa ja se on täysin heidän ansiotaan! Siis ihan tuosta vain, kerran kun opettelen jonkin sanan, niin jää kyllä päähän!
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Magnolia
  • Lähetetty: 04.01.2014 19:48
Jos joku opiskele venäjää, voin antaa lista elokuvista.
Kirjoittanut: Kaysa (Jäsen)
  • Lähetetty: 06.01.2014 09:35
Lista kuulostaa vaikuttavammalta kun mitä kielitaitoni oikeasti onkaan.
Suomi on äidinkieleni, puhun sujuvasti englantia. Ruotsi muhii passiivisena takaraivossa, onneksi edes yläasteella miulla ei ollut pahaa asennevammaa sen kanssa. Lukion aikana luin ranskaa noin vuoden, kunnes kyllästyin monimutkaiseen kielioppiin ja päätin keskittyä venäjään, jonka aloitin samaan aikaan. Venäjä jäi päähän yllättävän hyvin, edelleen ymmärrän suht hyvin ja jopa saan välillä sanottua jotain.
2012 syksyllä aloitin japanin kendon innoittamana, nyt tosin kyseinen kieli on vähän jäissä, koska viime syksynä lähdin vaihto-opiskelijaksi Kiinaan ja aloin opiskelemaan mandariinikiinaa. Tässä neljän kuukauden aikana olen oppinut esittäytymään sekä pärjään ostoksilla ja ravintolassa.
Olisi mielenkiintoista oppia ainakin korean alkeet, ja myös kantoninkiina kiinnostaa, tosin olen kuullut viimeisen olevan hurjan vaikeaa.
Kirjoittanut: WilletheGoth (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 06.01.2014 12:06
tietokonekieli pohjimmiltaan on ykkösiä ja nollia, toinen osio on scriptit eli kirjain koodin pätkät jotka kertovat sijoittelun (esim netti sivus scriptit näyttää jotenkin tältä)
<html>
<head>
<title>Goottifoorumin vastaus viesti
</head>
<body>
Hello
</body>
Näitä ovat tietokone kielet pohjimmiltaan mutta sitten on myös tietokonekieltä joka on esim normi suomea mutta puhutaan esim. tietokoneista niiden oikeilla termeikkä joita ei kaikki oikein ymmärrä esim ram muisti tai mitä tarkoitta jos on 2.3Ghz prosessori
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit