Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Oletko koukussa vanhan ajan elämäntapaan?

Kirjoittanut: Cherise (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 19.04.2008 09:08
Lähinnä pukeutumisessa ja sisustuksessa itsekin ihailen mennyttä, mutta en missään nimessä haluaisi elää edes 1940-lukua toisen maailmansodan keskellä, saatikaan 1800-lukua kun aika moni asia, mitä pidämme itsestään selvyytenä, oli melko puutteellista.
Olen kyllä hömpähtänyt kertaustyylien pukeutumisesta aina 1950-luvun pukeutumiseen asti ja suurimman osan ajasta olen hyvin naisellisesti pukeutunut (lue korkokengät ja hame) ja käyttäydyn "siististi" (ei räkimistä, ei syödä purkkaa tai mitään muutakaan suu auki, eikä kailoteta puhelimeen täyttä kurkkua julkisilla paikoilla tai kiroilla) eli käytöstavat mielessä. Lisäksi esim. alusvaatteissa vanhanajan kureliivit ja saumasukat ovat aivat ihania! Puhumattakaan kunnon kiristyskorseteista. Asusteet myös, mutta en oikeen osaa pitää esim. hattuja. Sisustuksessa tykkään käyttää just samettia, pitsiä, mustaa rautaa, punaisia ja tummia sävyjä, paksuja mattoja.

Minusta on oikeastaan aika âllöttävää, jos naiset käyttäytyy miesten tavoin (räkii, röyhtäilee, uhoo, kiroilee) vaikka en voi kieltää etteikö kotona tulisi harrastettua edellä mainittuja aktiviteetteja.
Kirjoittanut: FrozenCorpse (Aktiivi)
  • Lähetetty: 19.04.2008 16:48
Kaikki kivat historiallisvaikutteiset/sarjat ovat mielenkiintoisimpia. En voi jättää keskeneräistä millää kattomatta, ne vetää mua puoleensa niin valtavasti. Smaten kaikki historiaa käsittelevät dokumentit, vaikkapa viimesimpänä nuo JimD:t Mayoista ja muumioista.. AH!!
Kyllä munki käytöksessä on ns. hienon naisen vaikutteita, kuten kohteliaisuus ja hienostuneet piirteet. Vaatteet myös, valtavat hameet, kapeet vyötäröt, päivävarjot, ah..
Kirjoittanut: Mika-Mariel (Nimetön)
  • Lähetetty: 23.04.2008 14:52
Oon osittain koukussa aina vaihteleviin vuosisatoihin 1500-1800 väliseltä ajalta. Keskiaika/"fantasiamaailma"-aika ehkä pahin fiksaatio.
Kirjoittanut: vampyr (Jäsen)
  • Lähetetty: 23.04.2008 16:35
En pahemmin. Ei vaikuta juurikaan tyyliinikään, en ole koskaan ollut kovin innostunut... cyber mieluummin.
Kirjoittanut: Lady Catherine (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 01.05.2008 18:55
Pukeutumisen historia on ollut lähellä sydäntäni jo vuosien ajan ja luenkin kaiken mitä käsiini saan aiheesta. Rakastan historiallisia vaatteita ja siksi kaikki pukusarjat ja epookkielokuvat saavat minut liimautumaan television ääreen. Videoita minulla on useamman metrin verran, joihin olen nauhoittanut elokuvia ja dokumentteja. Näytelmät, joissa on epookkipukuja on aivan pakko nähdä.

Ja jos pukeutumista tarkastelee pidemmällä ajanjaksolla voi huomata, että historia toistaa itseään. Esim. 80-luvulla näki paljon vaatteita, joissa oli selkeitä historiallisia piirteitä 1700-luvun miesten pukeutumisesta tai naisten vaatetuksesta 1900-luvun alusta. Myös "helmarimpsut" puseroiden takaosissa olivat, kuin viitteitä 1700-1800-lukujen naisten yläosiin.

Itse olen käyttänyt historiallisia piirteitä yksityiskohtina vaatteissa. Esim. kaula-aukkoja, jotka ovat rokokoo ajan naisten puvuista. Hiha frillat ( röyhelöt hihansuissa) pienennettyinä sopivat hyvin nykypäivän pukeutumistyyliin. Ja vaikka jokaisella tyylikaudella onkin omat värimaailmansa ei minun mielestä ole mitenkään paha tehdä esim. rokokoo asua tummista väreistä. Sillä sehän jokaisen itsensä määriteltävissä miten "tyylipuhtaasti" pukeutuu.

Esimerkiksi voidaan ottaa keskiaitaseuratoiminta. He eivät elä keskiaikaa sellaisena, kuin se oli vaan romantisoitua keskiaikaa. Tietyt säännöt vaatetuksessa on, joten lycraa tai loimusamettia ei näe, mutta jos pukuja tutkiskellaan lähemmin voidaan todeta, että suurin osa puvuista on ommeltu nykyaikaisella ompelukoneella ja veikkaisin, että harvemmat pukujen kankaat on värjätty käsin luonnonvärejä käyttäen. Miksei siis pientä joustoa voisi harrastaa, myös muiden tyylikausien kohdalla ja koostaa itselleen sellainen asu josta itse pitää?

Eikä "historiallisen" vaatteen teettäminen ole oikeastaan sen kalliimpaa, kuin tavallisenkaan vaatteen. Tuttavani teetti itselleen miehen rokokootakin ja maksoi siitä ompelijalla lähes saman hinnan, kuin takin teettämisestä. Ja kun hieman jousti materiaalissa ei joutunut konkurssiin.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 01.05.2008 19:40
Lueskelin Helsingin Kaupunginmuseon sivuilta, että kesäkuussa Sederholmin Talossa on avoinna kustavilainen kahvila. Sinne pitää mennä käymään.
Kirjoittanut: FrozenCorpse (Aktiivi)
  • Lähetetty: 17.06.2008 18:21
Mua viehättää just ton 1800-luvun ihmisten käytös. Niin siistiä, kohteliasta ja pidättyväistä vaikka välillä todella tylyäkin, mutta tiettyjen rajojen sisällä. Ite joskus koitan mahdollisimman paljon käyttäytyä samanlai ja teititellä kaikkia, jotta mua ei kutteitteni kanssa pidettäis ihan stereotyyppisenä hirviönä.
Kirjoittanut: Paper (Jäsen)
  • • Muokkasi: Paper
  • Lähetetty: 17.06.2008 22:38

Lainaus: Cherise

Lähinnä pukeutumisessa ja sisustuksessa itsekin ihailen mennyttä, mutta en missään nimessä haluaisi elää edes 1940-lukua toisen maailmansodan keskellä, saatikaan 1800-lukua kun aika moni asia, mitä pidämme itsestään selvyytenä, oli melko puutteellista.

Nykyään on mielestäni kyllä tyyli ja taide hukassa. Ei voi päästä eeppiseen tunnelmaan; asuintalot rumia kerrostaloja, maisemataulut erivärisiä kuvioita, musiikki mitä on, mutta ihmisten elintaso on kyllä korkea ja kaikki fyysinen toiminta helpottunutta. Toisaalta - kyllä minä eläisin laadukkaan taiteen keskellä hieman puutteessa kuin tunneköyhässä betonihelvetissä pinnalta päin yltäkylläisenä. No, tämähän oli vain minun mielipiteeni, joku voi pitää betonitaloista ja abstrakteista kuvioista.
Kirjoittanut: neo_shaman (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 17.06.2008 23:21

Lainaus: Paper

Ei voi päästä eeppiseen tunnelmaan; asuintalot rumia kerrostaloja

Nykyään talot on aivan karmeita. Ikkunat on heitelty sinne tänne ympäri julkisivua, ja maalit on repäisty Tikkurilan ylijäämistä... Kyllä Lontoossa käydessä aina piristyy, kun pääsee Oxford Streetille ihastelemaan arkkitehtuuria!

Kylmän sodan aikoina olisi voinut olla mielenkiintoista elää, mutta uskon että olisin tappanut itseni tai kuollut muutenvain atomihysteriaan. Sota-aikaan eläminen olisi myös ollut tuskaisaa. Kumminkin haikailen hyvin paljon menneisyyteen, taidetta, kulttuuria... Jotenkin tuntui että ennen ihmiset tapasivat toisiaan enemmän, syntyi suuntauksia, ryhmiä, kuten Tulenkantajat, Pariisin boheemit, beatnikit... Tuntuu ettei tälläistä enää tapahtu juuri ollenkaan!

Rokokoo- ja viktoriaaninen pukeutumistyyli on kyllä mieleeni, erityisesti miesten takit... Tulee mieleen vampyyrit nimittäin
Kirjoittanut: Paper (Jäsen)
  • • Muokkasi: Paper
  • Lähetetty: 18.06.2008 00:46
Nykyään tosiaan elämä on niin hengetöntä. Kulttuuria kyllä on tarjolla, mutta sellainen on kallista nykyään, esim. teatteri tai jotkut museot.

Tuntuu niin typerältä kun esimerkiksi Helsingissä vanhojen rakennusten välissä on yhtäkkiä ruma elementtitalo. Vähän kuin sekoittaisi suklaajäätelöön tillilihaa. Erittäin oksettava yhdistelmä.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 4 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 13.04.2020 19:19, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 437 henkeä!
Järjestä treffit