Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Tappaminen.

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 02.11.2012 16:51

Lainaus: byron

Ja kuka meistä on kieltämään sitä, että joillekin oppilaille lukittu ovi voi tuoda turvallisuuden tunnetta. Ei me voida kieltää koulussa tapahtuneita surmia ja olettaa, että ovia voi pitää auki sen jälkeen aivan kuin ei mitään varotoimia voisi ottaa. Jos ei mielenhäiriöisille nuorille saada apua tai nähdä niitä varoitusmerkkejä, niin on pakko olla joku keino estää niitä tragedioita tapahtumasta uudelleen, vaikka sitten niinkin epätoivoisella ja enemmän tai vähemmän toimivalla ratkaisulla kuin ovien lukitseminen oppituntien ajaksi.

Itseasiassa tällainen vain voimistaa turvattomuuden tunnetta. Äkkiseltään voisi kuvitella että lukitut ovet, valvontakamerat ja metallinpaljastimet parantaisivat turvallisuudentunnettamme, mutta kaikki tuollainen saa aikaan juuri päinvastaisen reaktion, koska se antaa ymmärtää että pelko on aiheellinen ja ajankohtainen. Ja olen aika varma, että kauhun ilmapiirin ruokkiminen ei ainakaan johda tasapainoisempiin ja terveempiin nuoriin.
Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 02.11.2012 21:04
Puhun yhä vaan aseiden viemisestä kouluun ja siitä etten sitä hyväksy enkä sen sallimista hyväksy.

Jostain syystä tähän keskusteluun vedetään koko ajan hysteria, vainoharhaisuus ja kaikkein äärimmäisiä esimerkkejä. En voi uskoa sitä, että muu kuin murto-osa ihmisistä on sellaisia, jotka ovat vainoharhaisia, ja joille lukitut ovet lisäävät pelkoa ja ahdistusta. Vähän enemmän uskoa ihmisten älykkyyteen, kiitos.
En ainakaan itse ole maininnut mitään valvontakameroista tai metallinpaljastimista ja siitä kuuluvatko ne suomalaiseen kouluun vai eivät. Mielestäni nuo kaksi asiaa eivät kuulu kuin sellaisiin kouluihin, joissa niitä oikeasti tarvitaan, kuten joissakin Yhdysvaltojen kouluissa. Joku raja pitää kuitenkin olla jos alkaa tilanne mennä äärimmäisyyksiin. Ei kouluja voi lopettaa vain siksi, että osa oppilaista kuuluu jengeihin. Ja miten muuten sellaisissa kouluissa voi pitää järjestystä ja turvallisuutta yllä? Nyt siis puhun Yhdysvaltojen kouluista. En Suomen. Vai täytyykö minun alleviivata asiaa vielä lisää?

Niin, ja sivuhuomautuksena valvontakameroista Suomessa; ne suojelevat yleensä arvo-tavaroita, kuten tietokoneluokkien tietokoneita tai sisäänkäyntejä murtovarkaiden varalle - ja varmasti kaikki tietävät sen. En tiedä kouluja joissa olisi valvontakameroita joka paikassa. Enkä ole kuullut, että mitään sellaisia olisi suunnitteilla kaikkiin Suomen kouluihin.

Ja olen nyt ja aiemmin ollut kouluissa, joissa on lukittuja ovia (ei tosin läheskään kaikki), enkä näe siinä mitään "pelottavaa", vaikka loppujen lopuksi mulle se on aika sama ovatko ovet lukossa vai eivät. Ymmärrän vain sen, ettei opettajia voi pyytää ottamaan sitä riskiä että jotain tapahtuisi. Onko täällä forumilla yhtään opettajaa? Kiinnostaisi kyllä kuulla mitä opettaja-työssä olevilla on asiasta sanottavana. Opettaja on kuitenkin vastuussa opiskelijoidensa turvallisuudesta. Ja en tiedä sellaisia opettajiakaan, jotka suhtautuisivat tuohon ovien lukitsemiseen yms. epäterveellisellä ja liioitetulla tavalla.

En myöskään koe pelkoa tai ahdistusta siitä, että kouluissa käydään läpi hätäuloskäynnit. Joillekin säännöille on muitakin perusteita kuin pelko massamurhaajista. En usko että kovinkaan moni nuori ajattelee sitä, miksi kouluissa on määrätty ovia lukittavaksi. Kun ei ole mitään pelättävää, ei varotoimenpiteet herätä pelkoa vaan ne ovat vain osa päivää. Puhun toki omasta puolestani ja ihmisistä joita tunnen ja keiden kanssa olen ollut tekemisissä kouluissa. Itse en henk.koht. tunne ketään, kenessä koulujen varotoimenpiteet herättäisivät pelkoa, vainoharhaisia ajatuksia tai turvattomuuden tunnetta tai mitään mielenterveydellisiä ongelmia.
En sitten tiedä miten niissä kouluissa oli niiden oppilaiden kohdalla, jotka olivat paikalla kouluampumisten aikana. Loiko lukitut ovet heille turvaa vai lisäsikö se pelkoa. Muistan vaan lukeneeni joskus uutisen, jossa lukittu luokan ovi esti ampujaa pääsemästä luokkaan. Muistelen, että ampuja ampui vain oven läpi. En kuitenkaan muista oliko tuo Suomessa vai missä...

Tuntuu että edelliset perusteluni kaikuvat täysin kuuroille korville. Mutta en ole tietenkään kenenkään mielipidettä muuttamassa, en vain ymmärrä tuollaista äärimmäistä näkökantaa, että asia on joko tai, ei missään nimessä voi olla älykkäitä jalat maassa olevia ihmisiä vaan ollaan kaikki "Isoveljen" silmien valvonnassa kaiken maailman kameroiden alla ja meitä pelotellaan massamurhaajilla jos lapset laitetaan luokkaan lukkojen taakse oppituntien ajaksi ja siitä on vaan enemmän haittaa kuin hyötyä pistää ovi lukkoon. Aivan kuin kuka tahansa oppilas ei saisi sitä ovea auki luokan sisältä... Niin, ja jos tuo puukon kouluun, niin se on ok, mutta sitten jos jotain sattuukin - vahinko tai ei, niin sillä ei ole mitään väliä, koska meidän täytyy vain luottaa ettei edes vahinkoja satu? Ei puukko voi tippua varpaalle. Kaikki mitä kouluissa tehdään on liioittelua ja saman meiningin pitäisi jatkua kuin yli 15 vuotta sitten, koska ajat eivät muutu, ihmisistä tulee vaan kukkahattutätejä, jotka säikkyvät kaikkea turhaa, ja kaikki vastuu pitää sälyttää opettajille, koska kukaan muukaan ei joudu kärsimään ja vastuuseen, jos jotain pahaa tapahtuisi kouluissa.

Mulle alkaa tää keskustelu jo riittää Itse meinasin opettajaksi opiskella, joten pitäisin kyllä aseet poissa luokastani, ja jos opettajia vaaditaan lukitsemaan ovet oppituntien ajaksi, niin en pistäisi vastaankaan, koska en haluaisi olla vastuussa siitä, jos jotain pahaa tapahtuisi. Koskaan ei voi tietää, jos jotain tapahtuu. Töistä kotiin kävellessäkin voi jäädä auton alle, ja olisi typerää olla ajattelematta asiaa ollenkaan, mutta olisi tottakai todella typerää ajatella asiaa koko ajan pakkomielteeksi asti ja estää omaa tai toisten elämää pelkäämällä järjettömästi. Sellainen terve maalaisjärki on ihan hyvä, jotta osaa pysytellä poissa äärimmäisyyksistä.
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 02.11.2012 23:41

Lainaus: byron

Puhun yhä vaan aseiden viemisestä kouluun ja siitä etten sitä hyväksy enkä sen sallimista hyväksy.

Siitä ei ole mitään erimielisyyttä ainakaan miun kanssani.

Mutta jos noista lukituista ovista puhutaan niin ikkunat on hyvä saada auki tarvittaessa, pääsee ainakin karkuun jos sattuu vaikka tulipalo kohdalle.

Tältä pohjalta vaan kun ammattikoulussa sattui olemaan yksi kaveri joka teki kemianluokassa aluksi mustaruutia, sitten savutonta ja lopuksi nitroglyseriiniä.
Jokanen vähänkään opiskelusta ymmärtävä osasi kyllä tehdä noita, mutta ainoastaan yksi oli tarpeeksi hölmö tehdäkseen viimeistä.

Olisi vaan koettanut tnt:tä, mutta kun piti kokeilla helpompaa.
Kirjoittanut: Carmel (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 06.11.2012 23:51
Niin, minä otin yhteyttä lääkäriin kun viha alkoi hallita elämää ja sain lääkkeitä jotka yhdessä kirjoittamisen kanssa auttoivat käsittelemään asioita. Suosittelen.
Jos joku hyökkäisi kimppuun, taistelisin toki henkeni edestä vastaan.
Kirjoittanut: xenablood (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 11.11.2012 12:01
Mulle tappaminen olis mahdotonta.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 5 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit