Warning: Use of undefined constant default_charset - assumed 'default_charset' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/kuopassa/public_html/keskustelu/index.php on line 3
Tappaminen. - Sivu 6

Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Tappaminen.

Kirjoittanut: byron (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: byron
  • Lähetetty: 02.11.2010 09:38
Pitää tähänkin mielipiteeni lätkäistä, kun armeija-keskustelussa tuntuu olevan kiivasta keskustelua aika paljolti tappamisesta.

Itse en tappamista hyväksy. Mutta mitäpä se minun mielipiteeni tai asenne mitään muuttaa, kuin ainoastaan omien tekojeni seurauksia. Ei se maailmaa paranna. Eikä sitä koskaan tiedä jos joutuukin yllättäen tilanteeseen, jolloin pitää valita tappaako vai kuoleeko. Aika epätodennäköinen tilanne, muttei sitä koskaan tiedä. Mutta en sellaisia suuremmin pohdiskele, kun sitten kun tilanne koittaa, niin sitten tekee sen päätöksen kuitenkin.
Meissä kaikissa on toki olemassa verenhimoinen puoli, ja se puoli joka haluaa satuttaa muita (syystä tai toisesta), mutta se onkin se kamppailu, että oppii hyväksymään sen puolen itsessään, muttei toteuta sitä puolta.

Mutta valitettavasti (niille jotka eivät pääse ylitse siitä että joku ajattelee näin), on vähän tuota buddhalaismentaliteettia mulla, etten edes kärpäsiä tapa. Ei niinkään sen karman takia, vaan ihan koska kunnioitan elämää, ja tarkoituksellinen tappaminen on turhaa, hyödytöntä ja siitä kärsii loppujen lopuksi itse.

Näin Nyt on mielipide ilmaistu.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.11.2010 11:50

Lainaus: kuopassa

Tottahan toki se ottaisi tattiin pahasti. Ihan samaan tapaan kuin ketä tahansa muuta. En ole kuitenkaan joutumassa sellaiseen tilanteeseen, joten no problem.

Ja sitten se sanoo muita sinisilmäisiksi

Elinkautiseen vankeusrangaistukseen tuomitut henkilöt olisivat sen rajan toisella puolella. Minä voin määritellä rajan jos te muut ette osaa.

Otat juhannuksena muutaman absinttihuikan liikaa ja filmi menee poikki. Aamulla heräät siihen että vieraasi ovat hengettöminä ja itse olet yltä päältä veressä, vieressäsi vajasta kaivettu vesuri joka on ilmeisestikin heilunut vieraidesi nukkuessa. Ruumiita on sen verran että teosta odottaa varmasti elinkautinen eli sinun oikeusfantasiassa kuolemantuomio. Ilmoittaudutko poliisille ja varmaan kuolemaan vai lähdetkö pakomatkalle jonka myötä joudut ennen pitkää tekemään valinnan sen välillä tapatko muita suojellaksesi itseäsi lain kouralta.

Elinkautisella ruumiit jäävät niihin kavereihisi, kuolemantuomion pelossa niitä tulee todennäköisesti lisää. Toki tilanne on erittäin harvinainen, mutta psykoosi voi iskeä ihan alkoholin vaikutuksesta tahi ilman. Tuskin kukaan kaverinsa ryyppyiltana surmannut on ajatellut ryhtyä tappajaksi.

En itse asiassa ole pommittamassa ketään. Minua ei vain kiinnosta. Pitäisikö täällä lintukodossa murehtia kaikesta siitä pahasta, jota maailmalla tapahtuu? Tai pitäisikö olla huono omatunto siitä kun tämä maa ei ole yhtä huonossa jamassa kuin jokin huonossa jamassa oleva maa? Mielestäni nämä terroristit saavat pommittaa toisiaan kotiseudullaan ihan sydämensä kyllyydestä. Ei ole minun asiani mennä estämään heikäläisten mielitekoja vaikka "sivistynyt länsimainen mies" olenkin.

En minäkään hyväksy mitään valkoisen miehen taakkaa ja syyllisyydentuntoa siksi että olen sattunut syntymään tiettyyn maanosaan tietyn värisenä, mutta länsimaiden vaikutusta Lähi-idän ja Afrikan kriisien syntymiseen on silti naurettavaa yrittää kiistää. Lähi-idässä tuskin kukaan pommittelisi ketään tänäpäivänä elleivät USA ja Israel olisi päättäneet perustaa valitun kansan valtiota väkivalloin keskelle kyseistä hietikkoa. Tästä on noin 60 vuotta enkä näe mitään perusteita sille miksei vastaavaa voisi tapahtua ihan missä tahansa, joten tuollainen "ei käy mulle" -ajattelu on hieman absurdia. Todennäköisesti ei käykään, mutta en siltikään osaa ajatella siihen joutuneita ihmisiä vain "niinä" jotka "saavat pommittaa" toisiaan miten lystäävät. Ovatko myös IRA:n ja ETA:n terrori-iskut sinusta ok, tai pienemmässä mittakaavassa esim. pride-paraatiin hyökkääminen Helsingissä viime kesänä?

Lainaus: ArkkiLuopioX

Jos kerran Suomen esim. täytyy sotia jossain Afganistanissa niin miksi ei sitten lähetetä sinne näitä tappajia hoitamaan taisteluja.

Koska psyykkisesti sairaat eivät varmaan ole niitä parhaita sotilaita, ja aiemman esimerkin mukainen kännisurmaaja tuskin on hirveän motivoitunut tappamaan uudelleen. En lähtisi jakamaan kuolemantuomioita tai lähettämään ihmisiä sotatantereille siksi, että häviävän pieni promillen murto-osa ihmisistä on joitain Pekka-Ericejä joista on oikeasti hienoa tappaa. Enemmän siinä kuolee syyttömiä kuin oikeasti muille äärimmäisen vaarallisia yksilöitä.

T. Hippi

Edit: Äh, turhat naljailut pois. Mukavaa että täällä saa välillä keskustelua muustakin kuin kengistä ja meikeistä
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 03.11.2010 00:23

Lainaus: Nordis

Otat juhannuksena muutaman absinttihuikan liikaa ja filmi menee poikki. Aamulla heräät siihen että vieraasi ovat hengettöminä ja itse olet yltä päältä veressä, vieressäsi vajasta kaivettu vesuri joka on ilmeisestikin heilunut vieraidesi nukkuessa. Ruumiita on sen verran että teosta odottaa varmasti elinkautinen eli sinun oikeusfantasiassa kuolemantuomio. Ilmoittaudutko poliisille ja varmaan kuolemaan vai lähdetkö pakomatkalle jonka myötä joudut ennen pitkää tekemään valinnan sen välillä tapatko muita suojellaksesi itseäsi lain kouralta.

Tämä tuo uutta vinkkeliä keskusteluun, joten vastaan tähän. Jos olisi sellainen tilanne, jossa joisin absinttia ja tuollaista sattuisi, ilmoittaisin asiasta virkavallalle ja tekisin kaikkeni sen eteen, että verityön tekijä löytyisi. Pollareilla on pelit ja vehkeet tilanteen kartoittamiseksi. Luotan siihen, että oikeus toteutuu. Mikäli en olisi surmannut niitä henkilöitä ja todisteet silti osoittaisivat muuta, olisin vaarassa menettää henkeni. Silloin se toki ottaisi aivoon, mutta ei tietenkään kovin pitkään... Kokemani kuolemanrangaistus saattaisi myöhemmin selvitä ja kohtaloni auttaisi kehittämään rikosteknistä työtä, jolla voitaisiin toivottavasti estää samanlaisen virheen toistumasta. Jos minä olisin ollut se vesuri-Pete, joka tappoi ne henkilöt, olisin tehnyt veriteon jostain hyvästä syystä ja tietoisena saamastani rangaistuksesta enkä kokisi tekoani hävettäväksi tai paheksuttavaksi asiaksi.

Lähi-idässä tuskin kukaan pommittelisi ketään tänäpäivänä elleivät USA ja Israel olisi päättäneet perustaa valitun kansan valtiota väkivalloin keskelle kyseistä hietikkoa.

Juutalaisten maahan se historiallisesti on ollut, joten no problem. Modernin ajan Israel on brittien myötävaikutuksella rakennettu, joten jos he ovat ongelman luoneet, he sen myös korjaavat. Ei siihen minua eikä Nordista tarvita.

Lähi-idän ja Afrikan kriisien syntymiseen on silti naurettavaa yrittää kiistää.

Kukaan meistä ei ole minkäänlaista kriisiä siellä aiheuttanut, joten pystyn hyvin kiistämään tällaiset syytökset. Jos tämä on amerikkalaisten tai englantilaisten projekti, he vastaavat siitä... Tai jos kovasti haluat sitä kollektiivista vastuuta langettaa eri alueiden ihmisten hartioille, kuten meille suomalaisille jonkun Israelin miehitysvyöhykkeen syntymisen, yleistänet kai samaan tapaan vastavuoroisesti kaikki Länsi-Idän asukkaat vastuullisiksi terroriteoista länsimaista kulttuuria kohtaan? Kaikki afrikkalaiset ovat vastuussa 60 vuoden ajan lähetettyjen kehitysaputukien käyttämisestä asehankintoihin?
  • Lähetetty: 06.11.2010 15:55

Kokemani kuolemanrangaistus saattaisi myöhemmin selvitä ja kohtaloni auttaisi kehittämään rikosteknistä työtä, jolla voitaisiin toivottavasti estää samanlaisen virheen toistumasta. Jos minä olisin ollut se vesuri-Pete, joka tappoi ne henkilöt, olisin tehnyt veriteon jostain hyvästä syystä ja tietoisena saamastani rangaistuksesta enkä kokisi tekoani hävettäväksi tai paheksuttavaksi asiaksi.

Njoo, minusta on ainakin aika karu ajatus että yhteiskuntaa tai oikeusjärjestelmää kehitettäisiin opettelemalla asioita kantapään kautta ja tehtailemalla samalla syyttömiä ihmisuhreja. Täytäntöön pannun elinkautisen voi keskeyttää ja yrittää hyvittää, tapahtunutta teloitusta taas ei. Yleensä noille kännisurmille ei myöskään löydy kauhean perusteltuja syitä, joten voi olla että yhtä ja toistakin Vesuri-Peteä on harmittanut seuraavana aamuna. Esimerkkinä tästä vaikka se tapaus, jossa tyyppi puukotti kaverinsa kun heille tuli riitaa siitä kummalla on hienompi t-paita. Tämä siis vuoden-parin takaa, Google ei löytänyt äkkiseltään enää mitään koko jutusta. Tokihan toisilla on paljon suurempi riski ryhtyä veritekoihin kuin toisilla, esim. psyykkisten häiriöiden vuoksi, kun taas toisilla se on tarkasti harkittua ja varsin perusteltua ainakin henkilökohtaisella tasolla. Pitäisin silti fiksumpana että tekoja pyrittäisiin ennaltaehkäisemään riittävällä psyykkisellä hoidolla ja yleisellä yhteiskunnan parantamisella sen sijaan että tappamisesta rangaistaisiin jälkikäteen tappamalla vielä vähän lisää. Ei varmaan tarvitse esittää sitä "onko se muka toiminut Jenkeissä" -argumenttia tässä Tappamisoikeuden myöntäminen valtiolle on muutenkin aika riskaabelia, sillä sen käyttö voi lähtä lapasesta hyvin helposti kuten Kiinassa ja Kauko- tai Lähi-idässä on tapahtunut.

Kukaan meistä ei ole minkäänlaista kriisiä siellä aiheuttanut, joten pystyn hyvin kiistämään tällaiset syytökset.

Ei se ollut mikään syytös, vaan toteamus että ongelma ei ole lähtöisin siitä että paikalliset olisivat jotenkin verenhimoisia ja yksinkertaisia kuten usein tunnutaan ajattelevan. Kuten aiemmin sanoin, en todellakaan hyväksy tai kannata jotain myyttistä valkoisen miehen syyllisyyttä ja "suomalaista tervaa orjakaleereissa" -sössötystä. Yksilöinä ihmiset ovat valintansa tehneet ja niin me tulemme aina myös tekemään, vaikka yleistäminen heimo-, valtio-, tai jopa rotutasolle on joidenkin mielestä jotenkin perusteltua. Mutta en edellenkään käsitä, että miksi itsemurhaiskut ovat "ihan sama" silloin kun ne tapahtuvat Lähi-idässä, mutta sitten länsimaissa tapahtuessaan ne ovat enemmän tuomittavia. Määritteleekö muutaman tuhannen kilometrin välimatka sen, kenen hengellä on väliä ja kenen taas ei? Vai johtuuko se kulttuurien tai uskontojen eroista, ne ketkä eivät ole "meitä" saavat lahdata toisiaan niin kauan kunhan pysyvät omissa piireissään? Tästä päästään taas tuohon IRA-ETA -kysymykseen johon odottelen vastausta. Onko sillä väliä jos saman länsimaisen kulttuurin edustajat pommittavat toisiaan, jos se kerran on Lähi-idässäkin ihan yks hailee?

Jos tämä on amerikkalaisten tai englantilaisten projekti, he vastaavat siitä...

Vaikkei vastuu meille kuulukaan, niin kyseisten maiden hallitusten perseilyt ovat silti kaikkien länsimaiden taakkana. Miksi me muuten ylipäätänsä välittäisimme New Yorkin tai Lontoon terrori-iskuista, eihän kumpikaan meistä ole jenkki tai britti. Molemmat maat ovat sodassa Afganistania vastaan, joten onko tuo ihme että siviilejä kaatuu molemmilla rintamilla. Sitä, miksi se sitten haittaa toisessa päässä enemmän kuin toisessa sietäisi jokaisen pohtia henkilökohtaisella tasolla.

Seuraavaksi sitten voitaisiinkin foliohattuilla noista iskuista
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 07.11.2010 02:55

Lainaus: BronzeRain

Kiduttamista en hyväksyisi. Miksi se olisi tarpeen? Siinä on mahdollisuus aiheuttaa elinikäisiä traumoja syyttömille. Sitten taas toisaalta, jos syyllisyydestä ollaan varmoja ja rikos on riittävän paha, miksei samantien anneta piikkiä, miksi nähdä se kiduttamisen vaiva?

Siinä tuomiossa pitää vain olla todella varma, eikä jenkkilän malliin todennäköisyydellä.

Ei tämäkään systeemi oikein reilu ole, kun saa tappaa puolentusinaa ihmistä ja jokaisesta saa tuomion. yksi tappo vielä menee vahingosta, mutta siitäkin sietää istua. hätävarjelu erikseen. jos alkaa ruumiita kertyä kaksi tai useampi niin alkaa olemaan peli selvä.
  • Lähetetty: 07.11.2010 05:11

Täytäntöön pannun elinkautisen voi keskeyttää ja yrittää hyvittää, tapahtunutta teloitusta taas ei.

Virheellisesti tapahtuneen kuolemanrangaistuksen voi toki hyvittää julkisella kunnianpalautuksella ja antamalla rahaa omaisille. Sama juttu kuin elinkautisvangin kohdalla, paitsi kuolemaan tuomittu ei ole elossa ja elinkautiseen tuomittu on.

Yleensä noille kännisurmille ei myöskään löydy kauhean perusteltuja syitä, joten voi olla että yhtä ja toistakin Vesuri-Peteä on harmittanut seuraavana aamuna.

Humalassa tehty kännisurma yhtä paha teko kuin selvin päin tehty. Vaikka tekijää kuinka harmittaisi tai vaikka kuinka kovassa humalassa tekijä oli, sen ei pitäisi vaikuttaa teon rangaistavuuteen.

Ei varmaan tarvitse esittää sitä "onko se muka toiminut Jenkeissä" -argumenttia tässä

Minun mielestäni toimii erittäin hyvin se jos tappaja on tapettu. Eli jos murhamies terminoidaan sillä tavalla, että häneltä elintoiminnot sammuvat lopullisesti, systeemi toimii.

Määritteleekö muutaman tuhannen kilometrin välimatka sen, kenen hengellä on väliä ja kenen taas ei?

Juu, välimatka voi olla yksi hyvä määrittelemisen väline. Kotimaani kansalaiset ovat minulle tärkeämpiä kuin esimerkiksi Kiinassa asuvat ihmiset. Ehkä se johtuu siitä kun minulla ja muilla suomalaisilla on niin paljon yhteistä. Minulla ja englantilaisellakin on paljon enemmän yhteistä kuin minulla ja kiinalaisella. Jos välimatkalla ei olisi merkitystä ihmisten välisessä toiminnassa, eihän maiden välillä olisi rajojakaan... Silloin olisimme enemmänkin toistemme klooneja vailla niitä asioita, jotka tekevät meistä suomalaisia tai jotka tekevät kiinalaisista kiinalaisia.

Mutta en edellenkään käsitä, että miksi itsemurhaiskut ovat "ihan sama" silloin kun ne tapahtuvat Lähi-idässä, mutta sitten länsimaissa tapahtuessaan ne ovat enemmän tuomittavia.

Samaan tapaan itämaissa itämaiset ihmiset kokevat heidän maissaan tapahtuvat välikohtaukset enemmän tuomittaviksi kuin länsimaissa tapahtuvat. Ehkä käsität jos kysyn sinulta kumpi hätkähdyttäisi sinua enemmän: se, että naulapommi räjähtäisi metrin päässä silmiesi edessä vai tuhansien kilometrien päässä kirgisialaisella pellolla?

Onko sillä väliä jos saman länsimaisen kulttuurin edustajat pommittavat toisiaan, jos se kerran on Lähi-idässäkin ihan yks hailee?

Jos länsimaiset kansalaiset tekevät terroritekoja länsimaita vastaan, heitä tulee kohdella terroristien tapaan.
Kirjoittanut: mlrd (Aktiivi)
  • Lähetetty: 07.11.2010 23:06
Kuopassa, sulla on aika yksioikoinen maailmankuva.

Olen samaa mieltä tuosta ettei tappoa korvata rahalla, oli se oikeuslaitoksen vahinko tai humalaisen hetkellinen pimentyminen. (Toisaalta oikeuslaitos ei voi tehdä tappoa, se voi olla vain murha jos väärä ihminen kuolee)

Siltikin kuolemantuomio olisi paikallaan niiden kohdalla jotka tappavat jatkuvalla syötöllä. Tai murhaavat erityisen julmalla tavalla.

Sinänsä kieroa, mutta harkittu murha on pienempi paha kuin tappo, siinä kun on selvä harkinta takana eikä mitään "tosta lähtee seuraava" mielenvikaisuutta.
  • Lähetetty: 08.11.2010 13:48

Virheellisesti tapahtuneen kuolemanrangaistuksen voi toki hyvittää julkisella kunnianpalautuksella ja antamalla rahaa omaisille. Sama juttu kuin elinkautisvangin kohdalla, paitsi kuolemaan tuomittu ei ole elossa ja elinkautiseen tuomittu on.

Huh hah. Samalla logiikalla henkirikos voitaisiin hyvittää maksamalla uhrin omaisille. Kummassakin tapauksessa on kuollut syytön ihminen.

Humalassa tehty kännisurma yhtä paha teko kuin selvin päin tehty. Vaikka tekijää kuinka harmittaisi tai vaikka kuinka kovassa humalassa tekijä oli, sen ei pitäisi vaikuttaa teon rangaistavuuteen.

Esa-pekka 17v saa tarpeekseen ja pistää häntä kymmenen vuotta koulukiusannutta Jaria turpaan kohtalokkain seurauksin, tarkoituksenaan antaa opetus eikä suinkaan tappaa. Pertti 21v toteuttaa pitkäaikaisen ja huolella suunnitellun fantasiansa ja avaa tulen koulussa, tappaen 12. Sama rangaistus? Kuka sitten arpoo oliko jokin yliajo tahallinen vai tahaton, panoksena ihmishenki? Siitä tosin olen samaa mieltä, että humalatilalla ei sietäisi olla mitään vaikutusta rangaistukseen. Murhalla, tapolla ja kuolemantuottamuksella on kuitenkin eroa.

Minun mielestäni toimii erittäin hyvin se jos tappaja on tapettu. Eli jos murhamies terminoidaan sillä tavalla, että häneltä elintoiminnot sammuvat lopullisesti, systeemi toimii.

Miksi Yhdysvalloissa sitten tapahtuu niin valtavasti henkirikoksia, eikö tuolla teloitusmäärällä ja kuolemanrangaistuken pelotteella pitäisi olla saavutettu jo murhista vapaa Shangri-La?

Juu, välimatka voi olla yksi hyvä määrittelemisen väline. Kotimaani kansalaiset ovat minulle tärkeämpiä kuin esimerkiksi Kiinassa asuvat ihmiset. Ehkä se johtuu siitä kun minulla ja muilla suomalaisilla on niin paljon yhteistä. Minulla ja englantilaisellakin on paljon enemmän yhteistä kuin minulla ja kiinalaisella. Jos välimatkalla ei olisi merkitystä ihmisten välisessä toiminnassa, eihän maiden välillä olisi rajojakaan... Silloin olisimme enemmänkin toistemme klooneja vailla niitä asioita, jotka tekevät meistä suomalaisia tai jotka tekevät kiinalaisista kiinalaisia.

Suomalaiset ja Kiinalaiset ovat housuissas. Minä ainakin määrittelen ihmiset henkilöinä heidän ominaisuuksiensa mukaan, en maantieteellisen sijainnin perusteella. Joku sauna ja Koskenkorva ovat aika heikko peruste luoda jotain "Me Suomalaiset" -kansallishenkeä, ainakaan minä en tunne minkäänlaista henkistä yhteyttä valtaosaan tämän läntin asukkaista vaikka jokainen meistä aika ajoin kiukaan vieressä ähiseekin. Jos minun pitäisi valita pitääkö henkensä suomalainen, ranskalainen vai taiwanilainen, olisi kansallisuus tasan varmasti viimeinen asia jonka perusteella tuota lähtisin ratkomaan. Maiden rajat taas eivät liity millään muotoa välimatkoihin, vaan siihen että halutaan pitää ne omasta mielestä huonommat yksilöt siellä rajan toisella puolella.

Ehkä käsität jos kysyn sinulta kumpi hätkähdyttäisi sinua enemmän: se, että naulapommi räjähtäisi metrin päässä silmiesi edessä vai tuhansien kilometrien päässä kirgisialaisella pellolla?

Luonnollisestikin ensimmäinen, sillä sillä olisi suora vaikutus minuun. Jos naulapommi puolestaan räjähtäisi pellolla Yli-Iissä, jossa en ole koskaan käynyt ja josta en tunne ketään, sillä olisi minulle ihan yhtä paljon merkitystä kuin sillä kirgisian pellolla räjähtävällä kappaleella. Molemmat olisivat joka tapauksessa yhtä tuomittavia, mutta tuossa tapauksessa ne myös koskettaisivat aivan yhtä paljon / vähän. Luonnollisesti kotimaan tapaukseen kiinnittäisi enemmän huomiota valtavan mediahässäkän vuoksi.

Jos länsimaiset kansalaiset tekevät terroritekoja länsimaita vastaan, heitä tulee kohdella terroristien tapaan.

Jos länsimainen iskee vaikka Bangkokiin mutta tappaa turistien sijaan vain paikallisia, onko se vähemmän tuomittavaa kuin se, että myös turisteja, ehkä jopa suomalaisia, pääsisi hengestään?

Edit: Kohta me ollaan varmaan kaikki lentokieltolistalla...
  • Lähetetty: 09.11.2010 07:22

Lainaus: mlrd

Kuopassa, sulla on aika yksioikoinen maailmankuva.

Itse asiassa se on äärimmäisen monioikoinen vaikka yksioikoiselta vaikuttaisikin. Se data, jota runoilen tähän, on prosessoitu aika tehokkailla aivoilla (minun) ja vieläpä sillä lailla, että voin myöhemmin tehdä esim. maailmankuvaan korjauksia jos tilanne vaatii.

Samalla logiikalla henkirikos voitaisiin hyvittää maksamalla uhrin omaisille. Kummassakin tapauksessa on kuollut syytön ihminen.

Tämä ei ole ihan sama asia, koska sinun logiikalla ajateltuna henkirikollinen voi tieten tahtoen panna porukkaa kylmäksi jos hänellä riittää siihen tuohta. Syytön ihminen on toki edelleen kuollut kummassakin tapauksessa.

Esa-pekka 17v saa tarpeekseen ja pistää häntä kymmenen vuotta koulukiusannutta Jaria turpaan kohtalokkain seurauksin, tarkoituksenaan antaa opetus eikä suinkaan tappaa. Pertti 21v toteuttaa pitkäaikaisen ja huolella suunnitellun fantasiansa ja avaa tulen koulussa, tappaen 12. Sama rangaistus?

Ei tietenkään. Tiedostan hyvin, ettei vahinko ja tahallinen teko voi olla rangaistavuudeltaan samaa luokkaa. Punainen lanka on siis se, että jos Pertti tahallaan puukottaa sitä koulukiusaajaa selvin päin, hän saa saman rangaistuksen kuin Esa-pekka, joka tässä skenaariossa puukotti humalassa, mutta tahallisesti. Mitä ajattelet tästä?

Miksi Yhdysvalloissa sitten tapahtuu niin valtavasti henkirikoksia, eikö tuolla teloitusmäärällä ja kuolemanrangaistuken pelotteella pitäisi olla saavutettu jo murhista vapaa Shangri-La?

En tiedä. Ehkä se johtuu huumausaineiden ja päihteiden, mielenterveydellisten ja sosiaalisten ongelmien jne. vaikutuksesta. Tästäkin löytyy se punainen lanka: takaan ja alleviivaan, ettei yksikään niistä henkirikoksista, jotka ovat tapahtuneet kuolemaan tuomitun henkilön vangitsemisen ja tuomitsemin jälkeen, ole ainakaan sen kuolemantuomioprosessin läpikäyneen henkilön suorittamia.

Jos minun pitäisi valita pitääkö henkensä suomalainen, ranskalainen vai taiwanilainen, olisi kansallisuus tasan varmasti viimeinen asia jonka perusteella tuota lähtisin ratkomaan.

En kai minäkään aina kansallisuuden perusteella tekisi valintaani. Tekisin sen kuitenkin välimatkan tai muiden keinojen, kuten minua ja valittavaa henkilöä yhdistävien asioiden, perusteella. Jos olisin asunut koko ikäni Taiwanissa ja minun pitäisi valita, pitääkö henkensä joku suomalainen, ranskalainen tai taiwanilainen, valitsisin todennäköisesti jonkun taiwanilaisen naapurista. En varmaan sellaisessa tilanteessa edes miettisi ketään ranskalaista, ellei se joku ranskalainen olisi lähellä. Jos se joku ranskalainen olisi tuhansien kilometrien päässä, en varmaan edes älyäisi ajatella häntä.

Luonnollisesti kotimaan tapaukseen kiinnittäisi enemmän huomiota valtavan mediahässäkän vuoksi.

Etkä vain sen takia, vaan myös siksi, että olet (oletan niin) kasvanut tässä maassa ja ns. kasvattanut juuresi siihen. Suomalaisena kauhistelisit sitä miten joku viitsii lähteä kylille pommin kanssa vaikka iskijä tietää hyvin, että siihen ja siihen aikaan liikenteessä on paljon koululaisia. Ihmettelisit ehkä myös miten tekijä älysi hakea K-kaupan teholannoitetta ja Rautiasta naulapaketin vaikka Rautian hinnat ovat tunnetusti niin kiskurimaiset. Saattaisit miettiä myös mikä on tekijän motiivi, olisiko taas koulukiusaaminen? Eihän täällä kukaan esimerkiksi uskontonsa sanelemana itseään kosauta seinille. Joitakin tällaisia juttuja miettisit. Pähkäilisit Suomessa tapahtunutta iskua paljon enemmän kuin samanlaista iskua jossain kaukana paikassa, josta et tiedä paljon mitään.

Jos länsimainen iskee vaikka Bangkokiin mutta tappaa turistien sijaan vain paikallisia, onko se vähemmän tuomittavaa kuin se, että myös turisteja, ehkä jopa suomalaisia, pääsisi hengestään?

Nöf, nöf. Olisi pitänyt vastata aikaisemmin tyhjentävämmin niin et voisi iskeä tällaisella kysymyksellä. Eli:

Jos länsimaiset kansalaiset tai muiden maiden kansalaiset tekevät terroritekoja länsimaita tai muita maita vastaan, heitä tulee kohdella terroristien tapaan.
  • Lähetetty: 09.11.2010 09:46

Tämä ei ole ihan sama asia, koska sinun logiikalla ajateltuna henkirikollinen voi tieten tahtoen panna porukkaa kylmäksi jos hänellä riittää siihen tuohta. Syytön ihminen on toki edelleen kuollut kummassakin tapauksessa.

Monta henkilöä valtiolla olisi sitten oikeus laittaa kylmäksi, jos ajan mittaan selviäisikin uusia seikkoja joiden perusteella päästäisiin aina sen oikeaksi luullun murhaajan jäljille? Tuohesta se tuskin ainakaan jäisi kiinni.

Ei tietenkään. Tiedostan hyvin, ettei vahinko ja tahallinen teko voi olla rangaistavuudeltaan samaa luokkaa. Punainen lanka on siis se, että jos Pertti tahallaan puukottaa sitä koulukiusaajaa selvin päin, hän saa saman rangaistuksen kuin Esa-pekka, joka tässä skenaariossa puukotti humalassa, mutta tahallisesti. Mitä ajattelet tästä?

Ihan oikein, jos molemmilla on sama tausta eli heidät on provosoitu tekoon pitkällisen henkisen väkivallan kautta. Jos Pertti, kännissä tai ei, puukottaisi kyseisen tyypin kioskijonossa siksi ettei tämä ottanut lihapiirakkaansa sinappia, puuttuisi häneltä luonnollisesti samat lieventävät asianhaarat kuin piinatulta Esa-Pekalta. Molemmilla olisi tosin ollut matkassaan se puukko joka ainakin minun oikeustajun mukaan viittaa siihen että tarkoitus on ollut päästää toinen hengestään eikä vain huitaista nenää poskelle.

En tiedä. Ehkä se johtuu huumausaineiden ja päihteiden, mielenterveydellisten ja sosiaalisten ongelmien jne. vaikutuksesta. Tästäkin löytyy se punainen lanka: takaan ja alleviivaan, ettei yksikään niistä henkirikoksista, jotka ovat tapahtuneet kuolemaan tuomitun henkilön vangitsemisen ja tuomitsemin jälkeen, ole ainakaan sen kuolemantuomioprosessin läpikäyneen henkilön suorittamia.

No ei varmaan, mutta sen sijaan että ylläpidetään valtiollista tappokoneistoa olisi ehkä fiksumpaa korjata niitä syitä joiden vuoksi ihmiset ajautuvat tilanteisiin joissa pistoolit laulaa ja puukot heiluu. Nolla ruumista on aina parempi kuin kaksi ruumista. En usko, että USA:n henkirikosten määrä muuttuisi yhtään mihinkään vaikka kuolemanrangaistus poistettaisiin juuri nyt.

En kai minäkään aina kansallisuuden perusteella tekisi valintaani. Tekisin sen kuitenkin välimatkan tai muiden keinojen, kuten minua ja valittavaa henkilöä yhdistävien asioiden, perusteella.

Tuo ajatusleikki jätti aika paljon arvailujen varaan, kuten esim. tuon välimatkan. Miulla oli päässä visio, jossa kaikki henkilöt olivat samassa huoneessa. Tällöin henkilöiden kanssa joutuisi olemaan kasvotusten, joten kyseessä ei olisi kukaan satunnainen tyyppi jossakin kaukana. Asiaan vaikuttaa myös aika paljon se, saako henkilöitä kuulustella saadakseen selville heidän taustansa, perhesuhteensa jne. Joka tapauksessa pidän tehtävää täysin mahdottomana.

Etkä vain sen takia, vaan myös siksi, että olet (oletan niin) kasvanut tässä maassa ja ns. kasvattanut juuresi siihen. Suomalaisena kauhistelisit sitä miten joku viitsii lähteä kylille pommin kanssa vaikka iskijä tietää hyvin, että siihen ja siihen aikaan liikenteessä on paljon koululaisia....
...
Pähkäilisit Suomessa tapahtunutta iskua paljon enemmän kuin samanlaista iskua jossain kaukana paikassa, josta et tiedä paljon mitään.

Pointtina oli se, että en tiedä myöskään siitä Yli-Iistä yhtään mitään vaan kuvittelen kyseisen paikan pellot aivan samalla tavalla kuin Kirgisiankin vastaavat. Asiaan vaikuttaa aika paljon myös se, onko uhreja 1 vai 20. Toki tuo vaikuttaa sitä enemmän mitä enemmän itsellä on kosketuspintaa tapahtumapaikkaan: Lontoon iskut järkyttivät aikoinaan luonnollisesti enemmän kuin Balin vastaavat, sillä Bali ei sanonut minulle yhtään mitään siinä missä Lontoon katukuva oli tuttu niin sarjoista, leffoista kuin koulukirjoistakin, vaikken ollut siellä itse silloin vielä käynytkään. Nyt kun olen tutustunut lomia suunnitellessa Baliin, järkyttävät siellä tapahtuneet iskut postuumisti vähintään yhtä paljon. Alkuperäinen pointti oli kuitenkin se, että iskut ovat aina ihan yhtä tuomittavia tapahtumapaikasta riippumatta, eikä minulta mitenkään luonnistu tuollainen "antaa pommitella toisiaan" -ajattelu. Samalla pallolla täällä kuitenkin hääritään, ja samanlaisia ihmisiä iloineen ja suruineen siellä Kabulissakin pyörii arkensa keskellä.

Jos länsimaiset kansalaiset tai muiden maiden kansalaiset tekevät terroritekoja länsimaita tai muita maita vastaan, heitä tulee kohdella terroristien tapaan.

Tämä selviö. Näin aiheen vierestä, mutta ihmeen paljon tuota IRA:n taistelua tunnutaan kuitenkin maailmalla romantisoivan, verrattuna esim. Palestiinan vastaavaan. Kai se on sitä kaksinaismoralismia
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 04.01.2022 03:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 501 henkeä!
Järjestä treffit