Gootti.net

Ajankohtaista 1/2020: Foorumi on toistaiseksi vain lukumoodissa. Uusien viestien tai viestiketjujen lähettäminen ei ole mahdollista. Jäseneksi liittyminen ei ole mahdollista. Vanhat jäsenet voivat kirjautua sisään ja lukea sekä vastaanottaa yksityisviestejä, sekä päivittää profiilinsa tietoja.

"Kirkonpolttajat" ja uskovaiset/tavikset

Kirjoittanut: virne (Jäsen)
  • Arvo: Tulokas
  • Lähetetty: 01.11.2006 18:02
Mielenkiintoinen ja muissakin ympyröissä huomattu huomio tuo epäileminen onnettomaksi. Itse en ole gootti. Korkeintaan pidän synkeästä musiikista ja visuaalisesta ilmeestä. Kaikenlisäksi pidän vieläpä itseäni uskiksena. Pitäkää vaikka taviksena jos siltä tuntuu. Olen jo sen verran vanha, että en jaksa välittää johonkin ryhmään kuulumisesta.

Kuten varmasti ymmärrätte uskovaisetkin ovat ryhmä (Tarkemmin sanoen useampia ryhmiä. Niitäkin on joka lähtöön ja joka sormelle.), joka monesti ulkoisilla merkeillä osoittaa kuuluvuttaa ryhmään. Koska ihminen on laumaeläin, on tärkeää ymmärtää kuuluvansa johonkin sidosryhmään. Nykymaailmassa ihmisillä on useita sidosryhmiä - muitakin kuin oma perhe tai heimo.

Helposti ajatellaan sen oman elämäntyylin ts. oman sidosryhmän olevan paras. Ilokseni en ole gooteilla tämän tyylistä asennetta juurikaan huomannut. En goottikulttuuria sen kummemmin kuitenkaan tunne.

Pinkki villapaita voi olla vanhemmilta hienoinen vihje, että ei tarvitse aina niin tarkka olla siitä mihin kuuluu. Ehkä hieman tiedostamaton. Vaikka itse lähenen vuosilta uhkaavasti kolmeakymmentä on äidilläni silloin tällöin tapana muisuttaa, että voisihan sitä muitakin vaatteita pitää kuin mustia. Kaverit ja tyttöystäväkin jaksavat ihmetellä musiikkimakuani. Kuitenkaan kukaan ei kiinnitä huomiota siihen, että EN viiltele ranteitani tai polttele kirkkoja ohimennen. Tiukkisuskikset eivät oikein osaa suhtautua meikäläiseen. Johtunee siitä, että ihminen arvioidaan ulkoisten asioiden mukaan. Ei edes tekojen. (Ja kristinuskoa ymmärtävien pitäisi ymmärtää myös se, että ihmistä ei saa tuomita edes tekojen mukaan.)

Mutta miten sitten suhtautua "tyrkyttämiseen." On kohteliasta tietysti myötäillä ja kohteliaasti vastata, että "ei kiinnosta." Samaa tyrkyttämistä tekevät nämä.. mitä nämä nyt ovat jotka tulevat kaupungilla iloinen ilme naamalla vastaan ja kysyvät "Oletteko kiinnostunut ihmisoikeuksista?" ja ovat vaikkapa Amnestyn asialla. ("Ei. Minua ei kiinnosta ihmisoikeudet. Itseasiassa vihaan ihmisoikeuksia." Koita siis tuollaiseen vastata jotenkin ilman, että koet syyllisyyttä kun et välitä mielipidevankien kohtalosta.) Tyrkyttämistä on sekin vaikka asia olisi miten hyvä. Älkää ainakaan vihastuko hyvää tarkoittaville tyrkyttäjille vaikka miten ärsyttäisi.

Mitä pentagrammeihin ja sen sellaisiin tulee, niin vaikka kantaja ei tarkoittaisi sellaisilla symboleilla mitään, niin ne aidosti pelottavat joitakin uskiksia ja monilla on ihan aito huoli kantajan sielusta. Joskus se tosin voi olla pelkoa joka ilmenee mitä moninaisimpina muotoina. Joissakin uskonnollisissa piireissä pelotellaan Saatanalla ja demoneilla. Joillakin on omakohtaisia vahvoja kokemuksia näistä asioista, jotka minä tosin laitan yleensä mielenvikaisuuden piikkiin, vaikka olen todistanut myös vahvoja ns. hyviä kokemuksia, kuten profetioita, kielillä puhumista ja sen sellaista.
Tätä voi olla ehkä vaikea käsittää, koska periaatteessa saatananpalvojan pitäisi samallalailla saada loukkaantua ristisymboleista. Mutta kyse ei niinkään ole uskonnollisesta suvaitsemattomuudesta, kuin pelosta ja huolesta.

Kritiikki omaa elämäntyyliä kohtaan sattuu aina, edusti mitä ryhmää tahansa. Tekisi mieli lopettaa tämä kirjoitus johonkin yleispätevään ohjeeseen, mutta ehkä sellaista ei ole. Avoin keskustelu voi joskus olla sittenkin paras keino päästä eteenpäin. Aina sitä muilta ihmisiltä jotain oppii. Uskiksetkin oppivat joskus. Uskookaa tai älkää.
Kirjoittanut: SaMArA (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 01.11.2006 20:19
Kahdeksannella luokalla kouluumme tuli joku kristillinen ryhmä. Semmonen valistus juttu ja väliin joitain sketsejä...
Tuolloin kaverini kanssa olimme kiinnostuneita wiccasta yms.
Esityksen jälkeen yksi ryhmän tytöistä tuli meille juttelemaan (tietenkin näyttävillä pentagrammeillamme saattoi olla osuutta asiaan). Ihan asiallisesti kyseli wiccalaisuudesta yms. Eipä yrittänyt edes käännyttää
Ja muutenkin tämä henkilö vaikutti erittäin mukavalta.

Että löytyy niitä positiivisiakin kokemuksia kristityistä...

(meniköhän tämä jotenkin ohi aiheesta?)
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 01.11.2006 20:35
Lainaus: SaMArA Että löytyy niitä positiivisiakin kokemuksia kristityistä...

Mulla kans kävi yks ystävä kylässä, ja se kertoi "tulleensa uskoon". Se on ihan kiva ihminen, enkä aio ton takia katkaista suhdetta, vaikka se oli vähän vaivaantunut mun seurassa( johtuen pentagrammeista, ja mun satanistijutuista). Mä vaan toivoin siltä, ettei ala mua käännyttään.
Kirjoittanut: Piiskansiima (Jäsen)
  • Lähetetty: 02.11.2006 13:15
Tottakai kristityissäkin on niitä, joille usko on henkilökohtainen asia, eikä mitään sellaista jota täytyisi markkinoida 24/7. Tähän mennessä olen tavannut heidänlaisiaan kaksi kappaletta...

Lainaus: virne "Oletteko kiinnostunut ihmisoikeuksista?"

"Ei kiitos, minulla on jo". (On muuten rahankerääjän ilme aika näkemisen arvoinen tuon kommentin jälkeen...) Äh, en suosittele kyllä noin ilkeäksi heittäytymään ihmisparkoja kohtaan. Oli vain "vähän" huono päivä ilmankin ammattikerjäläisiä.
Kirjoittanut: Shaft (Inkvisiittori)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 19.11.2006 11:53
Lainaus: Cata miua muuten otti päähän toi, kun reilu vuosi sitten olisiko ollut, kohua tuosta mainoskampanjasta. Eroa kirkosta-sivusto ei saanut mainostaa itseään bussien kyljissä. Helvetti! Jeesustelijat ja liity kirkkoon-sivusto olisi varmasti saanut.
tällasta tää uskonnonvapaus vissiin on. Sallitaan kyllä, mutta valtionuskontoa tietysti suositaan.

Kyllä tuohon kampanjan lopettamiseen oli aivan lailliset perusteetkin. perustuu suomen rikoslain 8. pykälään kiihottamiseen kansanryhmää vastaan.

Tää on miun mielestä ihan järkeenkäypää, samalla tavalla tekin otatte nokkiinne jos esim. wicca-yhteisöä vastaan tehtäisiin samanlainen vasta-kampanja. Joten tuo nyt on aivan turhaa nillittää kyseisestä asiasta, koska sama pykälä suojaa myös teidän sananvapauttanne.
Kirjoittanut: Cata (Aktiivi)
  • Arvo: Mahtigootti++
  • Lähetetty: 19.11.2006 19:49
Hm. no onhan tuo totta. periaatteessa.

jos mainostettaisiin vain pelkkää eroa kirkosta-sivustoa, ilman kovaa kritiikkiä kirkkoa vastaan. Ettei mainosjulisteissa olisi mitään "100 syytä erota kirkosta".
Kirjoittanut: Zettel (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 26.11.2006 18:10
Lainaus: poison Heille olet "kirkonpolttaja" , vaikka kuvissa ne oikeat kirkonpolttajat on olleet aika taviksia, ja hönöhölmöjä.

Ihanaa kun ihmiset puhuvat tuosta asiasta. Minusta oli enemmänkin hyvä asia että se paloi. Koulussa pakotetaan aina menemään sinne. Ainiinh ja minäähän asun porvoossa!
Kirjoittanut: poison (Organisaattori)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 26.11.2006 18:30
Lainaus: Zettel Minusta oli enemmänkin hyvä asia että se paloi.

En asu Porvoossa, enkä oo ikinä käynyt ko. kirkossa, mutta pidän kirkoista arkkitehtoonisessa mielessä, vaikka olenkin satanisti, mutta mä erotan kirkon rakennuksena ja ideologiana.
Kirjoittanut: kuopassa (Ylläpitäjä)
  • Lähetetty: 26.11.2006 18:50
Lainaus: Zettel Ihanaa kun ihmiset puhuvat tuosta asiasta. Minusta oli enemmänkin hyvä asia että se paloi. Koulussa pakotetaan aina menemään sinne. Ainiinh ja minäähän asun porvoossa!

Oli aikamoinen mediahässäkkä kun siitä puhuttiin monta päivää ympäri Suomea -- taatusti kirkonmiehet hyötyivät taloudellisesti ihan järkyttävän paljon siitä kun joku meni (kännipäissään?) polttamaan sen pramean ladon. En tiedä oliko kirkko vakuutettu vai ei, mutta veikkaisin että oli.

Kävin parisen kuukautta sitten Porvoossa ja piti tietysti piipahtaa siellä palopaikalla, mutta ei sinne silloin päässyt kun kaikki oli peitetty pressuilla ja rakennustelineillä.
Kirjoittanut: Velvet Grey (Nimetön)
  • Lähetetty: 26.11.2006 22:44
On surullista, että joku tuhoaa vanhoja, kauniita kirkkoja joko kännipäissään tai edustamansa -sinänsä typerän- aatteen takia (nämä norjalaiset bläkkärit. hupaisampaa jengiä saa hakea). Jos minä vihaisin vaikkapa muslimeja, oikeuttaisiko se minut polttamaan moskeijoita, esimerkiksi taidehistoriallisesti merkittäviä sellaisia?

Tämä aihe on suljettu. Et voi lähettää tähän aiheeseen vastausta. Aihe on todennäköisimmin suljettu siksi, että siinä käsiteltävä asia on puitu perinpohjaisesti ja ns. kaluttu loppuun, tai sitten aihe ei ole enää ajankohtainen (jos viestiketjussa on käsitelty esimerkiksi festivaalia tai konserttia), tai sitten samasta aiheesta on ollut keskustelua jo aikaisemmin. Goottifoorumilla on myös tapana sulkea sellaiset viestiketjut, jotka sisältävät sata (100) sivua, ja avata uusi viestiketju samasta aiheesta toisaalla. Voit halutessasi kysyä foorumin valvojilta tai ylläpidolta syytä tämän viestiketjun sulkemisen syistä.

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit