Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

Stereotypiat ja kliseet, joita inhoat/rakastat?

Kirjoittanut: Anyxia (Jäsen)
  • Lähetetty: 27.07.2011 15:39

Lainaus: Onnetontar

opettajahan sanoo mulle sitten "Oi kuinka hienosti olet laittautunut tänään! Ihan itsekkö meikkasit vai onko teillä joku meikkausfirma tai joku semmonen? Ihanat hiukset ja kaikki"

Joo mulla kyllä kokemuksia myös niistä joistakin opettajista, jotka muuten on yleensä ollu ulkomaalaisia, niin ovat saattaneet kehua meikkiä tai vaatetusta. Esim. lukiolla englannin opettaja tuli vastaan ja totesi että ihana mekko (kun oli korsettimekko päällä) ja kyseli kauheesti siitä.

Olen myös pistänyt merkille että paikallisen R-kioskin myyjät ovat useat niistä kehuneet yleensä meikkiäni joka on aika erikoinen yleensä muihin paikallisiin verrattuna. Ovat kehuneet kaunista jälkeä ja kyselleet että olenko tosiaan itse meikannut itseni niin hyvin

Lainaus: Onnetontar

Ja vielä, että ärsyttää monesti kun mainitaan sana "gootti" niin monelle tulee heti mieleen mustat raskaat vaatteet ja kaikki semmonen tumma ja synkkyys ja sitten sanotaan, että semmosia inhoaa, mutta ei tosiaan kaikki gootit pukeudu mustaan ja näin.

Jeppisjepulis. Samaa mieltä olen. Täällä päin ei tarvitse olla kuin mustat hiukset niin sua sanotaan gootiksi! Enkä muuten edes liioittele.
Kirjoittanut: Onnetontar (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 27.07.2011 21:43

Lainaus: Anyxia

R-kioskin myyjät ovat useat niistä kehuneet yleensä meikkiäni

Oi, mä oisin iha innoissani jos joku myyjä tai sitten joku vastaantulija kehuis mun jotain meikkiä tai muuta, kun yleensä tulee vaan niitä ihme vilkuiluja nähtyä eikä mitään erikoisempaa.

ei tarvitse olla kuin mustat hiukset niin sua sanotaan gootiksi

Tuo on kans tosi ärsyttävää. Mein koulussa on sillain, että on vaikka kokonaan mustat vaatteet ja ketjuja niin on gootti. Jos on rastat niin on joku Sofi Oksasen matkija ja gootti. Vähänki jossain mustaa ni heti gootti (ellei ole aikasemmin leimattu vaikka lissuks).
Kirjoittanut: Roudatar (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 27.07.2011 22:56

Joo mulla kyllä kokemuksia myös niistä joistakin opettajista, jotka muuten on yleensä ollu ulkomaalaisia, niin ovat saattaneet kehua meikkiä tai vaatetusta. Esim. lukiolla englannin opettaja tuli vastaan ja totesi että ihana mekko (kun oli korsettimekko päällä) ja kyseli kauheesti siitä.

Itellä kans samankaltanen kokemus. Olin työssäoppimisjaksolla yhdessä soveltavan ympäristökemian labrassa jossa oli töissä paljon ulkomaalasia tutkijoita mm. eräs intialainen mies, joka oli luokkakaverin työpaikkaohjaaja. No viikonloppuna olin värjännyt ekan kerran tukkani shokkivärillä (peacock blue, joka miun päässä oli ihana turkoosi) ja tää intialainen mies tuli ja kysyi, että mitäs tää on (no tietysti englanniksi) ja vastasin, että värjäsin tukkani. Mies levitti kätensä ja sanoi "beautiful". Ai että oli hyvä mieli pitkään.
  • Lähetetty: 28.07.2011 01:09

Lainaus: Roudatar

Ai että oli hyvä mieli pitkään.

Kyllä justiin jos joku random tai edes puolrandom - joka vielä ei itse toteuta goottityyliä tai muutakaan erikoista - kehuu tyyliä niin kyllä siitä jää niin pitkäksi aikaa hyvä mieli! Yleensä kun enemmän tottuu niihin halveksuviin katseihin vastaantulijoilta...
Kirjoittanut: Verity (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Verity
  • Lähetetty: 10.08.2011 12:32

Lainaus: Roudatar

Ai että oli hyvä mieli pitkään.

Nuo tapaukset ovat kyllä sellaisia päivänpelastajia itse tuossa jokin aika sitten kuulin kauppakeskuksessa käydessäni kun mustalaisperhe kehui asuani (pitkähihainen paita, vyötärökorsetti, tyllihame). Lisäksi viikonloppuna törmäsin Helsingissä erääseen krishnamunkkiin joka arvasi ulkonäöstäni minun opiskelevan vaatetusalaa. Mukava kuulla nimenomaan myös noilta tyylin ulkopuolisilta ihmisiltä kehuja.

Tuo aiemminkin mainittu tietämättömyyttään tuomitseminen harmittaa minuakin. Monet vain sanovat, että goottityyli on rumaa, koska eivät tiedä sen variaatioista mitään. Toisinaan jotkut yleistävät mielessään tyylin rumuuden myös henkilön persoonallisuuteen ja päättävät etteivät tule toimeen yhdenkään gootin kanssa. Mielessä pyörii ehkä vaan jotain saatananpalvontaan sekoittuneita mielikuvia jotka ovat kaukana todellisuudesta. Toisaalta eipä kyllä jaksa harmittaakaan, jos tuollaiset tuttavuudet tyylin vuoksi sitten jäävät väliin jos ajatusmaailma kerta on niin ahdas.
  • Lähetetty: 18.08.2011 21:28

Lainaus: Verity

Monet vain sanovat, että goottityyli on rumaa, koska eivät tiedä sen variaatioista mitään.

Tästä tuli yhtäkkiä mieleen että on tosi jännä juttu kun viime vuoden provinssissa ihmettelin kun joku ihme amisjätkä tuli sanomaan jotain että oon kuulemma tosi kuuma ja että tykkää munnäköisista goottitytöistä sit täs viimesen puolen vuoden sisälläki tullu tosi moni "normaalisti" pukeutuva sanomaan tuota samaa DD ihme juttu ettei ne goottipojat niin sano mut sit noi jokka kulkee karjala lippis päässä punainen bemari alla sanoo D jännä juttu.
Kirjoittanut: Florina (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 15.09.2011 21:47
Oi. Stereotypoja!
Eniten goottistereotypioissa ottaa päähän se, että gootteja pidetään huomiohakuisina ja jotenkin henkisesti puutteellisina ihmisinä, joilla on ongelmia kotona. Seuraava on käsitys siitä, että gootit olisivat jotenkin ikuisia kapinallisia tai jotain? Öh.. En ainakaan itse tiedä, mitä vastaan kapinoisin. Toki ulkonäköni ja olemiseni voi jonkun mielestä olla ihan sairaan väärin ja huonoa, mutta en tee sitä tahallani. Myös semmoinen "suttuisuus" voi pilata kauniinkin ihmisen olemuksen. En itse viitsi kovinkaan vahvaa meikkiä pistää, sillä tiedän, ettei se pysyisi kuosissa kovinkaan kauaa. Ripsiväri ja hienovarainen rajaus saa riittää.

Suosikkistereotypiani taas on kaikki kauhuromanttinen ja tuonpuoleiseen liittyvä. Myös mieltymys fantasiaan ja todellisuuspakoilu on asioita mistä tykkään: korsetit, fantasiahenkiset vaatteet, kalpea hipiä (lähinnä siitä syystä, etten itse rusketu pahalla tahdollakaan ja ruskettuessaan ihoni näyttää melkoisen rumalta) ja pitkät hiukset.
Kirjoittanut: Azrael (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 16.09.2011 01:42

Tästä tuli yhtäkkiä mieleen että on tosi jännä juttu kun viime vuoden provinssissa ihmettelin kun joku ihme amisjätkä tuli sanomaan jotain että oon kuulemma tosi kuuma ja että tykkää munnäköisista goottitytöistä sit täs viimesen puolen vuoden sisälläki tullu tosi moni "normaalisti" pukeutuva sanomaan tuota samaa DD ihme juttu ettei ne goottipojat niin sano mut sit noi jokka kulkee karjala lippis päässä punainen bemari alla sanoo D jännä juttu.

Jaa. Omaa mieltäni lämmittäisivät kehut ihan 'normikansalaisiltakin' mut kun ei. Yleensä kun itse saan itse kehuja, niin ne tulevat joko vanhoilta känniläisiltä tai sitten pervoilta ulkomaaneläviltä. Parhaassa tapauksessa kehuja on sekoitus noita molempia.

Hassu juttu, kun en edes tässä pikkukaupungissa pukeudu mitenkään huomiotaherättävästi tai paljastavasti edes baareihin. Ei ole tarvetta, kun baaritarjonta on surkea.
Kaipa näillä henkilöillä on sitten joku jännä hiuslisäkefetissi. Luoja yksin tietää..
Kirjoittanut: BLaCKIE1990 (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • • Muokkasi: BLaCKIE1990
  • Lähetetty: 23.11.2011 13:17

Lainaus: SirMarylee

Ärsyttävä yleistys on myös se, että gootiksi RYHDYTÄÄN! Siis kun tulee näitä: "Huomena goottina niinQ kouluun d4444444444444444!!!!!!!!!!!!1111 *mustaahuulipunaajavihtushtikajalianaamaan*" Jeah... Kyllähän ryhdyt siinä sitten gootiksi.

Toinen on tämä "sisäsiittoisuus" ajatukset: "älä sinä tule tähän meidän genreen, kun oon ollu 9543085034985 vuotta goottina ja sä oot ollu vuoden vähemmän, nii!"

Tämä on myös minun mielestäni ärsyttävää. Ei ole koskaan mukavaa että joku (kuka tahansa) nostaa itsensä muiden yläpuolelle. Lisäksi mun mielestä alakulttuureihin on hyvä kasvaa sisään, koska se on mielestäni mukavampaa ja helpompaa.

Itse lisäksi en tykkää mustasta huulipunasta, en ole vielä tavannut ketään jolle se sopisi oikeasti, muutoinkin ärsyttää hiukan nämä perus goottistereotypiat. Tai no mikäs siinä jos joku sellaista ihan oikeasti haluaa, mutta se ei ole minun makuuni käypää.
Myös rasittavaa on se, että gootiksi "ryhdytään" jotta erotutaan massasta. Ollaanhan mekin oma "massamme" tavallaan, olemme vain pienempi ryhmittymä.

Olen joskus kova korjailemaan ihmisten käsityksiä tästä kulttuurista, koska se on rasittavaa kun joku olettaa jotain kaltaisistani, mikä sitten ei olekkaan totta.
Kirjoittanut: Azrael (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • Lähetetty: 13.02.2012 15:32
^ Nuorempana koin nämä strereotypiat ärsyttäviksi, nykyisin ne vaan lähinnä huvittavat. Se on sitä, kun tuntee itsensä, niin ei tarvitse ottaa kaikkia satunnaisia heittoja loukkauksina.

Samoin kuin se, että joidenkin on pakko luokittautua/luokitella kuuluvansa johonkin ryhmään. Voi toki tietää kuuluvansa, mutta kukaan ei oikeasti ole 100% mitään tiettyä ryhmittymää.
Antaa ihmisten ajatella mitä ajattelevat, sillä ei ole kerrassaan mitään väliä koska kaikki on kuitenkin pelkkää pintaa.
Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 2 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit