Warning: Use of undefined constant default_charset - assumed 'default_charset' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/kuopassa/public_html/keskustelu/index.php on line 3
Tappaminen. - Sivu 3

Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Tappaminen.

Kirjoittanut: Nightmare (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 11.09.2007 09:19
Voisin tuossa tilanteessa kyllä ampua sen aseistetun sekopään. Jos nyt puhutaan mihin PYSTYISIN, henkisesti. Lakiasiat ovatkin asia erikseen.
Mutta kyllä pystyisin riistämään hengen sellaiselta, joka yrittää itse tappaa ystäväni tai minut. Hyökkäys on paras puolustus.
Kirjoittanut: MollyTraurig (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 11.09.2007 11:31
Kamalan vaikea ite kuvitella mitä tekisin tuossa tilanteessa, kun ei sattumoisin oo koskaan osunut kohdalle.. En tiiä pystyisinkö tekemään yhtään mitään. Taikka sitten just uhraisin vaikka itteni niinkun joku muukin sanoi.
Kirjoittanut: Azrael (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 11.09.2007 13:53
Jos joutuisin tuollaiseen tilanteeseen, että joku uhkaisi minulle rakkaan ihmisen henkeä ja tietäisin, että voisin pelastaa rakkaani hengen puuttumalla itse tilanteeseen, niin toki tekisin asian eteen jotakin.
Tuskin kukaan muukaan katselisi vierestä ystävänsä/veljensä/isänsä jne.. kuolemaa, jos pystyisi jotenkin ehkäisemään asian.

Uskoisin kuitenkin, että tuollaisestakin tilanteesta pääsisi eroon ilman, että tarvitsisi riistää toisen ihmisen henkeä.
Kirjoittanut: Funereal Soul (Inkvisiittori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 11.09.2007 14:17

Lainaus: Azrael

Uskoisin kuitenkin, että tuollaisestakin tilanteesta pääsisi eroon ilman, että tarvitsisi riistää toisen ihmisen henkeä.

Niinpä. Siihen minäkin tuossa tilanteessa pyrkisin.
Mutta toisaalta jos tilanne tulisi äkillisesti niin olisiko sitä refleksin omaisesti vaan ampunut? Vaikka ajattelee että toisella tapaa sen haluaisi hoitaa. Jos kerta kyse on itselle tärkeästä ihmisestä niin varmaan ampuisin, mutta sellaiseen paikkaan ettei tämä tyyppi sentään kuolisi..
Kirjoittanut: FilthyMannequin (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 20.10.2007 01:17
Itse en kyllä tiedä, että voisinko tappaa ketään, etes rakkaan ihmisen hengen puolustamiseksi.
Jos en tappais sitä joka uhkaa mun läheistä, mulle tulis hirveet omantunnon tuskat, koska olisin voinut ihan varmasti tehdä jotain. Vaikka ehkä se mun rakas ihminen tulis surulliseksi, kun joutuisin vankilaan. Koska Suomessahan ei vissiin saa ketään tappaa, edes puolustukseksi? Jos vaikka kadulla joku hyppää kimppuun ja sillä ois ase, niin sitä ei vissiin sais edes lyödä millään kättä pidemmällä (ei edes vaikka.......kaulimella xD). Anteeksi off töpikki...
Mut muuten oon aatellu monesti että voisinko tappaa ketään ja tulin siihen lopputulokseen, että voisin, jos tietäisin, etten jäis kiinni. Mut sit kun semmonen oikea tilanne oikeesti tulis eteen, että oon tappanu jonkun, en kyllä tiedä että mitä ajattelisin.
Kirjoittanut: darkAngel (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • • Muokkasi: darkAngel
  • Lähetetty: 20.10.2007 17:51

Lainaus: FilthyMannequin

oon aatellu monesti että voisinko tappaa ketään ja tulin siihen lopputulokseen, että voisin, jos tietäisin, etten jäis kiinni.

joskus se on juuri rikollisen oma omatunto joka "paljastaa" vaikka olisi miten huolellisesti tehty rikos. eli jos kykenet pitämään syyllisyydentuntosi kurissa niin et niin varmasti jää kiinni.
Kirjoittanut: Sather (Goottiprinsessa)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 08.03.2008 14:20
Oman tai todella läheisen ihmisen takia voisin joltain hengen ottaa, muutoin en.
Kirjoittanut: TyynePred (Nimetön)
  • Lähetetty: 20.10.2010 16:39

Lainaus: Fereyja

Entä jos teidän olisi pakko tehdä se?

Hyvä kysymys.. En itse tiedä pystyisinkö tappamaan ihmistä noin vain. Mutta jos olisi pakko, tai jos joku pakoittaisi. Tekisin sen, mutta jos se on joku hyvä ystävä tai joku perheen jäsen, kuolisin mieluummin itse, kuin tappaisin rakkaan ihmisen.
Kirjoittanut: AmeTethys (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 20.10.2010 19:03
Suomessahan on (minun käsitykseni mukaan) varsin harmillisesti laki niin, että jos joku hyökkää kimppuusi macheten kanssa ja sinä puolustaudut vaikka sitten sillä kaulimella aiheuttaen hyökkääjälle mustelman käsivarteen (iik), saatat hyvinkin saada rankemman rangaistuksen kuin hyökkääjä.
Aikoinaan yhteiskuntaopin opettajani totesi, että jos Suomessa aikoo tappaa jonkun, pitää juoda olut ja istua auton rattiin. Rattijuopot ilmeisesti pääsevät muheellisten laulujen maassamme varsin vähällä.

Esimerkkiin, jossa joku on aikeissa ampua lähimmäiseni, ja minulla olisi kädessäni ase, jolla voisin estää sen, luulen puhuvani rehellisesti sanomalla että ampuisin hyökkääjän. Vastaavassa tilanteessa ei ole tarpeeksi aikaa rationaalisiin päätöksiin, jossa mietin pystyisinkö elämään faktan kanssa että annoin lähimmäiseni kuolla, tai mitä seurauksia minulle tulee jos ammun hyökkääjän. Ainoa ajatukseni olisi ehtisinkö ampua ajoissa, ennen kuin hyökkääjä painaa liipaisimestaan. En ole harjoitellut ampumista, joten ampuisin vartaloon saadakseni mahdollisimman tarkan osuman.

Jos joku taas hyökkäisi pimeällä kujalla kimppuuni (tosin en tiedä missä joutuisin sellaiselle), yrittäisin ensin päästä pakoon. Seuraavaksi koettaisin puolustautua lamauttamalla, tyyliin potkaisemalla munille tai hieromalla hiekkaa silmiin.
Jos huomaisin että hyökkääjältä on pudonnut ase (oli se sitten pyssy tai veitsi tai whåtever), enkä vieläkään olisi päässyt pakenemaan, pyrkisin vapauttamaan itseni hyökkääjästä sillä kuitenkaan tappamatta hyökkääjää. Vaikka uskon että on olemassa ihmisiä joita ilman maailma olisi parempi paikka, uskon myös että kaikki tappaminen ja murhaaminen on tarpeetonta. Toki hyväksyn itsepuolustuksen seurauksena tapahtumat turmat, mutta minusta on tärkeää ymmärtää että kun tappaa ihmisen, ei tapa vain yhtä ihmistä vaan osia monista muista ihmisistä tämän mukana. Jokainen joka on menettänyt läheisen tuntee sen tyhjyyden minkä kuollut jättää.

Mitä olen monesti miettinyt on, että jos kimppuuni hyökkäisi jokin (anteeksi seuraava ilmaus, en oikein tiedä miten se pitäisi sanoa korrektisti kun tarkoitus on kuitenkin sama) vajakki, siis joku joka on ollut syntymästään asti hiukan erilainen kuin keskiverto kaduntallaaja. (Yläasteella kimppuuni kävi kahdesti sama vajakki, siitä pohdiskelu.) Vaikka tietäisin kuolevani ellen puolustaudu, en tiedä voisinko vahingoittaa jotakuta joka ei ole samalla tavalla tietoinen maailmasta kuin minä. Olisiko eri asia tappaa itsepuolustukseksi vajakki kuin monista ryöstöistä ja päällekarkauksista tuomittu rikollinen?
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 20.10.2010 21:10

Lainaus: AmeTethys

Olisiko eri asia tappaa itsepuolustukseksi vajakki kuin monista ryöstöistä ja päällekarkauksista tuomittu rikollinen?

Entä jos se monirikollinen on mielenterveyshäiriöinen? Esimerkiksi erilaiset paranoia-tilat voivat aiheuttaa väkivaltaista käytöstä. Tai entä jos joku yrittää ryöstää laukkusi koska on nälkäinen ja varastaa saadakseen rahaa ruokaan ja konflikti eskaloituu pelkästä laukun nappaamisesta kunnon tappeluksi? Entä jos rikollinen on rikollinen häneen kohdistuneen pitkäaikaisen hyväksykäytön ja väkivallan vuoksi? Kasvanut esimerkiksi väkivaltaisissa ja epätasapainoisissa oloissa?

En usko itse absoluuttiseen hyvyyteen/pahuuteen. Kaikkien moraalikoodistot eivät ole samanlaisia, en allekirjoita kaikkien toimia, tietyt asiat näen esimerkiksi tarpeettomana julmuutena tai muuten tuomittavina. Mutta en usko pahuuteen. Teot tai ihmiset sinällään eivät ole pahoja. Niillä on seurauksia, jotka saattavat olla neutraaleja, positiivisia tai negatiivisia näkövinkkelistä riippuen. Liitän uskon absoluuttiseen pahuuteen/hyvyyteen usein uskontoihin, vaikka tokihan tätä uskoa esiintyy paljon uskontojen ulkopuolellakin. Uskonnoissa se on ehkä vain helpommin nähtävissä.

Se että en usko pahuuteen ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö tietyt asiat minusta olisi ehdoton ei. Tappaminen (myös kuolemantuomio, jota kaikki jostain minulle epäselvästä syystä eivät näe tappamisena), väkivalta ja muut eivät ole mielestäni hyväksyttäviä asioita. Ne ovat "pahoja" ehkä lainopillisessa mielessä, mutta eivät sellaisena luita ja ytimiä myöten riipivässä abstraktissa mielessä.

Ymmärrän väkivallan itsepuolustukseksi. Ja joissain tapauksissa minunkin on myönnettävä, että "minä tai tuo" -tilanne voi tosissaan johtaa ns. pakkotappoon. Ja on tapauksia joissa myös minä ihmettelen suomalaisen oikeusjärjestelmän käsitystä hätävarjelun liioittelusta. Onhan se ihan järkevä pykälä, mutta käytännössä johtaa valitettavan usein uhrin rankaisemiseen.

En voisi kuvitella tappavani tai edes käyttäväni väkivaltaa kuin ääritilanteissa puolustukseksi. (Itse- tai läheisten.) Toivon etten koskaan joudu tuollaisiin tilanteisiin. Ihan jo senkin takia toisaalta, että olen fyysisesti aika hyödytön. En osaa taktiikoita, ei ole fyysistä voimaa ja sitä rataa. Ehkä joku itsepuolustuskurssi olisi kiva käydä, kun se nyt ei ihan mahdoton skenaario ole saada jotain kimppuunsa illalla, vaikka lähinnä keskustassa liikunkin. Eipä ne keskustojenkaan raiskausluvut nättejä ole.

Jos syystä tai toisesta joutuisin tappamaan jonkun tai aiheuttaisin edes pysyviä vammoja tai jotain, niin en tiedä miten eläisin itseni kanssa. Minulla on vähän yliaktiivinen syyllisyydentunto muutenkin. Vaikka miten tappaisin jonkun itsepuolustukseksi, en usko että tulisin koskaan pääsemään asiasta yli. Normaaliin elämään palaaminen tulisi olemaan melkoista kidutusta.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit