Gootti.net

Stereotypiat ja kliseet, joita inhoat/rakastat?

Kirjoittanut: Korinabambi (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 13.09.2012 19:13
Joo itsekin vihaan tuota kaikki gootit on masentuneita ja viiltelee nurkissa ja kylpee karitsanveressä- paskaa. Sekin on ärsyttävää, että on pakko pukeutua tummiin ollakseen goottiuskottava. Ainakin itse tykkään kiskoa päälle sen valkoisen tyllihameen ja valkoisen korsetin. Siinä on jotain omaperäisempää. Ja bubblegoth on aika söpö juttu.. c:

Lempistereotypiat taas ovat :
Gootit ovat ilkeitä! Tämä voi johtua sille, että itse olen ollut tosi pitkään liian kiltti ja yrittänyt vain sopeutua jos joku kohtelee väärin. Olen nykyisin huomannut, että kun osaa sanoa vastaan, se tulkitaan helposti ilkeydeksi, mutta toisaalta: itse arvostan ihmisiä joilla on selkärankaa olla välillä hieman ilkeitä. Tietty ulkonäköön liittyviä asioita on paljon: goottiromantiikka, kalpeus, melodramaattisuus ja korsetit ovat nam.

Mitä pääkalloihin tulee, itsellä ei niitä pursua korvista. Kallo on ihan hauska jos sen osaa yhdistää koomisesti johonkin. Virkkasin tuossa viimejouluna pääkallopatalaput kaverille c: mielestäni ohje oli niin mainio, että se suorastaan huusi toteuttamista.
Kirjoittanut: Capitaine Ina (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 25.11.2012 11:19
Minua on vähän mietityttänyt tuo masentuneisuusstereotypia. Se ei osu oikeaan suurimmalla osalla stereotypioitavasta joukosta (johon siis kuuluvat myös nämä jotka vain ympäristö määrittelee gooteiksi mutteivat itse haluaisi leimautua), mutta toisaalta: eikö kaikilla, alakulttuurillisesta suuntautumisesta huolimatta, voisi olla joskus todella vaikeaa, ja kyllä, myös masennusta? Eihän se nyt mikään kiellettykään asia ole, eikä varsinkaan saa estää itsensä toteuttamista halutulla tavalla. Enemmän ilmeisesti ihmisiä ärsyttävätkin -näin ymmärsin- nämä 'masentuneet' gootiksiryhtyjät, jotka kuvittelevat arpien ja vikinän olevan joku pääsylippu 'siistien ihmisten porukkaan'.

Sitten tämä 'sä näytät tolta niin katot salena kauhuleffoja'. Totta, kyllä minulla on taipumus yhdistää kauhuleffan mustatukkaista kunigatarta jäljittelevä ulkonäkö taipumukseen tykätä sen tyylisestä romantiikasta. Silti se pännii kun minun oletetaan pitävän jostain splatterista.
Mutta mutta! Tunnustan liukuneeni 'iik, ei säikäytetä'-linjalta katsomaan ihan täpinöissäni kauhuleffaa kuin kauhuleffaa, joten tämä stereotypia pitää ainakin jossain määrin paikkansa.

Mustaan pukeutujilta oli ainakin yhteen aikaan tapana kysyä 'ootsä joku gootti'. EI nyt varmaan Johnny Cashia olisi sanottu siksi vaikka mustaan pukuun olisikin verhoutunut. Mustassakin on monia sävyjä.
Kuriositeettina luokkalaiseni yläasteaikana tekemä kysymys -tuohon aikaan pukeuduin mustiin liian isoihin kollarivaatteisiin. Ei mitenkään osoittelevaa, mutta:
"Ootsä joku gootti?"
"Kuinka niin? En ole."
"Pukeudut mustaan ja otat pitkiä askelia."
Siis, lisätkäähän stereotypioiden listalle: kävelee pitkin viikatemiehen askelin... xD

Ja ylipäätään kaikenlainen tuntomerkkien raksittaminen on vähän rasittavaa. Jos ei tee mieli sopia johonkin muottiin, ei sitä ainakaan muotin itsensä takia kannata tehdä. Toisaalta, jos jokin alakulttuuri tarjoaa kiehtovia uusia virikkeitä ja ideoita, saahan sitä toki syleillä ja tutustua sen eri ilmenemismuotoihin. Näin minä tein, ja huomasin kiinnostuksen kohteideni olevan arvaamaani moninaisemmat. Kunhan et pidä käden ulottuvilla 'Things to do to be G0TH'-listaa, koska se johtaa vain toistamiseen. Jokainen voi tuoda oman arvokkaan lisänsä.
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Lähetetty: 03.03.2013 18:24

Lainaus: Capitaine Ina

Mustassakin on monia sävyjä.

Eikös musta ole vain musta eikä muuksi muutu? Ruskeassa on kyllä useampi eri sävy, mutta musta on musta. Anteeksi pilkun viilaus, en tainnut ihan ymmärtää tuota oikein. Toki on olemassa sinimustaa ja punamustaa, mutta mielestäni nuo ovat enemmänkin sinisen ja punaisen sävyjä.

Itse vihaan sitä, että jos vaikka joku meikkaa vaikka mustat smoky eye silmät itselleen, se leimataan heti goottimeikiksi synkkyytensä takia, vaikkakin sinänsä on sitä. Mielestäni kuitenkaan ei voi väittää, että joku tietty meikkaustapa olisi goottien oma. Samoin kuten mustat vaatteet tai pitkä musta mekko tekee gootin, pyhpah.

Olen itse asiassa kirjoittamassa tekstiä blogiini näistä "tietämättömien" luomista stereotypioista ja uskomuksista, mutten sitä vielä ole julkaissut. Pistelen tänne linkkiä, jahka saan sen valmiiksi~
Kirjoittanut: Capitaine Ina (Jäsen)
  • Lähetetty: 04.03.2013 17:31

Lainaus: Satanica

Mustassakin on monia sävyjä.

Eikös musta ole vain musta eikä muuksi muutu? Ruskeassa on kyllä useampi eri sävy, mutta musta on musta. Anteeksi pilkun viilaus, en tainnut ihan ymmärtää tuota oikein. Toki on olemassa sinimustaa ja punamustaa, mutta mielestäni nuo ovat enemmänkin sinisen ja punaisen sävyjä.

Anteeksi, saatoin ilmaista itseni hieman epäselvästi. Tarkoitin sitä, ettei musta ole välttämättä gootin merkki. Se on kuitenkin luotettava väri jota voi käyttää hyvin moneen eri tyyliin.

Lainaus: Satanica

Itse vihaan sitä, että jos vaikka joku meikkaa vaikka mustat smoky eye silmät itselleen, se leimataan heti goottimeikiksi synkkyytensä takia, vaikkakin sinänsä on sitä. Mielestäni kuitenkaan ei voi väittää, että joku tietty meikkaustapa olisi goottien oma. Samoin kuten mustat vaatteet tai pitkä musta mekko tekee gootin, pyhpah.

Totisesti. Jotenkin hassua että jollain yksittäisellä asialla voi mukamas olla niin vahva gotiikkiarvo, että joku julkkis X muuttuu heti gootiksi kun vetää kyseisen tamineen ylleen. Tai sitten tämä musta huulipuna, sitä voi pistää vaikka hedelmäsmoothieen ja sitten on yhtäkkiä uusi goottitrendi pystyssä.

Kiva että saatiin tähän ketjuun elämää. Kliseet ovat varsin kiinnostava aihe.
Kirjoittanut: Morgan Blood (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.03.2013 02:01
Jatketaan nyt keskustelun ylläpitoa kun näköjään lopetin nukkumisen

Voisin itsekin ihmetellä tuota masis-kliseetä sillä ärtymystä allekirjoittaneessa herättää esim. genren meiningeissä käydessä tyypit, jotka tuovat epämieluisat asiat x maailman suurimpina suruina mukanaan ja marisevat niitä vaikka pöydässä. Minä ainakin lähden ulos viihtymään kiintoisassa porukassa unohtamaan arkisuuksia ja ikävät asiat jätän kotiovelle. Jos eivät jää, jään minäkin. Surkeita elämätarinoita saa vaikka alakerran voivaloräkälässä, jos sikseen tulee.

Things to do to be G0TH'-listaa
Tästä taas tulee mieleen kaikenmaailman "onko tämä goottia" keskustelut, jotka eivät ole onneksi enää muodissa Ne aina päätyivät pisteeseen "No Bauhaus on" ja sitten kaikki pitivät huolta, että ovat hetken hiljaa, ettei keskustelun päähuutaja saanut mitään yhtymäkohtaa käytyyn keskusteluun. Jostain syystä löysin nämä aina äärimmäisen huvittavina ja pysyin sivustakatsojan asemassa. Tosin ikävä niitä ei ole.

Tosin stereotyypithan luovat tyylejä. Tyyleihin sisältyy aina jotain viitteitä. Riippuu sitten, katsooko touhua ulkoa vai sisältä, mitä nämä stereotypiat ovat. Satanican linkkiä kyllä odotan. Ehkä sieltä löytyy joitain hauskoja uusia käsityksiä!
  • Lähetetty: 07.03.2013 18:34

Lainaus: Morgan Blood

Satanican linkkiä kyllä odotan. Ehkä sieltä löytyy joitain hauskoja uusia käsityksiä!

Tässäpä se nyt olisi, ei kannata sitten vetää hernepalkokasveja nenuunsa, sillä mielipiteet jne pohjautuvat omaan näkemykseeni, eivät ole mitään elämän totuuksia.

http://gothsatanica.blogspot.fi/2013/03/what-goth- is-not.html
Kirjoittanut: Abigor (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 07.03.2013 20:30
"Myöskään The 69 eyes tai HIM eivät ole goottimusiikkia, vaan ne luokitellaan goottirockiksi tai goottimetalliksi, kuka mitenkin sen ottaa."

No mutta jos ne on goottimetallia tai rockia niin eikö se sillon ole goottimusaa?
Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 08.03.2013 09:16
Ai että. Ihan tulee mieleen Wanhat Hyvät Ajat kun Demin foorumeilla tapeltiin siitä, että gootit eivät saa sanoa olevansa gootteja koska muuten ne on feikkejä. Koska tr00 gootti kieltää aina olevansa gootti. Voi nostalgiaa.
  • Lähetetty: 08.03.2013 18:23

Lainaus: Abigor

No mutta jos ne on goottimetallia tai rockia niin eikö se sillon ole goottimusaa?

Lähinnä tarkoitin tuolla siis goottimusaa genrenä. Itse en miellä ko. bändiä goottimusiikiksi, vaikka musiikkityylissä on "gootti" etuliitteenä. Ja kuten sanoinkin postauksessani, kukin käsittää musiikkityylit omalla tavallaan. En minäkään aina ajattele " noniin. tää bändi on nyt sitte sitä power metallia ja tää on sitte neoklassista powermetallia"
Kirjoittanut: SinKid (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 15.05.2013 13:48
Täällä tulikin jo aika monasti tuo loimusammarin käyttö, Sitä ei kuulu käyttää missään ellei sitten huonekalujen päällysteinä ja sistustuksessa korkeintaan. Jos silloinkaan. Hämähäkinverkko kuosi/pitsitys mikä lie vaatteissa. Mulle tulee automaattisesti aina et se on joku Halloween asu. Pisteet jos joku osaa käyttää sitä oikein ja saa sen toimimaan. Toistaiseksi en ole tavannut kuin yhden ihmisen joka osaa käyttää kuosia hyvällä maulla. Tähän ei tietenkään nyt kuulu sukkikset koska ne nyt vielä menettelee just ja just ok. En myöskään tykkää minkäänsortin t-paita kulttuurista joissa esiintyy: keijuja, enkelietä, haltioita (paitsi jos kyse on tsh paidasta), pääkalloja JA siipiä, ruusuja, liekkejä, eläimiä ja täysikuu, graffitteja...

Huonosti hoidetut hiukset, varsinking Mustat. On söpöä että on pörrö mutta se ei silti tarkoita, etteikö niitä voi hoitaa ja pörrönkin saa näyttämään äkkiä vain limaiseltä torakan ja matojen asuinpaikalta kuin seksikkäältä bed headiltä.

Sitten on meikki: väärinkäytettynä kajaali on vain oman kauniin naamansa raiskaamista. Se että vetelee viivoja miten sattuu ja kolmen sentin paksuset rajaukset silmissä tällättynä mustaan huulipunaan/valkoiseen naamaan vie hienonkin asukokonaisuuden metsikköön hyvin äkkiä. Jos niitä viivoja ei vaan osaa tehdä niin jättäkää hyvät ihmiset pois ihan suosiolla ja tehkää näyttävämpi meikki muilla tavoilla. Ja tähän liittyy myös minkäänlaisten kuvien piirtely naamavärkkiin kun niitö ei osata tehdä....

Sitten mitä kliseitä itse Rakastan ja Käytän:

Mikään liituraita tai mustavalko raita varsinkin pysty suunnassa, valitettavasti kuulun myös siihen kastiin joka rakastaa ristejä. Mutta ei sellaisia gootti risti tyylisiä ristejä joissa on miljoona koukeroa ja kiviä yms vaan ihan yksinkertaisia ristejä. Erilaiset ketjuhärpäkkeet koruissa ja kaulapannat on kans aika kuolaus. Niitit on vähän niin ja näin... On mulla vissiin yks takki jossa olkapäissä on piikit mut siihen se mun niitteily sitten jääkin. Kyseinen takki on myös vakosamettia ja siinä on myös Marilyn Mansonin patchi selässä Aika ajoin mulla on myös pitkien hameiden kausia mutten suuremmin ole niihin yltäkylläisin ihastunut. Olen enemmän minihame/shortsi tyyppiä: tylliä ja pitsiä ja muuta kivaa härpäkettä. Tosin on niin lyhyet rocki hiukset ettei ne sovi nyt just tähän tyylisuunta kauteen. Mitään missä on nyörejä on myös aika heikko kohta mulle samoin kuin remmit vaatteissa. Olisikohan vielä muuta... Onhan noita varmana muttei tule mieleen.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit