Gootti.net

Onko gootin pakko kuunnella goottimusaa?

Kirjoittanut: Giffirt (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti+
  • Lähetetty: 03.03.2014 19:13
Itsehän kuuntelen goottimusaa jonkin verrankin. Enemmän kyllä ehkä metallia. Mutta normaalina keskiviikkona ei minua kukaan ruokakaupan kassajonossa tunnistaisi tyypiksi joka hengaa goottifoorumilla ja itkee koska ei päässyt Sindromeen. Aina silloin tällöin hiukan ryhdistäydyn ja pistän jotain jännempää ylle, mutta tällainen rivihipsterihän minusta on tainnut vanhemmiten tulla.

Pointti oli kuitenkin että ne edellämainitut lokerot on aika turhia. Kuuntele sellaista musaa josta pidät. Musiikin on tarkoitus olla jotain hienoa ja mahtavaa, ei suoritus tai pakkopullaa. (Peruskoulun pakolliset nokkahuilutunnit poislukien. Ne on oikeesti olemassa vain koska opetussuunnitelmista vastaavat virkamiehet on vihaisia maailmalle.)

Musta on aivan mahtavaa, että voin kuunnella Lady Gagaa kaverin kanssa joka on mitä gootein ja käydä Turmion Kätilöiden keikalla joraamassa toisen kaverin kanssa, jolla on kukkamekko ja pinkit tennarit. Pukeudu miten tykkäät ja kuuntele musaa josta tykkäät. Jos joku asiasta nalkuttaa niin se on niiden ongelma, todennäköisesti nekin vain tarvii halin ja nallekarkin tai kaksi.
Kirjoittanut: BronzeRain (Aktiivi)
  • Arvo: Platinagootti+
  • Lähetetty: 03.03.2014 21:02

Lainaus: Giffirt

Aina silloin tällöin hiukan ryhdistäydyn ja pistän jotain jännempää ylle, mutta tällainen rivihipsterihän minusta on tainnut vanhemmiten tulla.

Hauska kuulla etten ole ainoa hipsteröitynyt tällä foorumilla.

Mutta, musiikista. Itselläni se musiikkimaku taitaa olla gootein asia tällä hetkellä, vaikka seassa meneekin kaikkea indiestä punkkiin ja klassiseen. En usko mihinkään pakkoon, minun nähdäkseni henkilö voi olla gootti silloin, kun pelkästään kuuntelee ko. musiikkia (kuten minä enimmäkseen) mutta myös yhtälailla silloin, kun ei välitä goottigenren musasta mutta tumma estetiikka sytyttää. Siis jos haluaa itsensä kategorisoida gootiksi, minusta on täydet oikeudet niin tehdä tuntematta sen kummempia tunnonvaivoja.
Kirjoittanut: Muffin (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 04.03.2014 18:38
Minusta on vähän öö..outoa(?) kutsua itseään jonkin alakulttuurin edustajaksi jos se tietynlainen musiikki ei kiinnosta. Sama jos kutsuisi itseään vaikka räppäriksi tai hevariksi, tyyli on kohdillaan, mutta ei kuuntele kyseistä musiikkia Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että pitäisi kuunnella vain yhtä genreä. Genrerajoitteisuus on minusta äärimmäisen syvältä.
Minä olen kyllä sitä mieltä että jos kutsut itseäsi gootiksi niin kyllä sitä goottimusiikkia tulisi löytyä kuuntelulistoilta.

Mutta nykyään sen taitaa olla niin, että tärkeämpää on vaatteet eikä goottimusiikilla ole juuri mitään merkitystä :<

Toivottavasti kukaan ei loukkaantunut mielipiteestäni!
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • • Muokkasi: Magnolia
  • Lähetetty: 04.03.2014 20:09
Muffin sanoi hyvin.

Tristania - Cease To Exist
https://www.youtube.com/watch?v=0pYM6mWKrAs

Leaves...
dance in her precious eden
where she lies deep
Her loss in life engraved
in dusk and angeltears

Enlight in night within me
Lead me there
where my heart lies buried
beneath the seven seas
Kirjoittanut: Nyxeria (Jäsen)
  • Lähetetty: 05.03.2014 01:17
Muffinille (ei jaksa lainata ):

Toki on ihan hyvä, jos löytää vähän synkempää, mutta esim itsellä on ongelmana, että suurin osa musiikista, mikä alkaa sillä että on goottia, niin muuttuu goth-metalliksi, ja sitten ei ole ihan tr00. Enemmänkin voisi kuvitella, että jos musiikki on synkempää, voisi katsella metallisti/gootti/ym alakulttuureja, mutta kuitenkaan turhaan rajoittamatta.
Kirjoittanut: Magnolia (Jäsen)
  • Arvo: Mahtigootti
  • Lähetetty: 05.03.2014 04:00
Silloin, kun olin 13-vuotias, kuuntelin jotain ns. kevyttä. Ja vasta 14-vuotiaana huomasin, että tykkään funeral musiikista. Olin kiinnostunut kuolemasta, ja kaikesta, mitä siihen liittyi.
Kirjoittanut: Wolfie (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 05.03.2014 19:39

Lainaus: Nyxeria

mikä alkaa sillä että on goottia, niin muuttuu goth-metalliksi

Mulla on just ihan sama ongelma :/

Lainaus: Muffin

Minä olen kyllä sitä mieltä että jos kutsut itseäsi gootiksi niin kyllä sitä goottimusiikkia tulisi löytyä kuuntelulistoilta.

Mähän sanoin tossa aiemmin et kyllä vähän kuuntelen myös sellasta ihan kivaa goottimaista musiikkia mut.. :|
Kirjoittanut: Satanica (Jäsen)
  • Arvo: Asiantuntija
  • Lähetetty: 05.03.2014 19:54
En minä tuota virallista goottimusiikkia minään pakkona pitäisi.. Mielestäni ehkä "tärkeämpää" on enemmänkin se, että vähän on perillä siitä, mistä koko gootti touhu on lähtenyt liikkeelle. Sanan "gootti" alle mahtuu niin monta erilaista tyylisuuntausta, joilla on kaikilla lähestulkoon oma musiikkimakunsa, esimerkkinä vaikka cybergootit, jotka tuppaavat kuuntelemaan stereotyyppisesti Agonoizea ja vastaavaa jumputusta..

Gootti on nimikkeenä niin laajakäsitteinen, että mielestäni se kattaa jo niin laajan läjän ihmisiä, ettei oikein voida enää vetää varsinaista rajaa sille ainakaan musiikillisesti.

Synkät asiat, luovuus, mielikuvituksellisuus, musiikin tärkeys... Ne on niitä pääasioita, ainakin minusta. Kunhan tietää "heimonsa" juuret, niin mielestäni itseään gootiksi kutsuminen on ihan ok. Oma rajani menee siinä, että tietää, mitä nimitys pitää sisällään. Siitä ei kuitenkaan kannata ottaa mitään paineita, yksilöitähän tässä kuitenkin ollaan, eikä gootti ole arvonimi. Toki nuorelle on hyvin tärkeää tietää tarkalleen, millaiseen ryhmään kokee kuuluvansa, itse olin ihan samanlainen nuorena. Ei tätä goottihömpötystä kannata niin tosissaan ottaa, mutta tästäkin on useaa eri mielipidettä
Kirjoittanut: Chrystalis (Inkvisiittori)
  • Arvo: Mahtigootti1500
  • • Muokkasi: Chrystalis
  • Lähetetty: 06.03.2014 02:12
Muoks muoks: Sori kuopassamies jo ennakkoon. :P

Asiasta on väännetty niin pitkään kuin minä oon täällä pyörinyt (toim. huom. ~7½ vuotta) ja paljon sitä pidempäänkin.

Muffin
Pitääkö tr00-gootin kuunnella pelkästään niitä vanhoja goottipumppuja? Koska kaikki muuhan on siitä lähtöisin ja pääosin fuusioitunut muiden genrejen kesken. e.g. gothmetal. Industrial & ebmhän ei sinänsä ole "goottimusiikkia", vaan nehän on uusia tuulahduksia.
Eikö termi "gootti" ole siitä loistava, että sen pystyy yhdistämään niin moneen eri tyyliin?

Magnolia
Älä jooko jaksa jokaiseen lankaan heittää niitä Youtube-linkkejä, niitä kaipaavat osaavat varmasti löytää ne itsekin. Kuten tässäkin langassa, tuo Tristania on täysin irrelevantti ja kuulunee paremmin sivustolle www.metallimusiikki.net. Ihan vaan tällai vinkkinä. Metalli ei kuulu goottiin.

Wolfie
Kuuntele ihan mitä haluat. Skenessä on toisinaan ollut sitä sitruunapillu-efektiä joka on sitä mieltä, että voi olla tr00 vain jos kuuntelee sitä "perinteistä goottihumppaa".
Eletään kuitenkin vuotta 2014 ja jos sinne kaappiin jää itkurunk-- err.. istumaan soittaen Bauhausia repeatilla, on jotain vialla. Mielestäni on hienoa, että goottityyli pitää musiikillisesti sisällään niin laajan skaalan bändejä laidasta laitaan, tyylistä tyyliin. Ei kukaan kuitenkaan tule sulta niitä kledjuja repimään päältä pois ja jos joku tulee nillittämään, voit ystävällisesti suositella eroottista urheilulomaa. Eli suksia v.. Onneksi ihmiset ainakin PK-seudulla on fiksuja (pahoittelut, ei ole otantaa muualta) eikä aiheesta ole minulle ainakaan kuulunut, ja hyvillä fiiliksillä ihmiset on käyneet Syn/\psissa & Infektiossa, joissa molemmissa musiikki painottuu enemmän tuolle electro, ebm, industrial, juusto-linjoille.

Heittäköön se ensimmäisen lepakonpään, jonka playlist koostuu pelkästään Alien Sex Fiendin, Bauhausin, Clan of Xymoxin, Crüxshadowsin & Two Witchesin kaltaisesta musiikista. Ei unohdeta, että gothic metal ei kuulu alkuperäiseen skeneen miltään osin.
I dare you, I double dare you.
Kirjoittanut: Mirilla (Jäsen)
  • Arvo: Edistynyt
  • Lähetetty: 06.03.2014 08:01
Mietiskelin tätä aihetta tehdessäni joskus ysiluokalla tutkielman goottialakulttuurista ja tulin siihen tulokseen, että tämä "goottius" on yhtä kuin "goottilaisen tunnelman" etsiminen. Se on se fiilis, synkeänromanttinen, makaaberi, vallitsevia normeja ja ihanteita järkyttävä. Tähän tunnelmaan yritetään sitten päästä musiikilla, puvustuksella, kirjallisuudella, elokuvilla, sisustuksella... Elikkä minusta on aivan pälliä yrittääkään päteä jostain "et ole tr00-göthic jos et kuuntele goottimusaa!1!" Tämän päätelmäni perusteella goottius todellakin on elämäntyyli, ei pelkkä musiikkimaku tai pukeutumistyyli. Toiset vain painottavat eniten musiikkiin tai pukeutumiseen päästäkseen tunnelmaan, josta nauttivat.
Viesti

Vaihda maisemaa

Uutta! Nyt voit ahtaa Gootti.netin kännykkäänkin. Palvelun uusimmat uutiset ja suositun keskustelualueen tuoreimmat viestit löytyvät nyt myös kevytversiona mobiililaitteille suunnatussa Gootti.mobi-palvelussa.

• Goottifoorumia selaa 1 vakoilijaa ja 0 jäsentä . Kävijäennätys tehtiin 17.09.2015 09:50, jolloin paikalla oli väkeä yhteensä 362 henkeä!
Järjestä treffit