Gootti.net

Gootin Ruokaa

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • • Muokkasi: Giffirt
  • Lähetetty: 29.09.2012 08:45

Lainaus: Vega

Mahtaisikohan jollakulla muuten olla jotakin niksiä, jolla saada munat pois ruokavaliosta

Itse en ole vegaani, mutta moni tuttu on ihan ilman ongelmia saanut jätettyä kananmunat pois ruokavaliostaan. Korvaavat leivonnassa kananmunan usein esimerkiksi soijajogurtilla. Itselläni ei käytännössä ole kokemusta siitä miten homma toimii, mutta todella hyviä niiden leivonnaisista ainakin tulee.
Osaavampia ohjeita esim vegaaniliiton sivuilta.

Suosittelen Chocochili-ruokablogia. Vegaaninen ruokablogi, mutta ainakin itse olen kasvispainotteisena sekasyöjänä tykännyt älyttömästi monista noista resepteista.
Kirjoittanut: Embize (Jäsen)
  • Lähetetty: 17.11.2012 19:41
Onko kellään kokemusta seitankinkusta?
Minkälainen on valmistaa? Siis kuinka helppoa vai vaikeaa?
Olen ajatellut jouluna kokeilla tehdä sitä. Ymmärtääkseni monet pitävät siitä, mutta ajattelin vielä täällä kysellä.
On pitänyt jo aiemmin kokeilla sitä, mutta on vaan jäänyt tekemättä.

Sitten ihan toiseen aiheeseen.
Olen hulluna thaimaalaiseen ruokaan ja erityisesti suosikkeihini kuuluu kookosmaito. Se on vaan niin hyvää!
Tykkään paistaa pakastevihanneksia ja katkarapuja, pistää sinne ananaksia, ananaksen mehua ja punaista currytahnaa ja maustaa sokerilla vielä. ja tietysti se kookosmaito. Syön sen riisin tai nuudelien kera. Tulee kyllä niin hyvää
Suosittelen tuota kaikille kookosmaidon ystäville ja niille jotka eivät ole koskaan kookosmaitoa maistaneet.
Kirjoittanut: Burana (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 21.11.2012 00:21
Itse karppaan ja kadu en hetkeäkään Syön siis tällä hetkellä paljon proteiinia mitä nyt mistäkin. Mitään muuta ruoka- ainetta en vältä kuin oliiveita.. Yäk.. Ne maistuvat ihan myrkyltä haha xD

Hassua tässä ruokavaliossa on ollut se että pienenä en oikein välittänyt kasviksista mutta nyt.. Kasvikset maistuvat taivaallisilta o_o... Sitten kun olen saanut laihdutukseni sopiviin kuoseihin niin lisään kasviksia kyllä triplasti mmmm.. Onhan niitä siis tottakait nyttenkin mutta enempi on parempi :P

Uuden rakkauteni löysin kurpitsasta ja myskikurpitsasta. Myskikurpitsa on pikkaisen makeampaa kuin normi kurpitsa ja ne ovat todella hiven ja vitamiinirikkaita kasvisksia Siksi käytän sitä aina kun saan. Siitä voi tehdä esim muussia. Eli voisin suositella että jos löydätte kurpitsaa niin ostakaa mielummin sitä kuin perunaa Saatte enempi kaikkea tarpeellista kehoonne siittä kuin perunasta. Kurpitsa sisältää myös aika kivasti kuituja ja juu on maukasta! :3 Makunsa kullakin tosin
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 21.11.2012 12:22

Lainaus: Embize

Onko kellään kokemusta seitankinkusta?
Minkälainen on valmistaa? Siis kuinka helppoa vai vaikeaa?

Jos ostat gluteenijauhosi valmiina, niin se on suhkot simppeliä, hieman sotkuista vain. Gluteenijauhoa saa ainakin Punnitse ja säästä-liikkeestä, ja varmasti muistakin ekokaupoista ja se on kilohinnaltaan 6 euron huippeilla. : )
Tarvitset vain gluteenijauhoa, vettä, öljyä, soijakastiketta ja mausteita. Reseptejähän löytyy mielin määrin netistä, mutta ite oon tehny periaatteella

määrä x dl gluteenijauhoa
½x dl vettä
1/4x dl soijakastiketta
1/4x dl öljyä
mausteita (nakataan kuivien jauhojen sekaan)

Eli jos laitat 5 dl gluteenijauhoja, niin laitat sekaan vettä 2,5 dl, 1,25 dl öljyä ja 1,25 dl soijakastiketta. Siitä tulee tosi sitkeä taikina, josta voi sitten taputella piffejä, joita keitetään n. 45 minsaa. Ite keitän noi pihvit ihan vaan suolalla maustetussa vedessä ja hyviä tulee.
Kirjoittanut: Nordis (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.11.2012 12:17

Lainaus: Cata

Jos ostat gluteenijauhosi valmiina, niin se on suhkot simppeliä, hieman sotkuista vain.

Yllätyin kuinka nopeaa ja helppoa tuo taikinan tekeminen oli, aikaa menee ehkä 10 minuuttia plus kypsennys ja sotkukin on yleensä pienempi kuin perusleipomisessa Kinkusta minulla ei tosin ole kokemusta, pitäisikö se saada näyttämään joulukinkulta harmaasuolauksineen ja sinappikuorrutuksineen? Entä olisiko sen tarkoitus olla samaa kokoluokkaa? Reseptejä tosiaan on netti pullollaan, itse en ole laittanut taikinaan ikinä soijakastiketta ja keittämisen sijasta olen joko höyryttänyt köntit tai paistanut taikinan uunissa kotikebab-tyylillä folioon käärittynä.
Kirjoittanut: Embize (Jäsen)
  • Lähetetty: 22.11.2012 16:41

Lainaus: Cata

Jos ostat gluteenijauhosi valmiina, niin se on suhkot simppeliä, hieman sotkuista vain.

Hyvä tietää että on suht helppoa. Ajattelin tosiaan nuo gluteenijauhot ostaa valmiina. Täällä lähellä onkin tuo Punnitse ja säästä kauppa joten eiköhän sitä sieltä löydy.
Ja kiitos myös reseptistä ja vinkeistä!

Lainaus: Nordis

Kinkusta minulla ei tosin ole kokemusta, pitäisikö se saada näyttämään joulukinkulta harmaasuolauksineen ja sinappikuorrutuksineen?

Aikalailla kinkun näköistä tuo ainakin googlen kuvahaun mukaan on.
Toisaalta mua häiritsee että kasvisruoista tehdään aika lailla lihan näköistä esim. seitankinkun lisäksi soijanakki. En oikeen ymmärrä miksi kasivisruoan pitää muistuttaa lihaa. Tekeekö se siitä jotenkin muka herkullisempaa? En oikein usko.
Kirjoittanut: Capitaine Ina (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 22.11.2012 17:41
Heheh, tuli tässä vastikään aloitettua puoliksi vitsillä 'vain tyylikästä ruokaa'-ruokavalio. Ennestään olen pescovegetaristi (siis syön vain pestoa ja vegaaneja, eli iduista pitävät varokaa) ja kokkausbravuureihin kuuluu kookos-pähkinäwokki, mutta tyylikkyysteeman riisiä lakritsa-persikkakastikkeella ei saanut suurta kannatusta osakseen. Musta tagliatelle-pasta munakoisoineen pitänee minut hengissä tämän humpuukin yleiseen hyväksyntään asti.
Embize, täysin samaa mieltä. Huvittaa soijanakitkin siinä mielessä, että jos lihansyöjä esim. grillatessa haluaa huomioida kasvissyöjävähemmistön, on ostoskorissa poikkeuksetta soijanakkeja. Ei kukaan vegetaristi ole minulle ainakaan semmoisia ostanut.
  • Lähetetty: 23.11.2012 10:29
Itsekin ihmettelin tuota "pitää näyttää lihalta" -hommaa pitkään kunnes yksi päivä sitten iski ihan rehellinen nakkien ja ranskalaisten himo. Ei siinä paljoa mitkään rouheet tai suikaleet olisi lämmittäneet. Ja onhan se nakki myös ihan käytännöllisen muotoinen grillattava Kyllä ruuan ulkonäkö minusta vaikuttaa myös sen herkullisuuteen aivan samalla tavalla kuin esillepanokin. Lähes jokaisella varmasti on ihan positiiviset fiilikset joulukinkusta, joten ennemmin sitä koittaa tavoitella kuin vedellä jotain tytisevää ruskeaa massaa joulupöydässä.
  • Lähetetty: 13.03.2013 15:16

Lainaus: Nordis

keittämisen sijasta olen joko höyryttänyt köntit tai paistanut taikinan uunissa kotikebab-tyylillä folioon käärittynä.

Kokeilin sitten keittää seitanit jokin aika sitten. Könteistä tuli ihan yhtä hyviä mutta tuplasti isompia, ehkä hitusen pehmeämpiä mikä oli vaan plussaa. Aina oppii

Tästä tuli heti ekalla kokkauksella uusi suosikkiarkiruoka. Helppo, terveellinen ja naurettavan halpa, sillä tuo resepti riitti kahdelle hengelle kolmeksi illaksi. Ohjeessa käsketään hauduttaa pataa tuntikaupalla, mutta minusta tuo oli jo ihan valmista tunnin jälkeen kun liiemmät nesteet olivat haihtuneet.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 13.03.2013 18:04
Itse olen ihan sekasyöjä. Tykkään kaikennäköisestä ruuasta, myös kasvisruuista ja yritän jollakin tapaa panostaa terveellisyyteen, toki sitä tulee herkuteltuakin. Sianlihan olen pyrkinyt jättämään pois ruokavaliostani kokonaan, koska en yksinkertaisesti pidä sen rasvaisuudesta. Maitoa juon ainoastaan rasvattomana ja kaikki levitteet ostan kasvipohjaisina (en voi sietää esim. Oivariinia). Vaaleaa leipää syön ainoastaan hampurilaisissa ja jos se on itse tehtyä, muuten ainoastaan tummaa leipää. Olen myös siirtynyt syömään täysjyvä tuotteita, kaikki pastat ovat nykyään kotona täysjyvää - ihan vain siksi, että maistuu paremmalle kuin tavallinen. Riisiä kuitenkin syön niin vaaleana kuin tummanakin.

Erityisesti pidän tulisesta ruuasta ja ruokiini yleensä tungenkin chiliä aika reilulla kädellä.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit