Gootti.net

Mitä kieliä puhutte?

Kirjoittanut: Marraskuu (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 19.11.2014 16:38
Suomi äidinkielenä, englanti perin sujuvasti. Ranska olisi melko sujuvaa, jos sitä viitsisi pitää yllä. Puhun ranskaa erityisen hyvin pienessä laitamyötäisessä. Sitten ruotsi, jonka ääntämys on mainio, mutta kielioppi mitä sattuu toisinaan. Espanjaa puhun auttavasti.

Kielissä vahvuuteni on aina ollut puhuminen ja ääntämys.
Kirjoittanut: Vanadium-I-Ching (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: Vanadium-I-Ching
  • Lähetetty: 19.11.2014 20:07
Mukava kuulla, että noin moni teistä opiskelee jotain itämaisia kieliä.

Minä:
suomea ja venäjää, molempia äidinkielentasoisesti
englantia,
espanjaa, saksaa,
viroa (koska se muistuttaa suomea ja koska mulla on pari sukulaista virossa ja olen pikkuisen opetellut niitä sanoja, jotka eroavat suomen sanoista),
ranskaa (alkeet),
ruotsia (ymmärrän suht. hyvin mutten itse oikein muista mitään)
japani (lähinnä tunnistan monia kanjimerkkejä, ja osaan hira- ja katakanat, mutten ymmärtäisi sanoja ja lauseita)

Moni noista on vähän ruosteessa, ja olen saanut tosi vähän puheharjoitusta. Olen pari viime kuukautta saanut lähinnä espanjan harjoitusta, ja pelkäänpä, että jos nyt yrittäisin sanoa jotain saksaksi tai ranskaksi, espanjankielisiä sanoja tunkisi joka väliin.

Kieltenopiskelu on aina ollut mulle kuin harrastus, olen suurimpaa osaa noista opiskellut itsenäisesti. Noiden lisäksi on monta kieltä, joista olet innostunut esim. viikoksi, yrittänyt opetella esim. kirjoitusmerkit mm. kiina, armenia, kreikka, turkki, inguuši, kalaallisut (grönlannin kieli), hindi, puola, tanska, latina.... Italiaa ymmärrän myös yllättävän hyvin siihen nähden etten ole juuri opiskellut sitä.
Olisi ihana oppia joku harvinainen kieli. Lisäksi olisi kiva oppia viittomakieli, mutta harmi vain, että viittomakieli on kaikissa maissa erilainen.
Keksin 12-vuotiaana oman kirjoitusmerkkijärjestelmän, ja käytän sitä edelleen joskus, heh.

Opiskelen myös yleistä kielitiedettä yliopistossa (ei pääaineena).
Kirjoittanut: Karma (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.04.2015 20:53
Suomea äidinkielenä, englantia suht hyvin, ruotsia melko huonosti.. Saksaakin olen opiskellut (voi miksi en jatkanut sitä yläasteella!) ja perussanasto on ihan ok:sti hallussa, vaikken sitä ole päässyt käyttämään ja sen opiskelustakin on muutamia vuosia aikaa. Osaan myös sanoja ja jonkun verran lauseita kiinaksi, mutten kyllä voi sanoa puhuvani sitä.
Kirjoittanut: savurenkaita (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 29.04.2015 18:01
Suomi on äidinkieli. Englanti sujuu erittäin hyvin, vaikka sitä tulee nykyään käytettyä melko vähän. Ruotsin ja saksan alkeet osaan (vaikka saksaa opiskelinkin jonkun 7 vuotta, ei oo tullut käytettyä niin en muista enää mitään!). Afrikaansia haluaisin oppia puhumaan, samoin portugalia.
Kirjoittanut: Karma (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.07.2016 12:38
Suomea ja englantia. Ruotsia en osaa puhua enkä ymmärrä sitä juuri lainkaan.. Saksaa opiskelin joskus ala-asteella (ja osasinkin sitä melko hyvin), harmittaa että lopetin sen kesken..
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit